Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Saku-Foorumi
http://saku.bbs.fi/cgi-bin/discus/discus.cgi

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - fmatic

#41
Tuollaisen tiedon sain foorumillamme vierailleelta sähköpostiini. Alla lainaus viestistä:

Lainaa
"26.02 Myllypuron kierrätyskeskuksessa osoite taitaa olla Myllypurontie 1B ja Helsinki.
Siellä lojui hyllyssä kymmenkunta ellei enemmän kasettiasemia, virtalähteitä, amiga500:a, matriisiprintteri pieni (ruskea)
yksi 64 taisi olla 64D eli ei se ruskea mutta kun puhuin, että hieno homma hinnat 5-10? niin sanoivat että tee tarjous ja vie kaikki.
Lupasivat kysellä lisää C64:sia joita kuulemma jossain on, olivat myyneet häkillisen romun hinnalla aikaisemmin harrastajille, joten jos jotain kiinnostaa pelastaa historiaa käykää penkomassa tai soittakaa sinne. Kuulemma parin viikon aikana häviää tuolta.
#42
Kiistatta löytyy muutama varsin omituinen julkaisu Commodoren historiasta.

Pitkänlinjan harrastajat muistanevat Commodoren rahastuyrityksen GameSystem 64:n eli Commodore GS



Kone julkaistiin vuonna 1987. Rakkinehan oli tekniikaltaan tietenkin sama kuin kuusnepa. Emolevy oli pakattu konsolimaiseen boksiin ja moduuliportti sijaitsi laitteen päällä. Kirjoitinportti ja levykeaseman-portit oli poistettu kokonaan, mutta erikoista oli, että koneen sisuksissa majailivat kasettiasema- ja käyttäjänportit.
Tosin kasettiaseman portti lähinnä oli tarpeeton koska laitteessa ei ollut näppäimistöä. Ehkäpä suunnitelmissa oli mahdollisesti lisälaitteena myytävä näppäimistö ja kasettiasema...tiedä häntä.
Melkoisen tarpeeton julkaisu sillä moduulit olivat melkoisen kalliita ja jos ostaja kaipasi pelikonsolia hän oletettavasti valitsi NESin tai Segan. Tietokonetta himoitseva päätyi mielummin aitoon Commodore 64:n
Laitetta myytiin melkoisen nihkeästi ja myymättömien yksilöiden emolevy hyödynnettiin aidon kuusnepan raaka-aineeksi.
Keräilijänä tosin kelpuuttaisin tuon mukisematta kokoelmiini.

Kakkos ja kolmossijalle turhien julkaisujen listalle pääsevät C-16 ja Plus/4
C-16 oli Commodore ns. edullinen versio joka ei myyntiluvuillaan päätä huimannut. Varmasti kone olisi ollut myyntimenestys, mutta ajoitus meni mielestäni poskelleen sillä vuotta aiemmin julkaistiin kaikkien tuntema C-64. Koneen julkaisu edullisuudesta huolimatta tuntuu oudolta. Lainaten NT Rautasen tietokonesivulta: "miksi kukaan ostaisi huonompaa konetta edes halvempaan hintaan."

#43
Jokaiselle on lienee tuttu Frodo Commodore 64 - emulaattori Symbian Series60 - puhelimille, e32frodo

Emulaattori on vallan näppärä kapistus ja se pyörittää sujuvasti lukuisia C-64 pelejä. Emulaattorilla pelaaminenhan on tietty kaukana aidolla c-64:llä pelaamisesta, mutta ah niin pirun viihdyttävä ajanvietettä.

Asennus puhelimelle on suhteellisen helppoa. Haetaan Hannu Viitalan kotisivulta .SIS-tiedosto ja siirretään se puhelimeen ja asennetaan se joko puhelimen muistiin tai muistikortille.

Luodaan puhelimen muistikortille esim. FExplorerin avulla /documents/e32frodo/ - hakemisto jonne sitten siirrellään emulaattorille kelpaavia .t64, .d64 ja .prg - tyyppisiä tiedotoja eli pelejä.

