Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu

Esittele itsesi!

Aloittaja fmatic, joulukuu 29, 2006, 15:44

« edellinen - seuraava »

fmatic

Pistetäänpäs tällainenkin eli jokainen voi halutessaan esitellä itsensä lyhyesti tai kirjoittaa vaikka pienen kirjan jos siltä tuntuu.

Eli kukapa muu ensimmäisenä kuin Commodore-Foorumin yksinvaltias, diktaattori ja überführer aloittaa!

Eli Janne Heinikangas Jyväskylästä. Vuonna 1975 syntynyt Commodore-fanittaja. Kuusnepa on tietysti se koneiden kone ja ensimmäinen masiina tuli joskus 80-luvun alussa joululahjana. Commodore-henkisen sivuston askartelin vuonna 2000 ja foorumi tuli vuotta myöhemmin mukaan kuvioihin. Commodore Webring tuli sattumalta hallintaani muistaakseni vuonna 2001 ja se onkin ollut sivustoni osana siitä eteenpäin. Sivuston leiska on vuosien varrella muuttunut kerran jos toisenkin ja nyt toistaiseksi pitäydyn tuollaisessa yksinkertaisessa härpäkkeessä.

Päivittäinen näkkileipä tienataan suurkeittiöstä kouluaisten kulinarististen makunautintojen toteuttajana eli soppamies ollaan. Perheellinenkin jopa (taloudessa vipeltää taapero-ikäiset kaksoset) ja kirkollisesti vihitty avioliittoon vaikka ateisti olenkin.

Radioharrastajaksikin voidaan allekirjoittanutta sanoa tosin vaihtelevalla menestyksellä tulee harrastettua (DX-Kuuntelu) silloin kun siihen aikaa ja intoa riittää yleensä aktiivisimmillaan kesä-aikaan Es-kelien aikana FM-alueella. SWL-amatöörikutsu on: OH6-201 SDXL:n palstoilla nimimerkkinä on JJH. Järjestötoiminta on lähinnä rivijäsenenä Suomen DX-Liitossa,   Suomen Kuuntelija-amatöörit ja Sisä-Suomen Radioaktiiviset

Siinäpä tärkeimmät.

Agree or die!

Pitka_Masa

#1
Noniinn. Olen vielä alaikäinen retroharrastaja (paljon wanhaa pelitavaraa hyllyllä eikä jaksa pelata, varmat merkit). Harrastan myös airsoftia ja luen sotahistoriaa, jonkinsortinen sotahullufasisti, mutta se vika karsiutunee kun siellä kasarmilla on saanut aikansa viettää ja kirota.

Ateisti en ole, mutta en jaksanut mennä rippikouluun, armeijassa sitten. Metsästänkin jonkin verran, koulu luonnistuu omasta mielestäni hyvin, keskiarvo (yläasteella) >8.5

Peleistä mieluisimpia ovat totta kai Strategiapelit, mikäli niissä saa sotia kunnolla ainakin Saksan tai Italian johdossa.

Olen sikäli vanhoillinen että inhoan tosi tv:tä, rap- ja hiphop-musiikkia, löysiä housuja ja muuta turhuutta.

Musiikista sen verran että mieluiten kuuntelen 70- 80-lukujen helmiä kuten Queeniä ja totta kai Village Peoplea!  :)

Sellasta tuli äkkiseltään mieleen.

bloodycut

#2
Bloodycut on nimimerkki ja sain Commodoren vuonna 1989 (jonka sitten myin poies  :'()

Kuusnepaa olen seuraillu ihan viimisiin peleihin asti. Suosikkisivuni netissä tämän sivun lisäksi on Stadium64.

Harrastan human beatboxingia, inline, origami, koripalloa, ulkoilua, ensiapua (siis olen ensiapupäivystäjä en siis majaile ensiavussa hehe) jne jne

Asun tällä hetkellä Rovaniemellä ja olen avoliitossa

Jos viel joskus hankkisin Commodoren itelleni ja kaikki ne lempipelit jotka omistin. Ikävä on...

Edit: sinkkuna elelen Seinäjoella

Edit: sinkkuna Lapualla

Jope

#3
Moi, olen Ville ja olen alkoholis..

