Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu

No nyt se sitten pimeni

Aloittaja HarTza, syyskuu 21, 2014, 17:25

« edellinen - seuraava »

HarTza

Tätä päivää on pelätty. Vanha leipälaatikko ei näytä kuin mustaa kuvaa eikä kasettiasemakaan pelaa. Sulake ok ja virtalähde ehjä. Toimii ainakin kahdella mulla kuusnepalla. Kertokaapa mistä lähteä vikaa etsimään. Viimeksi kun kokeilin toimi moitteetta, mutta tästäkin aikaa useampi vuosi.

virgo

kone auki ja kannoilla olevien piirien nitkuttelua
joskus pelkästään tämä riittää herättämään vanhuksen horroksestaan
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

HarTza

Koetin nitkuttelua, mutta ei vaikutusta. Toinenkin leipälaatikko näyttää musta ruutua eli nyt on kaksi neljästä pimeänä. Tässä kyllä toimii kasettiasema joka ei toisessa sano mitään.

virgo

onko molempia käytetty samalla powerilla ?

ensimmäisenä kannattaa tutkia että kaikki virrat ovat emolla paikalla
powerilta tulee noin 11-9 volttia vaihtovirtaa
ainoa tasavirta on 5v rekuloituna

emolle päästyään vaihtovirrastan modostetaan ainakin 3 eri tasoa
12-9v 5v
ja vaihtovirta josta dot kellot saavat ajastuksen

CIA piirit jotka löytyvät vierekkäin (6526) näppisliittimen vierestä voi koittaa vaihtaa keskenään
josko vika muuttuisi
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

HarTza

Samalla powerilla ainakin nyt kokelin. Eihän sulla ole skemaa, mistä näkis mihin paukut pitäs tulla?

Voiskohan tässä olla ongelmana tämä kuuluisa PLA-piiri?

Teekoo

Oletko mitannut, ettei käyttämästäsi powerista vain tule liian korkea jännite?

ocean

Mulle on tullut useempi leipälaatikko vastaan, missä on piirilevy alkanut (varsinkin alapuolelta) "kuplimaan", eli emolevyn radat nousee lakan alla levystä ulospäin. Erittäin ruman näköistä jälkeä. Yleensä kone toimii vielä jonkin aikaa, mutta sitten joku rata katkeaa ja kone pimenee... :-( Yhden koneen historian tiedän vielä ihan alkuajoista lähtien ja se oli mulla sisätiloissa hyvässä tallessa, mutta emo kupli silti ja lopulta kone ei enää startannut.

Noita ei oikein voi alkaa korjailemaan, joten olen nyppinyt piirit niistä talteen ja vaihtanut terveempiin emolevyihin. Suosittelisin tarkastamaan, ettei omalle emolevyllesi ole tapahtunut samaa.
A500, A500+, A2000, CDTV, A600HD/40, A1200HD/40, CD32
Vic20, VC20, C64, C64 nordic, C64C, C64G, C64 Aldi, SX-64, C64DTV, C128, +4

HarTza

No nyt Ocean otit ton kuplimisen esille, niin toisen emo oli todella rujon näköinen. Ihmettelinkin kuinka toi voi tollanen olla. Täytyy tsekata vielä toinenkin.

HarTza

Radat silmämääräisesti ehjät. Jännitteet / maat kaikille porteille ja piireille tulee niinkuin pitää.

virgo

saisko kuvia kuplimisesta ihan uus juttu mulle ?
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

virgo

Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

HarTza

#11
Eikös toiselle regulaattorille tule 9VAC ja toiselle 5VDC. Muistaakseni eilen kun mittailin, kumpaankin tuli tuli toiselle laidalla toi 5V ja toiselle 12V. Eikä tota 9V jännitettä tullu vastaan  :o

Teekoo

Joo, 9VAC ja 5VDC. Muistan jostain lukeneeni että se 5VDC olisi tärkeämpi, ettei se ole ylisuuri. VAC voi olla korkeampi, ei niin haittaa. Tuo sinun 12V on se mikä pitäisi olla 9V, onhan se jo selvästi korkeampi, mutta liekö merkitystä?...

Tuolta olen taannoin katsonut kuvan  http://ist.uwaterloo.ca/~schepers/MJK/power_plug.html liittimestä.
Viimeksi kun mittasin, mulla oli 5.09VDC ja 9.6VAC.
Kerran kun ostin yhden leipälaatikko 64:sen, ja muita laitteita, niin myyjä harmitteli kun se 64:nen ei ollut toimiva. Mittasin myöhemmin, että se poweri joka hällä oli ollut käytössä, antoi n. 5.23VDC...

virgo

#13
9ac tosiaan voi olla noin 12-9ac ei sillä niin ole merkitystä koska se tasasuunataan ja rekuloidaan emolla sopivaksi.
korkeampi arvo nostaa vain regulaatoreiden lämpöjä

sid versioissa on eroja
6581 / 6580 on eri sähköt tarkistakaa netistä

powerin +5v taas on eri asia sen varassa pyörii koko neba suurimmaksi osaksi
eikä se juurikaan saa heittää 5.5v rajan ylitse koska muuten TTL logiikka ottaa taivaspaikkoja
ei ehkä heti mutta ajankanssa

kuvassa taitaa muuten olla virhe 9ac ja 5dc eivät ole kytektty yhteen vaan ovat erillisiä
toisinkuin tuossa Ntsc kuvassa väitetään...

huomioikaa että emolla kulkee kaksi erillistä +5v linjaa niitä ei kannata sekoittaa toisiinsa
toinen pystyy 1.5A kuormiin ja toinen alle Amppeerin

tässä vielä powerin sisäinen kytkis:
http://www.commodore.ca/manuals/funet/cbm/schematics/computers/c64/c64extps.gif
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

HarTza

Tuskin tässä tapauksessa poweri on syypää, koska sillä kaksi muuta kuusnepaa toimii. Uusi PLA on tulossa. Piirit U7 (CPU) ja U19 (VIC II) lämpenee kyllä reippaasti. Kyllä se tästä vielä selviää...