Uutiset:

C=Foorumin Usein Esitetyt Kysymykset:
http://www.com64.net/foorumi/index.php?action=faq

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#1006
sen verran hiljaista on ollut keskustelua asian tiimoilta että Boogi harkitsee
tapahtuman siirtämistä lähemmäksi kesää !

ellei nyt hirveää aktivointia yleisössä tapahdu
en ymmärrä mikä ihmisiä nykyään vaivaa kun ei pystytä etukäteen sanomaan
onko tulossa jonnekin vai ei :(
mutta keskustelu jatkuu sakussa ja täällä toivottavasti
oma aktivisuutenne määrittää sen järjestetäänkö tapahtumaa ??
ideoitakin saa heitellä mitä haluaisi siellä nähdä

mun esittely kamat ovat seuraavat

C-One
C64 Sid x2 + mid koskettimisto ja MSSIAH moduli
Turbo Cameleon ( C64 setup toivottavasti myös A500 28Mhz setup)
(Block Hole no siinä ei ole paljoa näyttämistä vielä)
#1007
jiihaa cameleon saapunut viikonloppuna sitä hakemaan 7o7
eri asia ehtiikö testaan kun on tätä muutakin hommaa ja vehkeet hujanhajan xD
#1008
Bitin Nypläys / Vs: peli projekti Block Hole
huhtikuu 09, 2012, 17:21
väli uutisia peli hetkellisesti seisakissa muuton ja remontin viedessä kaiken liukenevan ajan
joten päivityksiä ei asian suhteen ole ihan hetkeen tulossa ;(
#1009
hyvin mahdollista että tuon laatikon sisällä hyrrää aito MAC ollaan tuota uutta käyttistä ajettu tuolla
ja toimii upeesti halvemmalla saa luultavasti aidon macin ja asentamalla siihen Amiga Os
#1010
Bitin Nypläys / assempler script
maaliskuu 24, 2012, 09:46
ajattelin laittaa tämän jakoon muillekin josko vaikka osotautuisi hyödylliseksi

eli tämä scripti on se mitä itse käytän kirjoitellessani assy fileitä C64
ohjeet:

kirjoitat assy ohjelmasi millätahansa ohjelmalla mielellään sellaisella joka
näyttää rivinumerot itse käytän BlueFish ohjelmaa joka on enemmän HTML ja C ohjelmoijille suunnattu
kunhan muistat kirjoittaa ohjelman alkuun tämän pienen jekun

   .word $0801
   
         *= $0801
         .byte $0c,$08,$dc,$07,$9e,$20,$32 ;Basic startter
         .byte $30,$36,$34,0,0,0,0,0

                        sei
loop                 inc $d020
                        jmp loop


tämän jälkeen voit alkaa kirjoittamaan ohjelmaasi
.word $0801 on ohjelman kääntö osoite tämä ja *=$0801 ovat pakollisia
vaikka logkiikka tuntuukin typerältä *=0801 pitäisi riittää mutta jostain syystä kääntäjä ei
tulosta sitä ohjelman alkuun joten laitamme sen mekaanisesti Word lauseella

kirjoittamasi ohjelman pitää olla nimetty main.soc
kääntäjä tuottaa siitä main.prg tiedoston mikä sitten käynnistetään viceen
scripti pitää sijoittaa samaan hakemistoon

homma toimii ubuntussa ehkä wintikassakin...
kääntäjänä toimii xa65 (ohjelma pystyy myös 16bit version coodiin mutta vaatii mulkkausta scriptiin)
kun olet tallentanut ohjelmasi klikkaat script iconia ja valitse joko
run terminal ;tulostaa kääntäjän ja vicen alku läpät jos vice ei lataa mitään kääntäessä on tapahtunut virhe
                      vilkaisu texti ikkunan ja palkin ruuvaus alkuun kertoo mitä virheitä kääntäjä löysi ja millä riveilla
run                ;kääntää ohjelman ilman kommenti akkunaa ja aukaiseen ohjelman suoraan viceen
#1011
ongelma tuossa kytkennässä on se kuinka paljon se rajoittaa kasetti aseman singnaalia
eli suomeksi tarkoittaa sitä riittääkö sähkö enään c64 asti vastaan ottamaan sitä
kassun OP vahvisti pystyy korkeintaan syöttämään yhtä lediä niin että c64 pysyy vielä tolkuissaan mukana

tuollainen kytkentä on tarkoitettu hieman eri ympyröihin kuin Op ohjattavaksi
siinä missä kasetti asema puskee singnaalia 0-5v kotivahvistin puskee 0-25v vähintään
#1012
pidetään keskustelua yllä tapahtuma päivä alkaa lähenemään
Saku Foorumilla tuosta enemmän keskustelua
epäilen kyllä vahvasti tuota maanantai päivää...
toivottavasti muuttuu vai oliko sillon joku vappu tms.. yleinen vapaa?!?!

