Levyasema 1541 temppuilee.

Aloittaja Reozil, tammikuu 07, 2009, 21:35

« edellinen - seuraava »

Reozil

Hei.
Hankin itselleni käytetyn 1541 aseman ja aluksi se toimi, mutta nyt ei. Se saattaa välillä toimia hetken, mutta sitten alkaa temppuilemaan. Mikään valoista ei pala käynnistyksessä sekä kuulen hurinaa sieltä sisältä. Omituisinta on siis se, että välillä varmaan kun se jäähtyy tms nuo valot toimivat.

Anza

Terve,
voisi olla esim powerivika. Jos kylmänä toimii ja sitten lämmettyään valot sammuu ja levari "hukkuu" niin 5V jännite tod.näk. katoaa tai sen taso tippuu. Oireena tuo mainitsemasi hurina viittaa ilmeisesti siihen että levyn pyöritinmoottori pyörii koko ajan (toimii 12V:lla), tämäkin olisi ehkä oire chippien feilaamisesta käyttöjänniteen (5V) puuttuessa. Vähän sama kuin joku piiri itse olisi rikki, mutta kun kerta hetken toimii ja lämmettyään ei enää toimi sekä nuo valotkin katoaa niin itse tutkisin ihan ekana jännitteet.. siis 5V.

Katsopa http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/cbm.html ja sieltä 1541:stä koskevat korjausohjeet ja vianhakuvihjeet.

Mä olen jokusen 1541:n korjannut joten jos kaipaat henkistä tukea remonttiin niin laita yv:tä tai meiliä antti_n(ät)netti.fi

Kannattaa olla ainakin jonkun verran jyvällä mitä on tekemässä ettei ota kynsilleen tai muuten riko levaria lopullisesti. Jos et halua alkaa korjaamaan niin mulle kelpaa kaikki rikkinäiset laitteet.