Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu

Kursori puuttuu

Aloittaja drevin, lokakuu 07, 2017, 11:19

« edellinen - seuraava »

drevin

Ostin erään toimimattoman leipälaatikkomallisen kuusnelosen, joka tuotti pelkän mustan kuvan. Ehdin kolvata irti melkein kaikki mikropiirit ennen kun huomasin että ongelma oli erään muistipiirin juotoksissa. Kaksi jalkaa oli oikosulussa, ja tämän korjattuani tuli normaalin näköinen käynnistyskuva mutta kursori puuttuu eikä kone reagoi komentoihin. En ole paljon aikaisemmin juotellut, joten voi olla että kolvin kanssa tuli tehtyä jotain lisävahinkoa, josta tämä puuttuva kursori sitten juontuu. Tai sitten kursoriongelma oli olemassa jo ostohetkellä, sitä vaan ei nähnyt mustan kuvan takia. Sen tiedän, että Basic ROM -piirin irroitus oli työn ja tuskan takana, minkä seurauksena yksi linja kyseisen piirin yläpuolella meni poikki (kuvassa heti piirin alapuolella). Kiinnitin johtimen kuvan mukaisiin kohtiin korjatakseni asian, mutta se ei kursoria palauttanut. Ties vaikka olisin tehnyt tuon korjauksen jotenkin väärin, ja puuttuva kursori johtuisi juurikin tuosta katkenneesta linjasta?

Koska lähes kaikki mikropiirit on edellisen ongelman tiimoilta kannoissa, olen saanut niiden toimivuuden varmistettua.

Dead test cart toimii normaalisti eikä ilmoita vikoja.



virgo

#1
Kursorin puuttuminen merkkaa ettei irq keskeytykset toimi
eli kyse voi olla hw jossa irq keskeytykset eivät toimi niitä hoitaa toinen koneen CIA piireistä
tai sw eli Basic muistin luku ei toimi oikein ja ohjelma sillä on sekasotkua josta cpu pomii
jonkin lukisevan kielletyn käskyn ja jumiintuu

kuvan mukaan tuot CIA piiriln pää kello singaalia korjaamaasi kohtaa
jos cia ei saa kelloa ei se myöskään tuota tarvittavia keskeytyksiä

kuvassa näyttäisi myös CIA piirin johon johdon olet juottanut.
36pinni olevan poikki mikä on RESet mitä se tarvitsee
konetta resetoidessa tai käynnistäessä toimiakseen oikein
http://archive.6502.org/datasheets/mos_6526_cia.pdf
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

drevin

#2
Kiitos vinkeistä. Tarkistin CIA1:n irq-pinnin (21), ja sieltä on normaali yhteys toiselle puolelle lankkua
VIC-piirin pinniin 8 sekä moduuliportin lähellä olevaan RP4:ään. Eli vaikuttaisi että ainakin siltä osin
linjat on kunnossa. Itse CIA-piireissä vian ei pitäisi olla, sillä olen kokeillut sekä vaihtaa niiden
paikkoja keskenään että uutta toimivaksi tiedettyä CIA:ta niiden paikalla. Piirin jalat pitäisi myös
olla ok, varmaan vaan kuva vähän huijaa. Myös ROM -piirit olen kaikki kokeillut swapata toiseen
yksilöön tuloksetta.

EDIT: lisäys vielä, että minulla on dead testin lisäksi myös toinen moduuli, Super Games. Sen alkukuva latautuu hetkellisesti oikein, mutta sitten kuva räpsähtää tyhjäksi siniseksi reunojen kanssa. Eli vika vaikuttaa Super Gamesiin mutta ei Dead Testiin.

virgo

itselläni ei noita testimoduuleita ole...

mutta romien vedot voi tarkistaa mittamalla niiden yhteydet naapureihin ROM piirit ovat identtisesti kiinni muisti ja osoteväylässä
ainoana erona on pinni 20 johon ei pitäisi olla suoraa yhteyttä muista ROM piireistä

esim.
basic ROM kernal
pin1           pin1
pin2           pin2
pin3           pin3 ja niin edelleen
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

drevin

Yhteys näyttää pelaavan kaikkien pinnien välillä BasicROM <-> CharROM paitsi tuo nro 20, sekä pinni 21, mikä ilmeisesti on myös poikkeus kaavioiden perusteella. Eli siis Basic <-> Kernal välillä pinnit 21 on kyllä yhteydessä, mutta character romin tapauksessa ei.

virgo

char rom on puolet pienenempi siksi kytkentä hieman poikkeaa Kernal ja Basic rommieista
oletko tarkistanut oikosulun mahdollisuuden pinnien välillä ?

