Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu

Mikä vikana kun musta ruutu scandi c64:ssä

Aloittaja poiex, tammikuu 25, 2008, 16:31

« edellinen - seuraava »

poiex

Moi jaksoin voihdoin kaivaa vanhan nepan kaapista ja alkaa sitä korjaan, siis vika on semmonen ettei tule kuvaa poweri valo syttyy.
Lerppu asema pyörähtää ja väläyttää vihreätä valoa.
Mikäs tuosta voisi olla rikki, kuvaa ei tule rf eikä video portin kautta.

Koneessa on se kapea uuden mallin emo no.250469 rev.a, ja sitten siihen on tehty se scandi muutos, ollut jossain koulussa aikoinaan tuo kone.

Uskaltaako tuohon mennä laittamaan ihan normi c64:n kernelit kun näyttäisi olevan eprommin jalkojakin taiteltu irti ja johtoja tinailtu sinne.

Anza

#1
Mulla on tullut vastaan kaksi uuden emon C64C:tä joissa vialliset muisti-RAMit (C10 ja C11) on aiheuttaneet mustan ruudun. Koita sormella lämpiääkö nuo komponentit, jos lämpiää kuumaksi niin ne on rikki. Sitten oli yksi, tosin isolla emolla, josta oli VIC rikki.. niinikään musta ruutu oireena.

Ottaako kone komentoja? Sokkona LOAD"$",8 <return> niin reagoiko levari... jne?

Tuolla on hyviä vinkkejä http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/cbm.html

Tosin jos sitä on tinailtu niin voihan sieltä olla sätkitty rikki ihan mitä vaan. Onko laite ollut todostettavasti toimiva noiden viritysten jälkeen?

poiex

Joo sokko testi ei tuottanut tulosta ei mitään eloa levarissa, muistit ei lämpeä mutta u9 (8580r5) ja u1 (6526) lämpeää kyllä.
Ne tinaus viritykset on on tehnyt suomen huoltopalvelu semmoset tarrat koneessa oli kiinni pohjassa, ja kone on ollut ihan toimiva noilla virityksillä, siis itse emoon ei ole mitään tinailtu ainoastaan tuo, u5 on irto kannan päällä ja siihen ne hyppy johdotukset on tehty, eli sitä vain mietin että olisiko mahdollista nuo skandi eprommit olla hajalla, uskaltaako tuohon uudempaan emoon tunkee vanhan mallin piirejä?

Kiitos tuosta linkistä siellä oli paljon tietoa..

Anza

#3
Jos SID (U9, äänipiiri) lämpiää tuntuvasti se voi olla rikki ja oikosessa ollessaan se aiheuttaa mustan ruudun. Se on helppo testata, eli virrat pois koneesta ja nyppäät SID-piirin irti kannastaan. Kone toimii ilman SIDiä, tosin äänet ei. Tee tää testi ihan ekaks.

Risa U1 (CIA, eli näppis+joikkakrit,..) voi antaa oikosessa ollessaan myös mustan ruudun. Sen irrottaminen testiä varten on jo ikävämpää.

Toi Character ROM (U5) on mulla ollut vaan yhdessä koneessa risa. Oireena oli sotkua ruudulla, eli kaikenlaisia merkkejä. Siinä vieressä oleva Basic+Kernal ROM (U4) voi risana myös antaa mustaa ruutua.

Sitten se perinteinen tarkistussetti: MPU (U6), PLA (U8) ja VIC-II (U7). Kahdesta mulla on ollut VIC-piiri rikki, eli musta ruutu tai valkoisia raitoja vipisee mustalla pohjalla.

On myös läjä muita piirejä (logiikka- ym) jotka voi johtaa mustan ruudun ilmiöön.

