Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Skrolli
http://www.skrolli.fi

Main Menu

Miten kuuslankkusi päätyi sinulle?

Aloittaja Pitka_Masa, marraskuu 20, 2005, 20:49

« edellinen - seuraava »

janikosk

Ihan tarkkaan en ajankohtaa muista mutta pukki sen c mallin toi siinä 85-90. Kasettiasemalla varustettuna. Hyvin pelaa edelleen. Levarin ostin sitten jälkeenpäin muutama vuosi sitten.  :P

deizi64

siinähän muistaakseni kävi niin, että piti hommata parempi pelikone kuin colecovision tms ja vuosihan oli tuolloin 1987... muistaakseni oli käytetty c64c + 1541-II + kassuasema.
c64+RR-net+1541U

MrBassMan

#32
Joskus 80-luvulla hankin (lue: vanhempani hankki) koneeni uutena, siihen ajan myötä kaikki lisä laitteet sekä suunnaton kasa pelejä.

Sittemmin 2000-luvun alussa annoin koneen kaikkine laitteineen ja peleineen ilmaiseksi (hulluko olen?!) kaverille, syynä tilanpuute. Tulin joku aika sitten harmitelleeksi suunnattomasti, ja aloin kyselemään tältä kaverilta vieläkö kyseistä konetta voisi saada takaisin.

Kaveri oli tovin pelailtuaan laittanut koneen kiertoon, kaverilleen, joka oli myös jatkanut eteenpäin...

Useiden päivien selvittelyn sekä useiden yhteydenottojen tuloksena koneen omistaja löytyi, joka luovutti ilomielin koneen takaisin minulle! Oli viimeisimmän omistajan autotallin nurkassa tarpeettomana pahvilaatikoissa ja muovikasseissa.

Kävin noutamassa koneen kotio, ja eikun muistelemaan kultaista nuoruutta!
Mua puri retrokärpänen mut miksi suremaan, mä Commodore-Foorumilta löysin lääkkeen siihen puremaan!

Nepa

Ekan Kuusneloseni sain synttärilahjaksi vuonna -88, luulisin. Harvoinpa sitä on niin täpinöissään sen jälkeen ollutkaan. :) Kyseessä oli perinteinen leipälaatikkomalli kasettiasemalla, isä oli ne työkaveriltaan ostanut. Kasettiaseman jälkeen sitten seurasi levyasema ja levänneemmät hermot (erityisesti muun perheen ostalta). Sittenpä joku synkeä päivä vuosia myöhemmin Nepani meni ja hajosi, minkä jälkeen se päätyi serkkupojalle, joka kai sitä yritti ilman mainittavampaa menestystä korjailla. Tästä alkuperäisestä yksilöstäni en ole sen jälkeen kuullut. (Pitäisi kai pyrkiä siihen Kadonneet-ohjelmaan.  :)) Ainoa osa, joka alkuperäisestä laitteistostani jäi jäljelle, on Super Sketch -piirtolauta manuaaleineen ja ohjelmineen, joka oli jostain syystä hautautunut komeron kätköihin. Sellaisia ei taida pahemmin liikkeellä olla.

90-luvun lopulla, lukioaikoihin, sitten oli jo tullut niin ikävä Gianan siskoksia, että ostin Keltaisesta pörssistä uuden kokoonpanon menettämäni tilalle. Siihen kuului leipäloota, 1541 ja mps-801-printteri. Ja paljon pelejä, tottakai! :) Kirpputorilta satuin myös löytämään ison kassillisen alkuperäisiä pelejä, osa vielä muoveissa, hintaan 50 mk.

Sittemmin on kokoelma kasvanut, hamsteri kun olen. Ainahan sitä varaosia tarvitsee, jos ei muuta. :) Kuusnepoja on varastoituna viimeisimmän muistikuvani mukaan nyt 14, kasettiasemia pino, levyasemia samoin. Joystikkejä on niin ikään kertynyt, TAC-2:t kovimmassa käytössä. Lisäksi on pari 128:a (D-mallia ei vain ole vastaan tullut), VIC-20, C-16, pari Amiga 500:aa ja Amiga 600 (joka on tosin barbaarillisella tavalla raiskattu tietämättömien toimesta ja täten rikki). Kirjallisuutta löysin kierrätyskeskuksen "vie pois, ei kiinnosta"-pinosta ihan mukavasti myös, joukossa kirjoista rakkain, Commodore 64 Programmer's Reference Guide. :)