/Interaktiivinen Saku/TREelle 30.4.2012 vaimitensenytoli

http://saku.bbs.fi/foorumi/
#1013
juub eipä ole paljon porukka kommentoinut asiaa
ainoa joka on hieman nostanut työkavereiden kulmakarvoja on et
ohjelmoin tuota Assyllä muutama on jopa kumarrellut ja lausunut "Guru"

yleisin juttu on sitten C muistojen tulviminen mieleen
jokaisella jotakin tarinaa kerrottavana
moni myös haaveillee vielä joskus hommaavansa C64 talouteensa
mutta taitaa jäädä hankkimatta sen verran vaivaa vaatii tämä harrastaminen
kun ei kaikkee löydäkkään lähikaupasta suurin ongelma on jonkun rakkaan pelin löytäminen
mikä ei oikeasti ole edes ongelma luulen että vielä suurrempi este on se että
sitten minä olisi ainoa jolta kysellä juttuja ja sitä ei luonto anna periksi xD
tiedä noista insinööreistä...
#1014
Commodore 64 / Vs: Modeemi?
maaliskuu 18, 2012, 03:43
nykypäivänä homma luultavasti toimisi niin että rakennetaan modemi kaapeli kännykkään
koska jokaisessa kännyssä sellainen ominaisuus on jo sisäisenä
ja sama täällä päässä bbs kännyyn kiinni iisen ja halvin
täytyypä tutkia miten helppoa tuon modeemi kaapelin värkkääminen voisi olla...
#1015
Bitin Nypläys / Vs: efektejä peliin
maaliskuu 14, 2012, 22:58
vise ymmärtää tuon suoraan jos ottaa sen sisään tape imagena
Smart-attach disk/tape optiolla

ainakin täällä nuo sekoitus värit tuppaava välillä välkkyä johtuuko sitten tehon puutteesta vai mistä
Sprite Editori hyvässä vauhdissa...
#1016
ei muutakun matkarahaa sukan varteen ja Commo tapahtumaan
Tampesteriin Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna !

pääsee tuota ihmettelemään livenä ja miettimään kannattaako ;-P
eipäs muuten unohdeta sitäkään että tuo palikka toimii myös Amiga emulaattorina
ja sekin A500 turbotettuna 68000 28Mhz plus SD kovis scandubbler

mielestäni hinta ei ole kovin paha siihen nähden...
#1017
Bitin Nypläys / efektejä peliin
maaliskuu 14, 2012, 19:53

tuossa toisaalla tuli puhetta emulaattoreista
tässä onkin pieni ohjelman pätkä joka laittaa emulaatorit pahaan testiin !
jos tämä jollakulla toimii kuten aidossa kertokoot heti minullekin missä ja miten !

olen aikeissa käyttää sprite grafiikassa tätä tekniikkaa siksi olisi kiva kuulla kommenteja
efekti tosin toimii pikseli tasolla paremmin mutta kokeillaan nyt ensin näin että jokainen varmasti näkee
jos tässä on jotain häikkää

tekniikkahan on tuttua jo pitkältä ajalta Demo scenestä mutta peleissä en tätä ole vielä
koskaan nähnyt käytettävän

eli mihin tässä pyritään
lataat ohjelman normaalisti
Load "p*",8,1
ja Sys 4096

ruudun ylänurkkaan ilmestyy värisevä väri kartta
värikartan värejä voi muuttaa oikeassa laidassa on 4 c64 normaali väri palikkaa
samoin alalaidassa on myös 4 normi väriä joita voit mielesi mukaan muuttaa

ohje texti on hieman sekaisin sen saa kuntoo C= + SIFT näppäin yhdistelmällä
Emussa Ctrl + vasen Sift
ohjeissa on virhe F8 ei muuta mitään vaan F7 on oletettu tausta väri
tämä muuttaa oikean ylänurkan ja vasemman alanurkan väriä näitä ei voi sekoittaa siksi ne muuttuvat
yhtä aikaa

