Kirjoittaja Aihe: Radio Ohjattu soutuvene ja muuta tekniikkaa  (Luettu 423 kertaa)

Poissa Rassooja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Radio Ohjattu soutuvene ja muuta tekniikkaa
« : Kesäkuu 09, 2018, 11:53 »
https://www.youtube.com/watch?v=nG_Kkt5AXCM


käykäähän katsomassa uusimmat viritykset Rassooja:n tuupikanavalta

Poissa exSyntaxError

  • Metusalem
  • *****
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: Radio Ohjattu soutuvene ja muuta tekniikkaa
« Vastaus #1 : Marraskuu 30, 2018, 20:04 »
Morjesta pitkästä aikaa. Pistellään nyt sitten tänne, kun samanlaisia mietteitä on päässä pyörinyt kuin tuolla paatin rakentelijalla. Mulla on 3m jolla kalastuskäytössä ja luontevin paikka on istua keskellä. Jos istuu perässä on jolla sen verran pystyssä, että sähköperämoottorin vauhdista jää oleellinen osa uupumaan ja virtaa kuluu ihan turhaan siihen kun moottori yrittää suoristaa venettä. Keskellä istuen energia vaikuttaakin merkittävästi paremmin etenemiseen.
Keskellä istuessa moottorin käyttö ja ohjaus on hankalaa, niin laitoin toissa kesänä mottiin pienen servomoottorin ja napaisuutta vaihtavalla kytkimellä hoidettiin perämotskin kääntö. Servo näkyy vasemmassa kuvassa motin takana ja voima välittyy fillarin ketjuilla. Moottori kytkettiin ja pois päältä ottamalla toinen virtakaapeleista irti akusta. Käytössä oli tosin vain se nopeusalue minkä moottorin laittoi. Ajossa sitä oli hankala muuttaa.


Rakenteessa oli sekin vika, että mikään ei ilmaisut motin kulloistakin asentoa ja mikäli istui selin moottoriin ohjaaminen oli enempi vähempi käärmeilyä kun keskiasennon löytäminen oli vähän niin ja näin. Harkitsin tollasta radio-ohjaustakin servoilla, mutta päädyin sitten ihan manuaaliseen ohjaukseen. Tästä ovat loput 2 kuvaa. Keskipenkin sivussa on vipu, mikä liikkuu eteen ja taakse, siitä tanko välittää perässä olevalle nivelelle (fillarin ohjauslaakeri), josta toinen tanko välittää liikkeen edelleen moottorille. Näin ohjauskahvan eteen-taakse liike muuttuu sivuttaisliikkeeksi joka vaikuttaa siis moottorin kääntöön. Tämän jälkimmäisen tangon toisessa päässä heti pallonivelen jälkeen on uros ja naaraspaineilmaliitin. Tähän on 2 syytä. Moottorin nopea irrottaminen ja se että moottori voidaan nostaa kuljetusasentoon kun reaktiotanko pääsee kiertymään liittimen kohdalta. Pelkät pallonivelet ei sitä mahdollista, sillä niissä liikeradat olisi loppuneet kesken.

Moottorin ohjauspuoli voidaan siis irrottaa ja kytkeä helposti irrottamalla/kytkemällä liitin. Moottorin ohjauskahva-nopeudensäädin on poistettu ja se on korvattu paksulla kaapelin pätkällä. Sen päässä on auton perävaunupistoke (jonka voi erottaa keskikuvasta akkuporan akun vierestä). Kuvista puuttuu vielä naarasliitin, jonka laitoin moottorin viereen takaseinään. Näin nopeudenvalintakytkimen sain siirrettyä keskipenkin reunaan ohjauskahvan viereen. Irrottamalla siis perävaunupistokkeen naarasliittimestä, virtajohdot akusta ja avaamalla paineilmaliittimen saa moottorin nostettua pois paikaltaan. Viime kesän tämä versio oli käytössä ja täytyy sanoa, että hyvin toimii.

Mikäli joku ihmettelee tuota poikittaista neliöputkea jollan perässä, on sillä 2 tarkoitusta. Se toimii tukevana kiinnityspisteenä ohjauksen nivelelle ja siihen saa kumpaankin päähän liitettyä polkupyörän etuhaarukoista modatut kappaleet. Näin jollan perään saa 26" maastofillarin renkaat, joilla jollaa on helppo liikutella kun vetää sitä perässään keulasta. Etuhaarukat tulevat kiinni pikalukoilla, jolloin niiden irrottamiseen/kytkemiseen ei tarvita työkaluja.

**

Ensi kesäksi suunnitelmissa on koko jollan uudelleen maalaus ja muutamia lasikuitukorjauksia. Perämoottorin pystyputkesta otinkin jo noin 25cm pätkän pois joten motti on nykyään matalampi ja helpompi kuljettaa mukana. Jollan reunaa kiertää kouru, jonne mankeloidaan neliöputket kiertämään koko jollan ympäri. Samalla irrotettavien renkaiden kiinnitys muuttuu. Jollan keulaan tulee kiinnityspiste, josta jolla voidaan kiinnittää skootterin perään ja näin se toimii perävaununa lyhyitä siirtymiä silmällä pitäen. Tämä siitä syystä, että mulla on 4 suosikkijärveä jotka kaikki ovat alle 3km päässä toisistaan. Siis paikat josta jollan saa laskettua veteen. Käyn usein mopolla kalassa, niin näin ei tarvitse lähteä kalaan autolla ja peräkärryillä jos tekee mieli vaihtaa järveä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2018, 20:31 kirjoittanut exSyntaxError »
Jos rahaa olisi, ei raha olisikaan mikään ongelma..

Poissa retroman

  • Metusalem
  • *****
  • Viestejä: 257
  • Kunnon ATK-laatutuotteiden räplääjä/Vintage mania
    • Profiili
Vs: Radio Ohjattu soutuvene ja muuta tekniikkaa
« Vastaus #2 : Joulukuu 03, 2018, 13:50 »
Kieltämättä mielenkiintoisia rakennelmia.
Minulta jäis noi tekemättä,kun ei ole timpurin taitoja.(eikä paikkaakaan)
Sukellusvene vois tulla,jos yrittäisi väkertää.
Toisaalta ei ole työkalujakaan noiden rakenteluun.
Mutta nyt on sitten elektroniikkapuolella kunnon pelit ja vehkeet rakenteluun ja korjaamiseen :)

Poissa exSyntaxError

  • Metusalem
  • *****
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: Radio Ohjattu soutuvene ja muuta tekniikkaa
« Vastaus #3 : Joulukuu 03, 2018, 21:09 »
Pistetääs vielä vaikka sitä jotain muuta sitten, vaikka ei ehkä niin tekniikkaa olekaan.
Hitsaamalla koottuja kirjahyllyn koristeita.
Jos rahaa olisi, ei raha olisikaan mikään ongelma..