siitä onkin jo aikaa kun viimeksi on julistettu kilpailu joten on jo aikakin julistaa uusi :thumbup:
FB Commodore Finland foorumilla on textiseikkailu kisa käynnissä jonka voittaja ratkeaa Jouluksi
säännöt on yksinkertaiset tee oma Texti seikkailu ilman valmista pohjaa !
.:Tässä infoa ja säännöt:.
Järjestäjä: Mika Penttinen
Commodore Finlandin Seikkailupeli-kilpailu!!
Säännöt:
-Tekstiseikkailu, ilman grafiikkaa, ei edes Petsciitä.
-Peliltä toivotaan sekä hyvää juonta että suunniteltua kokonaisuutta.
-Deadline 29.11.2020. Klo 21.
-Pelin tulee olla uusi tuotos, ei vanhoja projekteja.
-Omaa koodia. Mallia voi ottaa oppaista mutta valmista peliä ei saa kopioida omaan tarkoitukseen.
-Ohjelmointikielellä ei ole mitään väliä, kunhan pelin voi lopulta ajaa oikeassa koneessa tai Vice:llä.
-Koneina seuraavat Commodoren 8-bittiset: VIC-20, C64 ja C128. Ei laajennuksia, VIC-20:ssä on sallittua muistilaajennus (koko vielä selviää tässä vielä).
-Pelit julkaistaan 29.11. samassa paikassa kaikkien halukkaiden ladattaviksi ja pelattaviksi. (Julkaisupaikka tarkentuu myöhemmin.
-Parhaasta pelistä järjestetään äänestys joulukuussa 2020 Commodore Finlandin ryhmässä. Ryhmän jäsenet päättävät parhaan pelin, pelifiiliksiensä mukaan.
-Parhaan pelin tehnyt voittaa itselleen Amiga 500:sen. (Myöhemmin julkaistaan tarkemmat kuvat ja tiedot palkinnosta).
-Kaikenlaisesta vilpistä ja epäasiallisesta toiminnasta kyseinen peli ja kilpailija suljetaan pois kilpailusta.
-Pidän kilpailun järjestäjän ominaisuudessa oikeuden muuttaa parhaaksi nähdessäni kilpailun sääntöjä ja palkintoa. (Tämä nyt sen takia, ettei kaikkea ole ehtinyt miettiä valmiiksi. 😄
Vuosia olen pyöritellyt mielessä ajatusta tekstiseikkailun tekemisestä Commodoren laitteille (VIC-20 ja C64)
Penskana omat seikkailut kiinnostivat, ja niitä tulikin rustattua useampi kappale ihan omaksi huvikseen.
Ehkä nyt olisi aika tehdä jotain..
Satuin mainitsemaan ohimennen asiasta TheFutureWas8Bit kaverille, joka julkaisee pelejäni.
Hänellä olisi Marina64 moduleita, johon voidaan tunkea kaikkien osallistujien pelit. Kiinnostaisiko?
Jotain ylläriä sieltä suunnalta on tulossa, jos saadaan vaan homma rokkaamaan. Kuulemma hänellä on niin paljon suomalaisia asiakkaita, että on valmis antamaan vähän erikoiskohtelua :D
säännöt ja muut lisätty !
eikun koodaamaan !
Pari kysymystä heräsi aiheen tiimoilta.
- Voiko tähän osallistua, vaikka facebookissa ei olekaan? Vai edellyttääkö osallistuminen FB ryhmään kuulumista?
- Itse grafiikkaa ei saa olla, mutta saako käyttää omia fonttejä, ääniefektejä, tehdä vaikka ilmansuunnat graafisilla symboleilla? Eli peli tekstimuodossa, mutta kuorruttaa hieman silmäkarkilla?