Oho, väärä foorumi. ;-)

Nimi Ville Jouppi, syntynyt 1980, eka kuusnepa vanhan mallinen C-64C heti sen tultua markkinoille, eli oliskohan 1986 alussa. Sitä ennen kummisetäni duunissa leikkinyt Commodoreilla ja innostunut aiheesta jo pienestä pitäen.

Sittemmin Amigan kautta PC:hen ja myöhemmin kaikenlaisia unix-rautojakin tullut näprättyä kotona ja töissä.

Platform-agnostic, eli minun kotonani AmigaOS, Linux, Windows ja Mac OS X saavat lämmintä verkkosähköä ja RJ45-liittimen verkkokorttiinsa. Joskus olin Amiga-fanaattinen, mutta sittemmin perspektiivi on vähän laajennut ja olen tullut siihen lopputulokseen, että tietokoneita nämä ovat. Ympärilleen pitää katsella, ettei putoa kehityksen kelkasta.

Vanhoista koneista sen sijaan kiinnostavat vain Commodoren valmistamat, joskin en enää ala ilkkumaan muiden merkkien kannattajia.. Ei vaan jaksa opetella kaikesta kaikkea, siispä täytyy keskittyä yhteen merkkiin. :-)

Joskus keräilin paljon, nykyään keräilen vähemmän. Todnäk kokoelma supistuu vielä vähän lisää jahka saan koneet roudattua Turusta Helsinkiin..

Mitähän muuta voisin kertoa. Purjelentäjän lupakirja oli plakkarissa, joskin se pääsi umpeutumaan kesälomien kadottua olemattomiin. Fillaria poljen kesäisin, ympäri vuoden ajelen + rassailen Saab-henkilöautoja. Autoissa vähän sama juttu kuin kommandooressakin, eli en jaksa tapella merkeistä, mutta en viitsi opetella usean eri merkin erikoisuuksia. Ajaahan nyt voi millä vaan ilman tyyppikoulutusta, mutta korjaaminen/virittäminen vaatii aina vähän asiaan perehtymistä.

Harrastan myös pullo suussa seisoskelua vinoilla kallioilla, eli useimmista demosceneen liittyvistä tapahtumista minut löytää satunnaisessa olotilassa. Joskus piirtelen asciita, mutta en ole siinä kovin hyvä. Varatkaa näppiksen viereen lyijykyniä silmien puhkontaa varten ja käykää http://jope.fi/ascii/

Saa toki kysyäkin jos sattuu kiinnostamaan.
CBM-harrastaja jo vuodesta 1985

Anza

Mjaahas,

oikea nimi Antti, syntymävuosi -72. Koti Jyväskylässä, koti-koti Orivedellä. Kotona vaimo ja kaksi kissaa. Retroa on atk:n lisäksi myös autokannassa, löytyy 60- ja 70-luvun Volvoja ja Opeleita. Käyttöautona tosin niinkin uusi kuin vm -86 ;) Maailmankatsomus suvaitsevainen, musiikkimaku rajoittunut raskaaseen. Väreistä musta sopii kaikkeen. Jaloviina. Suklaa huomattavissa määrin. Leipä lohkeaa luonnontieteiden alalta, nano-nano \\//. Kapeakatseisesti retrovehkeistä vain 64 merkitsee.. ja paljon. PC:eiden kanssa on menty sitten askel askeleelta 286->386->486->P:t yms mutta tietysti aina vanhettuneella kalustolla. Nytkin näpytän C-sarjan Lifebookilla ja pömpelikone on joku alle 1G. Harrastukset löytyy suoraan ylläolevasta sekä rivien väleistä.

Mutta asiaan, 80-luvun alku mentiin Basic2000-koneella (typeryyksissäni myin sen naapurin pojalle kun sain nepan). Vuonna -85 tai -86 tupsahti pukinkonista siis C64 ja vuotta tai paria myöhemmin pukki toi lisukkeeksi 1571:n. Tämä paketti on edelleen tallessa, ehjä, ja siis käytössä. Jälkeenpäin 64-sälää on kertynyt lisää. Toimivia paketteja on tällä hetkellä kaksi. Romua (lue: varaosia) on samaan tyyliin kuin harrasteautoihin.. eli riittävästi.. mutta ei koskaan tarpeeksi.

Trurl

Noniin.

