Commodoreen tarvittavat johdot

Aloittaja Renssi, heinäkuu 18, 2008, 03:20

« edellinen - seuraava »

Renssi

Bongasin tossa huuto.netistä commodoren, missä tulee mukana itse kone, pari joikkaria, muuntaja ja kasettiasema, mutta johtoja ei kuulemma ole. Eli mistä saisin sellasen hommattua? Kysyin myyjältä millainen johto se on, ja vastus oli "toisessa päässä on antenni ja toisessa RCA:n näkönen".

Anza

#1
LainaaBongasin tossa huuto.netistä commodoren, missä tulee mukana itse kone, pari joikkaria, muuntaja ja kasettiasema, mutta johtoja ei kuulemma ole. Eli mistä saisin sellasen hommattua? Kysyin myyjältä millainen johto se on, ja vastus oli "toisessa päässä on antenni ja toisessa RCA:n näkönen".

RF-modulaattorin (kuusnepan takapanelissa) päähän tulee se RCA-uros ja telkkun päähän se normaali antenniplugi. Tavallinen antennijohtokin käy kun sen vaan asettelee kuusnepan päähän kohdilleen, mutta koska liitin ei ole ihan sopiva niin kuva saattaa pätkiä varsinkin jos/kun liikuttelee kaapelia/konetta. Noita virallisia piuhoja liikkuu joskus huuto.netissa ja multakin saat eurolla itse tehdyn. Itse sen saa siis aikaiseksi risteyttämällä antennipiuha ja RCA-piuha.

Jos sun telkkarissa on Scart-liitäntä vapaana (tai s-video, tai RCA:t kuvalle ja äänelle) niin silloin kannattaa hommata/tehdä kuusnepan VIDEO-liittimeen tuleva scart-johto -> parempi kuva. Kaapeleita liikkuu huutiksessa tai esim. minäkin voin tehdä sulle sellaisen nimelliseen 5€ hintaan.

Tässä näitä rf-kaapeleita huutiksessa: http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=82271116, http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=82477225, http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=82477355

Renssi

Kiitos vaan vastauksesta. Eiköhän sähköamikselta onnistu tollasen tekeminen ite.  ;)

macce2

Otsikon aiheessa pysyen:

-Tavat liittää kuusnelonen stereoihin ?

Krisse

No eipä siihen oo ku yks tapa. Koneen takana olevasta audio/video lähdöstä (se perinteinen pyörä 5 napanen DIN, liittimiä saa elektroniikkaliikkeistä) piuha vahvarin RCA sisääntuloon. Qslankustahan ei sitten tule kuin yksi äänikanava, jos haluaa äänen kuulumaan sekä vasemmasta että oikeasta kaijuttimesta niin sitten se signaali pitää haaroittaa kumpaankin kanavaan vahvarissa.

virgo

herra staatinen lymyää tässä kytkennässä

stereoihin kytkettäessä saattaa sidi hajota jos ei noudata varovaisuutta
varsinkin jos vahvarissa on kiinni laitteita jotka ovat taloanteenissa kiinni esim.telkku,dikipoxsi,radio.tms
samoin itse vahvistimesta saattaa tulla vuotovirtaa.

Rc johtoja ei kannata missään tapauksessa kytkeä suoraa päätä vahvistimeen
niissä kun tuppaa kytkeentymään keskimmäinen napa ensimmäisenä
mikä on suora tie sidin sydämmeen

Ensin sähköt pois RC liittimet kiinni ja sitten dim johto kiinni C64 seen
vasta sitten shkö koneisiin :old:
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

macce2

@Krisse

Mikähän olisi sitten helpoin /paras/turvallisin tapa tuohon haaroittamiseen.. ?  :-o
Tuota en tosiaan tullut heti ajatelleeksi, että sieltä tulee äänet ulos monona..
Mut onpa kuiteski aikamoisen laadukkaat äänet! ,-)

@virgo

Voi apua, musta alkaa nyt tuntumaan, ettei mun kannata riskeerata ja kytkeä tuohon hiljattain hankkimaani ikivanhaan Pioneeriin kuusnelosta. Tuntuu ko. vahvistin olevan häiriöherkkä. Ehkä panasonicin kannettavaan nauhuriin uskaltaisi kytkeä..? :-o

