Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu

Ei lataa/löydä pelejä

Aloittaja jaani73, maaliskuu 12, 2004, 21:36

« edellinen - seuraava »

jaani73

 Mikähän lie tossa mun koneessa vialla kun viimeksi neuvoit et sitä ruuvia kasettiasemasta pyöritetään. Oon ruuvannu sormet verille, mut ei kun ei . Sieltä kai pitäis kuulua jonkinlaista ininää/ulinaa, mut ei kuulu mtn. On kokeiltu toisella kasettiasemallakin. Tais jäädä tämä harrastus aika lyhyeksi :(

fmatic

Kummallista...Ruutu pysyy siis latauksen aikana vaalean sinisenä eikä mitään löydy? Jos latauksen aikana ei tapahdu kertakaikkiaan yhtikäs mitään eikä ruudulla edes vilahda mitään on jotain pahemmin poskellaan tuossa koneessa. Kun olet kirjoittanut LOAD ja painanut kasettiaseman PLAY namiskaa niin muuttuuko ruutu vaalean siniseksi vai jääkö C-64 aloitusruutu näkyville?


jaani73

Ruutu muuttuu heti vaaleansiniseksi kun lataus alkaa. Pari kertaa on vilahtanut jotain mut ei sen kummempaa.

fmatic

#3
Tuo kyllä viittaa mielstäni ihan selkeästi siihen, että kasettiaseman azimuth-kulma on poskellaan. Se kieltämättä on melkoisen pitkäpiimäistä hommaa alkaa säätämään kasettiasemaa mutta tuo että jotain kuitenkin ladattaessa vilahtaa ruudulla antaisi viitteitä siihen että ei se asema ihan tyystin palasina ole.

Suosittelen lämpimästi että yrität vielä kertaalleen säätää. Metodi on melkoisen hidas mutta aina kannattaa kokeilla. Ruuvaa äänipään ruuvi kireimmälleen vaikkapa "oikealle" ja käännä sitä niin että sinulla on kasetti sisällä ja  PLAY-pohjassa (nauha tietysti pyörii) ihan pikkuisen vasemalle pysäytä kasettiasema kelaa kasetti alkuun  ja kokeile sitten aloittaa lataus, jos mitään ei edelleenkään taphdu millään pelillä käännä taas hieman ruuvia vasemmalle ja aloita lataus alusta  jne.  Ruuvin ollessa puolessa välissä pitäisi jotain tapahtua yleensä  latauksen jossain vaiheessa asema edes pysähtyy ready-tilaan tai jotain muuta hämärää taphtuu....

Oletko kokeillut asemaasi missään toisessa Commodoressa? Toimiiko se siellä mukisematta? Jos kaikesta huolimatta kasetti pyörii itsepintaisesti loppuun ilman mitään eloa on  tietysti olemassa vaihtoehto että Commodorestasi on palanut jokin kasettiaemaa hoitava komponentti.  

On hivenen hankalaa opastaa näin tekstillisin menetelmin eikä perkule mulla ole yhtään kuvaa josta voisin konkrettisesti näyttää mistä säätö tapahtuu.
Oletan kuitenkin että oikeaa ruuvia olet väännellyt. Nämä perus kasettiasemat on melkoisen raivostuttavia vekotuksia ja tuota äänipään säätelyä saa tehdä kyllästymiseen asti. Onneksi yleensä löytyy se kultainen keskiaetus jossa edes suurin osa peleistä toimii. Mulla itsellä on nykyään LOAD-IT niminen asema jossa on valmiina äänipään säädin ja LED-valojen sarja joka osoittaa milloin äänipään azimuth-kulma on kutakuinkin kohdillaan. Kyseisiä asemia olen silloin tällöin nähnyt myynnissä esiM huuto netissä eikä se hintakaan mikään aivan mahdoton ole ollut.

Vaihtoehtoja toki jää vielä jäljelle vaikket kasettiasemaa saisikaan toimimaan. Voit yrittää metsästää jostain mainitsemani LOAD-IT aseman, ostaa levyaseman tai hankkia jokin x1541 kaapeleista ja sopivan ohjelman jolloin voit pistää PC:si emuloimaan Commodoren levyasemaa ja kaapelin yli ladata pelit.





ZomBiE

ja mä oon tehny noita load-it modauksia tavallisiin asemiin jokunen vuosi sitten, joku kun vaan löytäis uudestaan kytkikset, niin vois taas ruveta tekemään niitä... sen verran paljon on tullut kyselyitä.

kristian lahdensuo

ostin just vitosella kuusnelosen jossa oli kasettiasema. samantyylistä ongelmaa. joskus löytyy jotain sekalaisia merkkejä loadin jälkeen, ja pari kertaa jopa oikein kirjoitettuna. mut päälle niitä en millään meinaa saada. 'out of memory error' tais tulla ja muuta vastaava. usein runin jälkeen vaan jää siihen. en ole vielä löytänyt sopivan pientä ruuvaria joka mahtuis äänipäitä säätämään, mutta muistan aikoinaan kasanneeni pienen nipun paperia kasetin alle jolla jotkut pelit sai toimimaan. nyt ei sekään tosin auttanut. lieneekö kasetit sitten liian vanhoja ja venyneitä.
ostamassani kuusnepas oli mukana comal 80 moduuli. lieneekö hyödyllinen? ilmeisesti jotain basicin tyylistä.

fmatic

#6
Juu noita paperivirityksiä tuli kakarana itsekin kokeiltua ja joskus ne jopa tuotti tulosta :)

Paremman tuloksen saavutat kun vetäiset kasettiaseman vaan auki ja kevyesti säätelemään äänipäätä.

