Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#1126
tuossa reset kytkentä ( Liitteenä ) jota itse käytän valitettavasti en muista
kuinka suuri konkka tuohon kytkentään tuli
mutta veikkaan että resetlinjassa on 1k ylösveto vastus plus hieman extraa mitä
piirit itse nostavat tuota resetlinjaa
joten pieni keraami konkka riittää.
kunhan uF arvo vain on riittävän suuri 1-10uF liian pieni ei kykene resetoimaan kaikkia piirejä
mistä seuraa esim. kuvaruutu muistin sekoamista tai osittaista resetointia


testaus: kytkentä toimii jos painat reset nappulaasi pitkään ja kone resetoituu siitä huolimatta
jos koneesi jää mykäksi kunnes lopetat painamisen kytkentä ei toimi
ei myöskään silloin jos mitään ei tapahdu xF
#1127
onnistuuhan se vaikka hiuspinnillä jos omistaa vakaat kädet
C64 Cia piirit ei vaan oikein tykkää siitä et reset oikosuljetaan
muutaman kappaleen polttaneena muistuttaisin tuosta
ettei se ole ihan vaaratonta.
herra staattinen hoitaa tuonelaan minkä tahansa ison lutikan
johon resetti linja on kytketty

ja kannattaa muistaa et varaosahinnat pomppaa komeasti itse koneen arvon ylitse
Cia ~ 50-150€ Cpu ~80-200€
eli tuollaisen kytkimen rakentaminen tulee suhteelisen halvaksi verrattuna damageen
Bebek (tampere) user-portin liitin ~5€ siihen painokytkin ~1€
ja jos haluaa oikein varman päälle toimia niin yksi keraaminen konkka ~0.50€

eli reset kykin 1 ja 3 pinniin eli päälimmäiset

http://www.hardwarebook.info/C64/128_User_Port


#1128
Pelit ja pelaaminen / Vs: Stunt Car Racer - kisa
marraskuu 14, 2011, 20:24
Decathlon vanha kunnon joystik tappaja peli xD

taitaa olla tac-2 ainoa jota voin edes suositella käytettäväksi tuossa scapassa
se ainakin kestäisi rääkin

kalvo kytkin tikut meni muistaakseni rikko jo ekalla yrittämällä 1500 juoksussa
tosin pelaajan käsi ei ollu yhtään paremmassa kunnossa xF
mutta joo tuossa olisi jo oikeaa urheilu mieltä kunhan muistaa ettei pelaa sillä parhaalla tikullaan !!
#1129
Vanha keskustelu mutta muistaessani mainitsen erään asian.

ostin joskus ekoina C64 vuosina Basic kääntäjän joka ruuvaa koodista Konekielisen
eli Boostaa ohjelmaa huimasti alkuperäisestä ei aina ihan täydellisesti mutta kuitenkin
jos siis omistat basic koodia joka on muuten erinomainen mutta kärsii nopeuden puutteesta
voisin sen kääntää konekieliseksi tuolla ohjelmalla !!
ellen ihan väärin muista niin osasi simons basic kielenkin ?!?
käännöksen jälkeen ohjelmaa ei pysty muokkaamaan
vain yksi rivi on jäljellä
1 sys xxxx
alkuperäinen Basic versio tietysti on edelleen muokattavissa mutta pitää kääntää uudelleen
kun pääsen himaan voin laittaa esimerkki käännöksiä kokeiltavaksi

olettaen tietysti että kyseiset levyt ovat vielä hengissä pitäneekin kopioida ne ensi tilassa kovalle
ottakaa yhteyttä jos tuollaiselle käännökselle on tarvetta ;)
#1130
Last Ninja 1-3:
eikä vähiten musiikkien puolesta no ehkä 3 ei nään ole niin loistava
ja nimen omaan kasetti peleinä levy versiossa tasojen lataus musat ei pääse oikeuksiinsa ja tunnelma särkyy ;(

Druid:
en tiedä  mikä tuossa on mutta ihan sairaan koukuttava peli aikanaan

Elite:
ihan legenda peli ei sanat pysty kertomaan kuinka loistava peli tuo on
ja kuinka monelta tikulta on väännetty niskat tiukissa käännöksissä
GE Boogie kertoo legendaa tikusta joka oli hyvillä imukupeilla kiinni 10mm lasi levyssä
joka katkesi parhaimpina hetkinä xD

onhan noita mut tulivat ensin mieleen

#1131
1)
pitänee tunnustaa tässä vaiheessa ette moista peliä oo 2sec enempää testannut joten tuon puolesta en paljookaan pysty auttamaan.
pienellä poke kikkailulla saisi selville toimiiko kaikki kanavat

2)
aseman "lukuvalo" punainen Led jää palamaan ?
aseman Reset linja todennäköisesti palanut yksi TTL piirin vaihto yleensa auttaa muistelisin 74LS14  tai F malli HC ei käy


4)
yritin eilen löytää powerin speksejä mutta heti ei tullut eteen
oletettavasti joku +5 / 12 poweri riittäisi kunhan pinnit saisi tietoon

#1132

kohta 1)
määittele mitä tarkoittaa vain puolet ?
jos musat kuulostaa hieman erikoisilta kuin vanhemmissa koneissa syy on 6580 SID piirin rakenteessa
eli musat soi hieman erilailla varsinkin Sample puoli voi olla täysin kuollutta
toinen mahdollisuus on staattinen piikki audio in / out liittimeen
aiheuttaa monen laista sekavaa SId piirin toimimattomuutta
äänien todella outo vaeltaminen ja epä synkka hapettumat Sid piirin liitoksissa ja komponenteissa

