Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Skrolli
http://www.skrolli.fi

Main Menu

c64 1983 rev c korjausta

Aloittaja junnu78, tammikuu 03, 2014, 19:15

« edellinen - seuraava »

junnu78

Kyseisessä c64:ssa pientä käynnistys vikaa.... Välillä käynnistyy ihan ok ja kaikki toimii, välillä surullisen kuuluisa black screen.
Otin kuoret auki ja niissä litteissä ruskeissa, olivatkohan nyt sitten keraamisia konkkia, jotain valkoista..Lähtee vanupuikolla joistain helposti pyyhkimällä, toisista ei niin helposti..Joka konkkaa en vielä hangannut, vaan kysyisinkin nyt, että onkohan noi illassa, vai
onko normaalia? Muille tullut vastaan? Väri niissä on muuten ok..
Toinen kyssäri, niissä lukee osassa 104z 25v, mutta en mä muista miten noi nyt meni, tuolla merkinnällä ei pahemmin löytynnyt.
Koitinkin etsiskellä noita kaavioiden osa listaa, mutta tuohon ei silmä osunut. Muihin kylläkin.
Nihin kun on ne uf:t merkattu mukavasti :)

Antti

Lainaus käyttäjältä: junnu78 - tammikuu 03, 2014, 19:15Joka konkkaa en vielä hangannut, vaan kysyisinkin nyt, että onkohan noi illassa, vai
onko normaalia? Muille tullut vastaan? Väri niissä on muuten ok..
Kannattaa vaihtaa, sillä jos niistä jotain on ulos tullut, niin eihän ne enää toimi oikein. Eipä siitä mitään haittaa ole vaikka vaihtaisi toimivatkin uusiin.

Lainaa
Toinen kyssäri, niissä lukee osassa 104z 25v, mutta en mä muista miten noi nyt meni, tuolla merkinnällä ei pahemmin löytynnyt.
Kaksi ensimmäistä numeroa tarkoittaa arvoa ja kolmas numero on kerroin. Tulos on pikofaradeja. 104 = 10 0000 pF = 0.1 uF . Kirjain lopussa on toleranssi, z = +80%, -20% (http://wiki.xtronics.com/index.php/Capacitor_Codes).

junnu78

#2
Löysin netin syövereistä noita kaavioita ja osalistan, mutta mutta.. Meni sormi suuhun nytten.
Noissa paikoissa nyt saattaa listan mukaan olla esim  C25-28 Ceramic .22 uF, 50V.
Eli onko toi mikä noihin merkattu 104z 25v vaan joku muu merkintä, koska jokainen melkein merkattu samalla tekstillä.

Tuon manuaalin puolen välin jälkeen on tuo osalista, mutta en nyt ole varma onko kyseisen version.
Miten hemmetissä noi nyt menis?

http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/cbm/c64/C64_SERVICE_MANUAL.pdf


TheMrJamu

Noi konkkien arvot vaihtelee hieman noissa lankuissa. Välillä on ollut 22uF elkoa 10uF elkon tilalla jne. pientä muutosta. Eli jos lähdet vaihtamaan, niin laita vaan samanlaiset tilalle. En ole noihin keraamisiin kiinnittänyt isommin huomiota, mutta ainakin viimeksi korjaamassani yksilössä oli satavarmasti juurikin z104 merkinnällä olevat yksilöt sisällä.
Veikkaan että se "sköikkä" niissä on jotain ihan muuta kun niiden sisältä tullutta matskua. Etenkin jos ne eivät päällepäin ole mitenkään epämuodostuneita tai tummuneita. Olen kaikissa korjaamissani Commodoreissa vaihtanut aina jok'ikisen elektrolyyttikondensaattorin uuteen, mutta noita keraamisia en ole vaivautunut vaihtamaan, koska ne sangen harvoin on olleet rikki. Toki nuo keraamiset voi vaihtaa, eihän siitä mitään haittaa ole - päinvastoin.
Itse vaihtaisin kaikki elkot uusiin ja sitten tarkistaisin/vaihtaisin jänniteregulaattorit. Vasta sitten vaihtaisin nuo keraamiset jos vika jatkuu.
Jos PLA jne. piirit on kannalla niin kannattaa toki niitä kokeilla vaihtaa täysin toimivasta yksilöstä.
Itsellänikin on tuossa korjausta odottavassa pinossa yksi, joka ensin antaa ulos pelkkää mustavalkoista kuvaa ja lämmettyään antaa kuvan värien kera.

