Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu

Kuusnepan eliniän pidentäminen

Aloittaja vpekkari, marraskuu 21, 2016, 21:27

« edellinen - seuraava »

vpekkari

Kuusnepat ja varsinkin nuo leipälaatikkomalliset, alkavat olla jo sen verran vanhoja, että vikoja voi alkaa ilmestyä useampaan paikkaan. Varaosien saanti käy vuosi vuodelta hankalammaksi ja jossain vaiheessa tulee eteen tilanne, ettei niitä kertakaikkiaan ole. Minulla on kolme tämmöistä. Äsken kärähti yhdestä vic-piiri ja nyt huomasin, että sid-piirikin oireilee ja antaa vääriä nuotteja välillä. Mietin erilaisia tapoja, jolla kestävyyttä voisi parantaa ja mahdollisia vikoja vähentää. Rikkoutumiseen tulee mieleen seuraavat syyt:

- Staattinen sähkö, jota tämän ajan vehkeet eivät kestä yhtään. Joystick-portista on suora yhteys cia-piireille, jotka on helppo käräyttää rikki koskemalla pinneihin villasukat jalassa. Samoin sid-piirille menevä audio-input on erittäin herkkä staattiselle sähkölle. Pienikin ylijännite käräyttää filtterit saman tien.
- Huonosti toteutettu piirien jäähdytys ja tähän nähden reilu lämmöntuotto. Tietyt piirit käyvät erittäin kuumana, mutta mitään siilejä näille ei ole aikanaan laitettu.
- Kosteus tms pääsee vähitellen piirin sisään tekemään tuhojaan.
- Kuivuneet kondensaattorit päästävä läpi häiriöitä lyhentäen piirien ikää.
- Huonokuntoinen virtalähde päästää ylijännitettä, jolloin useampia piirejä voi palaa.

Minä kuulun siihen leiriin, että vanhoja laitteita ei saisi modata liikaa. Olkootkin sitten toteutettu kuinka hullulla tavalla tahansa. Esimerkiksi kiilamallin muuntaja omine typeryyksineen on omalla lailla osa laitteen historiaa. Vaakakupin toisessa päässä painaa kuitenkin huoli laitteen rikkoutumisesta, joten itse olen ajatellut seuraavia toimenpiteitä:

- Kiilamallin muuntajassa oleva 5V regulaattori poistetaan käytöstä ja tilalle laitetaan vaikkapa tällainen: http://www.ebay.de/itm/271218031794
- Kaikki isot ja kuumana käyvät piirit varustetaan kunnon jäähdytyssiileillä.
- Laatikon sisällä oleva ns. "kinkunpaistopussi" poistetaan tai ainakin sen yläosa leikataan pois, jotta lämpö poistuisi paremmin.
- Kaikki vanhat kondensaattorit uusitaan
- Ei jätetä kuusnepaa lojumaa mihinkään vintille. Käytetään sitä ja pyritään nauttimaan vanhojen pelien tuomasta ilosta.
- Katkaistaan sid-in ja maadoitetaan se noin sadan ohmin vastuksella, jottei filtterit kärähdä vahingossa.

Vielä jää cia-piirien käräyttämisen mahdollisuus. Olisiko tuohon jollain ehdottaa jotain ratkaisua? Sopivat zener-diodit inputtien rinnalle estosuuntaan kenties?

retroman

#1
Tuohan se on yksi murheenkryyni.Juutuubissa on joku laittanut ensin jäähdytys-siilin VIC piirin päälle ja mitannut lämpöjä.
Ja sitten vielä tuuletinpropelli viritys sen jälkeen.
Kiitettävää työtä kuitenkin koneen eliniän pidentämiseksi. :thumbup:



https://www.youtube.com/watch?v=vdiE0zqfcAc



Teekoo

Lainaus käyttäjältä: vpekkari - marraskuu 21, 2016, 21:27
Kuusnepat ja varsinkin nuo leipälaatikkomalliset, alkavat olla jo sen verran vanhoja, että vikoja voi alkaa ilmestyä useampaan paikkaan. Varaosien saanti käy vuosi vuodelta hankalammaksi ja jossain vaiheessa tulee eteen tilanne, ettei niitä kertakaikkiaan ole. Minulla on kolme tämmöistä. Äsken kärähti yhdestä vic-piiri ja nyt huomasin, että sid-piirikin oireilee ja antaa vääriä nuotteja välillä. Mietin erilaisia tapoja, jolla kestävyyttä voisi parantaa ja mahdollisia vikoja vähentää. Rikkoutumiseen tulee mieleen seuraavat syyt:

- Staattinen sähkö, jota tämän ajan vehkeet eivät kestä yhtään. Joystick-portista on suora yhteys cia-piireille, jotka on helppo käräyttää rikki koskemalla pinneihin villasukat jalassa. Samoin sid-piirille menevä audio-input on erittäin herkkä staattiselle sähkölle. Pienikin ylijännite käräyttää filtterit saman tien.
- Huonosti toteutettu piirien jäähdytys ja tähän nähden reilu lämmöntuotto. Tietyt piirit käyvät erittäin kuumana, mutta mitään siilejä näille ei ole aikanaan laitettu.
- Kosteus tms pääsee vähitellen piirin sisään tekemään tuhojaan.
- Kuivuneet kondensaattorit päästävä läpi häiriöitä lyhentäen piirien ikää.
- Huonokuntoinen virtalähde päästää ylijännitettä, jolloin useampia piirejä voi palaa.

