Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Skrolli
http://www.skrolli.fi

Main Menu

Videoarkistoista löytynyttä

Aloittaja Johnny A., syyskuu 01, 2007, 12:43

« edellinen - seuraava »

Johnny A.

Computer Chronicles, kaksi jaksoa 80-luvun puolesta välistä:

(ohjelmat voi myös tallentaa omalle koneelle vasemmalla olevasta valikosta)

http://www.archive.org/details/CC517_commodore_64

http://www.archive.org/details/LowEndCo1985



Last day of a Commodore Amiga Factory:

http://www.youtube.com/watch?v=NRI7hHwiRxk

SID

Kiitti vinkistä  ;) vaikka olin jo ehtinyt löytää kyseisen sivuston omin avuin.

Forbidden

Kyllä näitä aikoja kovasti vaan kaipailen, hiljattain tuli 30 v täyteen  :( Voi niitä unettomia öitä C64 pelien äärellä , esim Power At sea,  Ace 2 , The great escape, The great giana sisters, Outrun ja monta muuta.

fmatic

#3
Onkohan muuten mikään nykyinen PC- tai konsolipeli aiheuttanut vastaavia unettomia öitä...no joo ehkä jotkut verkkoräiskinnät kyllä, mutta ei hemmetti niitä valvottuja öitä vaikkapa Ultima V:n, Sim Cityn, Eliten, Pirates:n, F-16 Combat Pilot:n, Gunship:n, The Great Escapen ja vaikkapa Times of Loren - parissa...huh huh...ei vastaavia tuntemuksia ole enää vastaan tullut kuin silloin niiden parissa...tietysti silloin oltiin vielä nuoria ja pelaaminen oli uutta ja ihmeellistä...nyt yli kolmekymppisenä kyynisenä pelurina kaikki tuntuu tusinatavaralta ja persoonattomilta karkkikuorrutetuilta tekeleiltä tyyliin kaunista "silmäkarkkia" paljon hienoja hilppeitä, sekä rahat pois ja äkkiä karkuun, ennen kuin ne huomaa tän olevan jo useampaan kertaan tehtyä ;)

Aika kultaa muistot ja ei noiden pelien parissa nykyään öitään valvoisi...kiva niitä on pelata nykyäänkin, mutta se tunne kun kossina niitä tahkosi ei palaa enää koskaan, mutta on se vaan hienoa, että tuon ajan on saanut elää kun kuusnepa edusti tekniikan kärkeä kotikonemarkkinoilla ja aina tähän nepuliin on erittäin lämmin suhde, eikä PC:stä löydy koskaan mitään sellaista joka saisi vastaavnlaisen aidon ilon aikaiseksi kuin nepuli :D

romppainen

LainaaOnkohan muuten mikään nykyinen PC- tai konsolipeli aiheuttanut vastaavia unettomia öitä...no joo ehkä jotkut verkkoräiskinnät kyllä, mutta ei hemmetti niitä valvottuja öitä vaikkapa Ultima V:n, Sim Cityn, Eliten, Pirates:n, F-16 Combat Pilot:n, Gunship:n, The Great Escapen ja vaikkapa Times of Loren - parissa...huh huh...ei vastaavia tuntemuksia ole enää vastaan tullut kuin silloin niiden parissa.

En ole sinänsä itse huomannut eroa niinkään siinä kuinka paljon aikaa ja valvottuja öitä pelaamiseen kuluu, addikti mikä addikti, ennemminkin motiivit pelin jaksamiseen sekä kynnys keskeyttää pelaaminen ovat muuttuneet noista ajoista: Nykyisin lähes jokaisessa pelissä jotain partypelejä ja reaaliaikaisia verkko-fps:iä lukuunottamatta on mahdollisuus tallentaa peli jos ei milloin vain niin ainakin säällisin väliajoin joten joku pikkutunneille asti jatkunut tuskastuttava sekunnin viilaaminen Burnout Dominatorin burning lapissa tms. on helppo jättää lopulta suosiolla sikseen odottamaan parempaa päivää, kun taas männävuosina pelitilanteen tallentamisen ylellisyys koski vain murto-osaa peleistä muiden ollessa etenemisen suhteen ajan tasalla vain siinä ja nyt jolloin vaihtoehtoina oli joko painaa menemään tai antaa periksi ja jatkaa pelaamista joskus hasta manjana alusta aloittaen ja niinpä peliä puski lopulta eteenpäin silkan sisuuntumisen voimin vaikka saikin samalla pikkuhiljaa ihailla auringon nousua ikkunan takana. Toki noissakin tilanteissa pystyi joskus vähän oikomaan, mutta jos pelin laittaminen pausetilaan ja koneen jättäminen päälle määräämättömäksi ajaksi ei kiinnostanut tai peli ei kestänyt freezeriä hyytymättä niin kylläpä sitä useimmiten tuli jatkettua tikun veivaamista kunnes peli meni läpi tai virtuaalikuolema armahti. Fiiliksien suhteen olen kyllä samoilla linjoilla, hyvin harvassa ovat ne kerrat että mikään nykypeli kolahtaa samalla voimakkuudella kuin nuo vanhat aarteet tekivät, toki modernitkin pelit imaisevat mukaansa mutta kyse on suurimmaksi osaksi pelkästä etenemisen innokkuudesta eikä niinkään siitä että olisi iloisesti yllättynyt nähdessään tai kokiessaan jotain ennennäkemätöntä koska aikalailla kaikki tuntuu olevan nykyisin jo tehty moneenkin kertaan ainoastaan sisällön ja ympäristön vaihtuessa tapauksen mukaan.

Syntax_Error

Samoilla linjoilla ollaan täälläkin pelien suhteen. Vaikka ulkokuori alkaa olla peleissä jo todellista herkkua se sisältö puuttuu. Viimeisimmät, mitä olen jaksanut tahkota samalla innolla, kuin c64:n aikoina oli eka ja toka versio Tomb raiderista. Kolmonen oli osin ihan hyvä, mutta siinä alkoi merkkejä tulevasta näkymään. Nelonen oli taas pieni horjahdus parempaan suuntaan, mutta sen jälkeisiä ei olekaan sitten enää tullut pelattua läpi. Sisältö puuttui jo ja mielenkiinto meni. Ulkoisilta puitteiltaan ne on toki alkupään versioita kehittyneemmät.
5 rem - Sekodemo :) -
10 N=INT(200*RND(0)+1)
20 PRINT CHR$(N);
30 GOTO 10