Ristimänimeltäni olen Tuomas ja nykyinen asuinkaupunkini Riihimäki. Olen lurkkinut tällä foorumilla jo jonkun aikaa lukemassa muiden kirjoituksia, mutta nyt vasta rohkaistuin rekisteröitymään.
Joskus 80-luvun alussa Mustan Pörssin Topi rakensi Vic-20:lla Rooman päivässä tai nopeammin. Samoihin aikoihin paikallisessa kodinkoneliikkeessä pääsin ensimmäistä kertaa pelaamaan kotitietokoneella. Pelin nimi oli Snake & snake, kone ilmeisesti Sharp tai joku vastaava. -- Kohta tämän jälkeen naapurikaverin isoveli osti itselleen Commodore 64:n jolla pääsi pelaamaan Krazy kongia ja jolle pystyi tekemään omia ohjelmia. Olin myyty, lopullisesti. Ja tällä tiellä edelleen ollaan. Ennen kuin sain ensimmäisen oman kuusneloseni keväällä 1986 olin rampannut jo ahkerasti useammankin kaverin koneella kokeilemassa toimivatko kotona paperille tekemäni ohjelmat.
Alkuajat menivät lähinnä pelejä pelatessa, mutta jossain vaiheessa kiinnostuin näkemistäni demoista ja aloin harjoitella musiikin tekoa nepalla. Harjoittelu jatkuu edelleen.
Ensimmäinen koneeni hajosi muistaakseni vuonna 1991 ja ostin huutokaupasta heti tilalle toisen. Sen jälkeen olen haalinut useampiakin kuusnelosia ja pari C128:sta. En ole keräilijä sikäli, että koneet ovat koko ajan aktiivikäytössä tai hajoamisen varalla. Demojen keräily ja musiikin (harvakseltaan) tekeminen ovat intohimoni, ohjelmointia tulee opeteltua silloin kun aika antaa myöden.

Tämmöinen tarina.

Trulli

c64

Terve vaan kaikille foorumilaisille.

Olen jo hieman yli 30 v perheellinen äijä etelä-suomesta. Commodoreani peleineen(kasetti) olen raahannut mukanani yli puolet elämästäni.Pelejä on kertynyt kassillinen alkuperäisiä ja turbo-pelejä n. muutama sata. Tällähetkellä kuusnepa on vielä laatikossa muutonjäljiltä,mutta se kyllä kytketään jossain välissä.Kuusnelonen on saatu joskus lahjaksi uutena ja on edelleen sama yksilö ja vielä "käytössä" jälkikasvukin tykkää pelailla myös vanhalla tietsikalla. Toivottavasti kone ja pelit pysyy vielä käyttökunnossa pitkään,Tähän mennessä ei kyllä ole teknisiävikoja ollut ollenkaan.Äänipään pyörittely on kyllä tuttua hommaa kasettiaseman käyttäjällä :) Foorumia olen seurannut jo pitkään ja tänään päätin kirjautua tänne.

Kikkaduure

Morjes nyt kaikille!

Elikkäs olen Roope, keskisuomessa asustelen ja luultavasti tulevaisuudessakin. Minuun on purrut ns. "retro-kärpänen" sillä pidän erityisesti kaikesta vanhasta (huom! vanhemmasta kuin itsellä on ikää  :D) mm. Musiikki makuuni on pureutunut Queen, Eput, Ac/dc, Ccr ja monet muut klassikot.

Pelaamisessakin pidän vanhasta, josta johtuen Commodorellakin tulee pelailtua suht. ahkerasti. Olin n. 4 vuoden ikäinen kuin ensimmäinen Commodore 64 saapui perheeseemme. Kyseinen kone oli enoni ja tätini vanha ja enohan sen meille kiikutti kun itse sillä ei mitään enää tehnyt. Mukana tuli 2 ohjainta (toinen quick-shot tms. toinen speedking), kasettiasema ja pyykkikopallinen pelejä, joita on tullut veljen ja siskon kanssa hakattua monet kerrat.

Tällä hetkellä opiskelen lukiossa, koska ammattikoulu ei minusta minulle sopinut (pers koulun päättötokarin keskiarvo 8.7). Elän melko vakiintunutta elämää ja opiskelun ohella lenkkeilen ja puntteja nostelen (tarkoitus pysyä kunnossa lähestyvää armeijaa varten  :) ).

