Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - virgo

#101
Bitin Nypläys / Rom rutiinit
elokuu 25, 2013, 00:32
silloin kauvan sitten kun aloitin ohjelmoinnin C64lla
ja pitkään sen jälkeenkin yksi asia oli mystiikkaa ja on edelleen
commodoren "käyttiksen" omat rutiinit niitä on paljon noin 16kiloa
osotteissa
1. $A000-BFFF ja
2. $E000-FFFF

1. sijaitsee koneen Basic kielen kriittiset osat
2. sisältää erinäisen läjän alirutiineita jotka hoitavat kriittisemmät
     tehtävät kuten resetin toimenpiteet ja muistien alustamisen
     muutaman mainitakseni

harvemin tarvitaan konekieltä ohjelmoitaessa 1. rommia
mutta jos aikoo lisätä Basic käskyjä koneeseen
sen on kohtalaisen helppoa
koskaan en ole tutustunut aiheeseen mutta tiedän että se on helppoa
siksi siitä en hirveästi ala höpisemään koska se menee kuitenkin metsää joku muu
joka tietää enemmän C64 Basic hommeleistä voi paneutua tähän aiheeseen

koska kone kielessä yleensä tuo muisti on turhaa ja hyvin vähän käytettyä se yleensä poistetaan ensimmäisenä
että päästään käsiksi muistiin sen alla
ja käytetään suoraan kutsuja ylempään rommin
tarkoitus olisi tässä ketjussa keskittyäkin pelkästään ylemmän Rommin kutsuihin
ja miten niitä hyötykäytetään ja vähennetään siten tarvittavaa koodin vääntöä
kun osa rutiineista on siellä jo valmiiksi.

viimeisin puristus itselläni oli tuo BH stage editori joka on ensimmäinen ever ohjelma joka toimii täysin ilman keskeytyksiä
ja hyödyntää suurelta osin käyttiksen omia rutiineita mikä oli minulle täysin uusi kokemus

ohjelmien tekijöille ehkä tärkeimmät rutiinit ovat Load & Save
tutustutaan ensin Load rutiiniin ja miten sitä käytetään kone kielessä
se on itse asiassa melko helppoa kun sen vain haltsaa


Tässä lainaus Commodore Reference guidesta

  B-15. Function Name: LOAD

    Purpose: Load RAM from device
    Call address: $FFD5 (hex) 65493 (decimal)
    Communication registers: A, X, Y
    Preparatory routines: SETLFS, SETNAM
    Error returns: 0,4,5,8,9, READST
    Stack requirements: None
    Registers affected: A, X, Y

    Description: This routine LOADs data bytes from any input device di-
  rectly into the memory of the Commodore 64. It can also be used for a
  verify operation, comparing data from a device with the data already in
  memory, while leaving the data stored in RAM unchanged.
    The accumulator (.A) must be set to 0 for a LOAD operation, or 1 for a
  verify, If the input device is OPENed with a secondary address (SA) of 0
  the header information from the device is ignored. In this case, the X
  and Y registers must contain the starting address for the load. If the
  device is addressed with a secondary address of 1, then the data is
  loaded into memory starting at the location specified by the header. This
  routine returns the address of the highest RAM location loaded.
    Before this routine can be called, the KERNAL SETLFS, and SETNAM
  routines must be called.

  +-----------------------------------------------------------------------+
  | NOTE: You can NOT LOAD from the keyboard (0), RS-232 (2), or the      |
  | screen (3).                                                           |
  +-----------------------------------------------------------------------+

  How to Use:

    0) Call the SETLFS, and SETNAM routines. If a relocated load is de-
       sired, use the SETLFS routine to send a secondary address of 0.
    1) Set the A register to 0 for load, 1 for verify.
    2) If a relocated load is desired, the X and Y registers must be set
       to the start address for the load.
    3) Call the routine using the JSR instruction.

