C=Foorumi

Commodore => Bitin Nypläys => Aiheen aloitti: virgo - joulukuu 30, 2011, 11:48

Otsikko: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - joulukuu 30, 2011, 11:48
grafiikka on luotu koska sitä aletaan tarvitsemaan tässä raakile grafiikkaa
monivärimoodissa hieman kiinnostaisi luoda moni väristä Hires grafiikkaa mutta siihen tarvittaisiin
uusi grafiikka editori ;( mutta ehkä vielä joskus kun päivityksiä aletaan tekemään
jos nyt saisi ensin pelin rungon toimimaan voi sen jälkeen keskittyä työkalujen hiontaan

ensimmäinen ongelma oli itse tekemässäni ohjelmassa (v.1988)
minkään näköistä tallennus mahdollisuutta siinä ei tietenkään ollut
joten sellainen piti siihen rakentaa muutama päivä meni pähkäillessä et miten tuo ohjelma on toiminut
ennenvanhaan modulissa lymyilevällä assy softalla tallennus sujui kätevästi
mutta emulaattorissa ei sellasita mahdollisuutta ollut ja onhan se paljon näppärämpää
kun softan sisällä pystyy tuollaiset tekemään ;)
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - tammikuu 02, 2012, 11:50
raaka Grafiikka siis tehty mutta näyttää siltä että joudun palaamaan aluperäiseen vieritys rutiiniin.
koska merkki grafiikka vieritys vie liikaa merkkejä ja silloin tausta grafiikalle ei jää riittävästi merkkejä.
ilmeisesti pitää jälleen kerran ideoida hieman lisää toteutus tapaa
vai siirytäänkö suoraan tarkkuus grafiikka moodiin
vai pysytäänkö vielä merkki grafiikka puolella :/
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - tammikuu 04, 2012, 10:38
köh haluaako joku oikeasti nähdä itse peli sorsankin ?
saattasin tuon laittaa jakoon... jos kehtaan xD
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - tammikuu 10, 2012, 21:09
tuolla jo aikaisemmin annoin jakoon kuvakaappauksen pelin etenemisestä
no tässä tulee toinen
nyt on def grafiikat näkyvillä hieman ehti ruutu päivittymään tuossa pelialueen nurkassa
mutta ei anneta sen haitata
peli alue vierii nyt alas päin vapaasti valittavalla nopeudella ja reuna alue pysyy paikallaan
ruudun ulkopuolella olevat rasteri raidat merkkaavat 4 rasteri keskeytyksen käyttämää
prosessori aikaa
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - tammikuu 17, 2012, 09:07
nyt pikku pähkinä !

ideoita miten ohjelmoitaisiin hajotettavan blokin tunnistus rutiini ?

omani on testissä mutta jos jollain olis jokin viisaampi ratkaisu asiaa
sellainen otettaisiin mielellään vastaan
eli pelissähän kootaan neliö tai suorakaiteinen blokki joka sitten hajoitetaan kun sellainen saadaan aikaiseksi
esim.
******
******
******

elikä ongelma
sanotaan vaikka että blokki on yhden merkin vajaa
esim.
******
******
****  *

saat osuman tähän tyhjään kohtaan jolloin siitä syntyy ehjä blokki
jokaisen osuman jälkeenhän tehdään tarkastus onko blokki ehjä
oma rutiinini ottaa talteen osumakohdan ja laskee ensin vasemmalle päin
montako merkkiä sinne päin on tämän jälkeen lasketaan osumakohdasta oikealle puolelle
jäävät merkit ja laskenta loppuu kun löydetään Space merkki chr$(32)
tämän jälkeen rutiini palaa vasempaan reunaan ja lähtee sieltä tarkistamaan
ettei yhtä merkki riviä alempana ole muita merkkejä kuin tuo Space
jos on blokki ei ole valmis hajoitettavaksi

jos muita merkkejä ei löydy palataan jompaan kumpaan reunaan ja lasketaan ylöspäin
kunnes blokin yläreuna tulee vastaan
tämän jälkeen blokki on valmis hajoitettavaksi