junnu78

Kiitti jamu vastauksesta. Kyllä ne keraamiset on ihan päällisin puolin ehjät, myös jos pyyhkii nuo valkoset mömmöt pois.
Oliskohan sisälle joskus kaatunut jotain märkää, sekin kävi mielessä?
Mikä olis paras putsausaine tuohon piirilevyyn ja noille osille, isoprop,alkoholiko?

TheMrJamu

Lainaus käyttäjältä: junnu78 - tammikuu 04, 2014, 14:21
Mikä olis paras putsausaine tuohon piirilevyyn ja noille osille, isoprop,alkoholiko?

Isopropyylialkoholi on todella hyvä aine putsailuun, mutta tuntuu välillä siltä, että mokoma aine haihtuu pullosta ihan vain tuijottamalla sitä :D
Olen joskus pessyt ihan vain vedellä emolevyjä. Kuulostaa jurpålta, mutta kun antaa kunnolla kuivua niin ei siitä ole haittaa. Tislattu vesi (akkuvesi) on toki puhtaampaa tavaraa jos haluaa hifistellä.

junnu78

#6
Tuota 104z keraamista tuntuu olevan aika hankala löytää.
Voiko käyttää 104?
Mitä tuolla toleranssilla nyt tarkoitetaan, nää keraamiset konkat hiukka vieraita :)
Ja onko tuo 25v voltteja, vai joku muu merkintä? Noita voltteja kun ei monestikkaan noihin ainakaan nykyään ole merkattu, mitä nähnyt.

TheMrJamu

Lainaus käyttäjältä: junnu78 - tammikuu 05, 2014, 10:18
Tuota 104z keraamista tuntuu olevan aika hankala löytää.
Voiko käyttää 104?

Lyhyesti: Voit.
Ja hieman pidemmin: Noiden kerkojen merkintöjä on kieltämättä hieman v-mäistä nopeasti tulkita jos ei muista (helppoa) kaavaa ulkoa. Eli tuossa aiemmin Antti onkin jo kertonut miten tuo koodi puretaan selkokieliseksi, eli otetaan ensin kaksi ekaa numeroa ja kolmas numero tarkoittaa montako nollaa lisätään perään ja koska tässä on numero 4 niin nakataan luvuksi 10+4*0 eli 100000pF.
Jos lähdet luetteloista etsimään niin nuo on yleensä merkattu listoihin arvona 100nF joka on toki sama luku. Kuten myös 0.1uF.

LainaaMitä tuolla toleranssilla nyt tarkoitetaan, nää keraamiset konkat hiukka vieraita :)

Z merkintä tuolla lopussa tarkoittaa toleranssia joka tässä tapauksessa on +80, -20%. Tämä tarkoittaa että konkan arvot voi heitellä joko 80% isommaksi tai 20% pienemmäksi riippuen lämpötilasta jne. auringon pilkkujen asennosta.
Kuten huomaat kyseessä ei todellakaan ole mikään tarkkuuskomponentti.

LainaaJa onko tuo 25v voltteja, vai joku muu merkintä? Noita voltteja kun ei monestikkaan noihin ainakaan nykyään ole merkattu, mitä nähnyt.

On. Toinen merkintä tapa on 1Exxx joka tarkoittaa myös 25V.
Esim. Partcon verkkopuljusta nopeasti haettuna tämän pitäisi käydä : http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=16082
Kuten elkojenkin kanssa, niin ei haittaa vaikka volttikestossa menee hieman ylöspäin.
Muistaakseni C64:ssa ei kulje yli 12V jännitettä, joten voit käyttää vaikka 16V konkkia lankulla olevien 25V elkojen sijaan. Aikailailla eroavaisuuksia ollutkin noissa isoissa lyyteissä kun noita C64:sia olen availlut. Löytyy samassa kohdassa samalla emorevikalla 16V, 25V ja jopa 50V elkoa. Ovat nakelleet mitä on milloinkin ollut saatavilla.