  286   BASIC TO MACHINE LANGUAGE

  EXAMPLE:

          ;LOAD   A FILE FROM TAPE

           LDA #DEVICE1        ;SET DEVICE NUMBER
           LDX #FILENO         ;SET LOGICAL FILE NUMBER
           LDY CMD1            ;SET SECONDARY ADDRESS
           JSR SETLFS
           LDA #NAME1-NAME     ;LOAD A WITH NUMBER OF
                               ;CHARACTERS IN FILE NAME
           LDX #<NAME          ;LOAD X AND Y WITH ADDRESS OF
           LDY #>NAME          ;FILE NAME
           JSR SETNAM
           LDA #0              ;SET FLAG FOR A LOAD
           LDX #$FF            ;ALTERNATE START
           LDY #$FF
           JSR LOAD
           STX VARTAB          ;END OF LOAD
           STY VARTA B+1
           JMP START
   NAME    .BYT 'FILE NAME'
   NAME1   .BYT 9     


kuten yllä ohjeistetaan pitää kutsua kahta alirutiinia ennen itse load rutiiniin menoa
SETLFS ja SETNAM

SETLFS ohjelma määrittelee laitteen minkä kanssa keskustellaan
Basic kielellä tarkoitetaan Load lauseen lopussa sijaitsevia numeroita
esim. ",8,1"

usein näkee porukan oikaisevan tämän ja sijoittavan tarvittavat arvot suoraan
oikeisiin nollasivun osoitteisiin
lda #8
sta $B8 ; Current Logical File Number
lda #1
sta $B9 ;Current Secondary Address

käytts kutsulla rimpsu on hieman lyhyempi kirjoittaa

LDA #8
LDX #1
LDY #0
JSR SETLFS

Seuraava kutsuttava rutiini on SETNAM
jolla määritellään File nimi joka levyltä haetaan

LDA #6  ;nimen pituus
LDX #<NAME  ;missä osoitteessa nimi sijaitsee alatavu       
LDY #>NAME  ; --""-- Ylätavu
JSR SETNAM

vasta näiden rutiini toimenpiteiden jälkeen voimme kutsua load rutiinia

LDA #0 ; 0=Load 1=Verify
TAX
TAY
JSR LOAD

tämä on normaali load rutiini joka sijoittaa ladatun ohjelman ensimmäisten 2 tavun osoittamaan paikkaan
nämä kaksi tavua tallennetaan levylle Save yhteydessä
mutta jos haluamme sijoittaa ohjelman mielivaltaisesti muualle pitää muistaa kaksi asiaa
ensimmäinen
LDA #8
LDX #0
LDY #0
JSR SETLFS
"esimerkki",8 <-- vastaa Basic komentoa
secindary address pitää olla nolla
muuten ohjelma luetaan edellä kuvatulla tavalla
sitten haemme ohjelman nimen kuten aikaisemminkin
tämän jälkeen kutsumme Load rutiinia seuraavasti

lataus-osoite = $1000
LDA #0
LDX #<lataus-osoite
LDY #>lataus-osoite
JMP LOAD

nyt hieman tietoa mitä sitten tapahtuu kun Load komento on annettu
itse LOAD kutsu on Rom piirillä osoitteessa $FFD5
tuolla alueella sijaitsee niin sanottu JUMP TABLE hyppytaulukko
jossan on peräkkäin JMP $xxxx komentoja osa on muodossa JMP ($xxxx)
seuratkaamme nyt mitä tapahtuu osoitteessa $FFD5

FFD5  JMP $F49E hyppäämme siis seuraavaksi tähän ositteeseen

F49E STX $C3 ; load rutiinia kutsuttaessa annetut X. Y. rekisterit tallennetaan nollasivulle
F4A0 STY $C4
F4A2 JMP ($0330) kutsumme varsinaista Load rutiinia

JMP ($xxxx) käsky on siitä hauska että se hakee hypättävän osoitteen itselleen annetusta paikasta
kyseisellä tavalla on helppoa muutella hyppy osoitteita ilman koodiin kajoamista
tähän käskyyn liittyy myös yksi 6502 sarjan prosessorien bugeista
joka sattaa joissain tapauksissa aiheuttaa paljonkin harmaita hiuksia koodareille ellei tätä tiedä

jos muitipakka seuraavanlainen sisältö
033F  FF FE

ja hyppy olisi sinne seuraava
JMP ($033F) oletus olisi että prosessori tekisi seuraavanlaisen hypyn JMP $FEFF
mutta koska logiikassa on Bugi tapahtuu seuraavaa
0330       00 00 00 00
........
033F        FF FE FF FF
prosessori muodostaa hyppy osoitteen viimeisen ositteen ja ensimmäisen kesken seuraavasti
JMP $FF00 seurauksena on luultavasti ohjelman kaatuminen ja erittäin ärsyttävä ohjelma bugin metsästys

