Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - virgo

#141
Huh Huh tulipa tuolainenkin nähtyä kun poikkesin GE putiikissa ?!!?
on kyllä uskomaton laite
testattiin muutamaa C64 raskaimmista vectori peleistä
ensin Driller 3D voin sanoa että huh huh peli oli nopea kuin Amigassa konsanaan
veikkaisin että löi nopeudessa jopa A500 version ei tosin niin värikäs ja hieno mutta
kyllä oli nopia en muista tarkkaan mutta taisi olla jotain yli 20Mhz nopeuksinen 6510 testi hetkellä ei siis mikään 65c016 versio vaan aito HW FPGA emuloitu 6510

muita pelejä testasimme
tietenkin Stunt car racer --- mutta tämä oli jo niin nopea ettei ajamisesta tullut mitään
renkaat kun kosivat rataa auto oli jo suoran päästä pihalla ja nosturissa roikkumassa
ei edes kissan ekaa tavua ehtinyt sanomaan xD
palikassa on kaikki C64 1541 emulaatio eli turbolaturitkin toimivat xD
kerneli ja kovalevyt SD kortilla

kyseinen pulikka pystyy toimimaan myös pelkästään ilman C64 kytkentää mutta vaatii silloin
5v 1000mA teho lähteen

ja mikä parasta laitteella pystyy ajamaan Amigaakin 68020 moodissa nopeudella noin 20mhz
tuon toimintaa emme ehtineet testaamaan mutta kyseisen testin näkee youtubestakin
harmittaa kun ei kuvannut tuota SCR peli kokemusta se oli hupaisa

Huom. vehje on vielä BETA vaiheessa joten täydellisesti toimivaa pulikkaa ei ole vielä myynnissä
mutta testaajia haetaan...
joikkari kytkentänä toimii CDTV IR ohjain mikä ei ole kovin hyvä mutta käy testi tarkoituksiin
tämä siis pelkkänä modulina.
C64 kytkettäessä tietenkin C64 omat joikka portit toimivat
Amiga puoli hoituu PC näppiksellä ja hiirellä kuten C64 näppis

posketon vehje xD pakko hankkia kun tästä konkurssista selviää
http://www.vesalia.de/e_chameleon.htm#overview
#142
onkohan tämä sivu jo esitelty täällä
no tuolta löytyy ainakin tärkeimmät opukset ihan PET malleja myöden
ja se C64 raamattu reference book

http://www.commodore.ca/manuals/default.htm
#143

pasahti tuossa päähän noista CD ja tape image jutuista
muistaako kukaan ohjelman nimeä joka tallensi oman Kasetti turbo
ohjelmansa suoraan tallennettavan ohjelman eteen ?

eli tallenteessa oli ensin turbo joka tietysti oli nimetty tallennetun ohjelman mukaan
kun turbo oli latautunut homma jatkui suoraan itse ohjelman lataukseen turbo moodissa
mahdollisti melkosen pitkät kasetti lataukset muistaakseni yli 200 blok kasetille
eikä ollut tarvetta kelailla sitä turbo ohjelmaa aina pelien välissä

muistaako joku kopio softan nimee vai pitäisikö se kaivaa tuolta esiin
muistaakseni se oli jonkun suomalaisen tekemäkin jopa ?!?
tuo olisi tosi kätevä noiden MP3 ja CD tallennusten kanssa eikö...
#144
äääh.. kuinkahan pitkä juttu tästä tulee...

yleensä ohjelmointi on mielenkiintoista palapeliin varattavaa rakentelua
hmm... ei vaan paremminkin kuin leikkisi leegoilla sinulla on tiettyjä palasia
joita voit mielesi mukaan sijoitella ja muokata näin rakennelmia ihan mitä haluat
no melkein mutta mielikuvitus näyttelee suurta osaa kokonaisuudessa
ja tuloskaan ei aina ole sellainen kuin aluksi kuvittelit vaan joskus jopa upeampaa

mutta kuten jokainen "aikuinen" tietää asiat eivät vaan suju kuten niiden pitäisi
minulla on ollut ilmeisesti tämä viikko pyhitetty täydellisesti ei toimivilla osilla
jota tässä suunnittelin hieman purkavani

minulla ei oikeasti ole kovin montaa hetkeä viikosta kun voin vain keskittyä coodaamiseen
ihan kaikessa rauhassa ja ajatuksella. tämäkin aika yleensä tuhraatuu pelkkää oleiluun
coodaaminen on kuin kirjan kirjoittaminen istut koneelle ja mitään ei tapahdu aivot jäätyvät
silloin ei auta kuin yrittää rentoutua ja keskityä tekemiseensä