Minä kuulun siihen leiriin, että vanhoja laitteita ei saisi modata liikaa. Olkootkin sitten toteutettu kuinka hullulla tavalla tahansa. Esimerkiksi kiilamallin muuntaja omine typeryyksineen on omalla lailla osa laitteen historiaa. Vaakakupin toisessa päässä painaa kuitenkin huoli laitteen rikkoutumisesta, joten itse olen ajatellut seuraavia toimenpiteitä:

- Kiilamallin muuntajassa oleva 5V regulaattori poistetaan käytöstä ja tilalle laitetaan vaikkapa tällainen: http://www.ebay.de/itm/271218031794
- Kaikki isot ja kuumana käyvät piirit varustetaan kunnon jäähdytyssiileillä.
- Laatikon sisällä oleva ns. "kinkunpaistopussi" poistetaan tai ainakin sen yläosa leikataan pois, jotta lämpö poistuisi paremmin.
- Kaikki vanhat kondensaattorit uusitaan
- Ei jätetä kuusnepaa lojumaa mihinkään vintille. Käytetään sitä ja pyritään nauttimaan vanhojen pelien tuomasta ilosta.
- Katkaistaan sid-in ja maadoitetaan se noin sadan ohmin vastuksella, jottei filtterit kärähdä vahingossa.

Vielä jää cia-piirien käräyttämisen mahdollisuus. Olisiko tuohon jollain ehdottaa jotain ratkaisua? Sopivat zener-diodit inputtien rinnalle estosuuntaan kenties?

Olen samaa mieltä että vanhoja laitteita ei tulisi juuri modailla, no itsellä ei kyllä ole siihen oikein osaamistakaan, mutta kyllähän käyttöikää pidentävät muutokset on tarkoituksenmukaisia.

Itse olen koittanut visusti varoa staattisen sähkön kanssa. Ettei esim. tökkäse sormea control porttiin, kun on virtanappia tarkoitus painaa. Leipälaatikko 64:sen powerin vieressä lattialla mulla on pieni pöytätuuletin viilentämässä. Ja powerista mittaan sillon tällöin jännitteet ettei ole liian korkeita.

BTW, tuli mieleen, että taannoin luin vanhan Compute! lehden yleisönosastoa, ja sinne oli joku kirjoittanut kuinka hänellä osui se kasettiaseman johdossa roikkuva maadotuspiuha (mille ei ole 64:ssa käyttöä) 64:sen user porttiin, ja jotain siruja kärähti koneesta.

virgo

se kassu portin maadotus johto on aika turhake mikä melkein ensimmäisenä katkaistiin tai kiedottini itse johdon ympärille
ettei kertomaasi onnettomuutta päässyt tapahtumaan :)

kovimmat jäbät veti kutistesukan päälle ja kytkivät johdon oikeasti C64 sisälle
nämä hardcoodari eivät myöskään konetta juuri siirrelleet joten irrottaminen tuli kyseeseen lähinnä muuttojen yhteydessä

modaaminen on joissain tapauksissa ainoa keino tehdä asioita mitä haluaa
omissakin varastoissa modaamottomat ovat vähemmistössä koska rakentelu ja virittäminen vain on niin kiinnostavaa ja mielenkiintoista

Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

repsu

Genesis Forever Young

retroman

Lainaus käyttäjältä: repsu - kesäkuu 11, 2017, 09:24
Jees,  taas päässyt 64 Iltalehteen :)

http://www.is.fi/viihde/art-2000005249137.html

Sorry myöhäinen relpy,kun on ollut niin kiire.(velvollisuudet jotka ovat lain mukaan pakko hoidella)
Tuossa jutussa itseäni huvitti tuo termi "aikamatka".Mun ei tartte mennä kun olohuoneeseen ja laittaa töpselit kiinni seinään,niin se on siinä. :o
Sitten vain penkomaan lerppuja.Toisaalta on joskus kasettiasemaakin käytettävä,ettei koneisto ns.jähmety vaan on toimintakunnossa.

ps.NSA:lla voi olla hieman vaikeuksia ottaa selvää,mitä tuolla koneella teen kun/jos on aikaa.Koodaanko vai katselenko demoja?
    Vai pelaanko jne  :)