mitä siis tapahtuu kun load Rutini kutsuu osoitetta JMP ($0330)
0330  A5 F4
Prosessori hakee hyppy osoitteen 0330 muistipaikasta ja muodostaa seuraavanlaisen hypyn
JMP $F4A5 josta löytyy varsinainen load ohjelma
tämän toimintaa on syvällisemmin selvitetty lataus osoite keskustelussa

http://www.com64.net/foorumi/index.php?topic=707.0




#102
sattuipa tänään että ilmeisesti palvelin oli alhaalla noin tunnin eikä sivulle siis päässyt tuona aikana lainkaan :-/
#103

kuulutan täälläkin kaikille Alteran FPGA osaajille
omistan kaksi koe levyä Excalubur ja Nios 2 ja niiden täydelliset softa paketit
hakusessa olisi osaajia rakentamaan Amigan yhteesopivia Turbokortteja joiden sydämmenä toimisi FPGA
levylle ei tarvitsisi periaatteessa konffata alkuvaiheessa kuin hätänen Prosessorin 68000-68060 50-200Mhz
ja nopea muistin hallinta

sen jälkeen katsottaisiin mihin Geittejä vielä riittäisi
jos saamme tuotteen markkinoille kehittäjille provikkaa
mutta ensin pitää saada ensimmäinen kortti hyrräämään

lisää sakun foorumilla kuvia tms.
http://saku.bbs.fi/foorumi/

itse tekisin muttei ole aikaa opiskella / rakentaa :((
hukun Projekteihin !!!
#104
21.9 Tiedekeskus Heurekassa Tikkurilassa
juna-asema noin 500metrin päässä

paikalla paljon Commodore tavaraa ja ohjelmaa pelejä tms,
suunnittelu ketju
http://saku.bbs.fi/discus/messages/9/9361.html?1356093851
#105
talouteen saapui muutama kone lisää ihan säilytystä ja huoltoa varten mutta on ne komeita ;)
vielä en ole niitä tulile laittanut mutta piakkoin
A4000
A500 kovalevyllä ja lisä muistilla (kovalevy saattaa olla jopa 20 megainen)
#106
Yleinen Commodore-keskustelu. / uusi C64
kesäkuu 27, 2013, 14:39
heh tässä kaverilla on asenne kohdallaan uutta C64 kohtaan xD
siitäkin huolimatta en mokomaa ostaisi se on ruma
vic mallia jopa harkitsen... kunhan rikastun

Would You Buy the New Commodore 64?
#107

kuulin http://www.gentle-eye.fi/ Boogilta kauhujuttuja tuossa viikko sitten että jenssi meinaa lopettaa koko
Commodoren tukemisen A1200 turbojen takaisin kutsun jälkeen Lue. talous kuralle
ja siitä vittuuntuneena olisi lopettamassa koko homman. !!

mutta mitäs nyt ?!?
kaveri tulee julkisuuteen ja lanseeraan hirveän läjän uutta rautaa wanhoille Amigoille !!! 7o7
huomatkaa että hinnat ovat sisään ostajille nyt jos on tarvetta tälläiselle raudalle tilausta sisään
itse ainakin meinaan tilata muutamaan Amigaan pikkuturbon riittävällä muistilla
Joulu tuli tänä vuonna todella aikaisin 7o7

vihdoin CDTV;hen saan riittävästi muistia ja kovalevyn ;-)
( tosin missään ei mainita että siihen sopisivat mutta kokeillaan )
täytyypä soitella tänään Boogille tilausta

http://oldschoolgameblog.com/2012/07/17/individual-computers-new-products-for-the-commodore-64-and-the-amiga/
http://eab.abime.net/news/65087-new-products-c64-amiga-individual-computers.html#post829088
#109
Bitin Nypläys / Block Hole Stage edit V0.1
kesäkuu 17, 2013, 23:07
Tässä se nyt on !
tai siis koe versio siitä mitä se tulee olemaan
optioista ei enään puutu kuin Save ja Load oikeat rutiini
ne puuttuvat tarkoituksella koska en vielä halua kenttiä
mutta voitte tutustua ohjelmaan ja harjoitella millaista sillä on luoda kenttiä

sitten muutama ohjeistus !
editori on kuin teksit mielettömän suurta spriteä
mutta on muutama asia mitä pitää pitää mielessä

ensinnäkin ei ole mitään mahdollisuutta erottaa kahta eri kappalettaa toisistaan
jos ne ovat samaa väriä siksi normaalit palikat tehdään 01 ja 10 yhdistelmillä
eli editorissa F3 ja F5 jos sinulle tulee kenttään palikoita jotka ovat kiinni toisissaan
ne pitää erottaa erivärillä toisistaan muuten kentän teko rutiini kasaa mielenkiintoisen näköisiä
möhkäleitä

