Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Skrolli
http://www.skrolli.fi

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - C64'er

#61
Kattoko kukaan muuten tässä joitakin viikkoja sitten tuon otsikossa mainitun ohjelman. Yhdessä jaksossa näitten kilpailijoitten piti virittää pystyyn kuusnelonen, levyasema ja monitori ja pisteenä iin päälle ladata ai niin joystickit vielä.  :)
Vähän aikaa säheltivät mutta saivat ihme ja kumma toimimaan.  ;)

Mutta Janne Kataja ei tunnu tietävän kuusnelosen peleistä mitään. Tämä peli mikä kilpailijoiden piti ladata niin Janne sanoi että kyseessä on Daley Thompson Decathlon vaikka kyseessä oli Activision Decathlon.  ;D
#62
Itse meinasin muutama vuosi sitten tehdä tuon kytkentäkaavion siitä pienestä lisäosasta samalla kun juotin kasettiaseman sisälle pikkuisen piezo kaiuttimen että kuulee mitä nauhalla on. Kun etsii jotain kohtaa kasetilta. Mutta huomasin että kasettiasema olisi pitänyt purkaa melkein alkutekijöihin. Ja se kortti oli liimattu kuumaliimalla kiinni.
#63
Sen verran lisäisin että jos tekee tuon DIN-8 --- SCART systeemin. Sekä kuusnelonen on alkuperäinen versio revisio A,B,B2 tai sitten C64C malli niin tuohon  kaapeliin kannattaa ennemmin juottaa

C64: DIN8 liittimeen päähän   1-Luminance OUT,
                                              6-Chroma OUT,
                                              3-Audio Out,
                                              2-GND  ja

TV: SCARTiin sitten vuorostaan    20 - Luminance IN ,
                                                   15 - Chroma IN,
                                                   6 ja 2 - Audio IN,
                                                   4 - Audio Maa,
                                                  13 - Chroma maa,
                                                  18 - Luminance maa.

Tällä kytkennällä saa C64:sesta ulos lähes SVHS tasoisen kuvan koska luminanssi (valoisuus) ja krominanssi (väritieto) viedään erikseen kun taas tuossa DIN8 tai DIN5 pinni 4 eli Video Outissa viedään komposiitti kuva.

Tämä vaatii sen että televisiossa on SCARTissa on SuperVHS sisääntulo valittavissa television valikosta. Tai oikeastaan kaikissa televisioissa on nykyisin SVHS valinta.

Tämä ominaisuus oli aikoinaan dokumentoimaton ominaisuus Commodore 64:sessa kunnes markkinoille tuli Commodore monitori 1084S Commodore 128 myötä ja silloin mukana tuli tuollainen kaapeli (toisessa päässä oli RCA liittimet)  jos vain älysi pyytää sitä silloin.
#64
Kuinka moni muuten tiesi tai tietää että Load-IT kasettiasema voi paljastaa virtalähde vian? Koska kyseessä on silloin virtalähteen jännitevajaus.

Nimittäin jos kaikki 10 lediä alkaa palamaan yhtäkkiä vaikka ei lataa mitään. Niin silloin kannattaa tarkistaa virtalähde että onko komponentit kunnossa. Itse olen ainakin huoltanut vanhemmat virtalähteet sillä että olen muuntajan sisään vaihtanut paremmat ja laadukkaammat diodit, elkot ja konkat.
#65
Sen verran kirjoitan tuosta uudemmasta kuusnelosen virtalähteestä että ne antavat vähän yli 9Vac ulos. Ja tällaisen kun kytkee vanhempaa kuusneloseen (ruskea kuoriseen) ja jos samalla on kytkenyt Load-IT kasettiaseman kiinni. Kuvan vie ulos ainakin antennijohdolla televisioon niin kuva vääristyy tai väpättää jos samalla kasettiaseman moottori pyörii. Tämä johtuu siitä että vanhemmassa kuusnelosessa 9 V vaihtojännitteestä tehdään 9V reguloimaton jännite, jota käyttää RF-modulaattori ja kasettiaseman moottori. Mutta vanhempi kuusnelosen muuntaja jossa on viistoperä antaa ulos yli 10 Vacia ei ilmene tuota kuvan väpätystä.
Tätä yo. "vikaa" ei ilmene C64C mallissa vaikka olisi uudempi muuntaja. Koska näissä uusissa C64:ssa tehdään jännitteet toisella tavalla.
#66
Pelit ja pelaaminen / Re: C-64 USA pelit?
helmikuu 26, 2009, 16:29
Ei toimi! Just tuon eri televisio systeemin takia.
Toiseksi jenkki kuusnelosen kellotaajuus 1.02 MHz kun taas eurooppalainen on 0.98 MHz. Sähköverkon taajuus jenkeissä 60 Hz kun taas Suomessa 50 Hz. Nämä erot tekee sen että kuusnelosen jenkkipelit ei toimi Suomen kuusnelosissa.
Tämä siis ihan kuusnelos tietokoneissa.
#67
Pelit ja pelaaminen / Re: Eureka!
helmikuu 26, 2009, 15:56
LainaaEurekaan oli muistaakseni läpipeluuohjeet jossakin vanhassa MikroBitin julkaisemassa Pelit-kirjassa, olisiko ollut vuoden 1987 opus, harmi että omastani aika jätti jo kauan sitten.