mikä kaikkein eniten ottaa aivoon on hetki kun täälläinen luomis vimma sitten viimein puskee lävitse
ja tunnet että nyt sitä tulee ja monta tuntia putkeen se on upea fiilis MUTTA...
juuri silloin melko monesti jokin tärvelee tämän fiiliksen
viikolla ensimmäinen oli tuo levarin outo "hajoaminen" koska harhaudun hyvin helposti
asiasta mitä olen tekemässä toiseen ja siitä vielä kolmanteen... jen jen...
levarin ihmettelyyn ja scoopin tuijottamiseen meni runsaasti arvokasta aikaa
kuten myös sopivien varaosien etsintään "joita ei sitten löytynyt"
arvaatkin varmaan ettei paljon tulosta syntynyt

mutta kaikesta huolimatta tämä oli seuraavaan vielä hieman ohimoita pullottavaa kamaa
mikä oikeasti nosti höytyt kattoon on ohjelmakoodia silloin tällöin vaivaavat mystiset
ongelmat tarkastat asiat tuhanteen kertaan etkä löydä ohjelmasta mitään vikaa
C64 basicissa on yksi ylitse muiden... huomaatko harhaudun taas asiasta...
mutta menköön nyt maan läheisestä esimerkistä törmäsin tähän Lype copy ohjelmaa
muokatessani ennen jakoon laittamista täällä foorumilla...

C64 Basic siinähän maksimi mitta on kaksi riviä koodia ja tämän jälkeen on otettava
uusi ja joskus coodi jää pahasti kesken kun se olisi hyvä saada samalle riville
basicia on mahdollista huijata käyttämään pidempiä ripsuja
jos kaikki käskyt kirjoitaa lyhenteinä esim Print = ? Goto =gO...
ihan kätevää muuten mutta joskus tämä kahden rivin määrä tulee käytettyä viimeistä piirtoa myöden
ja joskus Basic sekoittaa kaksi riviä toisiinsa
esim.

10 print "juupa ti juupati..."
20 print "seli seli "

kuvitellaan että 10 rivi on täydet kaksi riviä pitkä 80 merkkiä siis
ok ohjelma toimii mutta sitten joku selittää sinulle että 20 rivillä on virhe tai sinun pitää
jotenkin muutella sitä no teet sen yrität ensin korjata rivin
mutta huomaatkin ettei korjausta tehtykkään muutamien kertojen jälkeen huomaat
ettei 20 riviä pysty muokkaamaan se pysyy kaikesta huolimatta alkuperäisenä
tämän jälkeen tietysti tuumaat että deletoin koko rivin pirulauta
eli
20 (entter)
ja tämän jälkeen huomaat ettei 20 rivi tuhoutunutkaan ?!?! WTF...
joskus menee muutamakin tunti ennenkuin tajuaa mistä on kyse
koska tämä ei satu usein vaan riittävän harvaan että ehdit unohtamaan
koko jutun
mitä on tapahtunut Basic tulkki on jostain syystä olettanut että rivit 10 ja 20 ovat samaan riviä
mutta koska koitat muokata riviä joka on tuon maagisen 2 rivin käyttön ulkopuolella
tulkkii ei huomio sen ylitse menevien rivien muutoksia koska sille niitä ei ole olemassa
jos poistat rivin 10  katoavat molemmat
mutta yritykset irroittaa rivi 20 rivistä 10 ei onnistu
rivi 20 pitää aina kirjoittaa uudelleen
yleensä myös rivi 10

no niin nyt olet hieman tapetilla mitä ajan takaa ja olen kertomassa seuraavaksi
Kääntäjien virheet !!!
oma coodisi on 100% toimivaa mutta jokin tulee väliin ja sotkee asiat
yleensä se on kääntäjä ja pahinta niistä edustaa kääntäjät jotka sijaitsevat samassa muisti ympäristössä
kuin ajettava ohjella eli tässä tapauksessa Turbo Ass kääntäjä
nolla sivun ja muuttuja muistin ja ylämuistiin $8000 missä itse ohjelma sijaitsee
jos käskyt vuotavat jostain syystä näille alueille saattaa ohjelma seota mutta vain sen verran ettet itse huomaa
mitä on tapahtunut ja tallentamasi coodi kantaa tätä samaa muutos seikkaa joskus mukanaan
Turbo ass käyttää melkoisesti c64 omaa Rom coodia avustamassa tekemisiään
eli väärään kohtaa osunut nollasivun osoitus saattaa sotkea jotain
huomaat sen ja korjaat virheen mutta virhe on jo tapahtunut ja tästä alkaa pähkäily
onko koodissa jotain vikaa vai onko kääntäjä seonnut
varmin tapa tallentaa tälläinen coodi jonka oletat olevan seonnut
ejektoit sen ASCI muodossa SEQ tiedostoksi näppäimellä <- W
silloin sen mukana ei ole mitään asetus tietoja ja virhe muuttuja alueelle tulleeseen
osoitukseen tulee näkyviin ja sen voi korjata jollain text editorilla joka syö SEQ tiedostoja
ja parhaassa tapauksessa jopa itse Turbo ohjelmassa
helppoa kun tämän tiedostaa...