F1 on tausta väri ja toimii delettinä
F7 taas on varattu erikois palikoille joista sitten myöhemmin lisää (tumman sininen)
värit saadaan kenttään Returnilla

huomattavaa myös ettei palikoiden yläpää saa olla sellainen joka estäisi palikan muodostumisen
ellei se nimen omaan ole tarkoitus tosin tämä tulee pelissä myöhemmin nyt keskitytään perus kenttiin
esim.
     *
****
     *
koska normaalisti emme pääse mitenkään sijoittamaan alhaalta ammuttua palikkaa kohteen takapuolelle

on huomattavaa että editorin kohdistin on alussa. kentän lopussa ei alkupäässä
kentät alkavat aina valumaan viimeisestä osoitteesta esim.
ensimmäinen rivi $0a00 toinen rivi $09F9
ja viimeinen rivi eli kentän loppu on $0000

F8 painaessa löytyy näppis helpit

alkuun pääsee T näppäimellä ja loppuun E

+/- lisäävät ja pienentävät kentän kokoa

F2 ja F4 ovat fast siirtoja eteen ja taakse päin joilla hypätään nopeasti eteen päin

Sift+Del pyyhkii kentän täysin

alussa kenttä data on täynnä roskaa koska mielestäni on parempi että näet heti miten
editori toimii tms. tämän jälkeen voit putsata kentän ja alkaa tekemään omiasi

voi lähettää kuvakaappauksia jos asiassa on jotain kysyttävää tai muuten vain
samoin kommentit ohjelman toiminnasta ovat haluttuja

kentän nopeutta ei voi vielä muuttaa eikä kentän kestoa vielä lasketa
have fun ! odotan mielenkiinnolla palauteitanne xD

Btw. näppis koodaus on Visellä ja normaalille PC näppikselle
kun ei ole muuntajaa niin en ole päässyt testaamaan aidossa koneessa
siitäkin voisin olla kiinnostunut saamaan palautetta miten siinä toimii !
#110
Yleinen Commodore-keskustelu. / G-Point BBS
kesäkuu 17, 2013, 11:19
viikonlopun Amiga savotan päätteeksi alkoi taas himottamaan
BBS koneen uudelleen pystyyn nostaminen. tuntuu olevan varsinkin suomessa
todella harvassa purkkeja nykyään
kun taas maailmalla porukka on alkaneet laittamaan niitä uudelleen pystyyn
tietenkin Telinet yhteydellä ja niin monella nodella kun pystyy

miten on laitetaanko Amiga / C64 purkki takaisin pystyyn ;)
saa osallistua projektiin ja Sysopeja myös hakusessa !
#111
nyt menee myyntiin vähän Retrokamaa
joten jos olet ajatellut ostella seuraavia laitteita niin nyt kannattaa
pistää rahaa sivuun

Sega-3000
Vic-20 (jos löydän sen) toimiva
Commodore 16 +muuntaja +kassu asema +joikkari (huono)
D128 täydellisesti toimiva
muutama Amiga 500 ilman lisämuisteja toimivina tai epäkuntoisina (katsotaan ehdinkö korjaamaan)
TurboChameleon (myyn toisen ehkä pois)

Muutama mykkä Läppäri ( IBM, Aser)
LCD ruutuja rikkinäisiä ja ehjiä vga liitännällä
huima läjä vanhoja PC koneita (metalli runkoisia)

plus muuta mitä vielä satun nurkista löytämään
Commo kamat tulevat ensin C-foorumille/Saku foorumille myyntiin ja tämän jälkeen siirtyvät huutonettiin

myynnissä jatkuvasti myös 2732 (4K) ja 2764 (8K)  Epromm muisteja
voidaan ohjelmoida tarvitessa tyhjennyskin onnistuu