Heitetäänpä tähän pieni vinkki N-Gagen omistaville Frodon käyttäjille. Oletuksena näppäinasettelu on vähän niin & näin etenkin oletusasetuksilla tasoloikkien kuten Giana Sistersin pelaaminen on hivenen konstikasta sillä hypyt tapahtuvat Gagen ristiohjainta vänkäämällä "ylöspäin-suuntaan"

Pienellä virittelyllä hyppynapin saa määriteltyä siten, että se tapahtuu esim: puhelimen numeronäppäimistä, jolloin tasoloikkien pelaaminen on huomattavista miellyttävämpää.

Jos olet asentanut e32frodon puhelimen muistiin, etkä muistikortille tarvitsee ensin siirellä FExplorerin avulla puhelimen muistista keymap.cfg puhelimen muistikortille josta sen saakin sitten siirrettyä USB-kaapelin avulla Windowsiin (tai Linuxiin) Avataan keymap.cfg käsittelyyn vaikkapa Windowsin Notepadilla (ja laadukkaan käyttiksen käyttäjät voivat käyttää esim KEdit, GEdit etc.)  ja lisätään sinne seuraavat rivit:

8 53 0 1 // Joystick Up (C64) = 5
8 55 0 16 // Joystick Button (C64) = 7

Jolloin saamme hypyn tapahtumaan näppäimestä 5 ja tulituksen näppäimestä 7.

Siirretään USB-piuhalla tiedosto takaisin puhelimen muistikortilla ja sörkitään jälleen FExplorerin avulla keymap.cfg takaisin omalle paikalleen.
#45
Kasataanpa tähän ketjuun hyödylliset linkit sekalaisiin oppaisiin, jotka helpottavat näpertelijän elämää. Suoltakaapa ketjuun lisää linkkejä, niin nostan ne esille tähän ensimmäiseen postaukseen...


Näpertelysivustot ja oppaat:

Ray Carlsen's  C= Repair Articles
Commodore - Books
#46
Ongelmia kasettipelien kanssa??

Varmasti aikanaan kasettiaseman kanssa törmäät ongelmaan jossa kasettipelit eivät tahdo latautua millään. Ongelma on varsin tyypillinen kasettiasemalle eli äänipään azimuth-kulma vaatii säätöä.

Äänipään säätö tapahtuu seuraavasti. Kasettiaseman päällä näkyy pieni reikä josta ohuen ruuvimeisselin saa pujoteltua äänipään ruuviin ja siitä kevyesti säädetään hieman joko vasemalle tai oikealle siten että PLAY-nappula on pohjassa. Oikea "äänipään asento" löytyy valitettavasti vain kokeilemalla.  

Helpompaa on avata koko kasettiasema jolloin äänipäätä pääsee huomattavasti kivuttomammin säätelemään. Äänipää on se metallinvärinen laitos. Suhteellisen helppo löytää. Säätö tapahtuu vasemmasta ruuvista. Helpointa on kiertää todellakin vain hieman kerrallaan koska se on välillä melkoisen tarkkaa puuhaa. Säätö tulee tehdä siten, että kasetiasemasta on PLAY-nappula pohjassa.  

Jos tuntuu että pelit ei ota löytyäkseen kierrä ruuvi vaikka kokonaan oikealle ja ala sieltä kääntämään hissun kissun vasemalle. Sieltä se oikea kohta löytyy aikanaan.  

Puhdistus:

Oheista ohjetta ei suositella henkilölle joka ei tiedä mitä tekee. Mainittakoon että allekirjoittanut ei ota minkäälaista vastuuta mahdollisesti laitteellesi aiheutuvista ongelmista

On myös varsin hyödyllistä puhdistaa kasettiaseman "liikkuvat osat" ja äänipää. Denaturoidulla alkoholilla homma onnistuu parhaiten. Kasta vanupuikkoa kevyesti tentussa ja paina kasettiasema PLAY-nappula pohjaan ja puhdista pyörivä "kuminen kela" sekä esiin työntynyt äänipää sekä nauhan "ohjain".

Muut apuvälineet:

Äänipään säätämiseen on  kehitetty muutama apuvälinekin. Aikoinaan halvin ratkaisu lienee Azimuth Head Alignment Tape-eli kasetti jonka avulla äänipään säätö onnistui jotenkuten. Parempi ratkaisu oli ja on LED-valoilla ja valmiilla äänipään säätimellä
varustettu LOAD-IT-kasettiasema, jolla säätö onnistui käytännössä "aina". Kumpaakin löytyy vielä satunnaisesti markkinoilta eikä hankinta ole yhtään hassumpi idea jos jompi kumpi vastaasi tulee.