kuitenkin sattuipa tällä viikolla...
tein kokeiluita assy coodilla eli Turbo ass oli muistissa
ja editoin sitä käänsin muistiin käynnistys koska oli tarkoitus
testata blokki tunnistusta en tavallisuudesta poikkeavasti laittanut looppia
odottamaan CTRL nappulaa kuten yleensä teen vaan setup ohjelman jälkeen

Cli
Rts

eli setup ohjelman jälkeen palasimme Basic editoriin
koska halusin piirrellä siellä ASCI merkkejä näytölle ja katsoa
miten ohjelma reagoi niihin

hommeli toimi aikansa mutta sitten hups ohjelma alkoin kaatumaan
heti käynnistyessään eli mitä teet alat eristämään coodista
ali rutiineita löytääksesi sen joka kaatumisen aiheuttaa tässä tapauksessa seuraus oli sekoava reset
yleensä kun ohjelma harhautuu Action Replay menee Frezz ruutuun josta pääsee suoraan
konekili monitoriin ja sieltä näkee missä prossa on menossa ja missä keskeytykset on ym..
mutta resetoituessa tälläistä tietoa ei saa kaivettua :(

mutta ohjelma jatkoi kaatuilua vaikka eristin jopa itse setup pätkän ja irq alueella ei ollut enään kuin
paluu komento jmp $ea31 eli hyppy oikeaan basicin irq rutiiniin

kaatuilu ei voinut johtua kääntäjästä koska suoritin edellä mainitun SEQ muunnoksen ja
latasin sen puhtaaseen koneeseen eli koneesta virta pois ja ohjelmat uudelleen sisään ja SEQ viimeisenä
ja välitön ohjelman kaatuminen startissa ?!?!?!

tässä ei voinut kuin epäillä kääntäjää ja silloinhan mennään katsomaan itse käännettyä coodia
miltä se näyttää no päälisin puoli kaikki oli ok. Paitsi

1000 lda #<irq (=08) <- tuon pitäs tietenkin olla 10
1002 ldx #>irq (=10)

irq
1010 inc$d020

irq osoitukset olivat muutaman tavun pielessä mikä tarkoittaa sitä että irq hyppy osuu keskelle
käskyä kone kieli käskythän ovat 1 tai max 3 tavuisia C64sessa
jos et hypylläsi osu käskyn ensimmäiseen tavuun oletus että ohjelma toimisi on.... todella minimaaliset
varsinkin jos hyppy on keskeytys rutiinissa
keskeytyksen jumiintuminen yleensä kaataa koneen melko nopeasti
mikä oli mielenkiintoista oli se lisäämällä yhden nollasivun osoituksen irq osoituksen päälle
jostain syystä onnistui sekottamaan kääntäjän osoite matriisin

lda #>cspot
ldx #<cspot
..
..
lda #<irq
ldx #>irq

cspot osoitteet olivat oikein mutta Irq osoitteen ala tavu heitti noin 2 tai 3 tavun verran
kirjoitin coodin varmaan 10 kertaa uudelleen ja vika uusiutui joka kerta
tätä ei ole koskaan tapahtunut minulle ei koko 20 ohjelmointini aikana
joten tästä kiihtyneenä Turbo ohjema tuoreempaan 1.2 versioon 1.0 kun on ollut tähän asti käytössä
SEQ tiedosto sisään ja homma toimi taas...