Retroilu iski niin kovasti, että hommasin tässä hiljattain toisenkin c64:n, sekä lerppuaseman + kasapäin lerppuja. Unelmana olisi aloittaa koneiden parissa enemmänkin viettää aikaa (jonkin sortin koodausta alkaa harjoittelemaan  ;) ). Kuitenkin koneilla kikkailu on minulle hankalaa, joten jos jotain vinkkejä ja valmiita koodauksia jollakin on otan kaikki mielihyvin vastaan.

Tässä lyhykäinen esittelyni. Kiitos sivustosta! Mukavaa, kun muitakin hurahtaneita on ja he ovat kerääntyneet tänne ja ennen kaikkea kiitos fmatic:lle kun on vaivaa moisien sivujen tekemiseen jaksanut nähdä.

fmatic

Lainaa
Tässä lyhykäinen esittelyni. Kiitos sivustosta! Mukavaa, kun muitakin hurahtaneita on ja he ovat kerääntyneet tänne ja ennen kaikkea kiitos fmatic:lle kun on vaivaa moisien sivujen tekemiseen jaksanut nähdä.

Kiitos kiitoksista ja mukava jos sivusto miellyttää. Aikaahan tämän kanssa on tuhraantunut, mutta rakkaudesta kuusnepaan ja suurella sydämellä tätä on koetettu tuottaa, eikä tuo itse sivusto ole varmaan koskaan kokonaan valmis. Sivustosta en mitenkään voi kokonaisuudessaan kunniaa itselleni ottaa, sillä mielestäni juurikin tämä Commodore-Foorumi on koko sivuston sielu, jonka aktiiviset käyttäjät ovat asiantuntemuksellaan, hulluudellaan, Commodore-rakkaudellaan ja hurahtaneisuudellaan luoneet sivustosta valtavan tietovaraston. Mukavaa, että foorumille tupsahtaa säännöllisesti uusia hurahtaneita, niin heitä, jotka ovat Commodorensa kanssa taivaltaneet jo hyvinkin sen 26-vuotta, kuin myös heitä, jotka ovat äskettäin löytäneet kuusnepan tai muuten ovat viettäneet nuoresta iästään huolimatta useamman tovin koneensa kanssa. Me julistamme täällä 8-bittisten ilosanomaa. Hehkutamme kuusnepan ihanuutta ja toteamme miltei yksimielisesti, että persoonallisempaa konetta kuin Commodore 64 saa lyhtyjen ja lamppujen kanssa hakea :D Tervetuloa foorumille!!!

Cosmas

Moi kaikille!

Olen 1986 syntynyt commodore fanittaja Tampereen suunnalta. Teen puoliammatikseni elektonista tanssimusiikkia
(house / mnml / techno ym.) ja harrastan sen ohella c64 pelejä, itse koneita ym.  :) Ensimmäinen tietokoneeni oli
juuri kuusnepa, mutta luovuin siitä tyhmyyksissäni saatuani modernin pc:n tilalle.

Olen tähän asti käyttänyt nykyisellä koneella c64 emulaattoria lähinnä pelikäytössä, mutta tällä viikolla saan vihdoin
oikean koneen käyttöön! ostin huutonetin kautta klassisen mallin (vaalea / ruskeat näppäimet). Se on tosin hieman
viallinen, mutta luulen saavani sen kuntoon perehdyttyäni ongelmaan. Rakastan kaikkea commodoreen liittyvää, joten
olen innoissani kun pääsen taas pitkän tauon jälkeen käyttämään sitä ainoaa ja oikeaa leipälaatikkoa. :)

-Cosmas

Rockford

Rockford sanoo moro täältä Kangasalan suunnasta.

Olen tällainen '75-vuosimallia oleva kaveri joka kohtasi kuusnelkun ensimmäistä kertaa joskus ala-asteella ja sehän oli menoa..
Oma 64C on edelleen tarkasti jemmassa peleineen ja onneksi on emulaattorit sen lisäksi.
Ohjelmointi ei ole minun alaani, mutta suhtauden peleihin ja sideihin sitten vähän tunneperäisemmin :)
Mukavaa huomata että muitakin kuusnelkkufriikkejä on näin runsaasti.

romppainen

Pitäisiköhän viimeinkin kirjoittaa tällekin osastolle jotain kun täällä on kuitenkin jo kotvanen tullut riehuttua.

