Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Anza

#46
Lainaa... Vielähän tuohon voisi tehdä vaikkapa liittimen pleikkarin ohjaimelle yms..:P

Jep, tuossa kotelossa on hyvin tilaa useammallekin liittimelle, ja jos tila loppuu niin liitin vaan ulos kotelosta lyhyellä johdolla. Tai sitten tekis erilaisia adaptereita liittimestä toiseen..
#47
No nyt sitten hermostuin tuohon klonksuvaan ja epätäsmälliseen SpeedLinkin Competition Pro USB-tikkuun. Meinasin jo siirtää sen sisältä aivolevyn vanhan kunnon TAC-2:n sisään, mutta teinkin tällaisen virityksen. En siis tuhonnutkaan USB-tikkua vaan lisäsin pelkän D9-liittimen sen kylkeen.

yhdessä
erikseen
#48
Hee, kiitti linkeistä!! Ja ei muuta kun elektroniikkaliikkeeseen taas kerran ;D
#49
Niin, meinasin laittaa tuollaisen USB Competition Pro Bundlen tilaukseen, mutta tuli mieleen että minkälaista rakentamista vaatii saada vanha atari-liitäntäinen joikka, esim just tuo Comp Pro, PuuCeehen niin että se sen tajuaisi? Vai tavoittelenko kuuta taivaalta? Ja tämä kysymys siis ihan puhtaassa rakentelumielessä :)
#50
LainaaC-mallia löytyy molemmilla SID-piireillä eli MOS 6581 (se aito ja alkuperäinen) ja uudemmalla MOS 8580. Sanotaan, että ero on korvinkuultava näiden kahden välillä. Olikos se nyt VICE:llä, jolla pystyi emuloimaan kumpaakin piiriä...Asiaan syvemmin vihkiytyneet kertokoon enemmän :D

Jep, VICEssä on SID Settings:in alla mahdollisuus valita vanha tai uusi SID
#51
Varmaankin tuon temppuilevan kassuaseman lukupään kulma on väärin tai se säätöruuvi+jousi löysä ja kulma muuttuu "itsekseen". Tai sitten lukupää voi olla likainen. Kaseteissa ei voi olla vikaa jos ne latautuu toisella asemalla ok.

Levarin kannalta tärkeintä on ettei ole pölyä ja villakoiria sisällä, varsinkaan siellä peräpään kuumissa oloissa, ettei jäähdytys esty eikä käryä muutenkaan. Jos se pyörittimen laakeri vikisee niin sitä voinee yrittää putsia ja voidella maltillisesti "ompelukoneöljyllä" tms, mutta jos asema toimii eikä äännä normaalia raksutusta enempää niin pölyjen putsaus riittää.
#52
Virtalähde on erilainen kuin 64:ssa, tosin samat 9Vac ja 5Vdc se antaa kuin kuusenapan muuntajakin, mutta liitin on erilainen sekä lisäksi sellainen ero että 128:n muuntaja pystyy antamaan enemmän virtaa.. eli 128 oletettavasti myös tarvii enempi virtaa kuin kuusnepa. Liikkuu noita muuntajia huutonetissakin joskus.. Kyselepä tuolta osto/myyntipuolelta.

Kyllä, 1541 toimii 128:ssa siinä missä nepassakin.
#53
Laitoin yv:tä..
#54
Jos olet kiintynyt tuohon nimenomaiseen yksilöön niin lähetä se vaikka mulle CIA:n vaihtoon, tai mikä siitä nyt sitten viaksi paljastuukaan. Jos taas hankit uuden nepan niin voin mielelläni ostaa tuon risaavan sulta pois. Mulla on hyllyssä myös iso määrä korjattuja kuusnepoja joten voidaan vaikka "vaihtaa" pienellä välirahalla.
#55
Voisi olla CIA1-piiri (U1) viallinen. Kun laitat virran päälle ja annat nepan olla koskematta mihinkään, niin tuleeko näytölle pikkuhiljaa itsekseen merkkejä ja/tai välilyöntejä? Tee tää testi varmuuden vuoksi ilman joikkareita. Viallinen CIA-piiri ei tosin välttämättä aina tuota näitä "ylimääräisiä" merkkejä. Joyport1 on suoraan näppiksen kanssa, eli joikkaria vemputtamalla saa aikaiseksi näppäinmerkkejä ruudulle. Jos CIA tekee merkkejä omia aikojaan ja jokin merkki on sama kuin joikkarin joku suunta niin peleissä tulee ei-tahdottuja siirtoja.

