Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu

C64 kasettiasema ääntää kuin traktori?

Aloittaja matc64, heinäkuu 30, 2018, 22:33

« edellinen - seuraava »

matc64


Tämä minun datasetteni raksuttaa kuin traktori, kun lataa peliä. Kelatessa ei. Mistä se ääni tulee? Sieltäkö metallikiekolta? Tässä on se jännä juttu, että alunperin tämä raksutti sillä tavalla, jossain vaiheessa lopetti sen itsekseen ja oli vuoden päivät äänettä, kunnes alkoi taas "traktorin tyhjäkäynnin". Pitääkö se jollain aineella öljytä vai mistä se oikeastaan loppujen lopuksi johtuu?

Säädöt sain siihen osumaan taannoin varsin hyvin, mikä vain vanha c-kasetti latasi. Sitten erehdyin testailemaan turbolla kopsukasetteja ja kuinkas ollakaan, säädöt meni pieleen ja sen jälkeen on ollut työläs saada ne osumaan kohdalleen, vaikka mulla onkin Azimuth -kasettiohjelma. Sillä sentään vähän helpommin osuu. Mutta ei siinä ihan tarkalleen säädöt ole nytkään tai ne joutuu säätämään joka tai joka toiselle kasetille erikseen.

Minulla on toinenkin datasette, mutta se taas ei lähde pyörimään ollenkaan. Kumilenkki väsähtänyt? Sen saa pyörimään kyllä jos itse painaa playta, mutta ei pohjaan asti. Jos painaa phjaan, se jumittuu, eikä pyöritä, joten tästä varaosa-asemasta ei taida olla tuohon kitinään "traktorin ääneen" apuja. Sinällään tuo ääni ei kyllä haittaa, mutta jos sen nikkaroimalla saa pois, niin voisihan näitä näperrellä huvikseen, mutta mikä sen aiheuttaa?