#47
Keräilläänpä tähän sekalaisia Commodore-projektisivuja, niin rakentelua kuin muutakin virittelyä ja säätämistä:

The Shredz64 Project, eli PS:n Guitar Hero portattuna Commodore 64:lle
http://freedomirc.net/~megaboz/shredz64/
#48
"Elämässä pitää olla projekteja" - totesin tässä viimeksi tänä aamuna.

Pitkään mielessä on kummitelut idea konsoliohjaimen virittelystä C-64:lle.

Lähinnä padi olisi erinomainen vaihtoehto pelatessa nepulin tasohyppelyjä kuten esim: The Great Gianna Sisters.

Alkuun suunnitelmissa oli viritellä NESin ohjain kuuslankulle mutta ideasta oli luovuttava epäyhteensopivan liittimen vuoksi.

Helpollakin tosin pääsisin jos ostaisin Sega Master Systemin ohjaimen joka kävisi lankulle sellaisenaan ilman virittelyä, mutta...

Elämä ei saa olla helppoa ja koska varastossani lojuu muutama ylimääräinen Sega MegaDriven ohjain ja niiden liittimet sopivat sellaisenaan nelkkuun on projektin aihio valmis.

Amigaan MD:n ohjaimen virittäminen olisi kohtuullisen helppoa.
Kytketään vain pinnit 5 ja 7 ristiin. Käsittääkseni Amigan ja nepuli peliohjainportit ovat identtiset siispä sama kikka voisi toimia lankussakin.

Kylmiltään en viitsi edes lähteä kokeilemaan ettei turhaan tule poltettua konetta...

No kokeilemalla oppii ja edetään seuraavaan eli...

Sitten ne ongelmat:

Kuusnepan tasohyppelyissä kuten juuri mainitsemani Gianna Sisters on hyppääminen toteutettu täysin logiikan ja järjen vastaisesti vänkäämällä peliohjainta ylöspäin. Konsoleissa on paljon miellyttäämpi idea tunkea hyppy yhden "tulitus" - näppäimen taakse...Oma loistava ideani on jollain ilvellä modifioida MD-ohjain toimimaan juuri kuvatulla tavalla eli tällöin tarvitaan muuttaa ylöspäin liikkeen paikka jonkin kolmen "tulitusnäppäimen" taakse. Ohjaimestahan ei siten juurikaan ole hyötyä muissa kuin tasohyppelyisä ja joissain autopeleissä mutta sehän nyt ei menoa haittaa.

Ongelmaksi kulminoituu hankalahko MD-ohjaimen sisuskalut.
Nimittäin ylös liikkeen hoitavan piuhan sieltä löytää helposti mutta mutta "tulitusnäppäimen" johto on enemmän hakusessa. Tässäkin tietysti voin kokeilla menetelmällä yritys ja erehdys...

Vinkkejä saa heitellä!
#49
Tätäkin on viime aikoina allekirjoittaneelta kyselty, että löytyykö Commodore-laitteille korjaajia. Moni ei uskalla tai halua mennä ominpäin roveltamaan koneensa sisuksia siksipä tällainen harrastajista kerätty lista puoltaa paikkaansa eikä aloittelevankaan käyttäjän tarvitse murehtia viallisen laitteensa kanssa. Pistetäänpä listaa pystyyn henkilöistä jotka huoltavat wanhoja koneita niin Commodore kuin muitakin vastaavia laitteita. Keräilin tähän listaan myös henkilöitä jotka ovat jossain yhteydessä lupautuneet

ZomBiE

Teen pieniä ja isompiakin korjaustöitä kuuslankulle ja lisälaitteille poislukien Amigat. Applen koneista myös vankka tuntemus. PS-1/2 hoituu myös, modaukset ja sellaiset. Asiakas maksaa lähetyskulut tai tuo ja hakee laitteen/laitteet ja kustantaa mahdolliset osat.

