Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Slimex

#46
LainaaTällä hetkellä suosikkini on Platoon level 2 -alkumusiikki. Koitin tuota ripata mutta en löytänyt musadataa saatika soittorutiinia  :-[
-saa laittaa infoa millä alueella tuo on ::)

eikös tuo olisi helpompaa ladata HVSC:stä? samalla saisit infoa missä rangessa tuo musa on (sekä init ja play)
#47
Pelit ja pelaaminen / Re: uuno turhapuro peli
huhtikuu 12, 2009, 22:06
Kyllähän tuo peli on suomalaisen pelintekokulttuurin merkkipaaluja. En usko että kovinkaan harvinainen, paitsi ehkä alkuperäisenä. Kyseisen pelin taisin kopsia silloin aikoinaan itselleni ja ei kyllä kuulu nepan eliittipeleihin. Peli on ladattavissa .d64 -imagena ihan CSDB:ssä -->> http://noname.c64.org/csdb/release/?id=48248
#48
LainaaEi ei mikää Lemmings.  :) Se mikä siinä pelissä menee on semmoinen keltainen pallo/soikio. Oisko sitte olevinaan se sukellusvene.

En linkittänyt mihinkään lemmingsiin... Tarkoitus oli linkittää Parky and the submarineen, lemonin sivut on näköjään lemmingsin p*rs**stä >:(

http://www.lemon64.com/games/details.php?ID=1893 toivottavasti tuo edes löytää oikein...
#49
Oiskohan se tämä? http://www.lemon64.com/?game_id=1513
Äijä näyttää ainakin perunalta  ;D

ps. musa kannattaa ottaa pois, ärsyttävä 10sek. luuppi johon kyllästyy minuutissa...
#50
Kyllähän tuota AR:n monnaria tulee vieläki käytettyä. En oo edes kerinny viel opettelee noita x-asm vehkeitä. Ihan opettelen uudestaan 6510:n saloja uudestaan, semmosta pienimuotosta demokoodausta: rastereitten väsäilyä ja sid-playereitä.  :D
#51
Kyllähän tuota koodia tulee väännettyä, ja ihan asmilla. On se vaan nii helppoo nepalla ku tietää rekkarit ni tuo syntaksi menee ku itestää, toista ois jollai muulla rossulla!
#52
Törmännyt tuohon 6581 vs. 8580 -asiaan useamminkin. Loppujen lopuksi 8580:hän on siistitympi versio 6581:sestä. Totuuden nimessä on pakko myöntää, että ero 6581:sien (R2,R3,R4) välillä on isompi kuin yhdenkään 8580:sen. Toisaalta filtteribassot kuulostaa aina paremmalta (kuten kaikki retromusatkin) aidolla 6581R2:sellä. Suurin osa siistimisestä 8580:sessä on nimenomaan aaltomuotojen särmättömyyksitekemisyydessä ja filttereiden hienovaraisuudessa. Toisin sanoen 6581>8580 , mutta tuokin on henkilökohtainen mielipide. Suurin osa moderneista ja hienoista c64-sideistä on tehty 8580:sellä, kun taas Wanhat kunnon sävellykset on tehty 6581:sellä suurimmaksi osin. En tiedä teknistä taustaa, mutta tiedän että ero näissä kahdessa piirissä on välillä valtava, ja suurin osa koskee pehmeyttä/särmikkyyttä tai monipuolisuutta ko. piirien hyväksikäytössä. 6581:sellä voi aina kuunnella 8580:sellä tehtyä kamaa muttei välttämättä toisinpäin...

EDIT: pikkasen tarkennusta asioihin, ja muuten R1 on prototyyppi 6581:sestä... eli ekat SIDit on R2 mitä ihmisille myyty...
#53
Bitin Nypläys / Re: C64-ohjelmointi
toukokuu 20, 2009, 03:05
Tuo kopsaaminen toisen koodista on vasta alkua suurelle seikkailulle ohjelmoinnin alussa. Todellisilta guruilta joutui aikoinaan oppimaan pelkästään sen varassa. Nykyään pystyn aika hyvin aloittamaan rakenteen ja pääkoodin itse, mutta jotkin jipot joutuu "kurkkaamaan" kaverin koodista. Tämä siis yleisesti kun sorsat on tiedossa (source code, eli lähdeohjelmalistaus), mutta nepalla homma toimii toisin... Koodi on katsottava jollain (Action Replay ehkä paras) konekielimonitorilla joko ohjelman ajon aikana tai vastaavan kk-monitorin omistavalla ohjelmalla sekä moduuleilla (1541U, AR6, FC3 jne.), koska sorsat on yleensä pelkkää 110 DATA 0,4,60,254,50 -rivistöä tai pakattua dataa. Jos todella haluaa ohjelmoida nepaa, niin UNOHDA BASIC. Suurempi mielihyvä tulee konekielisestä koodaamisesta ja todellinen aarreaitta odottaa tietokoneen (jopa nykyisien) syvimpiä syviä kahlanneelle heksadesimaalien ja binäärikoodien taitajalle! Koska konekielessä piilee ymmärrys tietokoneen syvimpää olemusta kohtaan. Ja siihen C64 oli aikoinaan paras ja viimeinen esimerkki ymmärtämään mikroprosessorin elämää.

