Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Peliesittelyt ja arvostelut / Vs: Bittinurkka - Commodore 64 arvosteluohjelma
« Uusin viesti kirjoittanut bloodycut Lokakuu 25, 2020, 10:48 »
Tee taas jotain peliarvosteluja. Jätä Ladaprojektit hetkeks
2
Bitin Nypläys / CIAn asetukset ja näppäimistön skannaus
« Uusin viesti kirjoittanut Syypori6510 Lokakuu 21, 2020, 21:41 »
Kyllä meni 2 iltaa tätä vikaa etsiessä...

Olen ottanut projektissani käyttöön tällaisen näppärän autostart menetelmän "METHOD #1: RTS TO STACK" @ https://codebase64.org/doku.php?id=base:autostarting_disk_files eikä siinä mitään, hienosti toimii. Kävi kuitenkin niin, että kun myöhemmin lisäsin projektiin näppäimistön skannaus koodin (ei kernalia käytössä) niin sen kanssa oli ihme murheita, mm. joskus se melkein toimi, joskus luki vain muutamaa näppäintä, parhaimmillaankin pimeänä kuitenkin aina yksi näppäinmatriisin sarake (se jossa mm Q,E,T,U,O). Tätä sitten tosiaan pari iltaa debuggasin enkä osannut yhdistää sitä mitenkään tuohon autostarttiin, vaan luulin, että vika oli muutoksissa jotka minun piti tehdä löytämääni skannauskoodiin. Mutta vihdoin hokasin, että autostartin kolme ensimmäistä riviä
Koodia: [Valitse]

lda #$7f ;suppress any irq&nmi
sta $dc0d ;to disallow abort load by R/S
sta $dc0e
ovat syypäänä ongelmiini.
Paikat joihin se kirjoittaa %01111111 ovat CIA#1:n "Interrupt control and status register" ja "Timer A control register".

En saa mitään tolkkua miksi rutiinin kirjoittaja tekee noin ja tekeekö nuo rivit edes sen mitä kommenteissa lukee? Tulkintani mukaan siinä nimenomaan pistetään timeri ja keskeytykset päälle, mutta onko näin?

Kaikki toimii hienosti kun rivit poistaa (itseasiassa vain sta $dc0e poisto riittää), mutta jokin tarkoitus kai niillä on? Että pitäisikö ne jättää siihen ja konffata CIA myöhemmin oletusasetuksiin, kunhan nekin jostain löytäisi.

Sekin olisi tietty tietää mikä saa näppäimistön skannauksen sekoilemaan kun CIA on kyseisellä tavalla konffattu.
3
Bitin Nypläys / Vs: Textiseikkailu Jouluksi kilpailu !!!
« Uusin viesti kirjoittanut virgo Lokakuu 14, 2020, 20:49 »
Etenee mikä ehtii runko on tehty nyt ainakin 3 ellei 5 kertaan uudelleen alusta xD
lähinnä siksi ettei sorsat ole tulleet mukana kun on vaihtanut logaatiota
joten peli on nyt vähintään 3 erikoneella xD
ja eri versio tietenkin kaikissa

mutta juuh juoni ja toiminta on suuniteltu valmiiksi
toteutukseen vain tarvitsisi hieman löytää aikaa jostain...

FB Foorumilla on tietojeni mukaan tulossa ainakin yksi ellei jopa kaksi peliä

4
Bitin Nypläys / Vs: Textiseikkailu Jouluksi kilpailu !!!
« Uusin viesti kirjoittanut Misfit Lokakuu 13, 2020, 20:33 »
Mitenkäs muilla menee? Vai yksinkö täällä väkertelen.

No, ei huolta. Mukavaa on ollut, ja viimeinkin sain hyvän tekosyyn toteuttaa tekstiseikkailun Commodorelle.