Rlyeh

Korjailen Nintendon NES- ja SNES-koneita. Yleisimpiä varaosia muihinkin vehkeisiin (mm. SMS, MD, N64) on useimmiten varastossa. Näppäinkumit, pelikasetin liittimet, muutostyöt, puhdistukset, 50/60 Hz kytkimet ym.     

junnu78
Korjaan c64 koneita, löytyen diagnostiikka-laitteisto ja esd-laitteistot kattaen imuasemat ym.

#50
Pelit ja pelaaminen / Stunt Car Racer - kisa
syyskuu 09, 2006, 14:42
Aloitimme kisailun Stunt Car Racer-pelillä. Kisaamme nopeimmalla kierrosajalla eri radoilla. Kisa suoritetaan harjoitusmoodissa ja voit valita minkä tahansa radan 1-4 divarista. Aja kierrokset ja ota nopeimmasta ajasta kuvaruutukaappaus. Voit heivata kuvan vaikkapa ImageShack:n tai muuhun vastaavanlaiseen palveluun ja ilmoitat linkin tänne. Jos käytät ImageShack valitse Thumbnail for forums (1) vaihtoehto ja liitä linkki viestiisi. Huom! Vain yksi tulos merkataan per kilpailija per rata! Toki omaa aikaasi voit parannella, mutta listall näkyy parhain aika kultakin kuskilta.

Ajaa voit niin emulaattori-vetoisesti kuin käyttäen aitoa kuusnepaa. Tässä tapauksessa ottanet kuvan digikameralla tai muulla vastaavalla. On aivan sama millä emulaattorilla ja millä alustalla peliä tahkot eli pelkästään PC-versiolla ei tarvitse pelata vaan esim: N-Gagelle tai muille vastaaville portatut versiot käyvät mainiosti kunhan vaan saat tuloksestasi kuvan.

Kun kilpailun tuomaristo eli MINÄ on tsekannut kierrosaikasi lisätään se kyseisen radan TOP-listalle. Ei muuta kuin ajamaan ja muistakaa kertoa miltä radalta tulos on. Sanomattakin on selvää, että kukaan ei tietenkään huijaa vaan kisaillaan rehdissä hengessä :) Jesh katsotaan miten homma lähtee rullaamaan!


Little Ramp

1. TNiskanen 0:43:39
2. virgo 00:43.59
3. Igorfilh 0:44.33
4. muto 0:44.51
5. fmatic 0:45.90
6. Syntax_Error 0:47.59
7. Jarskimo 0:51.66

Hump Back

1. muto  0:50.98
2. fmatic  1:05.66





Stepping Stones

1. muto  0:55.95





Big Ramp

1. muto  0:45.92





 
High jump

1. muto   0:49.21




Roller coaster

1. muto  1:17.42




Ski Jump

1. muto  0:46.49




Draw bridge

1. muto  1:19:23











#51
Kysytäänpäs foorumilaisten suosikkia pelimusiikin tekijöiden joukosta. Itsellä oli alkuun hankala valita kahden välillä, mutta lopulta päädyin itse maestroon eli Rob Hubbardiin. Lukuisat teokset puhuvat puolestaan: Delta, Rasputin, Commando, I-Ball, IK+, Monty on the Run, Nemesis the Warlock, One on One 2, Powerplay Hockey USA vs. USSR, Skate or Die jne. jne. jne.

Muiden tuotoksista omia suosikkiani ovat mm.

Ben Daglish: Cobra
YIP: BMX Kidz HighScore ja Uuno Turhapuro muuttaa maalle - cover
Kris Hatlelid: Grand Prix Circuit
Chris Hülsbeck: The Great Giana Sisters
Matt Gray: Last Ninja 2
Jonathan Dunn: Ocean Loader 5
Martin Galway: Rambo First Blood Part 2
Maniacs of Noise: Turbo Outrun
Mike Alsop: Wizardry
Jeroen Tel/Maniacs of Noise: Turbo: Outrun

Hyvin on jäänyt edellä olevien biisien lisäksi mieleen Commandon Highscrore-biisi. Sitä tuli sähkökitarallakin joskus tapailtua...onhan siitä joku jo ihan kunnon skittaversion vääntänytkin :)

Kaikkien aikojen suurin C-64 biisi on ilman pienintäkään epäilystä Rob Hubbardin: Delta ja hyvänä kakkosena Cover-biisi: Rasputin joka taitaa olla suurimmalta osin cover biisistä Katjusha tai ainakin osia lainaillaan.
#52
Pistetääs tänne vaikkei nyt suoranaisesti olekaan pelkästään Commodore-pelaamista, mutta kertokaapas mitä tulee nyt pelattua ns. silmät kierossa?