Kilpailuun voi osallistua vaikke ei ole FB;ssä tai Commodore ryhmässä tiedot välitetään täältä sinne ja päinvastoin
yksi FB foorimin onngelmista on juurikin tuotosten julkaisu fileiden siirto sitä kautta on "konstikasta"
siksi tämä topik on myös täällä mutta kuten sanottua asia elää vielä...
Jäi ilmeisesti mainitsematta tuossa alussa... että kisa on avoin kaikille plätformeille (8bit) mutta toki olisi hyvä jos antiikkista konetta pystyisi jotenkin kaikki
emuloimaan tykönään ja siten arvioimaan pelin tason se taitaa olla ainoa rajoitus !
Juurikin siitä syystä tekniikat rajataan vain textiin ja pelin sisältö on se joka ratkaiseen voittajan
muuten koneen Gaafiset kyvyt saattaisivat antaisivat pelille liikaa etumatkaa.
en kuitenkaan sano etteikö tekijä voisi sitten tehdä kisan jälkeen pelistään jonkin Delux version joka
tosissaan hyödyntäisi koneen kykyjä...
Ilmeisesti säännöt ovat vielä hienoisessa elo tilassa joten tarkennuksia saattaa tulla jatkossa !
voi olla että jokin Ascii tai Petscii alku & loppuruutu kuitenkin sallitaan ?!?
Huone datan esitys rutiini on tässä
toki sen voi järjestää monella muullakin tavalla mutta tämä lienee kaikkein simppelin
eikä tuhlaa muistia kovin paljon
muuttujiin kirjoitetut selostukset kun vievät kaksinkertaisen määrä muistia
ohjelma sovittaa kirjoittamasi kuvaukset ruudun kokoon tämä siksi että Data osioon
pystyisi kirjoittamaan vain yhden rivin textin joka on huomattavasti selkeämpi lukea
kuin rivit jotka ovat kahdella rivilla ja niiden editointi on siksi helpompaa
muuttujalla HU kerrotaan mikä listan kuvauksista halutaan esittää
huonetta 0 ei ole joten sen tilalle voi kirjoittaa vaikka pelin esittely textin
tämä selviä tulevissa ohjelma osioissa tarkemmin
10 print chr$(14)chr$(8)
11 rem "vaihdetaan isohin ja pieniin kirjaimiin
12 rem "ja lukitaan se
20 :
90 input"Huone numero:";hu
100 gosub120:gosub 150:goto 90
101:
120 rem "etsitaan oikea huone data"
121 restore:if hu=0 then:return
121 for t=0 to hu-1
122 read h$:if h$<>"$" then 122
124 next:return
125 :
150 rem " tulosta huone kuvavaus "
151 read h$:print"( "h$" )":rem " tulosta otsikko "
160 a$=""
170 read h$:a$=a$+h$+" ":if len(a$)<200 and h$<>"$" then 170
172 gosub 200:if h$<>"$" then 160
173 print "----------------------------------"
174 return
180 :
200 rem " tulostetaan a$ puskuri "
201 if h$="$" then :a$=left$(a$,len(a$)-2)
210 a=39:le=len(a$)
220 if le<39 then print left$(a$,le):return:rem "puskuri tyhja"
230 if mid$(a$,a,1)<>" " then a=a-1:goto 230
240 print left$(a$,a)
250 a$=right$(a$,le-a):goto 210
900 rem " Data osuus "
901 data "pelin esittely menu texti ehka"
902 data "koska nolla huonetta ei ole voidaan"
903 data "tilaa kayttaa vaikka siihen"
910 data "$"
1100 :
1101 data "huone 1
1102 data "Huone on hamara
1103 data "ikkunankaihtimet ovat kiinni
1104 data "ilmassa leijuu kalman loyhka
1105 data "mustavalkoinen TV suhisee
1106 data "nurkassa
1190 data "$"
1200 :
1201 data "huone 2
1202 data "tama on ilmeisesti ollut
1203 data "joskus komero mutta nyt
1204 data "sen tayttavat aikakaus
1205 data "lehdet joita on paljon"
1290 data "$"
9000 data "#":rem "end of rooms mark"
Aloittelin itsekin rungon kasaamista, ja heti tuli seuraava kyssäri.