hetken... kunnes kaatuilu palasi ja pahempana kuin aikasemmin
mutta tällä kertaa käännetty coodi oli puhdas edellä mainituista vioista
mutta silti ohjelma kaatui heti kun yritit sitä käynnistää
näytti siltä että puhtaalla koneella ohjelma kyllä käynnistyi mutta
seuraava käynnistys kerta aiheutti kaatumisen
vaikka
toimivaa koodia ei ollut tätä esimerkkiä enempää

sd inc$d020
jmp sd

tämä on niin simppeli pätkä ettei tämä voi epä onnistua
mutta silti ohjelma kaatui heti käännöksen jälkeen painaessasi "S" start

lopulta päädyin tulokseen ettei TMS tykännyt ohjelman päästämisestä
Basic tilaan koska suoraan levylle objekti fileeksi käännetty ohjelma toimi Basicista käsin täydellisesti
en vain käsitä miksi mutta selvästi kääntäjä otti itseensä jos ohjelma päätyi Basic koodiin
jos ohjelma looppas itsensä kannsa eikä mennyt Basic tilaan homma toimi
nätisti uudelleen ja uudelleen

edelleen on mysteeri miksi se tuota tekee ?!?!?
mutta raivostuttavaa joka tapauksessa
kysymys kuuluu miten tehdä ohjelma joka hallitusti palaa basic coodiin ??
koska käynnistävä osoitus tulee itse TMS







#145
pitihän se arvata joulun alla pakasta vedetty asema ei sitten toimikkaan kuin satunnaisesti
johan selkeni myynnin syykin
elikä laite toimii silloin tällöin ja sitten yx kaksi se lakkaa toimimasta
ei löydä mitään koko levyltä

mutta ei ole ihmekkään kun lukupään askelmoottori ei ole ihan tapetilla
missä pitäs olla luku pää huitelee jossain uralla 37 ja kuvittelee olevansa hakemisto sectorilla 18
askelmoottorilta selkeesti puuttuu toisen puolen singnaalit koska nytkyttelee vain paikallaa edes takaisin
pitänee viritellä oskilos kooppi napoihin ja alkaa hutkimaan että mikä piru tota vaivaa

tää on niin tätä aina jotain fiksattavaa ko pitsä jostai okeen tehäkkin
niin tulee tota remonttia siellä missä ei pitäs Grrrr...

#146
Bitin Nypläys / Soita Sid sample !
tammikuu 24, 2012, 13:25
moni varmaan miettiin miten se sidillä tehdään no tässäpä hieman codia
selväähän on että samplet soitetaan NMI keskeytyksillä mutta tässä ihan
ilman keskeytyksiä malli esimerkki ja ilman aika korjausta coodissa saattaa olla
virheitä koska kirjoitin sen ulkomuistista...

*=$1000
sample =$1000
start
sei ;keskeytykset pois
lda #<sample ;asetetaan samplen osoiteen alatavu
ldx #>sample ; ---===--  ylä tavu
sta $fe ; alatavu nollasivulle
stx $ff ; ylätavu ---===---

ldy #0 ; nollataan Y
loop lda ($fe),y ; ladataan sample tavu
pha ;tallennetaan pinoon
lsr
lsr
lsr
lsr ;siirretään tavun ylin 4 bittiä alimmaiseksi
sta $d418 ;  sample volume rekisteriin
sta $d020 ; vähän väriä
jsr wait ;odotetaan ettei mene liian nopeasti
pla ;palautetaan sample tavu pinosta
and #$0f ;siivotaan jo käytetyt ylimmät bitit pois
sta $d418 ; ja taas volume rekisteriin uusi sample
sta $d020 ;lisää väriä
jsr wait ;odotellaan
inc $fe ;lisätään sample osoitetta yhdellä
bne tsek ;menikö jo yli
inc $ff ;lisätään ylintä osoite tavua yhdellä
tsek
lda #$fb
cmp $dc01 ;onko CTRL näppäintä painettu
bne loop ;ei ole jatketaan
cli ;keskeytykset päälle
rts ;paluu basiciin tms.

wait   ldx #0 ; x=0
loop2 dex ; x=x-1
   bne loop2 ; pyöritetään looppi2 kunnes päästään taas 0
   rts

sample koostuu yleisimmin kahdesta osasta koska volume rekisteri on vain 4 bittinen
yhteen tavuun siis mahtuu kaksi sample otantaa


#147
niille jotka eivät koskaan ole kuunnelleet Slay radion lähetyksiä tässä
yksi loistava tallenne olisipa minullakin samanlaiset kyvyt kuin rainolla dääm man !!