nyt ideoita miten tämä muilla tavoilla toteutettaisiin
basic kelpaa ja pelkkä ideakin käy
jollain näppärällä laskennallahan tuo varmasti onnistuisi kätevämmin
ideoita ?!?
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: romppainen - tammikuu 18, 2012, 01:56
Sen enempää ohjelmointipuolta tuntematta ensimmäisenä vaihtoehtona tulisi mieleen käsitellä blokkeja objekteina joille määritellään korkeus x leveys ja tarkistamalla ettei määreiden sisäpuolella ole tyhjää merkkiä, jos puolestaan objektin ulkopuolelle ammutaan pala kasvatetaan kohteen kokoa lisäämällä tilanteen mukaan jompaan kumpaan määreeseen +1 eli käytännössä rivi lisää.
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - tammikuu 18, 2012, 08:06
Itse asiassa
kenttä editorissa määritellään blokin x ja y mitat
Osuma rutiinin taas tarkistaa vain blokin ulko mitat
koska joissain tapauksissa saattaa muodostua blokkeja isompia kokonaisuuksia
esim.
0000000
0 4444 0
0 4    4  0

Jos osuma tulee 4ten väliin 0 ja 4 muodostavat
kokonaisen blokin blokin sisä osia on turha tarkistella koska onttoa blokkia ei pitäisi muodostua missään tilanteessa paitsi kenttä suunnitelijan virheestä
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - tammikuu 25, 2012, 21:25
kun en saanut videota tehtyä niin laitetaan real thing
kun tätä olen emulla vääntänyt niin joikkari komennot on
jäänyt kokeilematta eli luultavasti liikkuminen oikea vasen futaa
mutta ampumsesta en tiedän onko siellä toimivaa koodia takana xD

tämä nyt on vain pelkkä vieritys esimerkki mainos.
juu ei ole edistynyt kuvan ottamisen jälkeen
kenttä editori on enemmän työn alla nyt

miten käynnistät

load "main",8,1

ja sitten Sys 4096
pitäs lähtee futaamaan...
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: Jarskimo - tammikuu 25, 2012, 21:47
Kyllähän tuo peliltä rupeaa näyttämään, täytyy kyllä sanoa että hienoa työtä  8)
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: Antti - tammikuu 25, 2012, 22:18
Joo, kyllä siinä on hyvä alku  :)
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - tammikuu 31, 2012, 09:53

hieman pään vainaa aiheuttaa edelleen Blokien kokoaminen xD
selivitystä filosofiasta... asiasta on parempi puhua niin moni asia aukeaa ihan uudella tavalla
(ohjelmoijan terapiaa puhua ongelmista) xD

Blok malli


HHHHHHHH
H      H
H      H


tässä tyypillinen blokki onhan tätä jo selitetty mutta vielä kerran
blokki on 8x3 kokoinen koska blokkia vieritetään ylhäältä alas
pitää se purkaa vieritykseen päivastaisessa järjestyksessä alhaalta ylös päin
blokilla on 4 kordinaattia ensimmäiset kaksi kertovat x,y paikan itse pelikentällä
blokissa tämä piste sijaitsee vasemmassa alanurkassa seuraavat kaksi kertovat minkä kokoinen blokki on
tämän pohjalta vieritys osaa rakentaa blokin oikealle kohtaa ja oikean kokoisena
voi olla että paikka kordinaatin y joudun muuttamaan 16 bittiseksi koska muuten peli kentästä saattaa tulla
liian lyhyt xD samalla kenttään pitää lisätä yksi tavu 2 jakoisuuden vuoksi ehkä siihen saadaan blokin uniikki väri :p
aikaisemmin ehdotettiin valmiin ohjelman käyttämistä kenttien tekemisessä
olisihan se huomattavasti helpompaa tehdä valmis grafiikka pohja jota vierittää
ongelma siinä vain on se että se myös syö rutkasti muistia
esim. esimerkki kappaleemme on tuon 8x3 sen vie muistissa tilaa 24 tavua + 4-6 kordinaatti tavua =28-30
mutta pohjalla kentän leveydestä riippuen 20x3=60 tavua
oma tekniikkani ei syö tyhjiltä alueilta muistia ollenkaan mutta pohja vie jokaista riviä koden 20 tavua
255 rivinen pelikenttä vie siis 255*20=5100 eli melkein 5kiloa muistia mikä tarkoittaisi 60k käytöllä 12 kenttää
ohjelmalle, musiikille ja grafiikalle jäisi siis alle 4 kiloa ja siitäkin osa olisi nolla sivua jotai ei voi käyttää kovin vapaasti
yritän säästää muistia ja kello jaksoja koska ne tulevat tarpeeseen
ohjelmastahan tulee yksi osainen ja samplet varsinkin 8bit samplet vievät tuhottomasti muistia
tausta animaatio mitä olen ajattelut vie kello jaksoja paljon...