toisin kuin pysty ja vaaka rivillä olevat värit niitä voit sekoittaa niin paljon kuin haluat
loppu tulos läkyy välkkyvissä palikoissa miten nämä värit keskenään sekoittuvat

loppu tulos ei aina ole silmiä hivelevä mutta oikealla yhdistelmällä saa melkoisen monta käytettävää
väriä yhtä aikaa ruudulle
Pysty värejä muutetaan F1,F3,F5 ja vaaka värejä F2,F4,F6
oletettu tausta väriä muutetaan F7 lla

homman tarkoitus olisi saada peliini sprite grafiikkaan hieman enemmän värejä kuin tuo 3+tausta väri
ja ehkä siksi pitänee ohjelmoida Sprite Editori joka osaa hyödyntää tämän kaltaista väri paletti ratkaisua
on olemassa vielä yksi efekti mutta sen näette sitten jos se osoitautuu hyödylliseksi
se lisää vielä entisestää värien määrää... mutta siitä vielä hieman lisää myöhemmin

kommentteja saa kirjoittaa varsinkin siitä miten emulaattori tästä selviävät
aidolla tuo ei välähtele vaan värisee ainakin oma C64 kiinni oleva
LCD ruutu ei oikein halua ymmärtää tuota tekniikkaa xD
mutta kuten sanoin pikseli tasolla efekti ei ole niin häiritsevä
#1018
Commodore 64 / Vs: Modeemi?
maaliskuu 14, 2012, 13:23
jos tästä joku jotain hipsuja saa niin voisin nostaa pystyyn tuon oman BBS koneen xD
mutta epäilen että siihen tulisi riittävästi soittoja jos sen seinään kytkisin
mutta tietenkin jos kiinnostusta on niin voisihan tuota harkita...

meneeköhän modemi liikenne puhe ajasta vai nettin hintaa xD

jos oikeasti kiinnostaa voisin postata tänne tuon Seriaali adapterin rakennus ohjeet
ja jonkun terminaali ohjelmankin xD

#1019
emulaattori on aina emulaattori !!
tosin nämä uudet FPGA Hw emut ovat sitten jo ihan eri asia

mitä tuossa edellä kerrottiin haaveista niin mielstäni Cameleon on tähän mennessä lähin mitä on olemassa
uutta rautaa taatusti yhteensopiva järjettömän paljon nopeampi ihan levy ja nauha imageiden käytössä
puhumattakaan prosessorin turbomoodista missä C64 muuttuu ihan toiseksi koneeksi ja täytetty vektori 3D grafiikka
toimii sulavasti kuin turbotetussa Amigassa konsanaan
mikä vielä lisäksi tulevaisuudessa on mahdollista saada helppoja Hw päivityksiä Sid ja Grafiikka puoleen
ja muuhunkin

siihen verrattuna tämä Commodoren nimellä rahastaminen tuntuu käsittämättömälle nimen likaamiselle
ymmärtämättä yhtää mistä tämä C harrastus edes kumpuaa
ei tule tuollaista Commoa ikinä meidän huusholliin muistaakseni tuosta Commodoresta oli toinenkin
malli joka oli jo hieman käytännöllisemmän näköinen kuin tämä kenkälankku versio
VIC SLIM
http://www.commodoreusa.net/CUSA_VICSlim.aspx

huomattavasti kätevämpi näppis gonffa ja näppärä pöytäkone konsepti tuollaisen voisin ihan pelkäksi
netitlaudaksi ostaa helppo siirrellä eikä vie tilaa pöydällä

silmään kyllä pistää tuo 2G lisä muistin hinta !!!
tietääkseni atom prossa ei kykene edes noin nopeaa hyödyntämään...
#1020
Commodore 64 / Vs: C-kaseteista
maaliskuu 13, 2012, 16:31
vaikka ikä olisikin tehnyt jo tuhojaan kasetiiin niin C64 kyllä pärjää vielä vanhallakin nauhalla
vaikkei musiikki enään hyvin tallentuisikaan kun se ei ole niin granttu äänenlaadun suhteen

poikkeuksena venyneet nauhat niitä ei kannata käyttää...