Eli tämän nimimerkin takana huutelee hilkkua vajaa 30-vuotias entinen Koillis-Pohjanmaan kolli, nykyisin Kymenlaaksolainen jo kymmenettä vuotta. Töikseni teen mitä sattuu tarjolla olemaan, pääsääntöisesti erilaisia konttorirotan tai asiakaspalvelijan/myyjän hommia vaikkakin olen toiminut myös tietotekniikka-asentajana ja korjaajana, koulutuspohjana datanomin paperit ja nuoresta asti välppääminen kaikenlaisten tietokonevehkeiden parissa. Vaimokin löytyy, muksuja ei joskin huushollia kanssamme asuttavat 2 kekseliästä koiraa pitävät todennäköisesti kiireisempinä kuin mihin minkään valtakunnan lapset pystyisivätkään.

Commodoret löysin, kuten varmaan useimmat muutkin, kuusnelosen kautta hieman ennen ala-asteen aloittamista joskus vuonna 1985 kun setäni toi vierailulleen mukaan oman laitteistonsa joka siirtyi paria kuukautta myöhemmin meidän perheemme omistukseen tämän hankittua 128D:n. Ensimmäinen vuosi, ehkä parikin, meni pelkän kasettiaseman kanssa nahistellessa kunnes ostimme samaiselta sedältä 1571:n tämän tultua siihen tulokseen että dieselin oma levari riittää hänen käyttötarkoituksiinsa.

Ala-asteen aikaan olin ainoa koko kylällä jolla oli levyasema käytössään joten pelikokoelma karttui lähinnä kasettiturbopelejä vaihtelemalla ja lainaamalla, niitä sitten siirtelin levyille vaihtelevalla menestyksellä. Muuan kaveri sai käytetyn koneen ostaessaan mukaan Action Replay 6:n, hänen koneensa oli varustettu pelkällä kasettiasemalla joten hänellä ei ollut modulille juurikaan käyttöä sen jälkeen kun kaikki alkuperäiset single load-pelit oli kopioitu freezaamalla molempiin suuntiin ja niinpä se vietti aikaansa minulla lainassa monta kuukautta kunnes lopulta ostin itselleni Keltaisen Pörssin kautta oman. Isä puolestaan innostui törsäämään ja hankki Pagefox-julkaisuohjelmiston jolla väännettiin ilmoituksia ja muita pikku mainoksia paikallisille pienyrittäjille, suurin osa niistä jäi lopunpelin minun hoidettavikseni ja siitä hommasta tienasin satunnaista taskurahaa tuosta eteenpäin monta vuotta.

Yläasteelle siirtyessäni rupesi levypelienkin löytyminen helpottumaan, olin aiemmin onnistunut kartuttamaan kokoelmaani uudemmilla crackeilla lähinnä ostamalla niitä mm. keltsin "vaihto"ilmoitusten kautta (myöhempien tietojen mukaan kauppakumppaneina oli useampiakin kotimaan sceneläisiä) mutta 500 oppilaan koulusta löytyi monia kymmeniä kanssaharrastajia joiden kanssa levyjä siirtyi käsistä toisiin joka viikko. Alkuperäisiä pelejä ostelin käytettynä lasteittain sieltä täältä mutta ne eivät yleensä pysyneet näpeissä kovin kauaa, mitkä olivat kopioitavissa nappasin talteen ja myin pois saadakseni rahaa uusiin. Noihin aikoihin reissasimme vanhempieni kanssa aika paljon tapaamassa lähisukulaisia jotka olivat aikoinaan levittäytyneet ympäri maata, ja niilläkin reissuilla tuli useimmiten törmättyä serkkujen kuusnelosen omistaviin kavereihin tai tavattua nokatusten postimyynti-ilmoitusten kautta tutuksi tulleita tyyppejä joten lähes poikkeuksetta tuomisina oli aina liuta uutta pelattavaa - aika pian noille reissuille tuli jo automaattisesti omat levyboksit mukaan. Noihin aikoihin kotimaiset lehdet eivät käsitelleet enää kovinkaan paljoa kuusnelosen pelejä ja ulkomaisten lehtien hankkiminen oli tuhottoman kallista, joten vaihtolistoilta löytyi monia yllätyksiä joiden olemassaolosta minulla ei ollut tietoakaan kuten Lemmingsin C64-käännös, Project Firestart, Mayhem in Monsterland ja Creatures 2. Yksi suuri kohokohta oli törmääminen muistaakseni Jyväskyläläiseen heppuun joka pyöritti muutaman kaverinsa kanssa omaa Commodore-kerhoaan tarkoituksenaan kerätä kasaan mahdollisimman paljon eri pelejä ja ohjelmia, se poiki yli vuoden posteljoonia rasittaneen ja satoja lerppuja käsittäneen vaihtorumban kunnes minulta lopulta loppui tarjottava.