toinen hankala tekiä on itse ammus koska vieritys liikkuu koko ajan ja näyttö on tubla bufferoitu
ammuksen siirtäminen tässä ympäristössä vastavirtaan on kohtuu haasteellista en erityisemmin pidä Spriteistä
koska ne sotkevat kätevästi ajoituksia muistanko oikein jokainen sprite syö rasteri
kello jaksoja yhden kello jakson verran badline painajainen 8 spriteä ja badlinen argh
no olen korvannut ammuksen siis spritellä koska se helpottaa pähkäilyä tässä vaiheessa
mutta koska olen suunitellut peliin armottomat ase arsenaalit joudun ehkä vielä palaamaan tuohon vieritys ongelmaan
tulevaisuudessa jos Spriteillä osottautuu ongelmalliseksi toteuttaa mitä olen ajatellut
ruutu on kyllä nyt jaettu kahteen osaa fight ja pelaaja alueeseen molemmilla on omat 8 spriteä eli max 16kpl
tätäkin voidaan vielä lisätä huomattavasti siksi yritän pitää pelialueen keskeytyksemättömänä
ja kuten aikaisemmin sanoin prossa kuorma on minimissään kuten varmaan tuosta demosta huomasitte
sitä ei ole vielä käytetty paljon tausta animaatio tarvitsee myös runsaasti kello jaksoja

projekti jatkuu kaiken muun kokeilun ohella...
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - helmikuu 23, 2012, 09:18
tilanne päivitys :

ensimmäiset tubla sidi musat saapuneet vaikuttaa hyvältä...

kenttä editorin valmistus ja kenttien suunnittelu ulkoistettu
odotellaan tulokia

peli moottori palikoiden osalta jumissa
jatketaan muita osia pelin tekemisessä aseistus tms.

suunitelmissa ulkoistaa alkuruudun hi score ruudut ym. demo porukalle
ulkoistukset nopeuttavat itse pelin valmistumista  xD
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - huhtikuu 09, 2012, 17:21
väli uutisia peli hetkellisesti seisakissa muuton ja remontin viedessä kaiken liukenevan ajan
joten päivityksiä ei asian suhteen ole ihan hetkeen tulossa ;(
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: Jarskimo - toukokuu 07, 2012, 09:56
Toivotaan että ehdit tehdä tätä peliä jossain vaiheessa. Ja minä kyllä ostaisin jos tästä tehtäisiin esimerkiksi kasettiversio  8)
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - toukokuu 07, 2012, 11:19
tuskimpa tästä maksullista versiota tulee ikinä ellei joku muu ala sillä rahastamaan...
kassu version vois ihan omaksi ilokseen tehdä alkulataus kuvat ja musiikin
oli se vaan sen verran extraa levy versioihin joissa tuota ominaisuutta ei juurikaan ollut
mutta varmasti levy versioon tulee lataus musat ja kuvat... sen voin taata
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - kesäkuu 09, 2012, 21:43
nyt on taas ollut aikaa hieman harrastaa ja ajattelin samalla pistää uuden demon
missä mennään olkaa hyvät
raakilehan se vielä on mutta kyllä se sieltä vielä tulee uskokaan pois
musiikkeja en vielä laittanut mukaan koska en ole ratkaissut stereo sid ongelmaa
joka sekoittaa musiikin tai kaataa koneen ellei koneessa ole oikeassa osoitteessa sid piiriä
vicessä tämä on helppo ratkaista no ehkä ensikerralla sitten

edit:
ai niin käynnistys
load"main",8,1
sys4096
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - kesäkuu 14, 2012, 22:45
tässä vielä ensimmäisen demon sorsa file tutkittavaksi revisio BH24 muistaakseni
nykyinen kulkee revisiolla BH46

sorsahan aukeaa c64 sen turbo asseblerilla josta täällä on jo ollut puhetta

edit:
jos sorsasta ilmenee kysyttävää niin ei muuta kuin uusi topikki tai privaviestiä.
selittelen sitten asiota jos kysyttävää ilmenee
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: Slimex - kesäkuu 30, 2012, 02:58
Pitäsköhän laittaa pikku tiiseri tosta äänimaailmasta. Kyseisessä liitteessä on keskiääniä korostettu (jotta oikeassa vehkeessä sitten ne pikku nyanssit ja lämmöt tulisi esiin paremmin, kun valmis). Elikkäs keskeneräinen "heroes theme" taikka tune nro 7 stereona, olkaa hyvät.