Tuli tuosta nimimerkistä mieleen että ihanko Drewan Störe siellä kirjoittelee?


Valitettavasti en ole se sama kyseinen henkilö, joka aikoinaan Mikrobitti lehdessä 90-luvun alussa kirjoituksellaan aiheutti Bittipostissa sen kuuluisan Amiga - Atari ST välisen konesodan.

Tänne kun rekisteröidyin niin mietin millaisen nikin sitä ottaisi tänne sitten juolahti mieleen tuo Drewan "nikki" että otetaan tänne retro keskustelufoorumiin retro nikki. Sitä olisi voinut ottaa vaikka Baron Knightlore (muistaako kukaan muuten kenen nikki tämä oli?). Tämä kaveri on nykyisin täysin toisenlaisissa hommissa.


Mutta itse asiaan itselläni on nuo Pelit kirja sekä Mikrobitit, mutta nämä ohjeet eivät anna "100%" läpipeluuta. Kuten mainitsin aikaisemmassa. Paljonko olen saannut noista kahdesta pelistä tällä hetkellä. Kolmesta muusta olen saannut sen maximi prosenttimäärän eli 95%.

EDIT: Muutin nikkini toiseksi. Koska tuo ensimmäinen käyttämäni nikki onkin jonkun toisen henkilön käytössä Internetissä.
#68
Pelit ja pelaaminen / Eureka!
helmikuu 24, 2009, 15:15
Onko kukaan muuten pelannut tätä kyseistä peliä läpi. Varsinkin niitä viittä Adventure (seikkailua) peliä läpi. Itselläni on tämä kyseinen peli alkuperäisenä ja näistä viidestä pelistä kolmesta olen ratkaissut 95% (max. määrä), mutta kahdesta on ole onnistunut saamaan tuota 95%. Jos joku tietää mitä pitäisi tehdä näissä kahdessa seikkailupelissä että saisin tuon max. määrän prosentteja. Pelit on seuraavat

- Escape from Colditz (ratkaisut 90%)
- Arthurian Britain (ratkaisut 80%)

Jos jollain on täydelliset ratkaisut näihin kahteen peliin olisin halukas saamaan ratkaisuohjeet  näihin kyseisiin peleihin.
Colditzissa pitäisi tehdä joku yksi tehtävä ja Arthur pitäisi tehdä kolme tehtävää.
#69
Rob Hubbard taisi ainoana tehdä viisikanavaisen musiikin Mega Acocalypse peliin. Muistaakseni kukaan muu säveltäjä ei tehnyt mihinkään muuhun peliin.
#70
Pelit ja pelaaminen / Re: Paras C-64 peli?
helmikuu 26, 2009, 16:34
Itselläni parhaat kuusnelos pelit ovat:

- Ultima I,II,III,IV,V,VI (disketti)
- Silent Service (disketti ja kasetti)
- Gunship (disketti ja kasetti erikoisversio)
- Project: Stealth Fighter (disketti)
- Airborne Ranger (disketti)
- Pirates (disketti)
- Times of Lore (disketti)
- Elite v2 (kasetti)
- Last Ninja I,II,III sekä remix (kasetti, disketti, moduuli)
- Space Rogue (disketti)
- Impossible Mission I,II (kasetit)
- Eureka (kasetti)
- Moonfall (disketti)
- sekä todella harvinainen Jukka Tapanimäen Aikaetsivä (disketti)

Kaikki alkuperäisiä pelejä. Tuota listaa voisi jatkaa todella loputtomiin......  :)
#71
Pelit ja pelaaminen / Re: Defender of the crown
helmikuu 26, 2009, 16:14
Pienen vinkin voisin antaa.

