Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu

Rikkinäinen virtajohto

Aloittaja homer99, joulukuu 28, 2006, 17:41

« edellinen - seuraava »

homer99

Moro,

Kaivoin varastosta pölyyntyneen C64:en. Huonoksi onnekseni virtajohdon liitinpäässä (eli siinä mikä tökätään itse C64:een) oli yksi piikeistä katkennut tyvestä ja katkennut osa oli jäänyt C64:n liitinaukkoon. Älkää kyselkö miksi näin oli tapahtunut...

Kokeilin kuitenkin josko se pelaisi ja yllätyksekseni powervalo lähti palamaan. Mutta itse kuvaa en kyllä saanut miltään tv-kanavalta näkyviin.

Voisin kuvitella että ainakin virtajohto pitäisi uusia ja C64:sta se yksi piikki pitäisi poistaa. Vai kuinka? Saakohan noita virtalähteitä vielä jostain tai voiko niitä halvalla korjata?

Hyvät korjausehdotukset otetaan ilolla vastaan :)

Kiitos!

muto

Pinnin vois saada sisältä työnnettyä pois. Tai sitten vaan koittaa uudella liittimellä työntää jos tipahtais koneen sisäpuolelle se katkennut pinni. Virtalähteen piuhaan kannattaa juottaa uusi liitin. Liittimiä saa esim Partcosta tai paikallisesta elektroniikkaliikkeestä. Malli kannattaa varmistaa esim katalogista. Virtalähteet on maksanut huutonetissä jotain 5e tms, ainakaan paljon enempää ei mielestäni kannata maksaa..

ZomBiE

Lainaa

Kokeilin kuitenkin josko se pelaisi ja yllätyksekseni powervalo lähti palamaan. Mutta itse kuvaa en kyllä saanut miltään tv-kanavalta näkyviin.

Hyvät korjausehdotukset otetaan ilolla vastaan :)

Kiitos!

A/V kaapeli olisi hyvä vaihtoehto, sen kun tökkää SCART:iin niin johan pelaa :)
Voin tehdä mokoman jos tarvis.

Anza

LainaaMoro,

Kaivoin varastosta pölyyntyneen C64:en. Huonoksi onnekseni virtajohdon liitinpäässä (eli siinä mikä tökätään itse C64:een) oli yksi piikeistä katkennut tyvestä ja katkennut osa oli jäänyt C64:n liitinaukkoon. Älkää kyselkö miksi näin oli tapahtunut...

Kokeilin kuitenkin josko se pelaisi ja yllätyksekseni powervalo lähti palamaan. Mutta itse kuvaa en kyllä saanut miltään tv-kanavalta näkyviin.
...

Hei, itselläni on työn alla yksi C64 jossa emolla oleva virtaliitin (7-pin DIN) on reutaantunut parista juotoksesta löysäksi (juotos pettänyt), ilmeisesti konetta on liikuteltu paljon ja kovalla kädellä virtajohdon ollessa kiinni koneessa. Nuo huonot liitokset näkyy ja kuuluu, eli virtavalo palaa nätisti mutta kuva vaihtelee täydellisestä mustavalkoisen vääristyneen kautta mustaan ruutuun riippuen miten liitintä vääntelee. Sama äänen kanssa, eli liittimen vemputtamisella saa aikaan suhinaa, sähinää, rutinaa, ... Että sullakin voi kuvan uupuminen johtua tuosta pinnistä.. Mikä pinni on kyseessä? Kts. kuva (kuva on koneen liittimestä, eli peilikuva kaapelin urosplugille)

  9VAC -----7                6----- 9VAC

ground -----3                  1----- ground

 +5VDC -----5             4----- +5VDC or no connection
                          2----- ground

Hain paikallisesta elektroniikkaliikkeestä uuden liittimen, olisko maksanut noin puolitoista euroa, vastaavat plugit on alta euron. Pitäis vielä vaihtaa kun joutaa..

Jos tarttet jeesiä rempassa, niin vaikutan Jyväskylä-Tampere -akselilla.