Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu

C64 boottaus

Aloittaja eikka, elokuu 09, 2006, 17:07

« edellinen - seuraava »

eikka

Mitenkä Compura bootataan ilman että virtaa kytketään pois?

Yritän saada Jet Set Willy 2 peliin loppumattomat elämät.
Ohjeiden mukaan kone pitää pelin latauksen jälkeen bootata että peli jää koneen muistiin, sitten koodeilla muuttaa muistipaikasta paria muuttujaa ja sitten käynnistää peli sen muistista.

fmatic

#1
Commodorea ei varsinaisesti "buutata" vaan ohjelman suorittaminen keskeytetään ja palataan "komentotilaan" käyttämällä reset-kytkintä jolloin ohjelma jää edelleen muistiin mutta pääset antamaan POKE-komentoja joilla toteutat em. huijaukset

Eli tarvitset siis reset-kytkimen. Sellaisen tosin joudut tekemään itse ja vaati hieman kolvaustaitoja, mutta kannattaa suosiolla jättää se osaaviin käsiin jos et itse ole aiemmin juottanut. Myös joissain "monitoimimoduuleissa" (jessus minkä sanahirviön keksin) kuten Action Replay ja Finla Cartridge on muistaakseni vastaava resetointi mahdollisuus tosi nämä palikat ovat hakusessa ja vielä hemmetin kalliita, mutta vaihtoehto se on tuokin jos vaan sellaisen jostain onnistut löytämään. Näppärä jätkä kolvaa sellaisen suht helposti. Mainitaan nyt, että allekirjoittanut tai Commodore Foorumi ei ota minkään valtakunnan vastuuta siitä jos omin päin kolvailet Commodoresi hajalle.

http://commodore.sigmatic.fi/artikkelit/commodore.shtml plärää artikkelia kohtaan Commodore 64:n resetkytkin.

tukse

Resetointi onnistuu myös ilman kytkintä, itse skidinä resetoin linkkuveitsellä, eli sormi linkkuveitsen päälle ja tuota kolmatta pinniä kosketti niin johan resetoitu ;)


Jarskimo

Sori, ettänostan ikivanhan ketjun, mutta huomasin, että tuolla pääsivulla ei näy tuo reset kytkimen kuva. C-lehdestä löysin kuvan ja ohjeen ja se on varmaan sama kuin mitä sivun ylläpitäjä on käyttänyt. Lisään sen vielä tähän ihan huvin vuoksi vain  :)

exSyntaxError

#4
Mä muistan, kuinka kävin aina hakemassa keittiöstä sakset. Fiskarsseilla resetointi onnistui ihan hyvin. Sitten tuli hommattua action replay jota meilläpäin pidettiin lähes kuusnepan vakiovarustuksena.
Jos rahaa olisi, ei raha olisikaan mikään ongelma..

virgo

onnistuuhan se vaikka hiuspinnillä jos omistaa vakaat kädet
C64 Cia piirit ei vaan oikein tykkää siitä et reset oikosuljetaan
muutaman kappaleen polttaneena muistuttaisin tuosta
ettei se ole ihan vaaratonta.
herra staattinen hoitaa tuonelaan minkä tahansa ison lutikan
johon resetti linja on kytketty

ja kannattaa muistaa et varaosahinnat pomppaa komeasti itse koneen arvon ylitse
Cia ~ 50-150€ Cpu ~80-200€
eli tuollaisen kytkimen rakentaminen tulee suhteelisen halvaksi verrattuna damageen
Bebek (tampere) user-portin liitin ~5€ siihen painokytkin ~1€
ja jos haluaa oikein varman päälle toimia niin yksi keraaminen konkka ~0.50€

eli reset kykin 1 ja 3 pinniin eli päälimmäiset

http://www.hardwarebook.info/C64/128_User_Port


Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

Jake64

Joo, itsekin käytin aluksi Fiskarsin saksia. Mutta sitten hankin mudulin, jossa oli m. reset kykin ja turbo. Moduli oli näköjään tehty Turbo50 versiosta ilman koteloa.