Skandit varmaan saa unohtaa, jos perus 8-bittisille tekee?
Eli omia skandeja ei saa laittaa mukaan? Tämähän tarkoittaisi oman PETSCII fontin tekemistä laajennoksin.
Ääkkös koodikin on tulossa :bang:
tässä ääkösten lisääminen omaan koodiin
tämä on nyt kirjoitettu PC;llä ja vaatii PETCAT;in kautta ajamisen että siitä saa C64 yhteen sopivaa
jos haluaa kirjoittaa sen itse suoraan C64 niin lisää vain rivien alkuun rivinumeron
liittenä myös oikea C64 file
petcat rimpsu on seuraava (tehdän PRG file)
petcat -w2 -o test.prg -- text.bas
toisin päin sama juttu (luetaan PRG textiksi)
petcat -2 -o text.bas -- test.prg
coodi:
1 c=55296 :rem "$d000 char rom alku
2 n=57344 :rem "$e000 char uusi paikka
3 cr=53272:rem "$d018 vic näyttö & merkki muisti pointeri
4 bn=56576:rem "$dd00 vic pankki pointeri
5 ir=56334:rem "$dc00 A keskeytys kontrolli 0=off 1=on
6 sc=49152:rem "$c000 uuden näyttömuistin alku
:
rem "uusi vic pankki $c000-ffff
poke bn,peek(bn) and 255-3:rem"set $dd00
rem " kuvamuisti $c000 fontit $e000
poke cr,8:poke 648,192
rem "puhdista ruutumuisti testaa onko fontit jo muistissa"
print chr$(147)chr$(8 );:rem "puhdista uusi ruutu ja lukitaan"
if peek(2)=255 then 1000:rem "ei tehda mitaan"
print" Fonttien siirto kaynnissa odota hetki."
rem "sammuta keskeytykset ja merkkimuisti esiin
poke ir, peek(ir) and 254:poke 1, peek(1) and 251
rem "siirretään fontit uuteen paikkaan
for t=0 to 7
for x=0 to 2048 step 8:poke n+x+t,peek(c+x+t)
next x:next t
print:print "Siirto valmis."
rem "palautetaan keskeytykset ja rom muisti "
poke 1,peek(1) or 4:poke ir,peek(ir) or 1
rem "maaritellaan uudet aakos merkit "
dim a$(15)
a$(00)="11...11.":a$(08)="11...11."
a$(01)="........":a$(09)="........"
a$(02)="..111...":a$(10)="..111..."
a$(03)="11...11.":a$(11)="11...11."
a$(04)="1111111.":a$(12)="11...11."
a$(05)="11...11.":a$(13)="11...11."
a$(06)="11...11.":a$(14)="..111..."
a$(07)="........":a$(15)="........"
:
print "Viel[ [[kk]set paikalleen niin ollaan"
print "valmiita aloittamaan..."
:
for t=0 to 7:a=0:b=0:for x=1 to 7
a=a+(2*-(asc(mid$(a$(t),x,1))=49))^x
b=b+(2*-(asc(mid$(a$(t+8),x,1))=49))^x
next x
poke n+t+(27*8 ),a
poke n+t+(29*8 ),b
next t
poke 2,255:rem "merkataan siirto tehdyksi
clr:rem " muistin ja muuttujien nollaus "
end
1000 print "kaikki jo valmista."
Parserin kanssa on tullut painittua.
Tein apuohjelman, joka generoi XML-tyylisestä tiedostosta mulle valmiit taulukot ja struktuurit C-kielelle.
Parseri tunnistaa jo monimutkaisempia lauseita esim. "ota pallo ja tutki sitä sitten mene etelään"
Seuraavaksi pitäisi varmaan alkaa luonnostella pelialuetta ja puzzleja.