Muiden valmistajien koneita on toki jokunen myös, mutta ne ovat kyllä jääneet lähinnä koristeeksi. Commodoret, erityisesti 64 ja Amiga, ovat sen sijaan edelleen aktiivisessa pelikäytössä. Netistä kun etsii kasan itselleen tuntemattomia (kaksin)pelejä, hommaa pelikaverin paikalle, ja paahtaa verkon antimet disketeille 1541:n ja kaapelin avulla, niin vot! menee ilta rattoisasti. Ja koska kaikki kaksinpelit eivät ole aina hyviä, pitää jossain välissä heittää erä sitä ainoaa oikeaa WoWia, se on ainakin aina yhtä hyvä. :)

virgo

#34
ensimmäinen kone päätyi minulle kaverin lainatessa sitä minulle
muutaman viikon sillä pelattuani onnistuin koneen polttamaan resetinappula virityksellä
mutta into jäi ja ruinaaminen alkoi

nyt ei ole muistissa vankkaa faktaa asiasta mutta lopulta sain koneen joskus 85-86 vuonna
vanha kenkälankku malli ja tästä ruinaaminen jatkuin levarin saamiseen noin vuosi tai kaksi myöhemmin
tekeleissäni kummittelee 88 vuosi luultavasti niihin aikoinin ohjlmointi alkoi nostaa pahasti päätään
ja itse pelaaminen siirtyi taka-alalle

jos oikein muista kyseinen eka kone hajosi niin pahasti etten kyennyt sitä korjaamaan
sen jälkeen malleja on mennyt ja tullut
nykyinen käyttö ja ohjelmointi kone on kasattu kahdesta koneesta uusi kuori ja vanha sisus
johtuen vanhan Sid piirin lymyillessä vanhalla levyllä sijoituskin on normaali koneisiin poikkeava
toinen käyttö kone on 2xsid piirillä ryyditetty versio toimii tällä hetkellä MSSIAH alustana

http://www.8bitventures.com/mssiah/main.php
joku muistaa vanhemman version propete64

vaikea muistaa mikä on minkäkin koneen alkuperästä ja mikä ei
suurin osa koneista on osista koottu
D128 tuli myöskin hankittua mutta sen näppis ei koskaan saanut minua innostumaan ohjelmonnista
lähinnä koneen ostin vain siksi että sain Ultima 6 toimimaan musiikeilla ja taisi siinä olla myös nopeampi
levy käsittely
kone löytyi pörssin myyntiilmoituksista kuten niin moni muukin
varastossa löytyy myös CBM220 ja CBM700
ja totta kai C=One
VIC-20, C-16

Edit:
Nyttemmin C=One on myyty pois tilale n tullyt kaksi Turbo Chameleonia

Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

protek

Ensimmäisen kuusnepan sain käytettynä kasettiaseman kera muistaakseni vuonna 1986 Vicin tilalle. Vuotta myöhemmin sain hommattua vielä leivänpaahtimenkin. Muutama vuosi sillä tuli ahkerasti pelailtua, kunnes vaihdoin sen PC:iin.

Toisen kuusnepani hommasin vuonna 2002 työkaverilta kasettiaseman kera silloinkin. Siihen sitten rupesin metsästämään levaria, jollaisen sainkin sopuhintaan. Minulle tarjottiin sitten toistakin levaria ja sen päälle C128, kasettiasema, joystickeja ja läjä pelejä - ilmatteeksi. Molemmat koneet löytyy edelleen ja lisäksi löytyy C128D, Vic-20, 1571, 1541-II ja 1581.

x3

Ensimmäinen kuusnepa tuli taloon kovalla säästämisellä! Taisin olla 7 tai 8, kun rahat oli koossa. Sukulaisilta syntymäpäivälahjarahat yms. upposivat siihen. Vuosi taisi olla 1987 kun sen joulun alla sain ostettua.
Koneita on sittemmin puolta tusinaa ollut (mainittakoon että ensimmäinen kone toimii vieläkin, myin sen kyllä äsken pois likaisena mutta toimivana). Lähinnä näitä koneita on kertynyt ystäväpiiriltä jotka ovat melkein vieneet näitä romukeräyksiin, kunnes viime hetkellä ovat muistaneet että vanha sälä kelpaa mulle. :)

kössi

Muistan lapsena erään automatkan, jolloin isä kysyi haluaisinko tietokoneen. Olin varmaan 8-9 vuotias ja näin ollen elettiin joko vuotta 1987 tai 1988. Tarkkaan en enää muista. Vastasin isälle että en halua. En tiennyt mikä se tietokone on ja mitä sellaisella edes tekisin. Noh, muutama päivä tästä ja koulusta kotiin tullessani olohuoneen television edessä oli harmaa muovinen laatikko mustilla näppäimillä. Vieressä kasettiasema ja musta joystick punaisella napilla (Arcade ohjain). Yksi kasettikin oli, jossa luki endless. Jostakin ihmeestä mielenkiinto laitetta kohtaan heräsi ja soitin isälle töihin kysyäkseni miten tuo endless ladattaisiin. Shift ja Runstop isä kertoi ja sitten vain testaamaan. Pelaaminen iski kuin miljoona volttia, näin kliseisesti ilmaistuna. Soitin isälle uudestaan ja hän lupasi tuoda työkaveriltaan lisää pelejä lainaan. Nämä pelit sain lopulta pitää omana. Joukossa olivat ainakin: Magnificent Seven kokoelma, Combat School, Flying Shark, Ace 2 ja Action Hits kokoelma.

