Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu

C-64 kylmällä vintillä 15 vuotta=>pikku häikkää.

Aloittaja järviin, joulukuu 20, 2018, 22:07

« edellinen - seuraava »

järviin

Itse C-64 toimii muuten ihan hyvin, mutta lukee näppäimiä miten sattuu.
Tulee ylimääräisiä merkkejä, joita ei ole edes paineltu, mutta sain kuitenkin kirjoitettua LOAD"$",8.

1541 osasi lukea sisälmysluettelon lerpulta, mutta ei kestä päällä muutamaa minuutia kauempaa.
Vihreä sekä punainen ledi sammuu, moottori jää pyörimään.

Mistä lähtisin purkamaan ongelmaa?

Kaikki ELKOt vaihtoon?

järviin

Päivitystä:

Nyt kursori tuli hulluksi.

Juoksee koko ajan ja kirjoittelee puutaheinää itsekseen.  :o

järviin

Levyaseman vika paikallistettu.

5v syöttö putoaa 0,6volttiin.
Kun suihkautin freezeä tuohon 5v regulaattoriin, niin hetken päästä jännite palautui normaaliksi.

Mistä olette ostaneet elektroniikan komponenttinne?

virgo

1541 reku putoaa 0 kun kuormaa tulee liikaa oikosulku/lämpösuoja laukeaa mutta konkat vaihtoon samoin sen regun voi vaihtaa samalla
C64 poweri kuntoon sen jälkeen näppis putsaten (kontakti pinnat) emolla kaikki irrotettavat piiri nitkutellaan uudelleen paikalleen

välineet ja osat:
Parco: https://www.partco.fi/fi/2075-elektroniikan-komponentit
Bebeck: http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php
Koulueletroniikka: http://www.kouluelektroniikka.fi/
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

järviin

Tuli sitten tilattua kaikki elkot nepaan, levariin, poweriin ja kasettiasemaan, sekä 7805.  ;D

Komponentit tulee Bebekiltä ja tuolta:

https://www.retroleum.co.uk/c64-capacitors

TheMrJamu

Varmaan sanomattakin selvää, mutta muista mitata virtalähteen ulosannot. Jos se on ruskea kiilamallinen poweri, niin niihin pystyy aika usein virittämään dc -puolen uusiksi nykyaikaisilla kikkareilla, vaikka niissä olisikin hieman resiiniepoksia dipattu sisälle.

järviin

#6
Lainaus käyttäjältä: TheMrJamu - tammikuu 09, 2019, 16:01
Varmaan sanomattakin selvää, mutta muista mitata virtalähteen ulosannot. Jos se on ruskea kiilamallinen poweri, niin niihin pystyy aika usein virittämään dc -puolen uusiksi nykyaikaisilla kikkareilla, vaikka niissä olisikin hieman resiiniepoksia dipattu sisälle.
Ovikiila kyseessä, ja jännitteet yleismittarin mukaan jees.
Oskilloskooppia en vielä ole kaapista kaivanut, mutta ainakin sen elkon sinne vaihdan.

Konkat saapuivat Englannista, joten otin levyaseman työn alle ekaksi ja heti meni sormi suuhun...

Konkkasetissä tuli yksi ylimääräinen elko, C13 220uF 16V.
Uskaltaisiko/kannattaako se kolvata paikalleen, vaikka alunperin sitä ei tässä ole?

Toinen kyssäri: Kannattaako noita levarin liikkuvia osia voidella mitenkään ja jos kannattaa, niin millä?

Ainakin himottaisi voidella tuon pyörivän "tallan" akseli, joka painaa levyn kiinni tuohon vastakappaleeseen, joka sitä levyä pyörittää. Mielestäni hieman nihkeä pyörimään.

Teekoo

Lainaus käyttäjältä: järviin - tammikuu 18, 2019, 18:53
Lainaus käyttäjältä: TheMrJamu - tammikuu 09, 2019, 16:01
Varmaan sanomattakin selvää, mutta muista mitata virtalähteen ulosannot. Jos se on ruskea kiilamallinen poweri, niin niihin pystyy aika usein virittämään dc -puolen uusiksi nykyaikaisilla kikkareilla, vaikka niissä olisikin hieman resiiniepoksia dipattu sisälle.
Ovikiila kyseessä, ja jännitteet yleismittarin mukaan jees.
Oskilloskooppia en vielä ole kaapista kaivanut, mutta ainakin sen elkon sinne vaihdan.

Konkat saapuivat Englannista, joten otin levyaseman työn alle ekaksi ja heti meni sormi suuhun...

Konkkasetissä tuli yksi ylimääräinen elko, C13 220uF 16V.
Uskaltaisiko/kannattaako se kolvata paikalleen, vaikka alunperin sitä ei tässä ole?

Toinen kyssäri: Kannattaako noita levarin liikkuvia osia voidella mitenkään ja jos kannattaa, niin millä?

Ainakin himottaisi voidella tuon pyörivän "tallan" akseli, joka painaa levyn kiinni tuohon vastakappaleeseen, joka sitä levyä pyörittää. Mielestäni hieman nihkeä pyörimään.