Comal:sta voin sanoa että se on ohjelmointikieli mutta enpä ole ikinä itse testannut. Pidä ihmeessä tallessa tuollainen moduuli.

Kristian Lahdensuo

Sain tosiaan toimimaan avaamalla sen koko aseman ja säätämällä niitä äänipäitä.
Ostin nyt toisen kuusnelosen. Merkillinen ongelma esiintyi siinä. Se ei käynnisty välttämättä heti virrat päälle laittamalla. On vaihdettava töpselin paikkaa pistokkeessa! Ja kaiken kukkuraksi tämän huomattuani tämä toinen uudemmanmallinen kuusnelon (halusin vanhan leipälaatikon mallisen, siksi ostin toisen) alkoi tekemään samaa.
Muuten, kaveri osti c-64 pelejä kirpparilta mun pyynnöstä. Se laitto tähtien sota-pelin myyntiin jossain netissä ja sai siitä 25 euroa! Ne kasetit makso euron kappale. Ilmeisesti aikamoinen keräilijä.

fmatic

#8
LainaaSain tosiaan toimimaan avaamalla sen koko aseman ja säätämällä niitä äänipäitä.

Hyvä homma että sait pelittämään...tuo on kyllä paras konsti saada kasettiasema lataamaan pelejä


LainaaOstin nyt toisen kuusnelosen. Merkillinen ongelma esiintyi siinä. Se ei käynnisty välttämättä heti virrat päälle laittamalla. On vaihdettava töpselin paikkaa pistokkeessa! Ja kaiken kukkuraksi tämän huomattuani tämä toinen uudemmanmallinen kuusnelon (halusin vanhan leipälaatikon mallisen, siksi ostin toisen) alkoi tekemään samaa.


Oliko kone kiinni sulla esim: jatkojohdossa? Oletettavasti vika vois olla siinä jos aiemmin koneesi eivät ole temppuilleet. Raahaapas rakkineet johonkin toiseen huoneeseen/pistokkeesen ja testaa toimiiko paremmin.

Leipälaatikko-malli on kyllä ehdottomasti se kaunein kuusnepuli :)



LainaaMuuten, kaveri osti c-64 pelejä kirpparilta mun pyynnöstä. Se laitto tähtien sota-pelin myyntiin jossain netissä ja sai siitä 25 euroa! Ne kasetit makso euron kappale. Ilmeisesti aikamoinen keräilijä.

Jotkut kuusnepan pelit ovat aika himoittua kamaa omien kokemuksien pohjalta tällaisia ovat Microprosen-pelit kuten esmes: Airborne Ranger. Monelle joku tietty peli saattaa olla kovinkin rakas vaikkei se niin kovin harvinainen olisikaan ja ostaa sen kokoelmiinsa hinnalla millä hyvänsä. Itsellä tällinen oli The Great Gianna Sisters-peli josta maksoin itseni kipeäksi joka kyllä nykyään sitten onkin jo aika harvinainen.


tukse

Aikoinaan kun itse noilla turbopelejä latailin niin hyvä äänipään säätö tekniikka oli kun latasi eka vaikka turbon ja sen jälkeen jokaisen pelin alussa oli se kohta missä se haki sen nimen niin sen avulla oli helppo säätää se modeemin äänipää kohdalleen mitä puhtaammin se haki sen nimen eli siitähän näkee niistä raidoista niin sitä lähempänä se oli oikeaa kohtaa tämä äänipää.

kopla

Sain kaverilta kuusnepan ja viisi kasettia. Nyt olen yrittänyt saada pelejä toimimaan mutta huonolla menestyksellä.
Kun kirjoitan LOAD ja painan kasettiasemasta PLAY muuttuu ruutu vaalean siniseksi, kuitenkaan mitään ei tapahdu vaan ruutu pysyy sinisenä vaikka kasetti pyörisi loppuun asti. Olen kokeillut kaikilla viidellä kasetilla ja kaikilla tulee sama. Äänipäätä en ole kokeillut vielä säätää yhtään.

Paljon tuota äänipään ruuvia kannattaisi kerralla kääntää? puoli kierrosta vai ?

Löysin Azimuth 3000 ohjelman TAP tiedostona netistä, olisiko tästä apua jos nauhoittaisi sen kasetille?
Ja miten säätäminen sitten tuolla Azimuth ohjelmalla tapahtuu?

hannkesk

Jos saat sen päälle kasetilta, niin laita haluamasi kasetti asemaan. Paina play. Ruuvaa ruuvimeisselillä äänipäitä niin kauan, että näytöllä azimuth ohjelman näyttämä data viiva on mahdollisimman pieni.

Sen jälkeen ei muuta kuin latailemaan.

aawee

Itekki sain hommattua sen C64G:n ja yllätykseksi mukana tuli LOAD-IT, asema.
Ongelmia tosin ilmeni pelien latauksessa, vaalean sinisessä ruudussa ei pihahda mitään elon merkkejä.
Kuinka monta palkkia siihen lediin pitäis tulla, että pelejä vois ruveta alkaa löytymään? 5 palkkia olen saanut.