Tässäpä oma lista:

GBA: Super Mario World: Super Mario Advance 2 - Aika paljon on nyt tuotakin tullut pelailtua sellaisina sopivina lyhyinä annoksina.

PC: America's Army 2.8 Coalition on peli jonka parissa olen käynyt kuolemassa enemmän kuin kerran ;) Pelissä riehun nimimerkillä fmatic ja perässä klaani-tagi [SF_WTF]. Pelaajana luokkaa surkea, mutta pääasia, että on hauskaa!

PC: Hearts of Iron 2 - Mikronysväämisen kuningas. Viimeaikoina vähemmän, mutta aina välillä tähänkin innostuu.

PC: MOHAA - Eli Medal of Honor Allied Assault. Kovin vähän on tuota nyt tullut pelailtua, mutta joskus sopivina annoksina koukuttaa kivasti.
#53
Pelit ja pelaaminen / Paras C-64 peli?
elokuu 11, 2002, 21:08
Wanhasta foorumistamme tuttu Paras C-64 peli äänestys rantautuu nyt myös tänne.
Eli kerro mikä on mielestäsi paras koskaan tehty C-64 peli ja heitäpä vielä muutama perustelu sanomallesi.

Ykkössuosikkia oli vaikea valita, mutta luovutettakoon tälläkertaa ykkössija pelille:

Airborne Ranger

Erinomainen simulaatiomainen hiippailupeli jossa pelaajan taito pistetään todella koetukselle.

Heti perässä väijyvät seuraavat legendaariset pelit:

Wizball
Solomon's Key
Gateway To Apshai
Ultima V
Boulder Dash
Stunt Car Racer
Commando
#54
Nintendolla on Mario & kumppanit, sekä Zelda. Segalla oli (ja on) Sonic ja Alex Kidd, mutta entäs kuusnepa? Mikä (/mitkä) pelihahmo jäi pysyvästi mieleen? Omaa varsinaista symbolia ei mielestäni Commodorelle ole, joka siis toisi ensimmäisenä mieleen Commodoren, mutta hyviä vaihtoehtoja toki on monia Commodore 64:n symboliksi.

Trapdoor The Berk eli pääsivumme logossakin näkyvä sininen mönkijäinen jäi kyllä hellyyttävyydessään erinomaisesti mieleen. Kovan onnen lyllerö jota ilkeä isäntä (oliks sille nimeä? en muista...) tylytti kiireisten askareiden parissa.

Wonderboy Pyöreähkö vaippa-tyyppi seikkaili tässä tasoloikka-tyyppisessä pelissä. Liekö käännös jostain Segan-pelistä mene ja tiedä, mutta kyllä tämäkin sankari jäi hyvin mieleen.

Monty Mole Monty Myyrä voisi varmasti olla se virallinen Commodoren keulakuva sillä niin tunnettu (?) hahmo kuitenkin on kyseessä, eikä peleissäkään pahemmin ole moitittavaa.

Jack the Nipper Lienee tämäkin vaippa-tyyppi tunnettu ja itselleni ainakin jäi tämä hahmo elävästi mieleen. Peli oli hetken viihdettä, mutta hahmo ilkeyksineen jäi kyllä tehokkaasti mieleen. Jännä miten aikoinaan tosiaan pelin pääsankariin keskityttiin tolkuttomasti ja siihen, että kyseinen hahmo on todella vetovoimainen...

Rick Dangerous Indiana Jones wannabe ;) Loistava sankari ja osaltaan hyvä keulakuvaksi Commodore 64:lle. Allekirjoittaneen nimimerkki fmatic juontaa juurensa tästä pelistä eli pelin legendaarinen huijauskoodi, joka piti kirjoittaa tulostaululle oli flufomatic

Giana vai Gianna Hyvä vaihtoehto tämäkin Giana ja Gianna. Miksi muuten nimi on itse pelissä kumpaisessakin muodossa? Maria ja Giana ovat Mario Bros-kytköksistä huolimatta hyvä idea ja mieleenpainuvia hahmoja.

