Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#1141
se ongelma ratkesi ja tuli uusia
Ongelma oli väärin nimetty 1541 Rom file ja tästä syystä drive model valintaa ei pystynyt suorittamaan
kuten muutkin vicen Rom imaget ilman .ROM päätettä ja alkoi toimimaan
uutena ongelmana tuli D64 imagen kirjoitus ongelma ohjelmat vihjasivat kirjoitus suojatusta levystä
vaikka kaikki oli asetettu read/write tilaan
ongelma olikin itse linukan tiedosto järjestelmässä joka oli määritellyt D64 tiedoston ainoastaan lukutilaan
seuraava ongelma oli näppäin sijottelu ja niin sanottu .Key file ".VKM"
joku asiasta perillä oleva voisi hieman avata tuota
<- näppäin puuttuu kartasta ja on hyvin oleellinen näppäin turbo assyn kanssa toimiessa
sain F1 nappulan toimimaan korvikkeena

F1 7 1 1

koodilla mutta muilla erikois nappuloilla en saanut tuota toimimaan ??
§ näppäin olisi juuri sopiva mutta miten teen sen ???

muutama muukin näppäin on kadoksissa tiedän että ohjeissa on selitetty miten näppis filettä muutetaan mutta
se ei oikein auvennut mielestäni 7 1 1 koodinkaan ei pitäisi toimia yritin kyllä 7 0 0 kin tuloksetta
ideoita ?
#1142

mielestäni kirjoitin aiheesta jo kertaalleen foorumille mutta en enään löydä sitä mistään ??!?
eli uusiksi sama aihe jos on pariin kertaa pahoitteliut

eli käynnissä oleva peli projekti tarvitsisi tausta elävöittämis ohjelmaa
olette varmasti nähneet monta tähti scrollia missä tähdet scrollaavat vaaka suunnassa
monella eri nopeudella "etäisyyden mukaan"
(tähti pikseleitä rollattiin rimpsulla ROL / ROR  käskyillä)

ajattelin toteuttaa sellaisen peli ohjelmaani mutta se on jo nähty sitten iski hullu idea !
mitäpä jos saman tekisi vectori ohjelmasta tutulla piste ohjelmalla ja
esim. min 8*8 max 12*12 grafiikkamerkki blokilla
rutiinin jolla pystyisi vierittämään vapaasti kyseistä tähtitaivasta täydet 360 astetta

pelialueen pohja täytettäisiin ensin edellä mainitulla grafiikka lohkolla
ja tämän päälle vasta itse peli grafiikka voisi näyttää makealta
toisenlaisetkin toteutukset ovat tervetulleita ideointi vapaa

itse pelialue on tubla bufferoitu eli kaksi näytö muisti paikkaa
Grafiikka alue pysyy samana
tupla buferointi siksi että vierityksen tarvitsemat ruudun siirrot saadaan kellojaksoina jaettua
mahdollisimman tasaiseksi kuormaksi näin jää jokaisella päivityksellä enemmän aikaa tausta efekteille
luonnolisesti tähdet on synkattu vieritykseen niin että vain palikat tuntuvat valuvan alaspäin
taustan pysyessä paikallaan

omarutiini vie pisteen aktivointiin tai sammutukseen noin
yhden rasterin kellojaksoja olettaisin näin 100 pikselin liikuttamisen
olevan mahdollista yhden ruudun päivityksen aikana ??
hieman karumpi version ajaisi ohjelma looppina pisteiden sytyttelyä sammuttelua jatkuvasti
taustalla sen minkä ehtii ja piirron ja tyhjennyksen välillä pysähtyisi esim yhden ruudunpäivityksen ajaksi
en tiedä miltä tämä näyttäisi mutta olisi hienoa kuulla mielipiteitä
ja mikä olisi mahtavuutta nähdä valmis efekti ;)

itse en ole niin matematiikan kanssa sinut että saisin tuon joustavasti
ja komeasti toteutettua joten siksi pyytäisin apuja





#1143
tänks. pitää kokeilla ;)
#1144
tässä tapauksessa yksi d64 levy sisältäen Turbo Assemplerin ja sorsat grafiikka ohjelmat ym. eli kaiken tarvittavan
Attach disk imagella saan kyllä ladattua yhden softan emuun
mutta tämänkään jälkeen levyä ei pysty käyttämään
eikä minkäänlainen D64 montauskaan onnistu millekkään device numerolle

mutta joo pitänee vielä kokeilla tuota True moodia ...

tarkennuksen vuoksi nyt ei ole kyse peli levystä vaan yksittäisistä levy Imageista D64, D71, D81