romppainen

Minulla olisi myydä tehdastekoinen reset-kytkin (vanhoina hyvinä aikoina hankittu, ei mikään repro) jos joku sattuu sellaista tarvimaan, kalikka on varustettu läpiviennillä eli sitä voi käyttää muiden käyttäjäporttiin liitettävien laitteiden kanssa.

virgo

tuossa reset kytkentä ( Liitteenä ) jota itse käytän valitettavasti en muista
kuinka suuri konkka tuohon kytkentään tuli
mutta veikkaan että resetlinjassa on 1k ylösveto vastus plus hieman extraa mitä
piirit itse nostavat tuota resetlinjaa
joten pieni keraami konkka riittää.
kunhan uF arvo vain on riittävän suuri 1-10uF liian pieni ei kykene resetoimaan kaikkia piirejä
mistä seuraa esim. kuvaruutu muistin sekoamista tai osittaista resetointia


testaus: kytkentä toimii jos painat reset nappulaasi pitkään ja kone resetoituu siitä huolimatta
jos koneesi jää mykäksi kunnes lopetat painamisen kytkentä ei toimi
ei myöskään silloin jos mitään ei tapahdu xF
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

repsu

Oih muistoja, sain viimeinkin vuonna 1-2 hankittua C-64:n nooh oli sen verran kuuma kysyntä että kassu-asematkin olivat kortilla, oli kuukauden jonot kaupassa  :)
Näpyttelin siitä sitten Mikrobitistä kivan "pelin", run:a vaan ja musta ruutu. nooh "nohevana" olin kuullut Resetistä ja muuten meni "oikein kivasti" mutta katsoin konetta päältä päin, eli koneesta ledi sammui kokonaan ja siitä sitten konetta auki, johon takuu tietysti raukesi heti mutta oltiin niin "elektro-ihmisii" :)
1A julmetun iso lasiputkisulake kusahtanut, sitten Bebekiin hakemaan uutta, myöhemmin sitten kun katselin että mitäs nastoja oikein olin sompaillut niin oli ollut kauniisti +5v ja maa :(
Bebeki toimi Lahdessa Rautatien kadulla, nykyään se myymälä on lopetettu mutta hirsimetsäntiellä on varasto-myymälä yhä auki, sieltä saa vieläkin kaikkea kivaa prossua jne.. elektroniikkaa. Tosin tietsikoiden tuonti on lakannut, muistaakseni Bebekin toi ekat harvinaiset C-16:t Lahteen ja kaveri kertoi Hesasta että Bebekistä sai suomen ekat C-64:t, oli tullut Lahdesta ihan varta vasten sitä hakemaan.
Muistan oman aikani kun leikittiin sys-käskyillä sys 64738 muistaakseni soft-resetoi masiinan, sitten oli joku 49152 tms. joka hidasti koneen kelloa sikana ja kaikkea muuta kivaa  :)
Genesis Forever Young

exSyntaxError

Lainaus käyttäjältä: repsu - huhtikuu 20, 2012, 00:31
Muistan oman aikani kun leikittiin sys-käskyillä sys 64738 muistaakseni soft-resetoi masiinan..
Hyvin vielä muistit. Ihan nappiin meni. Itse käytin sys 64766, kun oli nopeampi softaresetti.
Jos rahaa olisi, ei raha olisikaan mikään ongelma..

virgo

hmm... jos sitä dokumenttia joskus aletaan duunaamaan niin tuollaiset tiedot on kullan arvoisia
itse en edes tiennyt että Bebekillä olisi ollut mitään tekemistä Common kanssa :-)
tässä vuosien saatossa olenkin monesti ihmetellyt miksi niillä oli siihen varaosia tarjolla
nyt tämäkin selvisi Btw. ostin koko Bebekin Commodore varaosa hyllyt tyhjäksi piireistä...
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500