Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu

CD tai MD-asema 64:ään

Aloittaja Tertzi, tammikuu 14, 2006, 14:27

« edellinen - seuraava »

Tertzi

Tuli joskus mieleen että voisikohan tehdä minidisk aseman kuusnepaan silleen että äänittäis pelikasetin minidiskille ja kytkisi MD-soittimen sellaisella kasettiadapterilla (joita automankoissakin käytettiin cd-soittimen liittämiseen) kasettiasemaan ja sitten ei tarvitsisi kelailla vaan voisi vaihtaa kappaletta Minidisk-soittimesta ja valita pelin sillä tavalla. Eli kun kone pyytää press play on tape niin painaa samalla soittimesta oikean pelin pyörimään.

Alunperin tuo idea lähti 89 vuoden mikrobitistä jossa oli joku viritelmä miten saa kannettavasta cd-soittimesta cd-aseman kuusnepaan. Mutta ajattelin että toimisiko se yksinkertaisemmin tuollaisen kasettiadapterin avulla.

Onko kukaan kokeillut CD-soittimella tai Minidiskillä. Toimiiko?

Aspo

Mielenkiintoinen idea. Periaatteessahan tuo olisi täysin mahdollista jos vain sitten kasettiaseman lukupään kohdalla ei tulisi mitään onkelmaa, mutta voihan sitäkin tietty aina ruuvailla.. Itse olen joskus miettinyt tuota samaa juttua kannettavan cdsoittimen kanssa, mutta homma sitten jäi. Nyt tuota viritelmää voisi melkein lähteä kokeilemaan. Voisi hommata sellaisen autokasettisoitin adapterin ihan vain sen takia.
Olen myös miettinyt että jos kyseinen systeemi osoittautuisi toimivaksi, niin sehän helpottaisi pcllä olevien kasettipelien pelaamista oikealla kuusnepalla; jos näet käyttäisi jotain Tap to Wav ohjelmaa ja polttelisi wavit sitten cd trackeiksi tai tekisi niistä jopa mp3-tiedostoja ja käyttäisi mp3 soitinta tai mp3cd-soitinta; Tämäkin saattaisi toimia, onhan commodoreohjelmia joskus nauhoiteltu radioaalloiltakin niin miksei sitten näin..
Täytyy vain kokeilla :)

elektra

Rainbow Artsilta tuli -89 "1st CD Edition"-niminen boksi jossa on 10 c64-peliä sisältävä cd-levy ja adapteri joka kytketään c64:n kasettiporttiin. Adapterissa on tavallinen RCA-liitin, ja sen ja cd-soittimen välille kytketään audiojohto. Pelit latautuivat huisia vauhtia, koska cd:ltä tulevalle datametelille voitiin huoletta asettaa korkeampi baud rate.

Samaa adapteria käyttäen olen saanut onnistuneesti latautumaan Donkey Kongin, jonka ensin äänitin alkuperäiseltä kasetilta tietokoneelle, ja poltin cd:lle. Ongelmia joidenkin kasettipelien cd-siirron kohdalla voi olla kasettiaseman moottorin ohjaus. Välillähän latausten aikana moottori saattaa pysähtyä tuokioksi, mutta cd:ltä tulee tavaraa jatkuvasti. Aion tehdä lisäkokeiluja..

Olen epäileväinen minidiscin ja mp3:n toimivuudesta, koska signaali on pakattua. Ne taajuudet jotka suodattuvat pakkauksessa pois, saattavat olla tärkeää dataa c64:lle..

ZomBiE

aivan, pakkaus saattaa tappaa moiset haaveet varsinkin kun kuuslankun kasettidata on monoa ja oskilloskoopin ruudulla hyvin lähellä kantti-aaltoa. enpä tiedä miten esim MD:n D/A-muuntimet suoriutuu mokomasta...