#1145

elikäs yritin harpata tekniikassa eteenpäin ja aloittaa ohjelmien kirjoittaminen reisuilla
eli läppärillä ja emolla mutta linukka kone kiukuttelee
yksittäisen pelin Tape tai 64D levyltä käynnistäminen onnistuu ok
mutta jos koitan käyttää 64D levy imagea emulaattori joko jumahtaa tai
levykomentoihin tulee vastaus ettei deviceä ole kytketty tai toiminnassa
mistähän vois johtua ?
#1146
selvä homma odotellaan ;)
lähdekoodia tuskin alan kääntelemään ei ole jaksanut opetella miten se tapahtuisi
mutta linukalla kyllä muuten kaikki toimii ;)

on sen verran hankalaa tuo C64+PC virittely muuallla kuin himassa
olis hyvä jos pystys reisussakin ohjelmoimaan nebaa ja
sun systeemis kuulostais kyksinkertaisimmalta tavalta toteuttaa se
kolmen softan kautta suhaaminen ja testaaminen on aika työlästä mun kaltaiselle ohjelmoijalle
joka haluaa testata koodia jokaisen muutoksen jälkeen
tänks.
#1147
hetkinen
nyt tuli tenkkapoo miten tuon blukarin saa aktivoitua tai ladattua ?
#1148
kannattaa pongata Mssiah
http://www.8bitventures.com/mssiah/

muistaakseni sen mukana tulee tubla sid piirilevy
(vai oliko se nimellinen extra feature ?!?)
omani kasasin sellaiseen ja tuo moduli on varmasti parasta mitä C64
musantekemisessä on tarjolla !!! siinä on kaikki
varsinkin tubla SID "henkilöille" must ostos

tilaukset kätevästi tuolta samoin sid piirit
http://www.gentle-eye.fi/muuta.html
menee mainostamiseksi mutta ainoaa pitää pitää hengissä ;(
#1149
ihan tiedoksi
pelikehittely jäissä kun on nämä lomat lusittavina mutta kohta alkaa taas syntymään coodia
edelleenkään ei kovin varteen otettavia apu tarjouksia ole tullut ? ;(
#1150
dubbligator on hyvä valinta filekopioimiseen
suojatut ja alkuperäiset menee jo niblereiden puolelle
ja hieman vaikeemmalle osiolle yksin kertaisesti selittää
siitä pitäisi kirjoittaa ihan oma artikkelinsa :)

tuolta copyohjelmia
http://www.ntrautanen.fi/computers/commodore/archive/c64_levy.htm
#1151
luultavasi kaikki mistä haluat piireistä tietää on tuolla
http://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_SID
ja tuolla kuulee että parempaan vaihdoit
ensin 6581 ja sitten 6580
http://www.youtube.com/watch?v=BhUj4Mh0_qI

mutta asiaan luultavasti joudut muuttamaan emolla muutakin kuin pelkän piiri
hataran muistini mukaan 6580 on erilaiset suodin konka arvoit kuin vanhassa 6581
joten ei ole ihme jos kuulostaa oudolta
#1152
nice job
latasinkin heti tuon pitääpä kokeilla kun ehdin ;)
#1153
jaa a valitettavasti itseltäni ei taivu kuin tuo C64
joten emulaattorilla luultavasti joutuisi pärjäämään
kenttien suunnittelu onnistuisi periaatteessa
c64 tarkoitetulla Grafiikka editorilla bitti tasolla
http://www.fairlight.to/tools/pc.html
tuolta löytyy myös PClle kyseiset editorit

esim. tässä 8x suurennettuna
1 väri editorilla tehtynä. monivärisenäkin
toimisi niin saisi 3 erilaista erikois palikkaa

*=tyhjää
o=palikka

01234567890123456789012
*********ooooooo******* 1
oooooo********oooooooo* 2
*****o***************** 3
*****o********ooooo**** 4
*oooo**oooo*****o****** 5
*o**o**o**o*****o****** 6
*o**o**o**o************ 7

mutta kuten sanottua vielä en ole ehtinyt sinne asti
luultavasti yksi kenttä olisi tarkuus grafiikka ruudun alhaalta ylös asti seuraavan kentän voisi rakentaa viereen
mutta vielä en ole varma miten tuon toteutan bitti pohjainen kuulostaa tiiviiltä mutta varmasti on parempiakin
metodeja. peli alue on 9 merkkiä vasemmalta ja loppuu 9 merkkiä ennen oikeaa reunaa
40-9-9=22 vaaka. pysty koko ruutu
#1154
käännös työ edistyy aluksen kontrollit ja ampuminen valmistuivat viikonloppuna
osumien tarkistus vielä mietinnässä vieritys harkinnassa tai sitten vieritetään vain
grafiikka pohjia

kenttien suunnittelu ja mallinnus ideoinnin alla
teenkö valmiiksi mallinnetut tasot vai arvotaanko palikoiden asemointi
ehkä jännin olisi molemmat osa mallinnettuja ja suuniteltuja toiset ihan randomeita

jos haluatte seurata projektia palapalalta
sorsan muodossa ja valmiiden käännösten
myötä ilmoitelkaa niin laitan sorsaa jakoon

harmi vain että sorsa on nyt C64 uumenissa ja sieltä sitä on jokseenkin hankala
imutella esiin mutta yritetään

Grafiikka puoli edelleen hakusessa ja äänet...
ai niin ja kenttä suunnittelijoita kunhan
softa saadaan siihen kuosiin että sitäkin voidaan aloitella
ja jonkin lainen editori kyhättyä
#1155

ha haa pelin nimi on Block Hole (1990, Zemina)
ainoat referensit mitä löysin ovat MSX pelin tiedot
oliko tuo käännös argade versiosta tai toisin päin ei tietoa

http://www.generation-msx.nl/msxdb/softwareinfo/2371

käännetäänkös tuo nebulalle ??