Onhan noita eri ohjelmointikieliä nepalle. Kaikki täysin turhia käännösnopeudeltaan, jos vertaa nykypäivän koneisiin ja hyödyn suhteisiin C64:sella.
#54
Bitin Nypläys / Re: C64-ohjelmointi
huhtikuu 25, 2009, 03:29
LainaaUuff. Todella hieno linkki. Kiitos!
eipä kestä, joutuu itekki kahlaan aika paljon...  :P harmi ettei löytyny simons basicciä sitä tarvitseville  :-/

ps. enköhän jossain vaiheessa koodaa omaa ekaa 1k introo tässä ku kerkiää (jos ehdin)

ps2. ja tottakai pistän tänne sorsat tai listat
#55
Bitin Nypläys / Re: C64-ohjelmointi
huhtikuu 24, 2009, 17:31
Jos nyt on jauhot hiukan menny suuhun niin ei hätää, kirjallisuutta on enemmän kuin laki sallii netissä. Tässäpä linkki mihinkä törmäsin melkein kuin vahingossa: http://www.bombjack.org/commodore/books.htm

Melkoinen kirjallisuusaitta nepistille!  :o

Ja bloodycutille tiedoksi että lataapa noista toi The Machine Language Book Of The Commodore 64 (se missä on keltanen tietsikka punasella ruudulla kannessa), homma selitetään aika näppärästi tuossa kirjassa. ::)
#56
Bitin Nypläys / Re: C64-ohjelmointi
joulukuu 25, 2008, 20:38
LainaaKoodaaminen kiinnostas ja luoda joku hittipeli kuuslankulla ja sitte sen vois kääntää emulaattorille.

Ei niitä pelejä käännetä emulaattoreille, ne emulaattorit kääntää sen pelin/ohjelman sille alustalle, millä emulaattoria ajetaan.
Hittipelin koodaaminen ois tietysti kivaa, mutta vaatii erittäin hyvää konekielen koodaustaitoa. BASICillä ei mitää pelejä koodailla, ellei sitte jotai hirsipuuta yms. 6510:n konekielen alkeisiin on suht helppoa päästä kuuslankulla (koska assemblereita löytyy action replay -moduleista erillisiin ohjelmiin) mutta ensimmäisenä pitää osata heksadesimaalit ja binääriluvut. Ja ensiksi täytyykin opetella ajattelemaan binääri/heksamaisesti kaikki matematiikka. Myös konekielinen ohjelmointi vaatii erillaista ajattelua, kaikki pitää tehdä yksityiskohtaisesti ja yksinkertaisesti. Esim. pelkästään joku poke -tyyppinen käsky vaatii kaksi riviä (viisi tavua) koodia. Toisaalta lineaariset lisäykset ja vähennykset voi tehdä muistipaikoista helpommin kuin basicillä. Sanomattakin on selvää, että BASIC on noin 10-200 kertaa hitaampaa kuin konekieli (johtuen siitä että jokainen BASIC-käsky joutuu läpäisemään kernelin basic-tulkin "käännöksen" konekieleksi). Tämä siis karkeasti tapahtuu jokaisella alustalla, prosessori EI ymmärrä mitään muuta kieltä kuin konekieltä (prosessorin äidinkieli). Eli kaikki kielet (jokaisessa tietokoneessa, PC MAC PSP XBOX), oli koodinpätkä sitten C:tä C++:aa Javaa Pascalia BASICiä, joudutaan AINA kääntämään konekieleen. Ja sanomattakin on kai selvää, että konekieli riippuu prosessorista?  ;)
#58
Tuohon Aldi-malliin... jos on aito niin voit onnitella kyllä itseäsi... taitaa olla jopa googlella saavutettavissa jotai tuntomerkkejä, liittyen erityisesti aldi-malliin (vahingossa törmännyt, en muista URLia ja en etsinyt edes "aldia", vaan jotai speksejä SIDeistä).

Fmaticille: Mummielestä ne oli samannäköset (sama kotelo), tosin aika hämärtää muistot... eniten tosiaan kiinnostaa se eroavuus sisäisesti.

EDIT: jos en ihan harhaan muista niin KY tais olla OC-118N:n jälkeläinen?
#59
Entäs mites tuo ero OC-118 ja OC-118N:n välillä? Ei ollu mainintaa, enkä löytäny googlellakaa (tai sitte olen sokea). Itellä oli OC-118N missä oli jotain parannuksia, muistaakseni yhteensopivuuden kanssa. Tätä N-mallia tuli itse käytettyä hyvinkin aktiivisesti varsinkin Action Replayn (6.5) kanssa. Eikä ko. N-mallin kanssa ollut YHTÄKÄÄN ongelmaa, mitä näin äkkiseltään muistasin. Päinvastoin, taisi kyseinen asema toimia jopa paremmin kuin 1541c.
#60
Lankku nro 1:
----------------
Kyseinen vehje tuli valkoisessa Commodore C= -kassissa joulupukilta joskus -84. Tummat funkkarit (niinkuin olin toivonut) leipälaatikossa, kasettiasema mallia perus, jäätävä C= joikka (se valkonen missä kuminen musta tikku) ja paddle-ohjaimet. Kyseistä vehjettä tuli kasvateltua useamman levyaseman voimin, tac-2:sien ja AR6:sen kanssa. Kyseistä lankkua kaipaan vieläkin... oli meinaan priima yksilö vaikka seuraavan omistajan käsissä lahosi ja jätteeksi joutui.

Lankku nro 2:
----------------
Meikäläisen kitinä suomalaisella c64-IRC -kanavalla alkoi muodostua niin sietämättömäksi että muto heltyi ja möi 20€ hintaan C64c -mallisen vehkeen emolevyyn juotetulla 6581-SIDillä. Omituisen hommasta teki fakta, että tilasin 1541U:n ennenkuin omistin kyseisen vehkeen. Tällä hetkellä tämä priimavehje on edelleen toiminnassa ja erittäin aktiivisessa käytössä (ethernettiä myöten).

Lisää on tulossa...