http://files.slayradio.org/download.php/Reyn_and_Boz_-_Sunday_Service_20120122.mp3
#148
olen jo päättänyt mikä tulee olemaan seuraava peli brojekti
tätä en kuitenkaan aloita ennen kuin Block Hole on valmis

eli mikä se on no tietenkin
TRON koska tuosta himoitsemastani pikku konsolista pyydetään ihan tuohottomia
hintoja  enemmän kuin 100 dollaria päätin tehdä sellaisen itse
Tron pelistähän on pilvin pimein versioita jo valmiiksi
mutta niissä kaikissa on sama perus vika pelikenttä on nöyttö alueen kokoinen
kun taas konsolissa peli alue oli paljon suurempi kuin näkyvä alue
se toi peliin ihan uuden elementin kun ei voinut aina varmasti tietää kuinka lähellä
pelialueen reunaa operoi
samalla kentälle voi myös sijoittaa esteitä ym. tavaraa millä sekoittaa
pelaajan peli strategiat ;)

tähänkin Projektiin tarvitaan musat ja grafiikat sitten aikanaan kenttä suunnittelijatkaan ei olis pahitteeksi
jos sellaisen 100 kenttää sais aikaiseksi

jostain syystä himotaisi tehdä myös kasetti versiot xD
koska onnistuin pyydystämään jostain erään firman kasetti masterointi softan millä
saa latauskuvat ja musat aikaiseksi samoin moni osaiset pelit xD
#149
no niin soittelin Boogille ja päivämäärä tapahtumalle sai vähän selkeyttä

elikä miittinki on Tampereella näillä tiedoilla
ja aika on nyt sitten

Huhtikuun viimeinen viikonloppu eli silloin sitten
porukalla sinne miettimään mitä jatkossa tapahtuu
tehdäänkö sitä dokkarai vai mitä miten hommeleista tehostettaisiin
ideat on vapaat

ainakin siellä on StuntCat kisat tosin Amigalla ja naapuria vastaan kaksipelinä
toki voidaan omakin C64 StuntCar kisa järjestää ;)

Saku alueella varmaan enemmän keskustelua Amiga puolesta
kun joku vain avaa siellä keskustelut ;)
#150
tuossa kaivellessani ohjelma kasoja sattui
silmiin itsellenikin tuntematon tapaus
olen joskus tehnyt levyn kopio ohjelman ?!?!?

hieman aivonystyröitä ja koodia katsoessani
selkesi aivoituskin moiseen

oletta varmaan huomanneet kuinka vaikeaa on kopioida kaksi puoleisia levyjä
moni ohjelma ei ymmärrä 1571 2 puoleista tilaa
ja sekös itseäni ainakin sieppasi kun tarkoitus oli saada kaikki materiaali yhdelle levylle
ilman puolen vaihtoja
no sellaista ohjelmaa ei sitten ilmeisesti ainakaan silloin löytynyt tarpeeksi sukkelaan
niin piti sekin tehdä silloin itse
tämä ohjelma ei välitä vaikka levyillä olisi kuinka paljon tilaa
vaan kopioi fileet mukisematta toiselle
turboja ei käytetä joten yhteen sopivuus on 100% jopa 1581 kanssa
toivottavasti en ole pääsyt testaamaan ;D
emulaattorissa ainakin toimi

Huom. ohjelma toimii vain kahdella asemalla !
ohjelma myös tekee 2 puoleisen asetukset itse
#151
Muut koneet / Muita Brojekti koneita
tammikuu 19, 2012, 23:24
Tuossa yksi projekti koneistani

Silicongrafix IRIS Indigo

kun tuonkin saisi joskus henkiin ;-)
vielä puuttuu hiiri ja luultavasti näyttö kortti pitää vielä vaihtaa
ennen kuin herää
kuvassa 2 ei mikään ihan pieni... näyttis

#152
tälläinenkin harvinaisuus näytille

Quick Data Drive

nopeus tietoa tästä kassu aseman korvikkeesta

64K Load Time
-cassette 23 min
-Commodore diskdrive 2 min
-Quick data drive 30 sec

melkoista menoa tosin itse en päässyt nopeudesta nauttimaan
laite ei toiminut tai sitten en osannut sitä käyttää ;)
10 tuhoutuneen nauhan ja 2 päivän jälkeen meni hermot
ja laite kaappiin pölyä keräämään
vain liitäntä johto puuttuu kuten kuvista näette mutta se on sama kuin
kasetti asemassa
ehkä vielä jonain päivänä tuotakin jaksaisi vielä testi ajaa jos jostain löytyisi nauhoja
tai sitten menee Ebayhin myyntiin
#153
Commodore 64 / Kirjat
tammikuu 17, 2012, 00:42
kaiveskelin kirjat esiin ja samalla scannasin kannet näkyville
eli tämmösiä opuksia löytyy ja näillä on pärjätty
128 materiaali sitten vähemmän
#154
Bitin Nypläys / apu ohjelmia...
tammikuu 04, 2012, 10:44
tuota peli projektia touhutessa tuli mieleen