Barbarian Warrior Barbarian ansaitsee ehdottomasti maininnan kuten se hauska pieni örvelö joka verisen kaksintaistelun jälkeen roudasi hävinneen ruhon pois paikalta :)

[highlight]Jos minun pitäisi etsiä ylläolevista hahmoista synonyymi Commodore 64:lle niin kyllä se eittämättä olisi Monty Mole[/highlight]
#55
Pelit ja pelaaminen / Parhaimmat "Remake-pelit"
maaliskuu 30, 2008, 18:19
Avataanpa tätä varten oma ketju eli tuodaan kaiken kansan tietoon ne parhaimmat klassikoista väkerretyt uusioversiot. Näitähän käsitellään vähän siellä sun täällä tälläkin foorumilla, mutta kokeillaanpa laittaa niistä helmistä oma topikkinsa. Tokihan netti on väärällään remake-versioita käsitteleviä sivustoja, mutta sen kaiken "kuran" seasta on hankala kalastaa ne maittavimmat herkut joten vihjatkaapa omia suosikkejanne täällä. Yritetään välttää linkkejä tyyliin "Täällä on paljon hyviä pelejä -> http://www.sivujossaonpeleja.com/ etsi itse tuolta"

Avataanpa homma seuraavilla klassikoilla:

Deflektor

Varsin vetovoimainen puzzle, jossa lasersädettä "ohjaillaan" peilien avulla "maaliinsa". Kuulostaa tylsältä, mutta koukuttaa kuin Tetris aikoinaan.
http://retrospec.sgn.net/game/deflektorx4

Klass of'99

Legendaarisesta Skool Daze:sta väkerretty uusioversio on mainiota ajanvietettä. Tämänkin parissa tuli kuusnepan kanssa tuherrettua tunti jos toinenkin.

http://retrospec.sgn.net/game/ko99

#56
 Emulaattorilla emuloiden (sanahirvitys) vaiko ihan aidolla ja alkuperäisellä Commodorella?
#57
Kehkeilin mielessäni, että olisi näin juhlavuoden kunniaksi näppärää järjestää jotain aktiviteettia foorumilaisille.
Tietokilpailut ovat pystyyn kuollut idea joten mietiskelin löytyisikö intoa skabata jossain kuusnepan pelissä ja pistää joku pienimuotoinen pelaajien top-lista pystyyn.

Luonnollisesti pitäis valkata jokin (joitakin) peli jossa alettaisiin skabaamaan ja jonka pelaaminen sujuu kätevästi myös emulaattorilla. Itse suunnittelin esim: Stunt Car Racer:a tai Grand Prix Circuitia joissa kisaaminen sujuis mallikkaasti. Stuntissa vois sopia esim: radan ja vaikeustason ja katsottaisiin kenellä on nopein kierrosaika tai kuka koluaa kisan nopeiten läpi.

Jos innostusta löytyy niin olisi mukava järjestää tällainen pysyvä kisailu milloin mistäkin pelistä. Ehdotelkaa foorumilaiset muitakin pelejä ja katsotaan millä aletaan kilpailemaan. Näin digikameroiden ja emulaattorien screenshot-aikana tuloksista olisi ainakin helppo lähettää todisteet boardille.

Saako kannatusta ja innostuuko jengi?
#58
Pelit ja pelaaminen / Maniac Mansion & Co.
marraskuu 21, 2002, 21:23
Iskevä otsikko on kaiken ydin...Pelasin tuossa juuri kuusnepalla legendaarista Maniac Mansionia. Tuosta on jo vuosia kun viimeksi tuota peliä pelasin. Yllätyin positiivisesti tunteesta kuinka uskomattoman hauskaa oli jälleen tuon pelin parissa. Siinä heräsi hetkittäin uinahtamaan päässyt kiinnostukseni adventure-pelejä kohtaan.
Mieleen hiipi muistikuvia liudasta mahtavia Maniac Mansion - henkisiä ja toki myös muitakin adventure-pelejä vuosien varrelta.