Vanhan emon ja uuden emon komponentit on isolta osin vaihtokelvottomia. Toi Character ROM vois olla sama molemmilla emoilla, ovat ainakin samoilla osanumeroilla (eli mä koittaisin kyllä vanhasta emosta jos tää tapaus olis omalla kohdalla). Omalla vastuulla jne.. Vanhalla emolla Basic ja Kernal on eri chipeillä (U3 ja U4), kun taas uudella emolla ne on samalla (U4).

Jos et pääse puusta pitkään ja ruutu vaan pysyy mustana, niin elä kuitenkaan heitä nepaa roskiin. Mä maksan jonkun euron rikkinäisistä kuusnelosista malliin katsomatta saadakseni varaosia. Ja voin tietty koittaa syynätä tuota sun konettakin jos niin haluat, siis tapauksessa ettet saa siihen itse eloa.

poiex

Jep tuosa koneessa on helppo testailla kaikki piirit kun on valmiix jo irtokannoilla ainostaan logiikka piirejä on suoraan emossa kiinni, tuo U4 ja U5 on ihan normi eprommin mistähän saisi skandi hexat jotta vois kokeilla prommata ne uusix.
Kokeilin irrottaa sid ja cia piirejä mutta ei sen kummempaa tulosta, mistähän saisi U8, U7, U6 piirejä..olis kyllä yx toinen  
samaa mallia oleva emon mut siinä on tinailtu kiinni kaikki piirit ja se on ihan toimiva kone niin ei viihitisi sitä hajottaa, vai voiko tuossa kokeilu vaiheessa kärytä sen ehjän koneen osat.

Anza

#5
Noita mainitsemiasi piirejä (U6, U7, U8) ei saa käytännössä kuin varaosakoneista. Ehjää konetta ei välttämättä kannata alkaa purkamaan toisen koneen testailua varten. Pitäisi olla pari varaosakonetta joiden viat tietää  ja joista purkaa osia testejä varten. Saahan ne ehjän koneen piirit toki ehjänä irti kun on malttia ja kunnon vehkeet, takaisin laittaessa on fiksua laittaa erillisille kannoille.

U7:n (VIC-II) pystyt testaamaan päikseen helposti kun se on kannalla, samoin kellopiirin U20.

edit: jaa mutta sanoit että kaikki piirit on juotettu kiinni emoon tuossa toisessa koneessa.. Mikä revisio se on? Mulla on tossa pöydällä työn alla rev.A, rev.B ja rev.4 emoja joissa on  VIC erillisellä kannalla ihan tehdasasennuksena.

Anza

Noista piirien lämpiämisistä piti aiemmin jo laittaa että noin 10min virtojen päälläolon jälkeen (ei lisälaitteita kytkettynä eikä mitään toimintaa muutenkaan, näppiskin irti) yleensä selvästi lämpimiä piirejä ovat SID ja VIC-II, myös prossu on hieman lämmin ja kellopiirin U20 ja Kernal+Basicin voi tuntea hieman lämmenneen. CIA:t pitäisi olla aika lailla viileämpiä, PLA pysyy viileänä. Muistit ehkä hivenen lämpiää jos oikein tunnustelee.

Jos mikään piiri käy kuumana, eli sormella koskien tuntuu selvästi kuumalta tai jopa polttavalta, niin silloin se on tod.näk. oikosessa.

Pitemmän päälläolon jälkeen ja kunnon pelisession päätteeksi piirit saattavat olla kovinkin lämpimiä, mutta jos joku piiri kuumiaa heti virtojen päällelaiton jälkeen niin se on jo epäilyttävä kohde. Esim oikosessa olevat muistit kuumiaa muutamassa sekunnissa polttavan kuumiksi.

poiex

Muistin väärin olihan se U7 ja U20 kannoilla, muut onkin sit tinattu emon malli on 250469 REV.3 tuossa toimivassa koneessa.