Jos sulla on alkuperäinen Defender of Crown diskettiversio niin latauksen aikana kun painat ja pidät K näppäintä alhaalla niin sinulla pitäisi olla 2048 sotilasta.
#72
Pelit ja pelaaminen / Re: Red Storm Rising
helmikuu 24, 2009, 15:22
Onko kellään muuten tätä kyseistä peliä alkuperäisenä? Kysyn sen takia kun itselläni on tämä alkuperäisenä, mutta pelissä on valinnut vaikeudeksi Ultimate Levelin niin pelin aikana kun lataa "Tubet" niin "Load Tube" sana vilkkuu todella nopeasti. Mitä ei tapahdu muissa vaikeustasoissa joskus olen miettinyt että onko tuo bugi ollut kaikissa kappaleissa. Sillä aikoinaan tilasin pelin Tampereen Triosoftilta silloin sain käytetyn pelin uuden sijasta. Tästä napisin heille ja hyö laittoivat uuden tilalle mutta disketti oli jotenkin huonompi kun latauksen aikana piti kihinää.
#73
Päätin vastata tähän aiheeseen, vaikka kirjoittaja kysyi pelkästään C128 toimivia pelejä. Mutta ainakin pari Kuusnelosen peliä toimi paremmin C128D tietokoneessa olivat Ultima V (C64 tilassa ei ollut musiikkia, mutta jos pelin boottasi C128 tilassa niin silloin pelin aikana kuului pelin eri vaiheissa 15 kappaletta täyspitkiä soundtrackeja) ja toinen peli mikä oli C64:sen, mutta toimi nopeammin C128 tilassa oli Microprosen Gunship.
#74
Pelit ja pelaaminen / Omega
helmikuu 26, 2009, 16:19
Kuinka monella oli / on tuo otsikossa mainittu peli?

Itselläni on tuo kyseinen peli alkuperäisenä. Aikoinaan tuli tilattu Triosoftilta.

Pelin ideana on rakentaa tankki eri osista, mutta koko pelin idea on siinä että tankkiin ohjelmoit tekoälyn CCL-ohjelmointikielellä. Ja kun olet mielestäsi saannut tekoälyn toimivaksi niin tämän jälkeen laitat sen taistelemaan tietokoneen tankkia vastaan. Jos voitat 10 taistelusta suurimman osan niin saat rahaa parempiin osiin.
Viime aikoina on tullut "näperreltyä" tuota tekoälyä ja paranneltua tankkia.
#75
Itse ostin ekan Kuusnelosen vuonna 1985 Mikkelin Sokoksesta kesätöissä hankkimillani rahoillani. Tuosta päivästä lähtien on tullut paljon ostettua ja hankittua kaikenlaista kuusneloseen liittyvää oheislaitteita sekä ohjelmia.

Tämän hetkinen konekantani on seuraava:

- 3 C64 (1 kpl alkuperäinen C64, 2 kpl C64C joista toisessa on skandinäppis)
- 4 kpl levyasemia (154IC x3, 1541-II)
- 2 kpl kasettiasemia (alkuperäinen ja Load-IT -kasettiasema)
- 1 kpl monitori 1084S
- 5 kpl kuusnelos muuntajia eri versioita
- 3 kpl joystickeja
- 2 kpl paddleja
- 1 kpl Commodore hiiri
- 1 kpl valokynä

Sekä  tuhansittain erilaisia  ohjelmia alkuperäisiä, alkuperäisistä kopioituja sekä murrettuja pelejä.  ;)

Joten tällainen on koneeni kokoonpano vuodesta 1985 lähtien.  :)