http://soundcloud.com/slimex/bloxhole-tune7 (http://soundcloud.com/slimex/bloxhole-tune7)

EDIT: siis kyllä, kuulet pelkästään kahden SID-piirin (8580) ääntä
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - lokakuu 20, 2012, 12:47
:update:
Vieritys rutiin muutettu toimimaan ilman $D011 vieritys rekisteriä.
muokattu grafiikkaa uuden systeemin mukaiseksi
piirretty numero ja kirjain kartat uudelleen
lisätty pistelaskuri karsittu ylimääräisiä ohjelma pätkiä 

Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - tammikuu 13, 2013, 16:30
Tilanne päivitys
homma on alkanut rullaamaan vauhdilla kun loppuivat nuo työ häiritsemästä koodaamista xD

Musiikki:
musiikki rutiini käännetty takaisin assemplerille sopivaksi joten sen muokkaaminen onnistuu
musiikki rutiinin puukotukset
Mono muunnos valmis
Stereo Sid uudelleen painannus työn alla vielä kesken valinta interface

Peli:
Pelin koodaus laahaa jäljessä koska se sijaitsee edelleen C64 uumenissa
tarkoitus siirtää se myös PC alaisuuteen
hi score ruutu edistyy
taustan hieno säätöä vielä tehtävänä sama rutiini pyörii kaikkien muidenkin ruutujen alla
Musiikki NMI keskeytysten alla
pääruutu tekemättä
pelikentistä yksi koe kenttä valmis pääsen testaamaan sitä itse pelissä piakkoin

Assempler:
PCn alaisuudessa pyörivä ohjelmointi ympäristö valmis koko C64 muistin täyttävään ohjelmointiin valmis
eli pääsen koodaamaan vapaasti ilman 1541 latauksia ja käännökset valmistuvat silmän räpäyksessä
tämä tulee nopeuttamaan ohjelmointia huomattavasti ja tuo lisää joustavuutta ohjelmoinnin
vapauteen enään en ole sidottu C64 ympärille ohjelmoinnin saralla xD

Grafiikka:
Latauskuva ok
peli grafiikka ok
koreilu grafiikka puuttuu
palikoiden vieritys ilman $d011 rekistereiden tarvetta toimii hyvin
Spritet vain itse alus on valmis hienoisia ongelmia lisä sprite grafiikan sijoittelun vuoksi
kirjain grafiikka vain koe kirjaimet vaativat paremmin tehdyt

Muuta:
ohjelmakoodin, grafiikan ja musiikin sijoittaminen muistiin tehokkaasti
ja koodin yhteen liittäminen sopivaksi toistensa kanssa
kenttien pakkaus ja purkamis rutiini työn alla (vaatii hieman mietintää)


Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - tammikuu 14, 2013, 17:41
tässä musiikki osio tubla sidi valinta ohjelmalla jos
omistat laitteen missä on kaksi Sid piiriä
olisin kovastin otettu jos testaisit että tämä toimii
oikeassakin koneessa emulaatoreissa tämä toimii aivan liian hyvin...
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - helmikuu 03, 2013, 03:20
ihan teidän kiusaksi tiiseri ettei ihan hiljaista ole projektin ympärillä xD
musa mono ja ensimmäinen Beetta joten saundit eivät vielä olleet ihan kohdallaan
sattui vain olemaan sen verran pienempi kuin täys versio niin menköön tiiserissä !
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - toukokuu 12, 2013, 16:06
! huutelisin taas projektiin lisää tekijöitä !
Graafikko on tällä hetkellä hukassa eli joko kiireinen tai ei vastaa muuten posteihin  :bang:
ja tämä kotimainen kieli olisi plussaa kommunikoinnissa