Kannattaa sitten aika hellävaraisesti irrotella noita komponentteja lankun emolta koska vähänkin reippaammalla repimisellä saa irrotettua ja poikkastua kupareita.

** omista sähköopin koulutuksista on 25v aikaa joten C= remppagurut korjatkoon vapaasti :D

virgo

sivu huomautus !

kyllä joissain malleissa on reipaasti yli 16v jännityksiä noissa konkissa etten ihan heti laittaisi tilalle 16v
versiota. kannattaa mitata ensin ennenkuin vaihtaa
ja toleranssiahan pitää olla 12v =konka 16v muuten kuivahtaa muutamassa vuodessa jos on arvot liian liki
alkaa käymään kuumana ja siis kuivuu...
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

TheMrJamu

Lainaus käyttäjältä: virgo - tammikuu 05, 2014, 22:09
sivu huomautus !

kyllä joissain malleissa on reipaasti yli 16v jännityksiä noissa konkissa etten ihan heti laittaisi tilalle 16v
versiota. kannattaa mitata ensin ennenkuin vaihtaa

Elkot eivät muutenkaan maksa juurikaan mitään. Ei siis hirveästi kannata pihistellä ja iskeä pienemmällä volttikestolla olevia kikkareita sisään. Yhtä 250407 lankkua fiksatessa tuli aikas paljon mittailtua sieltä sun täältä pitkin emoa enkä kyllä löytänyt mistään isoja jännitteitä - ehkä en sohinut oikeista paikoista.

Lainaaja toleranssiahan pitää olla 12v =konka 16v muuten kuivahtaa muutamassa vuodessa jos on arvot liian liki
alkaa käymään kuumana ja siis kuivuu...

Elektrolyyttikondensaattori. Tämä aikamme suurin elektroniikan kusetuspe*sreikä :D Eli onhan noissa elkoissakin pirusti eroja. Luottaisin jopa enemmän laadukkaaseen +105'c / 10k h /16V speksattuun konkkaan kun johonkin kiinalaiseen +85'c / 2k h /25V paskeeseen.
En minäkään _suosittele_ iskemään 16V elkoja sisään, eli ottakaa varman päälle ja pysykää vähintään 25V elkoissa.

Hyvä ja vähintäänkin huomion arvoinen sivuhuomautus siis virgolta. Ihan yleisenä knoppisääntönä konkkien kanssa kannattaakin pitää sitä, ettei lähde laskemaan volttikestossa.

Junnu78 voisi hieman valaista, että mikä emolevyn versio on korjauksen alla. Noissa kun on tosiaan paljon eroja. 1983 rev C kuulostaisi 250407 emolta, eli se lienee kyseessä?

junnu78

ThemrJamu: juu tuo kyseinen emo on työn alla tällä kertaa.
Tuo elko homma on hallussa kyllä, mutta nuo keraamiset oli niitä hiukka tuntemattomia.
Noita "töhniä" tuossa tullut poisteltua varovasti noitten keraamisten konkkien päältä ja ainakin yhdessä
paljastu pinnan tummuminen, joten ainakin yhden vaihdan, jos sit en noita kaikkia, mitkä töhnässä.
Tuo töhnä sijoittuu vielä suunnilleen aika alaosille, ja ei ole, kun noissa keraamisissa konkissa.
Kone toimii hyvin, mutta välillä ei lähde päälle, jolloin tunkee mustaa ruutua. Putsaan tuon piirilevyn ja vaihdan kaikki elkot ja osan noista keraamisista. Katsoa sitten miten alkaa pelittään.

junnu78

Nyt olis konkka operaatio suoritettu ja kone käynnistyy hienosti joka kerta.

Antti


TheMrJamu

Loistavaa! Yksi kuusnepa lisää elävien kirjoihin. ..vielä kun jaksaisi nuo omatkin loput lankut fiksailla..

junnu78

Oli kiirusta,ni en kerenny aikasemmin tuohon paneutua. Toinen kone odottaa vuoroaan :)