Kuusnelonen tykötarpeineen seurasi tietenkin mukana myös ammattikoulun asuntolaan, missä se oli koko solun ja vähän muidenkin asuntolalaisten suosima iltojen ilo: Minulla ja huonekaverillani oli huoneessa oma televisio ja stereot joiden kautta oli mukava pelailla, joskin kahden hengen huoneessa oli toisinaan lähemmäs tusinan verran porukkaa kinastelemassa kuka seuraavana pääsee antamaan IK plussassa kaverille turpaan tai heittämään keihästä Summer Games 2:ssa. Näihin aikoihin pelihanat olivat aikalailla kiinni koska oli hankala hoitaa yhteyksiä maailmalle pelkällä korttipuhelimella, mutta vastavetona ostin eräältä opiskelukaverilta lisämuistilla varustetun Amiga 500:n sekä liudan kopsattuja korppuja joista löytyi taas paljon uutta tutkittavaa. Erityisesti mieleen jäi se että Worms-levy oli aika huonolla hapella ja suostui käynnistymään vain noin kerran kymmenestä yrityksestä, koska se oli oman porukan suosituin peli ratkaisu oli luonnollisesti pitää Amiga Wormseineen käynnissä yhteen soittoon yli kuukauden kunnes sähkökatko lopulta pisti putken poikki. Amiga tuli viimeisenä opiskeluvuotena myytyä rahapulassa pois mitä tuli noiduttua jälkeenpäin monta kertaa.

romppainen

#12
Koulujen loputtua asustelin yksikseni omassa kämpässä ja kuusnelonen toimi lähinnä kavereiden kanssa vietettyjen enemmän tai vähemmän kosteiden iltojen viihteenä, edelleenkin suurimmaksi osassa kimpassa pelattavien pelien voimin, mutta uuden softan hankkimiseen en silloin jaksanut kauheasti panostaa kunnes satuin erään tutun luona käydessä bongaamaan sattumalta työhuoneessa majailevan lerppulootan. Olivat kuulemma hänen veljensä levyjä, ja onnistuin vonkaamaan ne viikoksi pengottavaksi kun broidi sattui olemaan sillä hetkellä muilla mailla ja täten asiasta onnellisesti tietämätön. Kasasta löytyi jokunen uusi peli kopioitavaksi kokoelmiin, mutta sitten asemaan eksyi levy jossa luki Unsound Minds. Kun olin katsellut tämän Byterapersin teoksen pariinkin kertaan keräilin leukani lattialta ja olin hyvin pitkälti WTF-fiiliksissä: Demoja oli toki tarttunut mukaan jonkin verran sieltä täältä, mutta tähänastisista kaikki olivat olleet suht' tavallisia perusscrollereita sinuksineen ja dycpereineen ja sitten yhtäkkiä ruudulla pyöriikin fraktaaleja ja 3d-mallinnettuja pirunpäitä. Jos olisin sillä hetkellä työntänyt kuumemittarin kainaloon se olisi luultavasti mennyt päreiksi poksis vaan.

