Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Skrolli
http://www.skrolli.fi

Main Menu
  • Hyviä asioita keräävä ketju 4 0 5 1

Hyviä asioita keräävä ketju

Aloittaja Pitka_Masa, elokuu 25, 2005, 15:31

« edellinen - seuraava »

Pitka_Masa

Eli siis tässä tuttu nesretrosta. Tänne postataan hyviä asioita, kuten tämä: Saan ehkä isäni serkulta sinclair spectrumin. :D EDIT: Ai niin Pitka_Masa tänään 14v!

Pitka_Masa

Ostin load-it kassuaseman 10e! Kannattava ostos?

jasalat

Ostin muutama päivä sitten opiskelukaverilta Sega MegaDriven ja 4 peliä. 5 euroa, ei paha, ei paha... ;)

realtumpelo

This is me, whats your excuse?

C64-79

Laitetaan nyt tännekin kun on niin "hyvä asia" mitä itselle on sattunut, eli

Keväällä sain ostettua takaisin saman Kuusnelosen, siis juuri saman yksilön, jonka aikoinaan 90-luvun alussa hölmöyksissäni myin! Myös joystickit ja kasettiasema sekä manuaalit ovat minun aikoinaan omistamiani. Ainoastaan pelit olivat kulkeutuneet jonnekin muualle.

fmatic

Lainaa
Keväällä sain ostettua takaisin saman Kuusnelosen, siis juuri saman yksilön, jonka aikoinaan 90-luvun alussa hölmöyksissäni myin! Myös joystickit ja kasettiasema sekä manuaalit ovat minun aikoinaan omistamiani. Ainoastaan pelit olivat kulkeutuneet jonnekin muualle.

Whee! Hieno homma :) Mulle on aikoinaan tapahtunut täsmälleen samoin, että löysin hupeloimani alkuperäisen kuusnepani aikanaan kirpparilta...voi sitä onnen ja riemun päivää joten voin sanoa, että tiedän tunteesi :D

Latska

Minä taas olen onnistunut hommaamaan Atari ST:n ja Amigan. Yhteensä hintaa koneille tuli 7 euroa. (Amiga 5e, Atari 2e)
Kyllä aito asia aina emulaattorit voittaa, sanoi uusionörtti tanssi-illan jälkeen

Nila

Mulle kolahtaa postiin lähipäivinä c-128. Huonona asiana pakko mainita että amigasta paukahti levyasema.

Syntax_Error

En oikein sopivaa löytänyt, niin pistän tänne. Tossa olisi Windowsille C64-henkeen sopiva MP3-soitin. Kyseessä ei ole mikään winamp-laajennus, eikä siitä löydy edes mitään ihmeempiä toimintoja. (Aidot c64-miehet eivät edes kaipaakkaan) :)
Soittimen voi ladata osoitteesta :
http://giovanni.cardona.com/c64/c64mp3player.htm
5 rem - Sekodemo :) -
10 N=INT(200*RND(0)+1)
20 PRINT CHR$(N);
30 GOTO 10

fmatic

Aivan loistava playeri. Kaikkee sitä tästäkin rinkulasta löytyy. Suht monen rinkulan sivun tunnen entuudestaan, mutta tämä onkin jäänyt näkemättä :)

Syntax_Error

#10
Tuli aamuyöstä vielä heitettyä vice päälle ja tutkittua, mitä kaikkea niiltä levyimageiltani löytyykään. Puoliväsyneenä sitten päätin tehdä tälläsen. Ladattuasi paketin, mounttaat Terve.D64 -levyimagen viceen ja jos et käytä vicen automaattista käynnistystä, saat tiedoston toimimaan näin :

 Load"*",8,1
 Kun tiedosto on latautunut, komennat Run

Paketissa on mukana toinenkin paketti, joka kannattaa ottaa omiin kokoelmiin talteen... Ei sitä koskaan tiedä, koska sillä innostuu jotain tekemään :)

Latausosoite: http://www.badongo.com/file/1340646

Lataussivulla tulee tunnistekoodi syöttää kenttään ja painaa download. Saatat joutua odottamaan vuoroasi. Odotusaika näkyy sivustolla. Välillä tolla sivustolla on vaikeuksia tunnistaa oikeaakin koodia. Päivitä silloin sivu ja koodi vaihtuu, niin voit yrittää uudelleen.
5 rem - Sekodemo :) -
10 N=INT(200*RND(0)+1)
20 PRINT CHR$(N);
30 GOTO 10

fmatic

Heh! helmi :) Tulee etäisesti mieleen vanha IntroMaker. Hitto kun tämä aika on niin rajallista olisi taas mukava kaivaa esille vanha ikuisuus projektini Retro Fighter jota koodailin aikoinaan kuusnepalla joskus tuossa foorumin alkuaikoina 2001 tai jotain. Idena pelissä oli että areenalle marssitettaisiin turpakäräjille erilaisia vanhoja pelihahmoja. Aika pitkälle projekti eteni mutta en tiedä kyllä yhtään missä tuon virityksen filetsut piileksii.

