1541c levyaseman huolto

Aloittaja junnu78, joulukuu 17, 2017, 13:46

« edellinen - seuraava »

junnu78

Tuli nyt sitten otettua tuo saatu levykeasema tarkemmin tarkasteluun. Virrat päälle ja avot toimii.
Luki jopa heti kerrasta levytkin. Hieman äänekäs oli tosin, vaikka eihän nämä 1541:set ole sieltä hiljasemmasta päästä.
Kuoret auki ja kyllähän siellä pölyä ym löyty.
Päätin sitten samantien tehdä huoltotoimenpiteet ja täydellisen putsauksen tuolle laitteelle.

Kuoret lioittelin alkuun muutamia tunteja, välillä piti käydä kääntelemässä ja tiskiharjalla harjaamassa.
Tuo vesi ei vaan saa olla liian lämmintä, ettei nuo muovikuoret väänny.
Samalla, kun kuoret oli putsaantumassa, putsasin tuon itse laitteen pölystä ym liasta.
Lukupää putsattu myös ja kiskot ym rasvattu. Myös muut mekaaniset osat öljytty/rasvattu.
Etulevyn ja vivun pistin retrobright käsittelyyn, mutta saattaa olla etten nyt voi sitä tarpeeksi kauan tuolla uv valon alla pitää.
Tarvii uusia käsittely, jos tarpeen sitten keväämmällä tai kesällä 😁.

Tarvii sanoa, että erittäin mukava projekti ollut .
Ihmettelen kyllä, miten ihmiset näitä vanhoja laitteita käsittelee.
Serriin vaan 😢
Toisen romu on toisen aarre. Näinhän se menee 😁

Muistakaahan sitten, kun näitä alkupään levyasemia auotte, niin näissähän on verkkolaite sisäinen.
Eli tiettyä huolellisuutta tarvitaan ja mielellään tietoa miten verkkolaitteita käsitellään!

fmatic

Itse tein vastaavan operaation omalle 1541c:lle äskettäin. Kunnon putsaus ja rasvaus. Käy ja kukkuu hienosti. Ajoin World of Janin 1541 diagnostiikan läpi ongelmitta. Vähän tuota tulee käytettyä, mutta jonkin verran kuitenkin.

fmatic

Ai niin vinkkinä innokkaille valkaisijoille minä ja muutama muukin Commodore Finland FB-ryhmän mukaan on saanut erinomaisia tuloksia Vanish Goldilla. Litkua sivellään kuten näitä perinteisiä tököttejä ja kelmutetan huolellisesti, mutta tämä ei vaadi toimiakseen UV-valoa vaan lämpöä ja aikaa. Oman cee kuusnepani valkaisin tälä menetelmällä ja jätin suihkuhuoneeseen jossa on lattialämmitys tekeytymään kolmeksi päiväksi ja tulokset olivat erittäin hyvät. Täytyy napata kuva päivänvalossa tuosta käsittelemästäni koneesta 😊

junnu78

Pitääpi kokeilla tuotakin joskus. Kiitti vinkistä.
Eihän tuo mulla nyt ihan vaalentunut, kuin uusi. Pitää laittaa joulunpyhinä uudestaan tekeytyyn :)
Mulla in aika heikko tuo uv valo.

Tuo putsaus ja rasvaus kyllä hiljentää kummasti tuon aseman. Paljon mukavempi nyt käyttää.

junnu78

Tuli 3d tulosteltua tuohon 1541c diskettiasemaan tuommoinen tuki tuulettimelle.
Tarvii lisätä tuo vielä tuohon omaan asemaan.
Kuulemma auttaa jonkin verran ylikuumenemiseen.

varaktori

Minkälaista öljyä olette käyttäneet osien öljyämiseen?

junnu78

#6
Itse käytän asemien huolloissa silikonipohjaista tuubirasvaa, joka on väriltään kirkasta. Tuo rasva mitä käytän, ei koveta tai pilaa kumi tai muoviosia. Tällä olen lukupään kiskot ja vivuston rasvannut. Ihan vähän vaan sivellyt pienellä siveltimellä tai vanupuikolla.
Moottoreiden akseleihin olen käyttänyt erikois spraytä, muistaakseni silikoni pohjaisena. Kuitenkin semmosta,mikä ei koveta tai tee hallaa muovi tai kumiosille.
Ihan pelkkää wd40 en laittaisi, koska se tahtoo kuivattaa ja kuivahtaa nopeesti.

junnu78

Oikeanlaisen tuulettimen saavuttua pääsin vihdoinkin asentamaan tuota tuuletinta levyasemaan.
Hommahan on helppo, varsinkin tuota tuulettimen telinettä käytettäessä.
Johdot juotetaan piirilevylle. Itse käytin vielä liittimiä, jolloin tuulettimen pystyy vaihtamaan helposti, ilman johtojen juottamisia.
Itse käytin 60x60 tuulettimelle tarkoitettua kiinnikettä.
Tuommoinen 10 korkea tuuletin tuonne just mahtuu, eipä oikeen korkeempaa.
Toki kyseinen operaatio lisää hieman ääntä, toki voi ja kannattaa käyttää silent versiota, jos semmoisen sattuu löytämään.
Yllättävän hyvin kyllä tuo jäähdyttää nyt. Jonkun aikaa levyasemaa käytettäessä ei se juurikaan enää kuoriltaan lämmennyt.

varaktori

Löysin yhden laatikon pohjalta 1541-II levyaseman jota en muistanut edes omistavani. Todella pahasti kellastunut ja muutenkin likainen, mutta toimiva sen pitäisi olla. Aloitin tämän ketjun innoittamana puhdistusoperaation. Aion kokeilla tuota fmatic:in Vanish Gold vinkkiä myöskin.  :worship:

junnu78

Kyseinen asema on mielestäni se kestävin.
Yleensä noihin on riittänyt pelkkä putsaus, jos on ollut jotain lukuhäiriöitä.
Rasvauksessa kannattaa olla maltillinen, ettei ole levyt rasvassa  :thumbup:
Onnea projektille.
Pistä tänne vaan kuvia projektin etenemisestä.

varaktori

En huomannut ottaa kuvia lähtötilanteesta, mutta tässä kotelon osat pesun jälkeen. Niistä hyvin huomaa, että pohja on ihan eri sävyä kuin kansi joka on kellastunut ihan huolella. Katsotaan auttaako muutaman päivän Vanish Gold käsittely asiaa.

varaktori

Tässä vielä kuvat piirilevystä ja koneistosta kun niille on annettu vähän paineilmaa.

junnu78

Tuolla öljyämisellä/rasvaamisella saa aseman mukavan hiljaiseksikin.
Ainakin itsellä auttoi. Omat asemat oli ihan kuivat ja piti välillä aikamoista kitinää.

1541c:stä saa myös sen ikävän alku ruksutuksen pois. Kyseiseen asemaahan on valmiiksi asennettu tunnistin, mitä commodore ei ole ottanut käyttöön. Tiedä sitten miksi :)
Joutuu yhden johtimen katkaisemaan  piirilevyltä. Siihen voi juottaa vaikka johdot ja katkaisijan, jos haluaa aseman toimivan alkuperäisillä raksutuksilla. Katkaisijan voi vaikka jättää aseman sisälle, niin ei tarvii tehdä koteloon reikiä.
Toki, kyllähän ääntä maailmaan mahtuu  :thumbup: :pondering: :old:

varaktori

Nyt on tökötti levitetty ja kotelon osat tekeytymässä. Katsotaan viikonloppuna mikä on lopputulos.  :thumbup:

junnu78