Btw, eivätkö nämä uudemmat C64c-mallit (itellä vihreellä power-ledillä!) ole yhtään patremmin suojattuja nee sid-piirit ku vanhemmissa ..?!      :'(  :smash:

virgo

#7
sid on kyllä hieman suojassa pikku transistori vahvistimen takana mutta ongelma piilee'
samassa liittimessä olevassa sid in pinnissä jolla on suora väylä sidin filtteri osaan joka on hyvin herkkä ottamaan itseensä

kytkentä on sama kaikissa c64 malleissa

jos ottaa normaalin dim äänikaapelin mistä tulee vasen/oikea ääni normaalisti
niistä toinen on in ja toinen out kun nämä menee sekottamaan niin voi sattua  :smash:

http://www.c64-wiki.com/index.php/A/V_jack

tupla sidin kytkeminen inputtiin on parastapa tehdä siisti hack ;)

uskaliaammat voivat varmuuden vuoksi irrottaa inputissa olevan vastuksen ja kytkeä siihen sid output
niin vahinkoja ei satu niin herkästi eikä ääniä kytkettäessä sen jälkeen tarvita vippaskonsteja ;)
ja voi käyttää stereo asennuksessa normaalia dim ääni piuhaa
hevyimmät uuserit ottavat Dim kopio kaapelin (4xRCA) ja kytkevät samalla johdolla monitorinkin tai Pal singnaalia syövän fälätin

Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

macce2

Hmm En ole kovin hyvin perillä elektroniikasta, enkä ole koskaan mitään itte kolvannut tms.
Haluaisin kuitenkin ehdottomasti kytkeä kuusneloseni stereoihin, mutta riskit minimoiden. Mitä riskejä tuollaisessa on vahvistimen kannalta ? :-o
No voe tokkiisa, minä ku luulin din-scart-piuhan (ei rca:ta!) ostettuani selviäväni jollain tällasella:
http://www.cableworld.fi/Adapterit/Scart-adapteri/Scart-adapteri-in-out-kytkin-3-x-RCA-S-video.asp

Mites tuo olis ? :-o
:-\

romppainen

#9
Luulisi kai tuon toimivan: Useimmissa C64:lle tarkoitetuissa nykyajan scart-kaapeleissa ääni on jaettu dual monoksi molempiin stereokanaviin joten silloinhan ne saisi haaroitettua suoraan tuosta ulos, ja kun on läpivientiadapterista kyse sekä kuvan että äänen pitäisi mennä silti suoraan läpi tuohon scart-päähän jonka sitten heität normaalisti toosaan kiinni.

macce2

#10
Niin, täytyy toivoa, että ääni olisi jaettu dual monoksi tuossa scart-kaapelissa... (?!?!)  :-\
Se toimii tv:n kanssa ok ja kuvanlaatu tosiaan paranee uskomattoman paljon, varsinkin siihen perinteiseen antennijohto-kytkentään nähden. Ja äänetkin toimii tv:ssä tolla. En osaa sanoa, onko tuo kaapeli itse tehty vai kaupallinen tuote, mutta ei se ainakaan mikään kyhäelmä ole ;-).
Mut mut, mistä sen nyt sitten tietää, minkä verran riskiä on kärähtämiseen ? jos kytken huolellisesti kaikki kaapelit, johdot ja liittimet ensin kiinni, sitten virta vahvistimeen ja stereoihin, se jälkee tv:n ? viimeisenä c64 ? Ja pois päältä päinvastaisessa järjestyksessä..?!    >:D

@virgo

"tupla sidin kytkeminen inputtiin on parastapa tehdä siisti hack ;)"

-tähän kaipaisin nyt ensiksi selvennystä/tarkennusta....?!    :P

Oolong

Moikka,

Itse olen sen verran laiska kolvaaja, että tilasin tuolta Scart- ja RCA-liittimillä varustetut versiot kaapeleista. Kotiin kannettuna alle 10e/kpl.

http://www.retrogamingcables.co.uk

virgo

#12
Sid piirin mono ulos tulon muuttaminen Stereoksi siististi

Sama toimii Tubla sidillä kunhan sen toisen piirin outin laittaa R14 vastuksen oikeaan reikään
eli siihen joka ei ole maissa...
kytkis kuva 250469 REV.A :p

samalla estetään Sidin Filttereiden vahingoittuminen jatkossa

Alempi kuva omasta Tubla confista johdot on kytketty vastuksen reikin toisesta syötetään 2 sidin äänet DIm liittimeen
Toisesta reijästä otetaan Maa
vieressä tyhjä paikka irrotetun kondensaatorin jäljiltä C79
Huomaa että komponenttien sijoitus ja numerointi voi olla eri REV. Emoissa erilainen !!!
omassani vastus on (R3) konkka (C12) Rev.250425

muiden Revisioiden kytkikset täältä
http://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/schematics/computers/c64/
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500