lähinnä hakusessa merkki Graffa osaajaa koska HIRES kuvia koodin sekaan ei mahdu vaikka kuinka tunkisi
muitakin taitoja saa ehdotella luultavasti jonkinlaista pelinteko Tiimiä ollaan laittamassa pystyy tämän vuoden aikana
jos hyvin menee saataisiin osaaminen saman katon alle ja samalla potkittua toisiamme persuksille ettei
projektit jumahda paikalleen kuten tämän kanssa on monesti käynyt kunnes joku kysäisee et missä mennään
ja taas alkaa koodia syntymään... kiitos Slimex  :worship:

oma liittoutumani erääseen Gräkkeri tiimiin rakoilee ammottavasti
johtuen suurista eroista Gräkkäämisen ja pelinteon saralla ovat johtaneet ongelmiin
ja ylimääräiseen riitelyyn yksinkertaisen kielimuurin tai karun idiotismin vuoksi
olisi aika keskittyä itse pelin tekemiseen eikä EU virkamies sääntöjen tulkintaan...
ja koodin muokkaamiseen standariin sopivaksi jota en sen jälkeen itse pysty tulkitsemaan...

ideoita ja ilmottautumisia otetaan vastaan
luultavasti tälle tulee oma topikinsa jossain vaiheessa

t. yber coodaaja mää
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - toukokuu 15, 2013, 21:39
projektista sen verran välitietoja että...

kenttä datan paketointi on ratkastu eikä pakkeria tarvinnut suunitella uudelleen vekrtori pohjaiseksi
samalla ratkesi yksi pahiten vaivannut ongelma eli kenttäeditori
se on vihdoin lähdössä suunitelmissa eteenpäin hires editori olisi toiminut muuten mutta
se rajoitti jokaisen kentän tietyn pituiseksi ja yhden ruudun maksimi kenttämäärä oli 8 kenttää
nyt on mahdollista tehdä jopa hillitömän kokoisia kenttiä jota rajoittaa nyt vain muistin riittävyys
mikä parasta dataa ei tarvitse konvertoida mitenkään kuten hires mallissa olisi pitänyt tehdä
eikä jakaa kahteen eri osaan samalla datasta tulee paketoinnin näkökulmasta helpompaa rutistettavaa
tiiviimpään tauko ilmeisesti kannatti koska taas ideoita pursuaa  :thumbup:

sitten kun editori on valmis tullaan näkemään myös ensimmäinen pelattava demo kenttä  :pondering:

mutta ei ihan vielä... on tässä omaa servo ja palvelin arpeettia tehtävänä ensin:(
työ tilaakin pitäisi alkaa pikkuhiljaa laajentamaan x2 alkuperäisesti että romut mahtuisivat paremmin säilöön

Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - kesäkuu 14, 2013, 00:33
kenttäeditori alkaa olemaan valmis siis ainakin versio 0.1
kohta pääsee tekemään kenttiä 7o7

ensimmäisellä versiolla pystyy tekemään yhden pelattavan kentän
kenttiä ei pakata ja tallennetaan raakana levylle
mistä peliin voi ladata haluamansa testattavaksi

seuraava versio tai apuohjelma paketoi kentät haluttuun järjestykseen valmiiksi kenttä paketiksi
! saa ilmottautua kenttä suunnittelijaksi !

tosin ilman pelattavaa versiota ei oikein pääse jyvälle miten peli toimii
eikä nopeuttakaan pysty havannoimaan...
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: Rakki - kesäkuu 24, 2013, 15:35
No niin, nyt onnistuu grafiikkakin - pahoittelen että aikaisemmin ei onnistunut. Priorisoin opinnot ja työt tämän edelle :(.
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: virgo - kesäkuu 24, 2013, 19:48
ok hieno homma ;)
eipä tämä minullakaan ole ollut korkealla prioriteetilla xD
Otsikko: Vs: peli projekti Block Hole
Kirjoitti: Rakki - kesäkuu 29, 2013, 10:38
Lainaus käyttäjältä: virgo - kesäkuu 24, 2013, 19:48
ok hieno homma ;)
eipä tämä minullakaan ole ollut korkealla prioriteetilla xD

Ok. Vastaatko siihen sähköpostiin jonka laitoin niin päästään jatkamaan  :thumbup:.