No, ei siitä kuumeilusta paljoa hyötyä ollut. Porukka ei juurikaan uskaltanut ilmoitella missään softan vaihtamisesta koska julkiset piratismihössötykset olivat kuumimmillaan, ja vaikka vaihtokavereita olikin aikoinaan ollut en ollut ollut yhteyksissä heistä kehenkään pitkiin aikoihin saati että olisin tuntenut jonkun swapperin jolta olisi saanut tuoretta materiaalia. Noihin aikoihin internetin ihmemaassa oli jo saatavilla jonkusenkin verran C64-julkaisuja, mutta niiden siirtäminen oikealla koneella käytettäväksi oli minulle pitkässä kuusessa ja emulaattorien toimintavarmuus oli tuolloin surkeaa joten homma jotenkin jäi. Hieman sen jälkeen vaihdoin paikkakuntaa nykyisille olinseuduille, elokuvaharrastus nousi päällimmäiseksi ja vaikka uskollinen kuusnelonenkin seurasi perässä kuin häntä sen käyttö oli lähinnä satunnaista, osasyynä se että senaikaisessa kämpässä ei ollut oikein tilaakaan levitellä laitteistoa pelikäyttöön ainakaan pysyvästi.

Elokuvakokoelma kasvoi kunnes nykyisen vaimon kanssa yhteisessä 32 neliön asunnossa lähinnä käveltiin VHS-kasettipinojen välisiä käytäviä pitkin pöydän äärestä sängylle ja takaisin. Tuli uusi vuokrakämppä, puolta isompi kuin edellinen, mutta osa tavaroista kuusnelonen mukaanlukien jäi vanhaan asuntoon odottamaan kunnes niille keksitään paikat uudesta mestasta mutta tätä ei koskaan tapahtunut niiden kahden vuoden kuluessa minkä siellä asuimme: Koiranpentu, parhaimmillaan 3 duunia yhtä aikaa ja kaikki muu yleinen sähellys vei kaiken ajan. Sitten tuli mitta täyteen kerrostaloasumista kitisevine naapureineen, riehuvine mustalaisineen, venäläisine parkkiruutuvarkaineen sun muineen: Ostettiin omakotitalo.

Tässä foorumin matekatiikkaneroille yhtälö: 180 neliötä, 2 hengen talous, leffat seinähyllyillä ja huonekalut paikoillaan mutta silti lääniä vaikka kuperkeikkaa heittää, itse työelämässä eikä kituuttamassa millään opintotuella - miten käy? Aivan oikein, silloin on piru irti. Kuusnelonen levylootineen ja oheislaitteineen tuli ryminällä työhuoneeseen, vähän päästä perässä seurasi huutonetistä löytynyt Amiga 500 palauttamaan liki kymmenen vuotta sitten edellisestä luopumisen aiheuttamaa mielenterveyden järkkymistä. Mitäpä jos joku kone tai laite menee rikki enkä osaa korjata? Pitää ostaa varakappaleita varmuuden vuoksi! Se sedän 128D oli aika veikeä laitos, C16 ja VIC-20 olivat sellaisia laitteita joita ei aikoinaan ollut kenelläkään tutulla, Nordic hehkutti aikoinaan kannettavaa SX-malliaan Peliluolassa useampaan otteeseen, 1581-asemaakaan en onnistunut aikoinaan Suomesta löytämään, hankitaanpa sitten sellaisetkin. CSDb:n ja GB64:n avustuksella PC:llä majaili jo jotakuinkin kaikki kiinnostavat pelit ja demot mitä ikinä voi mieleen tulla, siirtäminen oli tarkoitus hoitaa jonkun X-sarjan kaapelin ja Starcommanderin avulla mikä oli jo työn alla kun tyhjästä tulee muuan hollantilainen heppu ja 1541 Ultimate joka lupaa 10 hyvää ja 8 kaunista: Kuulostaa vähän epäilyttävältä varsinkin kun rahaa kysellään jo ennen tuotannon aloittamista mutta entä jos?