Paikkoja olen lisäillyt, parseria kehittänyt, ja ensimmäinen puzzlekin on valmis. Tavaroita voi nostella ja nakella.
Vielä paljon tekemistä, mutta pikku hiljaa etenee.
5
Bitin Nypläys / Vs: Textiseikkailu Jouluksi kilpailu !!!
« Uusin viesti kirjoittanut Misfit Syyskuu 27, 2020, 17:24 »
Parserin kanssa on tullut painittua.
Tein apuohjelman, joka generoi XML-tyylisestä tiedostosta mulle valmiit taulukot ja struktuurit C-kielelle.
Parseri tunnistaa jo monimutkaisempia lauseita esim. "ota pallo ja tutki sitä sitten mene etelään"

Seuraavaksi pitäisi varmaan alkaa luonnostella pelialuetta ja puzzleja.
6
Bitin Nypläys / Vs: Textiseikkailu Jouluksi kilpailu !!!
« Uusin viesti kirjoittanut virgo Syyskuu 21, 2020, 20:41 »
tässä ääkösten lisääminen omaan koodiin
tämä on nyt kirjoitettu PC;llä ja vaatii PETCAT;in kautta ajamisen että siitä saa C64 yhteen sopivaa
jos haluaa kirjoittaa sen itse suoraan C64 niin lisää vain rivien alkuun rivinumeron
liittenä myös oikea C64 file

petcat rimpsu on seuraava (tehdän PRG file)
petcat -w2 -o test.prg -- text.bas

toisin päin sama juttu (luetaan PRG textiksi)
petcat -2 -o text.bas -- test.prg

coodi:
1 c=55296 :rem "$d000 char rom alku
2 n=57344 :rem "$e000 char uusi paikka
3 cr=53272:rem "$d018 vic näyttö & merkki muisti pointeri
4 bn=56576:rem "$dd00 vic pankki pointeri
5 ir=56334:rem "$dc00 A keskeytys kontrolli 0=off 1=on
6 sc=49152:rem "$c000 uuden näyttömuistin alku
:
rem "uusi vic pankki $c000-ffff
poke bn,peek(bn) and 255-3:rem"set $dd00
rem " kuvamuisti $c000 fontit $e000
poke cr,8:poke 648,192

rem "puhdista ruutumuisti testaa onko fontit jo muistissa"
print chr$(147)chr$(8 );:rem "puhdista uusi ruutu ja lukitaan"

if peek(2)=255 then 1000:rem "ei tehda mitaan"

print" Fonttien siirto kaynnissa odota hetki."
rem "sammuta keskeytykset ja merkkimuisti esiin
poke ir, peek(ir) and 254:poke 1, peek(1) and 251

rem "siirretään fontit uuteen paikkaan
for t=0 to 7
for x=0 to 2048 step 8:poke n+x+t,peek(c+x+t)
next x:next t
 
print:print "Siirto valmis."
rem "palautetaan keskeytykset ja rom muisti "
poke 1,peek(1) or 4:poke ir,peek(ir) or 1

rem "maaritellaan uudet aakos merkit "
dim a$(15)
a$(00)="11...11.":a$(08)="11...11."
a$(01)="........":a$(09)="........"
a$(02)="..111...":a$(10)="..111..."
a$(03)="11...11.":a$(11)="11...11."
a$(04)="1111111.":a$(12)="11...11."
a$(05)="11...11.":a$(13)="11...11."
a$(06)="11...11.":a$(14)="..111..."
a$(07)="........":a$(15)="........"
:
print "Viel[ [[kk]set paikalleen niin ollaan"
print "valmiita aloittamaan..."
:
for t=0 to 7:a=0:b=0:for x=1 to 7
a=a+(2*-(asc(mid$(a$(t),x,1))=49))^x
b=b+(2*-(asc(mid$(a$(t+8),x,1))=49))^x
next x
poke n+t+(27*8 ),a
poke n+t+(29*8 ),b
next t
poke 2,255:rem "merkataan siirto tehdyksi
clr:rem " muistin ja muuttujien nollaus "
end

1000 print "kaikki jo valmista."
7
Bitin Nypläys / Vs: Textiseikkailu Jouluksi kilpailu !!!
« Uusin viesti kirjoittanut virgo Syyskuu 16, 2020, 22:24 »
Ääkkös koodikin on tulossa  :bang:
8
Bitin Nypläys / Vs: Textiseikkailu Jouluksi kilpailu !!!
« Uusin viesti kirjoittanut Misfit Syyskuu 16, 2020, 22:15 »
Aloittelin itsekin rungon kasaamista, ja heti tuli seuraava kyssäri.
Skandit varmaan saa unohtaa, jos perus 8-bittisille tekee?
Eli omia skandeja ei saa laittaa mukaan? Tämähän tarkoittaisi oman PETSCII fontin tekemistä laajennoksin.
9
Bitin Nypläys / Vs: Textiseikkailu Jouluksi kilpailu !!!
« Uusin viesti kirjoittanut virgo Syyskuu 16, 2020, 13:39 »
Huone datan esitys rutiini on tässä
toki sen voi järjestää monella muullakin tavalla mutta tämä lienee kaikkein simppelin
eikä tuhlaa muistia kovin paljon
muuttujiin kirjoitetut selostukset kun vievät kaksinkertaisen määrä muistia
ohjelma sovittaa kirjoittamasi kuvaukset ruudun kokoon tämä siksi että Data osioon
pystyisi kirjoittamaan vain yhden rivin textin joka on huomattavasti selkeämpi lukea
kuin rivit jotka ovat kahdella rivilla ja niiden editointi on siksi helpompaa