josko porukka haluaisi tutustua noihin apu ohjelmiin joita olen ajan saatossa saanut kyhäiltyä
ne eivät tosin ole mitään loisto tuotoksia mutta ajavat asian koska muiden tekeleissä oli aina jotain
miksi en niitä sisäistänyt joten oli pakko tehdä suuri osa apu softista ihan itse
suurimmassa osassa ohjelma runko on basic koodina ja pieniä Assy pätkiä buustaamassa toimintaa
joten niitä voi sitten itselleen muokkailla kuten tykkää ?
#155
Bitin Nypläys / peli projekti Block Hole
joulukuu 30, 2011, 11:48
grafiikka on luotu koska sitä aletaan tarvitsemaan tässä raakile grafiikkaa
monivärimoodissa hieman kiinnostaisi luoda moni väristä Hires grafiikkaa mutta siihen tarvittaisiin
uusi grafiikka editori ;( mutta ehkä vielä joskus kun päivityksiä aletaan tekemään
jos nyt saisi ensin pelin rungon toimimaan voi sen jälkeen keskittyä työkalujen hiontaan

ensimmäinen ongelma oli itse tekemässäni ohjelmassa (v.1988)
minkään näköistä tallennus mahdollisuutta siinä ei tietenkään ollut
joten sellainen piti siihen rakentaa muutama päivä meni pähkäillessä et miten tuo ohjelma on toiminut
ennenvanhaan modulissa lymyilevällä assy softalla tallennus sujui kätevästi
mutta emulaattorissa ei sellasita mahdollisuutta ollut ja onhan se paljon näppärämpää
kun softan sisällä pystyy tuollaiset tekemään ;)
#156
Muut koneet / Android EVIX t1 Dead
joulukuu 18, 2011, 13:42
tuli sitten ostettua tuollainen härpäke ja ongelmat seurasivat välittömästi tässä siitä vähän arvostelua ja toivottomille apuja

Ps. suoja kalvoa näytön päältä ei kannata poistaa se ei auta mihinkään
ja näyttö naarmuuntuu melkein yhtä helposti kuin suoja muovikin niitä saa kaupasta lisää kun menevät pahaksi
näytön muovia ei niin vain vaihdetakkaan


Eli näitä saa Halpa-hallista 99€
Spec:

Wondermedia WM8650 (oletettavasti malli) M009x (Green Led)
(en päässyt oikein selvyyteen mikä laitteen oikea malli oli. en tiedä vieläkään) :(
7" Resistiivinen kosketusnäyttö
Resoluutio 800x480
Cpu SV27A 800Mhz
Keskusmuisti 256Mt DDR3
tallennus tila 2Gt Nand Flash
Käyttöjärjestelmä Android 2.2
Wifi 802.11 /b/g/n
10/100M Ethernet
3.5mm kuulokeliitäntä
0.3 Megabikselin kamera
Kaijutin ja mic
Akku 7.4V 1800mAh Lithium
Mitat 189x127x11mm
paino 360g

laite on ihan kelpo vehje muuten mutta !
kosketus näyttö ei toimi oikein latauksen aikana !
mikä ei ole todellakaan hyvä asia pädissä. onneksi USB hiiri sentää toimii luultavasti näppiskin
oma MS laser hiiri tuntuu nyykähtävän satunnaisesti joten ei sekään ihan
pommin varma konsti ole ja laitteen sammutus tuntuu olevan ainoa millä hiiren saa takaisin
akulla laite toimiikin sitten ihan nätisti hieman tahmainenhan se on välillä
mutta enhän kuvitellutkaan ostavani mitään Mac book tasoista vehjestä. lähinnä mielenkiinnosta ostin
sähköposti kulkee ja nettiin pääsee plus muuta hauskaa ohjelmaa mistä ehdottomasti paras oli ROVION Angry birds
mikä tulee vehkeen mukana ;)

