Kirjoittaja Aihe: Peliarvostelu: Airborne Ranger  (Luettu 2130 kertaa)

Poissa bloodycut

  • Pelifiilistelijä
  • Metusalem
  • *****
  • Viestejä: 125
  • Commodoreilua vuodesta -85
    • Profiili
Peliarvostelu: Airborne Ranger
« : Tammikuu 28, 2010, 23:17 »
Noniin luet ensimmäistä arvosteluani pelistä nimeltä Airborne Ranger. Pelin kehittäjänä on Microprose. Pelin latautuessa tulee nostalgiset fiilikset esiin. Jo pelin alkukuva kaiken edestään raivaavasta sotilaasta nostaa selässä karvat pystyyn. Alkuvalikossa voit valita pelaatko veteraanina, uutena sotilaana vai formatoitko itsellesi tehtävädisketin. Itse olen pelaillut tätä uutena rangerina emulaattorissa. Aikoinaan pidin pelissä rosteridiskettiä veteraanirangerina, kun omistin aidon Commodore-koneen.



Pelissä voit valita tehtävien joukosta monen tasoista tehtävää kuten tutkaaseman tuhoamista, koodikirjan varastamista, valokuvien ottamista jne. Tämän jälkeen valitset vaikeustason. Tehtävässä on vaikeustasoja 1-9 (1. helpoin ja 9. vaikein). Tehtävän yhteydessä saat lyhyen tiedonannon mitä tehtävässä pitää tehä. Tehtäviä on kolmea tyyppiä aavikko (desert), talvierämaa (arctic) ja viidakko (jungle).



Pelin latailessa voin valmistautua vetämään esiin Bowie-veitseni pöydälle ja vetämään varjostusviivat sekä värit kasvoilleni. Lataan lippaat M-16 kivääriini ja kiinnitän käsikranaatit tetsariin. Selkääni nakkaan vielä repun ensiaputarvikkeita ja kevyen singon. Alussa pitää tiputella lentokoneesta US-merkinnöin varustettuja ensiapulaukkuja. Viimeiseksi hyppään itse ja laskeudun pehmeän äänettömästi vallihautaan ryömimään.



Asetta ei piä alkaa näyttelemään saatikka ampumaan. Saat niskaas takuulla armeijan verran miehiä mikäli pelaat korkeammilla tasoilla. Helpoimmilla tasoilla ei sakkia tule liiemmin sotkemaan tilannetta. Kartasta voin seurata kohteitteni tuhoamispaikkoja sekä paikkaa missä voin lähteä lipettiin tehtävän suoritettuani. Pelissä on paljon kaikenlaista kuten miinakenttiä, avo- ja suljettuja bunkkereita, vallihautoja, piilopaikkoja, lentokenttiä, vesialueita ylitettäväksi yms. Bowie veitsi tainnuttaa viholliset äänettä.









Tehtävässä on aikaamittaava kello vasemmassa yläreunassa. Sitä kannattaa tsekkailla aina silloin tällöin. Pelissä voit asentaa myös aikapommeja jos tehtävä vaatii sellaista. Jaa se mulla jäikin laukusta poies, mites hitto mää pelaan tän tehtävän lävitse? Ratkaisun voi saada aikaiseksi kun saa edes jotain valmiiksi, ennen tehtävästä poistumista. Kutsun helikopterin paikalle ja tapan pari vihollista (niin joku viisashan on sanonu että vihollinen ei ole ihminen). Vihreä ranger muuttuu siniseksi oikealla laskeutumispaikalla. Sitten ilmestyvät tikkaat ja fanfaarit soivat. Pääsen kotiin ja on yhteenvedon aika. Ruudulle pongahtaa tilastot mitä sain aikaiseksi, montako konetta, bunkkeria tuhosin ja sotilasta kaatui jne. Jos sait tekstin Congratulations sait tehtävän lävitse, muussa tapauksessa joudut suorittamaan uudelleen tehtävän tai voit valita jonkin toisen.
Pelin tunnelma on erikoinen. Hiiveskelyn lomassa kuulee kaikenlaista ammunnasta räjähtelyyn. Peli asettaa pelaajan suoriutumaan tehtävästä omin neuvoin ja omalla ratkaisulla. Grafiikka on hyvälaatuista ja pelistä näkee, että siihen on panostettu. Etukansi pelistä lupaa jo taattua Microprose-laatua.



Pelistä on lukemattomia trainer-versioita. Ilman trainereitakin pärjää, kunhan suunnittelee reittiään alusta loppuun ja välttää sotilaat, bunkkerit, miinakentät jne. Todellinen ranger menee ilman trainereita, muuten pelistä jää pois paljon. Kannattaa katsoa myös oheinen Youtube-video.



Arvostelu:
Kiinnostavuus 9
Grafiikka 8
Äänet 7
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2010, 17:34 kirjoittanut admin »