Sulamisjäljet koteloissa

Aloittaja plazma, huhtikuu 01, 2014, 12:53

« edellinen - seuraava »

plazma

Olen ostanut joitakin C= laitteita joissa on ikäviä sulamisjälkiä koteloissa. Aivan kuin joku olisi vetänyt juotoskolvilla viivan.
Tällaiset jäljet tulee siitä että koteloa vasten on ollut kaapeli. Kaapelien vaippa on yleensä PVC:tä. PVC on luonnostaan kova muovi. Sen saa pehmeäksi sekoittamalla muoviin ftalaattia, joka on PVC:n pehmenninkemikaali. Jos kaapeli on ABS tai PVC koteloa vasten niin ajan mittaan ftalaatti voi sulattaa myös kovaa koteloa. Kannattaa siis säilyttää kaapelit erikseen tai laittaa väliin esim. paperia tai muovipussin.

Olen onnistunut sulattamaan useita eri muovilaitteita heittämällä laitteen päälle siniset PCV pintaiset hanskat (tällaiset http://www.glovesnstuff.com/_0_0_419FE.jpg)


Zilverfang

#1
Hah, tätä on kyllä tullut ihmeteltyä usein. Hyvä että syykin selvisi.

Mulla on ollut vastaavia sulamisjälkiä monissa virtalähteissä ja kasettiasemissa sekä parin C64:n muoveissa.

TheMrJamu

Selvisi sitten tämäkin mysteeri. Olen ihmetellyt miksi monissa kuusnepoissani on moisia jälkiä. Tästä oli juttua joskus tuolloin 80-luvulla, mutta olin tyystin unohtanut moisen asian ja itsekseni ihmetellyt jo pitkän aikaa mistä moisia jälkiä on ollut mulle siunaantuneissa koneissa.