uudet powerit eivät vielä ole valmiita myyntiin kun en ole ehtinyt niitä kyhäämään
1541-II normaali rekulaattori powereita
C64 Fetti pohjasia powereita (tulossa)
( en tarvitse niin hillittömästi Alumiiniprofiilia kuin edellä ja muutenkin tehokaampia kuin alkuperäiset)
Atx powereita
sekalaisia ja kokosia  toimivia PC powereita
#112
Muut koneet / Sega-3000 esittelyssä
kesäkuu 05, 2013, 05:48
ensimmäisen sukupolven SEGA-3000 ja viimeinen segan valmistama tietokone
perustuu pitkälti konsolin rautaan sillä erotuksella ettei
tietokone versiossa ole muistia riittävästi pyörittämään Moduleita xD
koneessa on 2k muistia ja MS Basic 3 (useimmissa 4)
konetta pyörittää Z80 prossa noin 4Mhz nopeudella

aikanaan mainoksissa mainostettiin että koneessa olisi jopa 16k muistia totta.
on siinä mutta se kaikki on varattu näyttö piirille
varsinainen ram piilottelee basic modulilla
myöhemmin tuli suuremmallakin muistilla varustettuja malleja
tässä nyt kuitenkin tämä heppoisin

kone on maannut laatikossa vähintään 20 vuotta joten oli aika kaivaa se esiin
ja asentaa siihen takaisin joskus parempaan tarpeeseeni noukkima 7805 rekulaattori
värkki käynnistyi nätisti korjauksen jälkeen kuten näkyy.

kaikesta näkee että Sega on tehty halvalla !!
ensinnäkin itse piirilevy on veroboard tavaraa joka kestää tasan yhden kerran juottaa osat paikalleen
kunnes kuparointi irtoaa levystä
samoin levy on yksi puoleinen komponentti puolen johdotus on tehty hyppylangoin

näppäimistön virkaa hoitaa kumiset tyynyt joiden kosketus tuntuma on melko heikko
tosin ne tuntuivat edelleen toimivan hyvin myöhemmin oli saatavissa parempi versio
kunnon näppäimistöllä samoin sitä muistia oli enemmän

Basic moduulissa näyttäisi olevan paikat kahdelle muistipiirille joilla totaali muistin määrä
saataisiin ehkä nousemaan koko naiseen 4k

merkittävä ominaisuus laitteen näyttöpiirissä on että se kykenee 32kpl Spriten esittämiseen
mutta tällä taisi olla varjopuolenaan se että niiden piti olla yksivärisiä
pitäisi kaivaa manuaali esiin ja lueskella speksit uudelleen ;)

ääntä hoitelee perus piiri jolla ei C64 tasoja hätyytellä



#113
pistetäämpäs  uutta tuijotettavaa
Foorumilaisille

Esittelyssä tällä kertaa CBM700
mitä sisältää
CPU6509 2Mhz
256K Ram
EEEI väylän
Kassu portin
ääni 6581
viher näyttö 80x40 (muistaakseni)
irtonäppis

Harvinaisuus maailmalla tunnetaan vain 2 kyseistä laitetta ja tämä ei ole kumpikaan niistä
jotka on modattu scandinaaviseksi "ÄÖ" pari eprommia on jouduttu vaihtamaan

valitettavasti Ex vaimo heivas näppikset roskiin :(

#114
luultavasti eräs aikakausi on päättymässä ja viimeinen SAKU lehti tulee ilmestymään kesäkuun ainana
sarja tulee näillänäkymin päättymään numeroon 50

jos sinulla on artikkeleita tai mielenkiintoa kirjoittaa harrastuksestasi tähän lehteen
viimeinen jutun lähetys päivä on 7 kesäkuuta
kannattaa tutustua aikaisempiin lehtii myös
yhdistyksellä on myynnissä CD kokoelmia jos haluaa ne kaikki kerralla
toki ne löytää myös

Suomen Amiga Käyttäjät nettisivuilta
http://saku.bbs.fi/

tässä vielä viralliset nootit:
;------------------------------------------------------------------------------

Juhla-Saku #50 - 1. tilannekatsaus, 17. helmikuuta 2013

Anu Seilonen - Suomen Amiga-käyttäjät ry.

Julkaisupäivä 21.6.2013, tasan 20 vuotta SAKU #1:n ilmestymisestä.
Artikkelit toimitukseen viimeistään 7. kesäkuuta.


Artikkelit

-

Haluttuja aiheita

- Onko Saku-lehti vaikuttanut elämääsi? Kerro siitä meille! Lyhyetkin jutut huomioidaan. Jätä jälkesi Suomen Amiga-historiaan!