Nykyään aika on rajallista työn, perheen ja muiden rientojen vuoksi mikä sinänsä on harmi. Pitäis tämä foorumikin muuttaa uudelle alustalle kun YaBB on jotenkin niin mahdottoman kankea, mutta eipä siihenkään oikein tahdo aikaa löytää :)


Syntax_Error

#12
Rajallinen aika tosiaan haittaa harrastuksia, mutta taas toisaalta.. Kyllästymistä ei pääse syntymään juuri samasta syystä. ( Positiivinen ajattelutapa vai pessimistin mietteitä.. kas siinäpä vasta kysymys.. ;) )

Noita kuuslankun "hyöty"-ohjelmia olen nyt alkanut keräämään.
Huomattavasti vaikeampi muuten löytää, kuin pelejä. Käsittääkseni niitä omistavia on selvä vähemmistö ja ajattelin niiden talteen keräämisen olevan sopivaa harrastusta sekin.

En muuten edes tiennyt 64:lle näin montaa piirto-ohjelmaa olevankaan.
http://www.editorix.org/congo/html/c64_image_formats__part_i.html

create with garfield:ia juuri tässä maileihin vastaillessa etsiskelen.
Toi mainitsemasi Intromaker muistaakseni löytyy multa myös.. Aidon 64:n omistamisen aikaan kaiken maailman sinus, font, scroll-makereita oli myös levy kaupalla.. Nyt niitä saa metsästää kivien ja kantojen alta.

EDIT:
 :o Täytyykin korjata mainitsemani tilanne noista hyötyohjelmista. Tilanne onkin näemmä erittäin hyvä saatavuuden suhteen. Ohjelmia löytyy sivukaupalla. Asian voi jokainen varmistaa sivustolta:

http://noname.c64.org/csdb/search/advancedresult.php?form%5Bcategory%5D=releases&rrelease_type%5B%5D=15
5 rem - Sekodemo :) -
10 N=INT(200*RND(0)+1)
20 PRINT CHR$(N);
30 GOTO 10

Syntax_Error

No, niin. Nyt on sitten oma C64-kauppa varmistunut. Vanhakuorinen C64 + 1541 paahdin ja muutamia lerppuja tulossa taloon. Hintaa en kehtaa tässä mainita :) , mutta kynsiä ei silti tarvitse loppuvuotta syödä. Täytyykin paneutua tohon PC -> C64 väliseen tiedonsiirtoon niin saisi noita levyimageja siirrettyä aitoon ympäristöön. Hiukan kyllä hävettää tämä netistä kopiointi, mutta toisaalta. Ilman tätä mahdollisuutta kyseessä ilmeisimmin olisi laitteisto, jolle kaikki olisi itse ohjelmoitava. Kovin monesta paikkaa ei voi ostaa enää pelejä tai ohjelmia. ;)
5 rem - Sekodemo :) -
10 N=INT(200*RND(0)+1)
20 PRINT CHR$(N);
30 GOTO 10

fmatic

#14
Hieno homma :) Wanhakuorinen on se ehdottomasti hienoin vaihtoehto. Suotta potemaan C-64 sälän kopioimisesta suuria tunnontuskia monethan ovat laskeneet tuotoksensa vapaasti jakoon ja loppujen kohdalla kaupallinen puoli on luokkaa olematon.

Tekijänoikeus nyt on aina tekijänoikeus, mutta harrastajat haalivat näitä pelejä ja ohjelmia pelaamista ja käyttöä varten ja voisin kuvitella, että jos itse olisin koodannut kaupallisen pelin 80-luvulla ja joku vielä sitä 2006 pelaisi niin kyllähän se mieltä hivelisi...

Tietysti eri asia mielestäni olisi jos näillä vanhoilla peleillä joku alkaisi tekemään bisnestä. Niin kauan kuin Commodore 64:n ja aikalaisten pelejä kopioidaan ei kaupalliseen käyttöön voisin kuvitella vaikkakin se periaatteessa ja moraalisesti onkin väärin tuskin se maailman vakavin rikos olisi?  Hienoa olisi jos vaikkapa 20 vuotta pelin (/ohjelman) julkaisun jälkeen siitä tulisi automaattisesti vapaasti levitettävä. Utopiaa, mutta aina voi toivoa...