Kuusnelonen oli meillä pääasiassa pelikoneena. Omassa peruskoulun matikan kirjassa oli ohjelmalistauksia yksinkertaisia laskuohjelmia varten ja muutamaa niistä kokeilin kirjoittaa kuusnelosella valmiiksi. Ainakin jonkun kertolasku- ja neliöjuuriohjelman sain toimimaan niillä ohjeilla. Tietysti myös Mikrobitissä oli niitä pitkiä listauksia peleistä joita kaverin kanssa kokeiltiin saada toimimaan laihoin tuloksin. Naapurin poika oli sentään tehnyt joitakin omia pelejä ja sillä oli asiaan enemmän kiinnostusta sekä osaamista.

Amigan sain vasta vuonna 1992. Amiga piti saada, koska serkkupojan A500:lla pelit näyttivät niin hienoilta. Pelit kuten Road Rash, Sensible Soccer, Pinball Dreams, Wing Commander ja Monkey Island 1 ja 2 vetivät puoleensa. Myöhemmin olen harmitellut etten koettanut musiikin tekemistä, vaikka minulla oli joku musiikinteko-ohjelma sekä sampleja ja moduuleita (vai mitä ne oli nimeltään). Niillekin levykkeille piti laittaa pelejä päälle. Ehkä tuohon musiikin tekemiseen tulee joskus palattua, kun saa sen Amiga 1200:n ostettua ja jostakin etsittyä sopivaa softaa.

C64:stä ja Amigasta jäi lämpimät muistot ja molemmilla koneilla tuli pelattua aivan käsittämättömiä määriä. Myös joystickejä kului melkoisesti, heh heh...

Retrokärpänen puri vuonna 2002 ja oman vanhan kuuslankun kunto piti käydä tarkistamassa vanhempien varastosta. Harmiksi kone ei enää toiminut, mutta onneksi löysin kaverin kautta uuden koneen muutamaa vuotta myöhemmin ja vielä 1541 levyseman myös. Kuuslankkukin on samanlainen vanhanmallinen. Vanhat pelit ja kasettiasema ovat edelleen menossa mukana. 2-3 kertaa vuodessa ne tulee olohuoneeseen viriteltyä ja vanhoja hittejä pelattua.

exSyntaxError

Lainaus käyttäjältä: kössi - toukokuu 02, 2013, 20:33
Ehkä tuohon musiikin tekemiseen tulee joskus palattua, kun saa sen Amiga 1200:n ostettua ja jostakin etsittyä sopivaa softaa.
Näitä ihan samoja tracker -softia saa myös pc:lle jollaisilla amigallakin sitä musiikkia tehtiin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Tracker-musiikki
Renoise ja Skaletracker mm on varsin hyviä softia. PC:llä on tietyllätavoin helpompaa ja vaivattomampaakin se musiikin tekeminen vaikka musiikkia tehdäänkin ihan kuten amigallakin trackerilla. Ero vain on siinä että jos ammussa ei ole kiintolevyä on aika moista korppurumbaa etsiä sitä tiettyä samplea joka kävisi tekeillä olevaan kappaleeseen. PC:llä ne on kaikki käsillä heti ja nykytrackereissa ei ole enää kanavarajoituksiakaan.

http://youtu.be/jbQlsV0sB5Y
Jos rahaa olisi, ei raha olisikaan mikään ongelma..

kössi

Heh, arvasin että joku tähän vielä puuttuu. Olen tosiaan koettanut näitä tracker ohjelmia pc:llä jo 90-luvun puolivälissä, mutta olisihan se hienoa vääntää musiikkia ihan amigalla, jossa oli aikalaisiinsa verrattuna huippuluokan äänet. Ihan vain mielenkiinnosta pitäisi sitä joskus testata. Varmasti saisin omalla A500:llakin jotain aikaiseksi kuin olisi vain ne ohjelmat ym. tarpeelliset lisukkeet. Joku kerta kun saisi sen A1200:n hommattua, niin tulisi ehkä samalla innolla tutustuttua paremmin tähän musiikin tekemiseenkin. Nimenomaan amigalla.

exSyntaxError

No juu, se on aina näissä foorumeissa vähän niin että ei koskaan tiedä minkä verran kokemusta kelläkin on mistäkin. Kyllä ammullakin musiikkia saa luotua, joskin olen itse sitä mieltä, että jos välissä tekee sitä pc:llä niin ammuun ei tee ihan hevin mieli siirtyä. Näin ainakin se täällä mulla tahtoi mennä. Eteenkin mikäli ei sitä kiintolevyä ole käytössä. Toisaalta tulee sitä joskus kokeiltua jotain ihan kokeilun vuoksi. Esim pc:llä pyöritin amigan emulaattoria ja ammu-emulaattorissa c64 emulaattoria jossa pyöri muistaakseni antiriad -peli. Ihan kivuttomasti ja kaatuilematta sekin jopa onnistui :)
Jos rahaa olisi, ei raha olisikaan mikään ongelma..

kössi

Olet ihan oikeassa että pc:llä saa musaa tehtyä helpommalla. Itseäni vain harmitti että ei tullut aikoinaan edes testattua musiikin tekemistä amigalla. Se oli sitä aikaa kun pc miehetkin kadehtivat amigan äänipiiriä.  :)