Muuta

Mikäli haluat kantaa kortesi kekoon ja kertoa kokemuksistasi Saku-lehden parissa, lähetä juttusi tai kommenttisi toimitukseen. Tämä on erittäin todennäköisesti viimeinen koskaan julkaistava Saku-lehti, joten älä jää odottelemaan!

Jos lähetit jutun lehteen aiemmin ja haluat sen julkaistavaksi, lähetä se uudelleen tai ota yhteyttä päätoimittajaan. Kuuden vuoden julkaisutauko on tehnyt tehtävänsä: jutut ovat todennäköisesti tallessa, mutta niiden ajankohtaisuuden kanssa voi olla vähän niin ja näin. :-)


Tilannekatsaukset julkaistaan ainakin yhdistyksen kotisivuilla (http://saku.amigafin.org), Saku-foorumissa (http://foorumi.amigafin.org) ja yhdistyksen Facebook-sivulla (http://facebook.com/suomenamigakayttajat).


Saku
c/o Anu Seilonen
thoriel@sci.fi
#115
yksi hyvä puoli nykyisyydessä on !
laitteet jotka joskus 10-20 vuotta sitten maksoivat aivan käsittämättömiä määriä
tuntuvat maksavan tänään vain "taskurahojen" verran yksi eletroniikan kanssa pelleileville
tuikitärkeä vekotin on Oskiloskooppi.

joskus aikojen alussa itsekin näin märkiä unia moisesta vekottimesta mutta koska hinta lähti
vähintään 5 numeroisesta hintalapusta oli täysin posketonta kuvitella että ikinä olisi rahaa moiseen laitteesen
säkällä keltaisesta pörssistä silmäilemällä kuitenkin joskus kuvan sitten bongasin jonkun kuolinpesän tavaroista
sellaisen no eihän se häävi ollut vain yhdenkanavan laite ja Magahertsitkin ylsivät nippanappa 5Mhz tienoille
ja se näyttö 2.5" oliko edes sitäkään ja kaiken lisäksi se mystisesti sammui aina välillä :/
palaten taas kun jäähtyi tai sitten ei...  mutta kuten alussa sanoin raha oli tiukassa eikä parempii ollut mitään
mahdollisuuksia
kunnes eräänä päivänä 1541 herätellessä laite taas pimeni mutta enään koskaan se ei uudelleen käynnistynyt
ja laitehan on transistori aikakaudelta ja laitevalmistajana Philips... (merkki mitä inhoan sydämmenipohjasta )
joten laitteen korjaaminen ei ihan ensimmäisenä tullut mieleen

joten taas huutonettiä ym. pöyhimään ja tutkailemaan mikä on nykyään päivän hinta Scoopille
mutta hyvin äkkiä totesin että pirun hyvin ovat hintansa pitäneet vuosien saatossa jopa Käytetyt
vanhat laitteet maksavat helposti tonneja ?!?! no on jotan halvempiakin mutta riisto hintaisia joka tapauksessa

mutta sinnikkäästi etsin ympäriinsä koska se 1541 oli pakko saada korjatua asp kun ei ollut minun vaan
erään toisen harrastajan...
ClashOlsonilla oli joku ihme räpellys no ehkä toimiva jos vastaa entiseen laitteeseeni mono ym. basic

Ebaystä kutenkin iski silmään uusinta uutta FPGA tekniikkaa hyödyntävä Skooppi projekti hintakaan nyt ei ominaisuuksiin verrattuna ollu kovin paha 120€ tutkinta jatkui ja ostopäätös
vahvistui ja posti kiikutti paketin perille

ominaisuuksia on todella juhlavasti verrattuna entiseen värkkiin
ensinnäkin näyttö on "paljon" suurempi kuiin vanhassa plus käytössä on 2 analogista mittakanavaa plus 2 digitaalista ja vielä laitteessa on oma singnaali generaattori !