Mitenkäs muilla menee? Vai yksinkö täällä väkertelen.
No, ei huolta. Mukavaa on ollut, ja viimeinkin sain hyvän tekosyyn toteuttaa tekstiseikkailun Commodorelle.
Paikkoja olen lisäillyt, parseria kehittänyt, ja ensimmäinen puzzlekin on valmis. Tavaroita voi nostella ja nakella.
Vielä paljon tekemistä, mutta pikku hiljaa etenee.
Etenee mikä ehtii runko on tehty nyt ainakin 3 ellei 5 kertaan uudelleen alusta xD
lähinnä siksi ettei sorsat ole tulleet mukana kun on vaihtanut logaatiota
joten peli on nyt vähintään 3 erikoneella xD
ja eri versio tietenkin kaikissa
mutta juuh juoni ja toiminta on suuniteltu valmiiksi
toteutukseen vain tarvitsisi hieman löytää aikaa jostain...
FB Foorumilla on tietojeni mukaan tulossa ainakin yksi ellei jopa kaksi peliä
DeadLine lähestyy !!!
Niin lähestyy, ja paljon on vielä tekemättä.
Muutama numero tämänhetkisestä tilanteesta.
17 eri huonetta, parseri ymmärtää 107 eri sanaa.
Vielä pitäisi puzzleja lisätä ja viilata vähän sieltä sun täältä.
Deadline tosiaan lähestyy. Onko tarkempaa tietoa minne valmiit tuotokset lähetetään?
Lienee ok, jos lisään omani esim. itch.io -sivustolle
Teen tässä samalla extraversion compon ulkopuolelle, johon lisään vähän omaa fonttia yms.
Valmiit tuotokset lähetetään Commodore Finland Facebook-ryhmän käyttäjälle: Mika Penttinen
Sinne lähti,
Nyt odotellaan.
Tässä paketti testattavaksi !!
itse en saanut auki mutta jos muilla olis parempi tuuri :bang:
hmm.. ei tossa paketissa mun peliä kyllä ollut.
No, se siitä sitten
Ai ?!?
ompa erikoista tosin kun ilmottelin että tuotoksesi on valmistunut ja mihin sitä pitäs lähettää
viestiteltiin että säänntöjä on muutettu ?!? niin että vain FB foorumin käyttäjät voi osallistua *Mitvit*
kyseisestä sääntömuutoksesta ei ollut ainakaan mulle tullut mitään infoa mikä on outoa
koska mielestäni kaikkien tiedossa oli että tänne on palsta sille perustettu koska aikanaan ei ollut selvillä miten fileet siirretään
kilpailu tuotosten lähetys selkis vasta sitten kun kyselin että mihis näitä pitäs lähetellä :(
ei kai auta muutakun pistää tänne oma kisa :(
eli jos voit niin laitatko pelit jakoon ja omasi myös
itse kun en tuota pakettia ole auki saanut tähän mennessäkään :(
Tarkoitus on tehdä tuosta jonkin näköinen release ja sinun pelisi takuulla kuuluu siihen !!!!
Nyt kyl alko hieman vituttamaan >:(
päivitys ja pakattu ZIP iksi saa muutkin auki (esim. minä en saanut edellistä auki :bang: )
Edit:
lisää ongelmia osa tioedosto nimistä sisältää myös ÄÄkkösiä ja eivät siis aukea kaikilla koneilla sen vuoksi :bang: Huoh...
Ihmettelen kyllä itsekin kun ottaa huomioon kuinka paska alusta Facebook on yleensäkään minkään julkaisuun...
samaa kritisoin heti kisan alussa ettei FB ole hyvä foorumi
moiselle kisalle ja siksi tämä keskustelu avattiin ja tei malli koodeja
mitä Fb on erittäin vaikea ymmärrettävästi esittää
ehkä pelättiin et joku vie idean tms. Joskus noist ollaan mustiksia