muuttujalla HU kerrotaan mikä listan kuvauksista halutaan esittää
huonetta 0 ei ole joten sen tilalle voi kirjoittaa vaikka pelin esittely textin
tämä selviä tulevissa ohjelma osioissa tarkemmin

Koodia: [Valitse]
10 print chr$(14)chr$(8)
11 rem "vaihdetaan isohin ja pieniin kirjaimiin
12 rem "ja lukitaan se
20 :
90 input"Huone numero:";hu
100 gosub120:gosub 150:goto 90
101:
120 rem "etsitaan oikea huone data"
121 restore:if hu=0 then:return
121 for t=0 to hu-1
122 read h$:if h$<>"$" then 122
124 next:return
125 :
150 rem " tulosta huone kuvavaus "
151 read h$:print"( "h$" )":rem " tulosta otsikko "
160 a$=""
170 read h$:a$=a$+h$+" ":if len(a$)<200 and h$<>"$" then 170
172 gosub 200:if h$<>"$" then 160
173 print "----------------------------------"
174 return
180 :
200 rem " tulostetaan a$ puskuri "
201 if h$="$" then :a$=left$(a$,len(a$)-2)
210 a=39:le=len(a$)
220 if le<39 then print left$(a$,le):return:rem "puskuri tyhja"
230 if mid$(a$,a,1)<>" " then a=a-1:goto 230
240 print left$(a$,a)
250 a$=right$(a$,le-a):goto 210
900 rem " Data osuus "
901 data "pelin esittely menu texti ehka"
902 data "koska nolla huonetta ei ole voidaan"
903 data "tilaa kayttaa vaikka siihen"
910 data "$"
1100 :
1101 data "huone 1
1102 data "Huone on hamara
1103 data "ikkunankaihtimet ovat kiinni
1104 data "ilmassa leijuu kalman loyhka
1105 data "mustavalkoinen TV suhisee
1106 data "nurkassa
1190 data "$"
1200 :
1201 data "huone 2
1202 data "tama on ilmeisesti ollut
1203 data "joskus komero mutta nyt
1204 data "sen tayttavat aikakaus
1205 data "lehdet joita on paljon"
1290 data "$"
9000 data "#":rem "end of rooms mark"
10
Bitin Nypläys / Vs: Textiseikkailu Jouluksi kilpailu !!!
« Uusin viesti kirjoittanut virgo Syyskuu 15, 2020, 20:05 »
Kilpailuun voi osallistua vaikke ei ole FB;ssä tai Commodore ryhmässä tiedot välitetään täältä sinne ja päinvastoin
yksi FB foorimin onngelmista on juurikin tuotosten julkaisu fileiden siirto sitä kautta on "konstikasta"
siksi tämä topik on myös täällä mutta kuten sanottua asia elää vielä...

Jäi ilmeisesti mainitsematta tuossa alussa... että kisa on avoin kaikille plätformeille (8bit)  mutta toki olisi hyvä jos antiikkista konetta pystyisi jotenkin kaikki
emuloimaan tykönään ja siten arvioimaan pelin tason se taitaa olla ainoa rajoitus !

Juurikin siitä syystä tekniikat rajataan vain textiin ja pelin sisältö on se joka ratkaiseen voittajan
muuten koneen Gaafiset kyvyt saattaisivat antaisivat pelille liikaa etumatkaa.

en kuitenkaan sano etteikö tekijä voisi sitten tehdä kisan jälkeen pelistään jonkin Delux version joka
tosissaan hyödyntäisi koneen kykyjä...

Ilmeisesti säännöt ovat vielä hienoisessa elo tilassa joten tarkennuksia saattaa tulla jatkossa !
voi olla että jokin Ascii tai Petscii alku & loppuruutu kuitenkin sallitaan ?!?

Sivuja: [1] 2 3 ... 10