samoin raidat saa tallennettua puskuriin josta ne voi ladata omalle koneelle exel yhteensopivana datana
itse on ole ikinä ladannut fileitä koneelle mutta mahdollisuus siihen on olemaassa jos tarve vaatii
samoin oikealla reunassa olevat mitta arvoit voi vapaasti muokata oman laisekseen jokaiselle kanavalle

jos jostain pitää manata niin nappula sijoittelu teetätti hieman päänvaivaa alussa miten minnekin osioon pääsee
muuten laite on yllättänyt positiivisesti monen kerrat suosittelen ;)
samoin Opensource suunnittelu myös vaikutti asiaan eli kytkis on julkinen 7o7
mikä tulikin tarpeeseen poweri kokeiluiden aikana kun yksi kanava mykistyi  :o
kytkiksiä roplatessa paljastui syykin joka olisi scooppi miehen pitänyt muistaa...
mittapäiden maat ovat yhteiset... vaikka anturi olisi x10 asennossa se ei auta jos maatasot ovat erilaiset
oikosulkuhan siitä tulee... onneksi himmentymisen syyksi paljastui piirilevyn folion palaminen näiden kahden
liittimen väliltä joka hoitui näppärästi kolvilla ;)

lisää aiheesta...
http://blog.iteadstudio.com/ds203-mini-dso-dso-quad-start-production-now/
www.minidso.com
#116
Ylläpidon Itkumuuri / vikaa vikaa 2
toukokuu 14, 2013, 22:03
jostain kumman syystä foorumi on taas juuttunut mokkula nopeuteen
sivujen avaaminen kestään ja kestää samoin siirtyminen alueilla

onko muilla samoja kokemuksia vai onko vika vain tässä päässä ?
#117
Bitin Nypläys / C64 ohjelmoinnin Raamattu
toukokuu 13, 2013, 11:18
Tässä se on paras ikinä tehty kirja C64 sisuskaluista ja ohjelmoinnista
kyseinen opus on mukana kulkenut pitkään ja edelleen sieltä löytyy jotain uutta
ja milenkiintoista  :thumbup:

Commodore 64 Programmers Reference Guide
olkaa hyvä
http://www.commodore.ca/manuals/c64_programmers_reference/c64-programmers_reference.htm
#118
Bitin Nypläys / 2013 ohjelmointi kisa
toukokuu 13, 2013, 11:09
aika pistää hieman uutta kisaa tuubiin
! kisailu aikaa on Heinakuun alkuun asti !

tämän kertainen kisa on astetta nätimpi  ja hyödyllisempi :old:
elikä pistämme osallistujat tutustumaan SIN ja COS muuttujiin tai tarkemmin niiden laskentaan ja hyötykäyttöön
peliohjelmoinnissa ja samalla tutustumaan Sprite ohjelmointiin
se ei ole niin vaikeaa kuin useat uskovat

kun on terve saada smuuttia liikettä näytölle turvaudutaan yleensä matematiikkaan
koska animaatio syö sairaasti resurseja
tähän tarpeeseen vastaan matemaattiset muuttujat SIN COS

tämän kertaisen kisan tehtävä on saada näytöllä Sprite objekti suorittamaan näytön kokoista ympyrä rataa
eli päättymätön silmukka
ohjelmointi kieli jälleen vapaa !

C64 erikoispiirteisiin kuuluu etteivät sin ja cos anna suoraan käyttökelpoista
aste lukuihin perustuvaa vastausta kuten muut kielet vaan tarvitsevat hieman lisä matematiikkaa
itse toteutin ensimmäisen harjoitelman joskus aikoja sitten visualbasikilla ja se toimi hyvin
mutta saman ohjelman tekeminen aiheutti harmaita hiuksia C64 koska sama laskenta kaava ei toimi siinä

tämä ei ole vaikea ohjelma tehdä se lohdutuksen sanana monille. tosin hieman aivonystyröitä pitää
kuitenkin herätellä kouluajoilta mieleen ; )

C64 Basic riittää tähän tarkoitukseen mainiosti
#119
Muut koneet / TIlaa Scrolli lehti nyt
helmikuu 28, 2013, 10:54
tässä muillekin Retroharrastajille oma lehti
missä laajasti käsitellää laitteita ja systeemejä
omiakin artikkeleita sinne saa kirjoittaa !
hintakin vain 30€ tämä eka vuosi

http://skrolli.fi/lehtitilaus
#120
kun foorumilla on ollut hiljaista jo jonkin aikaa niin laitetaampa
Pongaus kilpailu pystyy joskos se kirvoittaisi keskusteluun

eli oheisessa kuvassa on verstaalta kuva pongaa niin monta Commodorea kuin kykenet
ja nimeä ne myös piirustus ohjelmat kerovat myös näppärästi kordinaatit jos
tarvitsee ihan bikselien päälle kertoa missä mikäkin on xD

ammatilaiset voi sitten pongata muutakin mielenkiintoista kuvasta !