   /1
2 -2
   \3
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

drevin

Olen nyt tarkistanut kaikki Basicin ja Kernalin pinnit myös oikosuluilta. CIA-piirien juotokset näytti vähän sotkuisilta
joten tein molemmille uudelleenjuotokset, tämäkään ei vaikuttanut oireisiin mitenkään. Varmuuden vuoksi tarkistin
vielä kummankin CIA-piirin toimivassa C64:ssä, ja siellä kursori näkyi normaalisti eli piirit on ok.

virgo

#7
sit varmaan pitää tarkistaa tuleeko Basic piirille select singnaalia
jos sitä ei tule PLA luultavasti sökö tai jotain siltä väliltä tämä on siis se 20 pinni.
molempiin Basic & Kernal piireille pitäisi tulla
sama jännite tila koneen ollessa päällä

C64 korjaus manuaali ehdottaa tarkistamaan seuraavat piirit
jos alkuruutu texteineen tulee muttei cursoria

U1 = 6526
U15 = 7711 (MOS) compatible with 74LS139
U7 = 6510
U4 = Basic rom
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

drevin

#8
Tarkistin jännitteen tuosta pinnistä 20, Basicin tapauksessa ~4.00 volttia, ja kernalin ~3.70. Ovatko nämä ok? Kokeilin myös MPU:n pinnin 3 eli IRQ, se näyttää tasaista 5v.

Kokeilin käynnistää koneen kokonaan ilman U1:stä, ei mitään eroa oireissa. Jostain olen lukenut että jos on ongelmia prosessorin kanssa niin kasettiaseman kiinnitys voi vaikuttaa oireisiin. Tämäkään testi ei kuitenkaan tuottanut tulosta.

Tarkistin vielä että CIA-piirit, ROMit, MPU ja PLA käyttöjännite on kaikissa ~5v.

drevin

#9
En muistanut vielä mainita, että aiempaa ongelmaa korjatessani kokeilin istuttaa silloin vielä ilman kantaa
olevan prosessorin päälle toimivan yksilön. Tässä prosessissa syntyi pieni kipinä koneen sisälle, vaikka
kone ei ollut edes päällä. En ole varma mistä se sai alkunsa, olisiko vaan omista sormista tullutta staattista
sähköä. Joka tapauksessa minulla oli tuossa vaiheessa ote prosessoreista, ja jonnekin sille alueelle kipinä syntyi.

Tämän takia halusin tänään rajata pois ettei olisi käynyt niin ilkeästi että molemmat prosessorit vioittuivat
tuossa ja sen takia kursori ei näy kummallakaan. Mutta eipä se tältä vaikuta: asensin kannan erään
toimivan lankun prosessorille, ja kokeilin sen prosessoria tässä, kursori yhä poissa. Samaten kun kokeilin
toisia prossuja toimivassa lankussa niin siellä kursori toimi normaalisti. Kyllä se entistäkin vahvemmin
vaikuttaisi että vika on itse emolevyssä tai jossain muussa komponentissa kuin mikropiireissä.

virgo

on melkoinen ihme jos molemmat ovat vahingoittuneet samalla tavalla
mutta kipinä MOS piirisessä koneessa tietää aina ongelmia
siksi kannattaa aina ottaa toisella kädellä kiinni levyn maasta ennen piirien asennusta  tai muuta käpälöintiä

joko tarkistit sen mos 7711 U15 ?

IRQ pinni pitäisi tarkistaa jollain muulla välineellä kuin yleismittarilla
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

drevin

Jep U15 on myös kannoitettu ja testattu vaihtaa. Kaikki kannoissa olevat piirit olen nähdäkseni
testannut, ja enää ainostaan seuraavat ovat suoraan juotettuja levyyn:

U6
U16
U20
U28

Sekä nämä VIC-piirin kopista löytyvät:

U29
U30
U32

Sellainen tuli mieleen, että kun aikaisempi ongelmahan oli oikosulku erään muistipiirin alla.
Olisikohan voinut käydä niin erikoisesti että siltikin itse muistipiirit olisi säästyneet mutta tuo
oikosulku olisikin osin vioittanut jonkun muun piirin? Tarkemmin ottaen muistipiirin U10
pinnit 7 (A1) ja 8 (Vcc) olivat oikosulussa. Koska muistipiirit ovat linjassa toistensa kanssa,
sama oikosulku toistui jokaisessa muistipiirissä.

virgo

laitatkko kuvan nykysestä "boot" ruudusta ?
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

drevin

#13
Tässä olisi käynnistyskuva sekä kuva emolevystä. SID-piirin testasin kyllä toimivaksi, mutta irroitin sen testien ajaksi. Kannat ovat vähän vaihtelevia kun käytin niitä mitä löytyi, joista jotkin olivat myös hieman liian pitkiä. Mutta katkaisin näistä ylijäävät jalat varmistaakseni ettei ne kosketa mitään levyllä.




virgo

#14
koitappa piruuttas yhdistää kernal & Basic rommin pinnit 20
tuo niin haisee siltä ettei Basic rommi ole muisti avaruudessa

jos tuon yhteen kytkemisen jälkeen alkaa toimimaan niin vika on PLA piirissä tai jokin käskee sitä tiputtamaan BASIC pois pelistä
PLA & CPU piirien ollessa kunnossa ulkopuolinen  joka näin voi tehdä on moduliportin tai sieltä tuleva komento tehdä niin

kannoista sen verran että kannattaa poistaa niistä ylimääräiset pinnit kokonaan ettei jämät jää hinkaamaan levyä tms.
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500