Millä piuhalla ja softalla PC 'levyasemaksi' Commodorelle?

Aloittaja Krisse, marraskuu 30, 2013, 20:42

« edellinen - seuraava »

Krisse

Joskus vuosia sitten mulla oli piuha kuuslankusta peeseehen, ja peeseellä oli sitten aimo mälli floppyimageja ja ihan kuusneloselta ropaten niitä imageja pystyi listaamaan ja 'mounttaamaan lerpuiksi' ja käyttämään niitä sitten normaalin lerpun tapaan.

Nyt en vaan millään muista mikä softa ja piuha silloni oli kyseessä. X/XE/XM1541 piuhasta on paljon porinaa, mutta Vesalian mukaan 'The transfer cables of the X1541 series are designed for transferring data betweeb PCs and Commodore 1541 disk drives' jonka tulkitsen niin että sillä piuhalla saa lerppuaseman kiinni peeseehen. Sopisiko sama piuha tähän hakemaani tarkoitukseenkin vai oliko mulla joku muu piuha aikanaan käytössä?

Ja jos se on toi piuha niin haluanko tilata XE vai XM piuhan kun tarkoitukseen käytettävissä oleva PC ois tollanen HP ThinClient 800mhz jossa Win XP?

virgo

itellä ainakin on joku ihan simppeli kaapeli jossa ei ole kuin johto ja liittimet (muistaakseni)
sama kaapeli käy PC hd liikenteeseen ja 1541 imageiden imuttamiseen
Startcommanderilla

täs vielä linkki 64hdd sivuille ilmanen versio toimii normi nopeudella
maksetu turbolla  vaatii modulin tai Epromin vaihdon koneeseen

http://www.64hdd.com/64hdd.html
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

Krisse

#2
Joo toi 64HDD se oli mitä aikanaan käyttelin.

Nyt en vaan saa kirveelläkään - no okei, kirves on vielä kokeilematta - tota relestämään. 64HDD pyörii ylläkerrotussa 800mhz koneessa, ja käynnistyy hyvin mutta Vicci se aina vaan jää SEARCHING FOR kohtaan jumiin. Olen rassannut kaikenlaisia parametrejä kuten -XE (käytetään ilm XE kaapelin yhteydessä ja sellanen mulla on) ja -VIC (jota kai tarvitaan Vicin kanssa) ja sen sellasta mutta ei.

Omituista on sekin että kun XE piuha on Vicin ja PC:n välissä niin Vici käy sujuvasti lataamaan mitä vaan mistä laitenumerosta vaan (ja jumiutuu sitten tuohon searchingiin), oli 64HDD sitten päällä tai ei. Piuha on Vesaliasta joten luulisi toimivan.

Biosista löytyy portille vaihtoehdoiksi ECP/EPP, standard (onko tämä sama kuin SSP?), EPP ja ECP, mutta ei noillakaan ole vaikutusta. Mikä näistä yleensäkin olisi varmin valinta? En ole vielä PC:n ja 1541 väliin koittanut kun alkaa loppumaan enerkia ja pöytätila.

Täytyy vissiin koittaa ikivanhalla läppärillä huomenna, sitä mä taisin käyttää sillon ~10 vuotta sitten kun viimeksi näitä räpelsin. Pöytätilan puolesta olisi vaan tosi kätsää voida käyttää tuota nyt testattua PC:tä kun sillä olisi muitakin käyttötarpeita, tosi niiden johdosta olen pakotettu käyttämään WinXP:tä ja tilapäinen buuttaus joltain 64HDD CD:ltä ei käy.

virgo

#3
tjoo tosiaan tuolla 64HDDllä on joitain vaikeuksia toimia uudemmissa koneissa siitä oli mielestäni mainintaa dokuissa. samon siitä ettei taida ihan hyvin toimia windowsin DOSsissa kun siinä windows tulee ronkkimaan väliin ja keskeyttää hommat

oma viritys on pelkässä DOS koneessa StarCommanderri ja 64HDD ovat siinä ainoat lisä asennetut softat
486 tehot tuon pyörittämiseen pitäisi riittä itselläni on 70Mhz pentium läppäri

windows häkätykset mielestäni tarvitsevat hieman erilaisen kaapelin tiedä siitä sitten...
jossain netin uumenissa oli listakin mitä mikäkin kaapeli tuki

voi tuon projekti ohjelman katsoa jos siitä jotain aukeaisi itse kaapelin rakentaminen alkaa osassa 2
osassa 6 opetellaan käyttämään StarCommanderia tosin kaveri ei ole aktivoinut turbo moodia joten homma on melko hidasta :-/
Commodore 1541 project part 1 of 6

vielä siitä kaapelista peruskaapeleista X1541 ja XE1541 on tuettu
http://www.64hdd.com/64hdd/details/c64-xcables.html
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

Krisse

XE piuha tämä on, ja homma lähti rokkaamaan kun kaivoin naftaliinista vanhan 100Mhz HP:n läppärin jolla tätä systeemiä olen viimeksi käyttänyt. Toimivuus on nyt jotakuinkin 90% luokkaa, sillointällöin menee nakeliin mutta hyväksytään.

Vaikka ei nyt enää ihan otsikon alle sovikaan, niin kysympä silti että millä hitolla määritellään 'shortcut' tai 'partition' että voidaan F12 napilla sopivasti vaihtaa levyjä monilevyistä softaa käytettäessä? RTFM kertoo että:

In order to use the "multiple-disk" feature, disk images or directories need to be assigned as partitions, or short-cuts.

Mutta vähän hataraa on asian toteuttamisen kanssa.

Krisse

Nyt kun XE1541 ja Starcommander on saatu toimimaan melko kivuttomasti niin on alkanut ärsyttää se että ensin pitää siirtää kamat terminaaliohjelmalla ja 0-modeemipiuhalla vanhalle läppärille ja vasta siltä ne saa siirrettyä <--> 1541

Kävin sitten etsimään jotain uudempaa ratkaisua joka pelaisi suoraan tän 'modernin' pöytäkoneen kanssa (Win 7, enkä halua 'buutata linuxiin') jotta pääsisi vähemmällä siirtelyllä mutta en tiedä törmäsinkö yltäkylläisyyteen vai sopimattomiin ratkaisuihin.

Löytyy XUM1541, Zoomfloppyä ja vaikka mitä. Niin onko noista - tai joku muu - joku nyt sellanen ratkasu millä saan 1541:n kiinni tähän nykykoneeseen? Ei siitä nyt tarttee suoranaista 'usb asemaa' tulla (joka olisi tietysti hienoa käytettävyyden kannalta) vaan joku Starcommander -tyylinen ratkaisukin menettelisi. Tarttisi saada siireltyä .d64 <--> pc, formatoitua lerppu ja operoitua myös 'irtotiedostoja'. Jostain systeemistä oli oikein videokin jossa 1571 oli kytketty PC:hen ja siinä siirrettiin sujuvasti .d64 tiedostoa mutta käsittääkseni sekään ei tukenut tuota irtotiedostojen kanssa pelaamista.

Toki tuon läppärin saisi välistä pois sd2iec systeemillä ja vastaavilla mutta vähemmillä työvaiheilla olisi kiva selvitä.

Ratkaisu saa joitain kymppejä maksaakin mutta satanen alkaa olle jo vähän yläkanttiin.