Sen verran muistini on hämärtynyt, että hyvinkin saattaa muutama tovi vierähtää ennenkuin tuon Mansionin ratkaisen... Ikäisekseen peli on edelleen loistava. Pelin käyttöliittymän (tuskin sitä sillä nimellä muinoin kutsuttiin) suunnittelija ansaitsisi mielestäni kultaa ja kunniaa...enkä epäile hetkeäkään ettei hän sitä saanut.  :)

Entinen Lucasfilm Games nykyinen Lucas Arts osasi seikkailupelien koodaamisen salat:
Zak McKracken and the Alien Mindbenders, Day Of The Tentacle, The Secret of Monkey Island , Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, Indiana Jones and The Last Crusade: The Adventure Game ja Indiana Jones and The Fate of Atlantis.

Liuta pelejä jotka varmasti ansaitsevat tittelin Klassikko isolla K:lla!?

Yksin ei LucasArtsin tarvinnut markkinoita yrittää haalia...olihan niitä muitakin onnen kokeilijoita. Sierra...kuka voisi olla tuntematta Sierraa?

Toisin kuin Lucasin pelit en aina aivan täysillä lämmennyt Sierran peleille. Osa sarjoista oli ja on edelleen loistavia...
Itseäni on eniten viehättänyt King's Quest - sarjan pelit. Police Quest - sarjankin olen alkupäästä tahinut läpi mutta jotenkin ne eivät yllä samalla tasolle King's Questien kanssa. Larry-sarja taasen on aivan omaa luokkaansa. Omat suosikkini 2,1 ja 7 tässä järjestyksessä.

Ja ne muut...Eihän näitä kaikkia hyviä jaksa edes listata...niitä on aivan liikaa...
Westwoodin Kyrandia - trilogia, Freddy Pharkas, Legendin loistavat tekstiseikkailupelit, Temple Of Apshai Trilogy, 3 Skulls of Toltecs , Adventures of Robin Hood, Adventures of Willy Beamish, Beneath a Steel Sky , Cruise for a Corpse , Discworld 2: Mortality Bytes , Flight of The Amazon Queen
+ paljon paljon muita.

Mikä tässä sitten viehättää...en tiedä. Toisaalta voisin kiteyttää asian siten, että: Hyvä seikkailupeli on kuin hyvin kirjoitettu kirja...eepos jota ei malta laskea käsistään ennenkuin se viimeinen sivu avautuu eteen.

Näiden parissa saa hyvinkin vierähtämään tunnin jos toisenkin. Hyvin toteutettu seikkailupeli on mielestäni sellainen jossa on vapaus tehdä asioita haluamassaan järjestyksessä ilman, että kaikki on tehtävä täsmälleen ennalta määrätyssä järjestyksessä ja ennalta määrätyn ajan puitteissa.
Hyvä seikkailupeli etenee lähes omalla painollaan sisältäen liudan ongelmia joista ei kuitenkaan selviä aivan olan kohautuksella, muttei kuitenkaan tyyliin: "Vedä vipua, käännä kytkintä, lintu lentää kilometrin ylöspäin josta se putoaa pataasi, kumauta lintua maagisella paistinpannullasi jolloin lintu kertoo sinulle tarinan, kuuntele tarinan ja saat pennin, pennistä saat ajatuksen jne. jne" ongelmia.

Onneksi piakkoin on joulu edessä ja työstä hyvin ansaittu talviloma...loistavaa aikaa pelata jokin hyvin toteutettu seikkailupeli...eihän näille oikein muulloin tahdo aikaa olla :)
#59
Eli joikkareista, padeista etc.

Kuka tunnustaa teloneensa sormensa pelaten jollain tietyllä ohjaimella. Oma peukku ja milloin mikäkin nakki on ollut rikki erilaisten vänkien peliohjainten käytön jälkeen.

NES:n epäergonominen laattaohjain on varsinainen painajainen. Useamman tunnin pelisession jälkeen sormeet huutavat tuskaansa. Kummallisia virityksiä ja mokoman ohjaimen keksijän sietäisi hirttää...