Tuosta voitelusta. 1541:stä, ja kaikista uudemmista PC koneiden 3.5" asemista olen voidellut niitä "kiskoja" minkä varassa lukupää siirtyy.
Pumpulipuikosta leikkaa päät pois, se käy pipetistä silloin. Ruiskuttaa WD40:stä vaikka pullonkorkkiin, dippaa sen pumpulipuikon sinne ja tiputtaa sillä niihin kiskoihin.
Olen kanssa hieman siihen 1541:sen tallan akselille tiputtanut.
Mutta ehdottomasti kannattaa pitää huoli ettei sitä voitelua ole niin paljon että se valuu, tai roiskuu johonkin.

järviin

#8
Lainaus käyttäjältä: Teekoo - tammikuu 18, 2019, 22:04

Tuosta voitelusta. 1541:stä, ja kaikista uudemmista PC koneiden 3.5" asemista olen voidellut niitä "kiskoja" minkä varassa lukupää siirtyy.
Pumpulipuikosta leikkaa päät pois, se käy pipetistä silloin. Ruiskuttaa WD40:stä vaikka pullonkorkkiin, dippaa sen pumpulipuikon sinne ja tiputtaa sillä niihin kiskoihin.
Olen kanssa hieman siihen 1541:sen tallan akselille tiputtanut.
Mutta ehdottomasti kannattaa pitää huoli ettei sitä voitelua ole niin paljon että se valuu, tai roiskuu johonkin.
Voitelin kiskot ja tallan AT:n Teflon-spraylla. En suihkuttamalla, vaan pumpulipuikolla.

Mekaaniset äänet vaimenivat 90%.
Nyt en enää kuule lukupään liikkumista naapurihuoneeseen.

Vaihdoin levariin ja nepaan kaikki elkot. Regua ei ole näkynyt, joten vanhalla mennään.
Levari ilmeisesti alkoi toimimaan, koska ei enää sammu pitkässäkään lataussessiossa.

Mutta nepa tilttaa aina jossain kohtaa.
Tulee joko musta tai sininen ruutu.

Powerin konkkaa en ole vielä saanut erinäisten ongelmien takia, mutta piruuttani vilkaisin oskilloskoopilla sen napoja.
Noin 1V huipusta huippuun siellä näkyy.  ;D

Jatkoa luvassa...


TheMrJamu

Lainaus käyttäjältä: järviin - tammikuu 20, 2019, 18:05
Voitelin kiskot ja tallan AT:n Teflon-spraylla. En suihkuttamalla, vaan pumpulipuikolla.

Itse olen käyttänyt valkoista litiumrasvaa. Toimii hyvin myös cd-asemien rattaissa ja kiskoissa.

LainaaKonkkasetissä tuli yksi ylimääräinen elko, C13 220uF 16V.
Uskaltaisiko/kannattaako se kolvata paikalleen, vaikka alunperin sitä ei tässä ole?

Mikä emolevyn versio? 250407? 250425? Näin ulkomuistista kiskaisten kyllä siellä konkka pitäisi olla.
Kuusnepoja avatessa saa kyllä aina yllättyä. Kalustus vaihtelee riippuen siitä minä viikonpäivänä niitä on kasailtu. Myös englannissa ja saksassa kasatuissa on eroja aikas lailla. Toisissa on kasa diodeja ja toisissa ei ole diodeista koskaan kuultukaan. Puuttuva konkka ei oikeastaan edes yllätä :D

järviin

Lainaus käyttäjältä: TheMrJamu - tammikuu 21, 2019, 17:06
Lainaus käyttäjältä: järviin - tammikuu 20, 2019, 18:05
Voitelin kiskot ja tallan AT:n Teflon-spraylla. En suihkuttamalla, vaan pumpulipuikolla.

Itse olen käyttänyt valkoista litiumrasvaa. Toimii hyvin myös cd-asemien rattaissa ja kiskoissa.

LainaaKonkkasetissä tuli yksi ylimääräinen elko, C13 220uF 16V.
Uskaltaisiko/kannattaako se kolvata paikalleen, vaikka alunperin sitä ei tässä ole?

Mikä emolevyn versio? 250407? 250425? Näin ulkomuistista kiskaisten kyllä siellä konkka pitäisi olla.
Kuusnepoja avatessa saa kyllä aina yllättyä. Kalustus vaihtelee riippuen siitä minä viikonpäivänä niitä on kasailtu. Myös englannissa ja saksassa kasatuissa on eroja aikas lailla. Toisissa on kasa diodeja ja toisissa ei ole diodeista koskaan kuultukaan. Puuttuva konkka ei oikeastaan edes yllätä :D

Join kymmenen kaljaa, kun funtsailin, laitanko litiumia vai teflonia.
Päädyin tefloniin, koska kiskoissa, eikä oikeastaan missään muuallakaan näkynyt pienintäkään merkkiä siitä, että siellä olisi koskaan ollutkaan vaseliinia.

Levyaseman versio 1540050 konkka tuo C13.

TheMrJamu

Lainaus käyttäjältä: järviin - tammikuu 21, 2019, 17:21
Join kymmenen kaljaa, kun funtsailin, laitanko litiumia vai teflonia.
Päädyin tefloniin, koska kiskoissa, eikä oikeastaan missään muuallakaan näkynyt pienintäkään merkkiä siitä, että siellä olisi koskaan ollutkaan vaseliinia.

Ei niissä varmaan tehtaalta lähtiessä ole ollutkaan. Muiden laitteiden levareissa kyllä on näkynyt  kovettuneita rasvoja. Eiköhän niissä toimi mikä tahansa Florasta mummon ompelukoneöljyyn.

LainaaLevyaseman versio 1540050 konkka tuo C13.

Mitäköhän mä olen funtsannut kun luulin, että kyse oli kuuslankun emosta? Syytän töitä. Pitäisi lopettaa töiden teko työpaikalla ja keskittyä enemmän foorumeilla roikkumiseen :D