Verkko liitin ja kaksi USB liitintä kytketään laitteeseen erillisellä mokkulalla (ei käytännöllinen)

laitteessa on suomenkieliset ohjeet jotka selittävät suurin piirtein miten ohjemat toimivat ja jotain Apseista
mutta ongelma tilanteista ei kerrota sanallakaan mikä on huono juttu koska veikkaan että niitä tulee olemaan
oma virheeni oli ostaa Padiin riittävän iso MicroSD 32G mistä seurasi ettei laite käsittänyt sitä
ja halusi formatoida sen niin tein ja se oli se virhe tämän jälkeen laite sekosi täysin
sammutuksen jälkeen uudelleen käynnistys jätti pädin scannaus tilaan eli Adroid logo pyöri alustan päällä tutkittavana
maailman loppuun asti

eli jos olet jo mennyt tekemään virheen ja ostanut laitteeseen joku hirmu SD niin mitä voit tehdä on
partitioida ensimmäisen lohkon esim. 8G osioksi en ole kokeillut isompia mutta tuolla se ainakin toimii
toimii sikäli etten päässyt kokeilemaan tuota koska pädinihän meni jo sekaisin
mutta tuolla tempulla sain Rom päivitykset onnistumaan koska tuo 32G oli ainoa MicroSD mitä minulla oli xD
Netissä on vilisemällä Rom versioita jotka "toimivat" mutta koska mitään varmaa speksiä laitteesta ei
tuon sekoamisen jälkeen saa irti niin olen edelleen tietämätön mikä tuon oikea malli merkkintä on



tässä linkissä on ainoa ohje mikä on toiminut oikein Lue käyttäjä "NyRaised" kommentti
http://androidforums.com/wondermedia-wm8650/462219-my-mid-8650-android-tablet-will-not-boot-up.html

moni Rom toimii ihan hyvin mutta kosketus näytön kanssa tulee ongema koska sitä uusi Rom ei tunnu tunistavan
vaikka Mallimerkinnät "pitäisi" olla oikein
ohjeita seuraillen ja Rom version 27 valitseminen on tähän mennessä ollut ainoa joka toimii täydellisesti
ja boonuksena Angry birds tulee mukana tässäkin päivityksessä muissa sitä ei ole tai sitten hikinen RIO versio

selitän nyt pikaisesti suomeksi miten tuo päivitys tehdään

eli ensin varmistetaan että SD kortti on alle 32G kokoinen
jos puhelimessasi on pienempi niin se toimii (ota siitä back up)
lataat

(model WonderMedia EVIX t1 Select the option number 27)
http://creativeconceptcomputers.com//downloads/public/WM8650.7z

päivityksen purat sen Zip ohjelmalla edellisessä linkissä oli ohjeet jos ei onnistu
vaikka olenkin Linux käyttäjä en omistanut kykyjä käynnistää changer.sh tiedostoa
joten joudun tytymään Wintikkaan ja ajoin siellä changer.bat ohjelman
joka ensin kysyy Pad mallia kaikki mallit eivät ruudussa näy vaan niitä on lisää
paketin mukana tulee .TXT file jossa on kerrottu kaikki mahdolliset Pad mallit
no tähän Valinta-Talon mallin sopii siis näillä testeillä ainoastaan 27 Rom
seuraavaksi ohjelma kysyy haluatko tallentaa Rom filet suoraan SD kortille (y/n)
jos sinulla on jo valmiiksi FAT32 formatoitu MicroSD valmiina jossain lukijassa (Esim.kamera)
vastaat Yes jos ei niin N koska tämän jälkeen ohjelma kysyy Formatoidaanko SD ja kopioidaanko Rom (y/n)
eli kannattaa etukäteen katsoa mikä laite kirjan on se oikea SD muuten jotain arvokasta katoaa!

no tämän jälkeen kun ohjelma on lopettanut et nykäise korttia heti veke vaan poistat sen oikein !!
eli Windossin puolelta

Katso että pädi on sammuksissa
(sammuu virta napin noin 10sec painamisella vaikka mikä olis käynnistyy herkästi myös uudelleen jos painaa liian pitkään)
asennat SDn Pädiin 
poweri nappia ja käynnistys
päivitys hoituu tästä eteen päin automaattisesti poistat SD kortin kun siihen annetaan lupa ja palkki on 100%
Pad resetoituu tämän jälkeen ja käynnistyy nyt vaaditaan hermoja koska ensimmäinen käynnistys saattaa kestää
hieman ennen käynnistymisen valmistumista Värinä moottorin pitäisi vinkaista
tämän jälkeen saat valittavaksi kaksi pää näkymää joita voit kokeilla mielesin mukaan kun olet valinnut mitä haluat käyttää ruksaa se pysyväksi
ja wolaa päd on taas lyönnissä
itselläni meni tähän duuniin ainakin kaksi päivää ja yötä ennenkuin sain tähän jotain tolkkua
koska EVIX t1 mallista en löytänyt netistä mitään mainintaa oli ohjeiden hakeminen hieman vaikeaa
ajattelin siis kirjoitaa tämän heti kylmiltää ennen kuin joulu paketit avautuvat ja suru tulee puseroon ko
laite mykistyy
jos jaksan niin korjoitan tästä vielä kuvallisenkin version,,, mutta ei tänään ;)
#157