Jos käy tuuri niin CIA-piirit (2 kpl, piirit U1 ja U2) on erillisillä IC-kannoilla jolloin ne on helppo vaihtaa vaikka keskenään (ovat identtiset piirit, mutta huolehtivat eri asioista) ja testata vieläkö tulee ylimääräistä ylöspäin-liikettä. Huomion arvoista kuitenkin on että _jos_ tuo CIA1 on viallinen niin se voi efektoida CIA2:n paikalla siten että esim. yhteys levariin ei pelaa kunnolla tai ollenkaan.. Ja noiden piirien ylösnostamisessa maltti ja varovaisuus on valttia. Ihan ekaksi kannattaa nostaa vaan vähän ja painaa takaisin ja testata pelin kanssa. Joskus näissä irtokantojen jousiliuskoissa on hapettumia jotka efektoivat miten milloinkin, joten kun piiriä hieman hieraisee kannassaan niin ainakin tästä mahdollisuudesta pääsee eroon.

Jos CIA-piirit on juotettu suoraan piirilevyyn, niin silloin on syytä omata jonkinlaiset perustaidot niin irti- kuin kiinnijuottamisestakin.
#56
Hyvähyävhyvähyvä!!! Hienoa että sait kuntoon! Onhan muistin määrä buuttiruudussa "38911 basic bytes free"? Jos on poikkeava lukema niin sekin paljastaa että jossain muistipiirissä on vikaa.

Kuusnepan pahin vihollinen kautta ajan on lie ollut sen oma virtalähde. Vioittuessaan tuuttaa yleensä ylijännitteen +5V linjaan ja polttaa yleensä ekana muistit. Mulla on tapana testata yleismittarilla jokainen testaamaton kohdalle sattuva tai muutenkin vaan kauan käyttämättömänä ollut virtalähde. Halpa ja nopea "vakuutus".
#57
Tuolla muistin nopeudella ei pitäisi olla vaikutusta toimintaan. Noi mun puretut muistipiirit on olleet toimivia muisteja ennen irroitusta. Ovat peräisin C128:sta jossa oli muuta vikaa. Sitten on sekalainen läjä VIC-II- ja PLA-vikaisia C64-emoja joissa muistit on vielä kiinni. Teen kotona autotalliremppaa ja koko retro-nurkka on pakattu varastoon joten en pääse testaamaan noita piirejä ihan pian mutta voin kaivaa sen pussillisen noita irtonaisia piirejä ja lähettää sulle testiin. Niitä oli 16 kpl ja yhden tai kaksi olen jo käyttänyt muualle.

Inhottavaa jos kaikki piirit on juotettu suoraan emolle (paitsi SID). Toisaalta se elinoi sitten noiden jousikantojen hapettumat yms kontaktihäikät pois. Yleensä vian etsinnässä eka tehtävä on nostella piirit ylös ja painaa takas kantoihin jos onkin vaikka vaan hapettumasta kyse. Mutta siis jos se itkee edelleen ?OUT OF MEMORYa niin niin.. varmistuisin ensin kaikista muisteista. Eikä kai ole mahdotonta että jokin muu vajaasti toimiva piiri tuottaisi muistiin viittaavaan virheilmoituksen, tarkista ainakin U13 ja U25 logiikkapiirit.. Ne pitää irrottaa, eli ei voi ratsastaa kuten muistien kohdalla voi.
#58
Eli vois olla vielä lisää rikkonaisia muistipiirejä.. Voivat olla kaikkikin rikki jos viallinen virtalähde on tuupannut sinne tärskyn ylijännitettä. Jos sulta loppuu ehjät muistipiirit niin laita viestiä, mulla on valmiiksi purettuna ~kourallinen.
#59
Vialliset RAMit ei aina välttämättä käy kuumana, oikosessa olevat kylläkin, mutta muutoin jos on vikaa niin voi olla ihan viileäkin.

Ray Carlsenin C64 BLANK SCREEN -artikkelissa on jotain mikä vois kuulostaa samalta


"     I once repaired a C64 with one bad RAM chip, U10 on a 250425 board.
The symptom was a blank screen. Remembering that some game cartridges
would work with a bad Kernal, I tried a cartridge and the computer
produced a garbled game screen. After swapping out the PLA and the
Kernal without success, I tried the RAM "piggyback" trick (explained in
detail later) with the cart plugged in and got the game screen with U10
piggybacked. I then got a normal boot screen after that RAM chip was
replaced.  "

Koko artikkeli http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/cbm/c64blank.txt

Ja paljon muuta erittäin hyödyllistä: http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/cbm.html

Jos ei tuu kalua tai muuten menetät mielenkiinnon korjaamiseen niin tarjoa risaa konetta mulle varaosiksi.
#60
Jaa jaa..

Siis
vanha tölsy + kuusnepa #1 -> äänet kateissa
vanha tölsy + kuusnepa #2  -> äänet ok
uus tölsy + kuusnepa #1 äänet ok

ja kaikki ylläoleva rf:n kautta.. Ja kuusnepa #1 rf:n säätöruuvi + vanhan tv:n kanavan säätö ei auta => perin outoa.

Hylkää kaikki rf:ään liittyvä ja käytä Video-ulostuloa ja scartillista tv:tä tai PC:tä + vanhaa tv- tai video-korttia jossa komposiitti / s-video sisäänmeno. jää rf-tuunaaminen pois ja kuvakin on parempi ;)