romppainen

#13
Ja niinpä se vanha rakkaus roihahti niin että on jo nurkatkin tulessa. Tällä hetkellä työhuoneessa majailee vierekkäin tuo mainittu Amiga sekä se ihan ensimmäinen leipälaatikkoni aisapareinaan 1541U, 1541, 1581 ja Doc of Desiren custom-poweri sekä kaksi lokoisaa säkkituolia. Kuusnelosta tulee käytettyä viikoittain, Amigaa ei niinkään koska tavaran siirtäminen PC:ltä sille on aika vaiheessa mutta tarkoitus on hankkia A1200 ja laajentaa se pullolleen lisäpalikkaa mikä ratkaisee tämän ongelman. C64-systeemi siirtyy jossain vaiheessa pääasiassa visuaalispainotteisen modaustyön alle - joskaan tuota ensimmäistä konetta en muokkaa tunnesyistä vaan otan jonkun muun yksilön työpöydälle - ja 128D on niinikään palasina saaden hienovaraisesti uutta rautaa sisuksiinsa kunhan on ylimääräistä aikaa. Varastohuoneessa odottelevat mm. edellämainitut VIC-20 ja C16 oheislaitteineen jotka löytävät niinikään tiensä työhuoneen nurkkaukseen ja täyteen toimintaan kunhan saan sen organisoitua uudelleen, todennäköisesti hyödynnän niiden kanssa toista 1541U:ta jolle laitan SX:n ohjausyksiköksi: Levyasemien ja koneiden tuplakappaleita sekä eri malleja/versioita ynnä muuta tavaraa on pinokaupalla ja ne saavat lepäillä laakereillaan kunnes tarvis iskee, nyt voi muutamaa tiettyä puuttuvaa laitetta tai mallia lukuunottamatta keskittyä rauhassa vähän obskuurimpien lisälaitteiden etsiskelyyn ja systeemeiden edelleenkehittelyyn niiden voimin. Tässä kun vielä seuraa Commorore-piirien uutisia päivittäin ja on yhteisöissä aktiivisesti mukana voisi sanoa että pääparka lienee lopullisesti nyrjähtänyt eikä paluuta ole.

Harrastukset... No, Commodore-laitteiden lisäksi muutkin (peli)koneet joskin pääasiallinen suosikkimerkki lienee aika selvä: Konsoleista kotoa löytyy PS1, PS2 ja Gameqube, vanhemmilla konsoleilla (NES, SNES, SMS, Genesis, PC Engine ym.) pelailun hoidan emuloimalla. Vanhoista ei-Commodore-tietokoneista omistan vain Amstrad CPC 6128:n sekä DOS-pohjaisen 486 DX2:n, muita kohtaan ei ole ollut suuremmin kiinnostusta joten en ole jaksanut hankkia niitä turhaan pölyä keräämään. PC:llä pelaamisen "lopetin" joskus 90-luvun lopulla väsyessäni ainaiseen laitepäivityskilpajuoksuun jatkuvasti nousevia rautavaatimuksia vastaan, 486 on vanhoja retroklassikoita varten ja uudempia pelataan alustasaatavuuden mukaan joko PS2:lla tai ei ollenkaan.

Viihde-elektroniikan kanssa tulee puljattua suhteellisen paljon liittyen elokuvaharrastukseen katselun ja keräilyn muodossa, laitteiden ja formaattien kanssa olen yhtä vanhoillinen kuin pelikoneidenkin suhteen eli VHS, Beta ja Laserdiskit ovat lähinnä sydäntä, pyörittimissä pitää olla massaa ja viisarimittareita. Leffakokoelma on harrastusten tärkeydessä jaetulla kärkisijalla pelailun kanssa ja originaalit täyttävätkin yhden huoneen ynnä kaikki sekalaiset säilytyssopet ympäri taloa.

Muuhun ajankuluun kuuluu lukeminen (pääasiassa kauhu/scifi/fantasiaopukset - Stephen King, Douglas Adams, William Gibson, Terry Pratchett, Dan Simmons, J.D. Salinger, Charles Bukowski...). Musiikkia en osaa tehdä mutta kuuntelen sujuvasti, pääsääntöisesti kaikki mihin liittyy sähkökitara käy mutta eriasteisen metallin puolelle maku kuitenkin kallistuu lukuunottamatta joitakin Prodigy ym. tyyppisiä syrjähyppyjä. Piirtäminen sujuu vaikken ole sitä koskaan leipätyökseni tehnytkään tai muutenkaan mainetta ja kunniaa ansainnut, osa teoksista on ikuistettu omaan nahkaan joskaan ei omin käsin.

Olen myös sille päälle sattuessani aika tuottoisa kirjoittaja jos joku ei sattunut huomaamaan, kun vähän innostuu joku 5500 merkin raja per viesti on kypsää kauraa  :D

fmatic

#14
Way to go! Hemmetti! Jyväskylä vaikenee ja nostaa hattua täydelliselle harrastukselle omistautumiseen  :D