Mutta sen verta selvis että U20 on rikki ja U7 toimii, kone heräs sen verran jo henkiin että ruudulle tuli mustaa ja siinä jotain väri mössöä, kun vaihdoin tuon ehjän U20:n siihen. piirit ei lämpee polttavan kuumaksi yksikään, mutta osa on lämpimämpiä kuin toiset.
Eli VIC2:sa ei ole vikaa kun toimi tuossa ehjässä koneessa ihan ok, olisiko se kernelin eprommi U4 sittenkin se syyllinen.
Eihän tuo muuten niin kiinostava olisikaan, vaan tuon skandi jutun takia sen haluaisin toimintaan..
Olisko sulla noita varaosia jäänyt ylimääräiseksi?



Anza

Rojua ruudulla siis..

Olikos sulla myös olemassa vanhan mallin emo vai jäinkö väärään käsitykseen noista aiemmista viesteistä.. Vanhassa isossa emossa olisi sama Character rom U5 kuin tuossa kapeassa emossa. Taas jos tapaus olisi omalla kohdalla niin koittaisin päikseen.. vai jokos sä tätä koitit? Uuden emon Kernal+Basiceja (U4) mulla ei taida olla irtokappaleita, mutta voisin varmaan ensi viikolla irrotella jostain raadosta ja testata että toimii ja lähettää sulle kokeiltavaksi.. jos siis vika ei aikaisemmin selviä.

poiex

Joo onhan mulla yx varaosa kone isolla emolla pitääpä siitä koettaa se character rommi tunkee tuohon.
Entä muistipiirit onko ne samoja vanhassa emossa, kuin tuossa uudessa?
Mutta tuli mieleen että onko missään sivustoilla näkyny hexoja, tuohon (U4) rommiin pystyisin itse kyllä prommaan uuden piirin on siihen vermeet olemassa.


poiex

No nyt prommasin kokeeksi parikin versiota kernelistä mutta ei vaikutusta toimintaan, character rommi vanhasta koneesta ei myöskään auttanut.
Pitänee vielä vaihtaa logiikka piirit josko niistä joku sittenkin olis kosahtanu, yx diodi ainakin oli pimeenä (cr6).

Aki

Mulla on leipälaatikko jossa on skandit. Eilen kuitenkin alkoi vain näyttämään mustaa ruutua kun laittaa päälle. Vaihdoin kaikki irroitettavat piirit (tietääkseni kaikki paitsi muistit) eikä auttanut. Mikähän siinä on?

Anza

LainaaEntä muistipiirit onko ne samoja vanhassa emossa, kuin tuossa uudessa?

Eri piirit uudella ja vanhalla. Vanhassa on 8 kpl ja uudesssa 2 kpl.

Anza

LainaaMulla on leipälaatikko jossa on skandit. Eilen kuitenkin alkoi vain näyttämään mustaa ruutua kun laittaa päälle. Vaihdoin kaikki irroitettavat piirit (tietääkseni kaikki paitsi muistit) eikä auttanut. Mikähän siinä on?

Ja sieltä peltilaatikosta kans vaihdoit VIC-piirin? Varmistan vaan, koska se on vanhalla emolla vähän "piilossa", eli sen peltikannen alla.

Voihan joku logiikapiirikin olla sökö ja sitä kautta sitten antaa mustaa ruutua..

Aki

Lainaa
LainaaMulla on leipälaatikko jossa on skandit. Eilen kuitenkin alkoi vain näyttämään mustaa ruutua kun laittaa päälle. Vaihdoin kaikki irroitettavat piirit (tietääkseni kaikki paitsi muistit) eikä auttanut. Mikähän siinä on?

Ja sieltä peltilaatikosta kans vaihdoit VIC-piirin? Varmistan vaan, koska se on vanhalla emolla vähän "piilossa", eli sen peltikannen alla.

Voihan joku logiikapiirikin olla sökö ja sitä kautta sitten antaa mustaa ruutua..
Ei ole kaikissa peltikoteloa ympärillä, kuten tässä ja siinä josta vaihdoin.