mielestäni kirjoitin aiheesta jo kertaalleen foorumille mutta en enään löydä sitä mistään ??!?
eli uusiksi sama aihe jos on pariin kertaa pahoitteliut

eli käynnissä oleva peli projekti tarvitsisi tausta elävöittämis ohjelmaa
olette varmasti nähneet monta tähti scrollia missä tähdet scrollaavat vaaka suunnassa
monella eri nopeudella "etäisyyden mukaan"
(tähti pikseleitä rollattiin rimpsulla ROL / ROR  käskyillä)

ajattelin toteuttaa sellaisen peli ohjelmaani mutta se on jo nähty sitten iski hullu idea !
mitäpä jos saman tekisi vectori ohjelmasta tutulla piste ohjelmalla ja
esim. min 8*8 max 12*12 grafiikkamerkki blokilla
rutiinin jolla pystyisi vierittämään vapaasti kyseistä tähtitaivasta täydet 360 astetta

pelialueen pohja täytettäisiin ensin edellä mainitulla grafiikka lohkolla
ja tämän päälle vasta itse peli grafiikka voisi näyttää makealta
toisenlaisetkin toteutukset ovat tervetulleita ideointi vapaa

itse pelialue on tubla bufferoitu eli kaksi näytö muisti paikkaa
Grafiikka alue pysyy samana
tupla buferointi siksi että vierityksen tarvitsemat ruudun siirrot saadaan kellojaksoina jaettua
mahdollisimman tasaiseksi kuormaksi näin jää jokaisella päivityksellä enemmän aikaa tausta efekteille
luonnolisesti tähdet on synkattu vieritykseen niin että vain palikat tuntuvat valuvan alaspäin
taustan pysyessä paikallaan

omarutiini vie pisteen aktivointiin tai sammutukseen noin
yhden rasterin kellojaksoja olettaisin näin 100 pikselin liikuttamisen
olevan mahdollista yhden ruudun päivityksen aikana ??
hieman karumpi version ajaisi ohjelma looppina pisteiden sytyttelyä sammuttelua jatkuvasti
taustalla sen minkä ehtii ja piirron ja tyhjennyksen välillä pysähtyisi esim yhden ruudunpäivityksen ajaksi
en tiedä miltä tämä näyttäisi mutta olisi hienoa kuulla mielipiteitä
ja mikä olisi mahtavuutta nähdä valmis efekti ;)

itse en ole niin matematiikan kanssa sinut että saisin tuon joustavasti
ja komeasti toteutettua joten siksi pyytäisin apuja





#158

elikäs yritin harpata tekniikassa eteenpäin ja aloittaa ohjelmien kirjoittaminen reisuilla
eli läppärillä ja emolla mutta linukka kone kiukuttelee
yksittäisen pelin Tape tai 64D levyltä käynnistäminen onnistuu ok
mutta jos koitan käyttää 64D levy imagea emulaattori joko jumahtaa tai
levykomentoihin tulee vastaus ettei deviceä ole kytketty tai toiminnassa
mistähän vois johtua ?
#159
Pelit ja pelaaminen / uuden pelin tekijöitä ?
heinäkuu 19, 2011, 14:52

satuin tuossa törmäämään vanhaan klassiko pelin erääseen versioon
vaikka niitä on tuhansin määrin oli tuo hämmästyttävän koukuttava
eli tarkoitukseni on vääntää tuo Arcade kone versio kuussnelkulle
tarvisin apuja ainakin musassa ja grafiikassa !!
alkuperäinen peli ei paljon grafiikalla koreile.
taustat olisi kuitenkin  kiva saada elävemmäksi kuin pelkkä plakko väri
ja suuruuden hulluus aina iskee näis projekteissä joten
ei haittaa vaikka tukis musakin 2 sidii ja graffakin vois olla "inter leisattuakin" :P
ammuskelu peli ja hieman nopeaa pähkäily kykyä haastava peli
kerron enemmän saatuani havainto videon värkättyä !
#160
onko mielessä jotain pikku näppärää tarve ohjelmaa kellään mielessä ?

vois aloittaa toteutus projektin missä kerrottaisiin rutiini rutiinilta kun ohjelma valmistuu
miten se kasataan läjään. siinä samalla voisivat aloittelevat ohjelmoijatkin
saada Ahaa Elämyksiä kun rattaat alkaa kolista paikalleen

olisko innostusta ?