Commodore 64:lle löytyy liuta ei niin ergonomisia joikkareita. Äskettäin tahin Quick Shot 2 turbon kera useampaa peliä ja tuolla juuttaalla on kummallinen taipumus hiertää etusormea. Tulitusnäppäimen muotoilu on jotenkin epäyhteensopiva nakkieni kanssa.
Oma "deluxe" mallini on aivan omaa luokkaansa. Siinä kyllä olisi tarjolla tikun päässäkin oleva tulitusnäppäin vaan jostain kumman syystä se ei ole koskaan toiminut (aikoinaan ostanut uutena eikä toiminut silloinkaan) Näppäränä kolvi jätkänä avasinkin sen ja katsastin liitokset vaan ei toimi ei...Kummallista
Muille palkintosijoille huonosti muotoiltujen kuusnepa ohjainten listalla pääsee omituinen lelumainen Cheetah Challenger. Itselläni tuollainen hetken oli vaan tiukassa taiston tuoksinnassa jäi kahva kännyyn.

Löytyyhän nepulille hyviäkin ohjaimia mm. TAC 2 ja Prof Competition-sarja.

Sega Megadriven ohjaimet taas aiheuttivat jos jonkinnäköistä siunaamista. Erikoinen muotoilu tukki pahimmillaan rannekanavat niin totaalisesti, että tiesi pellanneensa.

No muinoin ei juurikaan ergonomiaan panostettu tai jos panostettiin niin viritykset olivat niin kummallisia että oksat pois.

Tietysti olihan se eräänlainen palkinto sekin kun sormet verillä onnistui pelaamaan jonkin pelin lävitse. Tunne oli suorastaan käsin kosketeltava...kirjamellisesti.

No eipä ne ohjaimet kaikki vieläkään mitään huippuja ole. Jaappanin poijjila on ilmeisesti niin pienet kädet, että ohjaimet muovaillaan numeroa hieman liian pieneksi.

Onhan niitä hyviäkin ohjaimia paljon. Niin retro kuin nykykoneillekin löytyy monia mielenkiintoisia tekeleitä ja osalla ohjaimista on miellyttävää pelata. Harmi vain, että usein mukana tulevat perusohjaimet ovat sitä sun tätä ja paremmista saa maksaa sitä selvää rahaa.

Retrokoneiden kanssa taas on enemmän tuurista kiinni löytää hyvä ohjain. Enää kun noita ei kaupan hyllyiltä löydy saa parhaimmillaan ohjainta saalistaa kauankin.




#60
Nyt peräänkuulutan foorumilaisten omia Commodore-tekeleitä. Pistäkääpäs kaiken kansan näytille omia tekemiänne ohjelmia, musiikkia, piirroksia, demoja etc. Kokoelman kuvat ovat myös mukava lisä joten hop hop! Älkää suotta pitäkö kynttilää vakan alla :D

Muutenkin jos olet modaillut laitteitasi tai askarrellut jotain mielenkiitoista wanhoille laitteillesi, niin heitäpä pieni sepustus vaikkapa Pulmakulma ja Tekninen-näpertely-osioon toisten harrastajien pällisteltäväksi. Ainakin muistelen jonkun rakentaneen home-made LOAD-IT - härpäkkeen joten tällaisille esityksille olisi varmasti laajempaakin mielenkiintoa ja lukijakuntaa...Kyseiselle alueelle on liitteiden postaaminen sallittua / mahdollista...

edit. 2010 Avasin erillisen osion nimikkeellä: "Bitin Nypläys - Alue, jolla bitin nypläys on kunniassaan. Koodaamisen ja Data-Lasseilun valtakunta. Käyttäjille, joille assembly ei tuota harmaita hiuksia, jotka latelevat BASIC:n käskyt vaikka unissaan tai tietävät kuinka SID-piiristä loihditaan kaikkien aikojen biisit ulos".

Kaikenlainen materiaali on tervetullutta! Ihan nykyaikaisesta bittitaiteesta aina retrokoneilla koodattuihin tuotoksiin...

Huom! Tälle alueelle on liitteiden postittaminen mahdollista. Suosittelen kuitenkin jos kyseessä on megatavujen monsteri käyttämään jotain ulkopuolista "hostia". Näin rajallinen siirtokapasiteettini pysyy plussan puolella!