2)
tämäkin vaatiin hieman lisää infoa
jos levy ei mene ollenkaan sisään se johtuu yleensä siitä että levy törmään lukupäähän
laitteen sisällä yleensä tämä johtuu levyn lukupään ylemmän osan nostomekanismiin hajoamisesta (katkeaminen)

levy menee sisään mutta luukku ei lukittaudu.
vika sulkeutumis mekanismissa tai mustumassa aseman levy aukko kappaleessa (halkeaminen)

3)
putsaaminen on hyvä aloitus isopropanoolilla saa apteekista
lukupää ja kumirulla tärkeimpinä pelkkä vesikin toimii ensiapuna ja palauttaa kumin kitkan
joskus play on jäänyt pitkäksi aikaa päälle ja yleensä tästä on seurauksena painauma kumi rullassa
kannattaa rullata play päällä tunti tai kaksi jos meno ei tasoitu rulla pitää vaihtaa
vaikeampi rasti on laitteen sisässä oleva vetohihna joka voi myös ottaa muotoja pitkästä käyttämättömyydesta
harvinaista mutta näinkin on käynyt sama ensi hoito kuin rullallekin tai vaihto
yleisempi vika on katkeaminen löystyminen tai vain paikaltaan luiskahdus
kassu aseman säätöön ja kunnon tarkistamiseen löytyy tältä foorumilta softa
http://www.com64.net/foorumi/index.php?topic=497.0

4)
laina muuntaja ?


#1133
Pelit ja pelaaminen / Vs: Longplay-sivusto
marraskuu 07, 2011, 20:12
olipas mielenkiintoinen sivusto ;)
pitääpä katsella saisinko jonkun oamkin pätkän tuonne zD
#1134
itse tykkäsin tuosta tetriksen melodiasta ihan sikana saattoi soida mun stereoista päiväkausia kun väänsin samlla toisellakoneella koodia toisin. finalcardrige päällä mikä aiheutti sample raidan puutoksen itse asiassa biisi on edelleen parempi
ilman sitä

en tiedä montako vuotta pelasin itse peliä kuulematta sample raitaa ollenkaan kunnes jukka siitä mainistsi
ja olin ihan äimänä" tetriksessä sample ääni raita wtf". minkä jälkeen vasta kuulin raidan alkuperäisessä asussaan xD
#1135
joo vaarallisia nuo Sid piirin kohdistuvat oivallukset jostain syystä tuo on se piiri joka
meikäläistä on aina kiehtonut c64 koneessa eniten
unet on ollu melkoisen ohjelmonti ja sid painoteisia eli erittäin kevyttä unta
koodi pyörii mielessä 24h että kiitos vaan xD
pääsis vaan himaan testaan ja kokeilemaan aidolla raudalla
ja ennen kaikkea katsomaan aitoa coodia miten ne sen tekee muutama idea kyllä jo on
jos rasteri aikaa jäisi ja muistia olisi enemmän tai olisi super cpu se tarkoittaisi tuolla tekniikalla
max 3x4= 12 sample kanavaa ja kahdella 24 kanavaa joista voisi lohkoa tarpeen mukaan chip raidoiksikin
mutta asiaan...

jos äänen jakaa 2 kanavalle
esim. 1 chip 2 sample kanavaa aitona 8bit raitana filttereillä silläkin saisi jo aika makeita saundeja
tai
sid chanel 1 chip sound
sid chanel 2 sample 8bit 1 chanel
sid chanel 3 sample 8bit 3 chanel
ja niin edelleen....
kellojaksoista tuntuu olevan puutetta täydellä 4 sample raidalla
ilmeisesti se ylitse ei pysty menemään koska tehot loppuvat kesken oman rutiinin kanssa hieman epäilin sen olevan rajana

yhdistäessä kaksi samplee pitää luvut jakaa kahdella ja laskea yhteen eli mitä enemmän yhdellä kanavalla on sampleja sen huonommaksi niiden taso menee neljällä kanavalla samplet pitäisi jakaa neljällä (muistelee)

voisin tuosta laittaa esimerkki irutiinia ohjelmointi alueelle jos jotakuta sellainen kiinnostaa ?
nyt nukkuun... ennenkuin karkaa mopo ihan täysin xD
#1136
No huh huh
näköjään tekniikka kehittyy edelleen xD
ihan sivu huomautuksena multa löytyisi 8bit digitoija C64 seen
tosin Samplen muokkaaminen on paljon helpompaa Amigassa tai muussa isossa koneessa
8bit samplet huh huh itselläni oli raaempi lähestymis tapa asiaan mutta
heh saapas nähdä mitä saadaan aikaiseksi
jos pystyisin ajamaan omalla rutiinillani 8bit samplea ulos se nopeuttaisi rutiinia huomattavasti
ja parantaisi ääntä pitääpä tutustua tuohon ;)
omani pystyy 3 chip ja 4 sampleen yhtä aIkaa mutta samplet on 4bit ja yhdellä Sid piirillä
4bittisellä äänellä roplaaminen vie suunnattomasti rasteri aikaa

#1137
loaderi rutiineita ei peliin tulee tarkoitus olisi ahtaa koko hoito yhteen lataukseen
itse peli ohjelma tuskin vie 100 blokkia enempää loppu jää musiikille ja Extra grafiikalle
moni tasoisen samplen hienoimpia puolia on se että huonokin sample paranee kun se soi
hieman eri synkassa  kuin toinen esimerkiksi sähkökitara saundeihin tulee enemmän rykiä
olkkonen (Yip) on tehnyt vastaavan rutiinin Netherword peliin (jukka tapanimäki)
mielestäni se ei ole ihan sama mitä minulla on mielessä koska soitto taajuus on melko matala

itse olen myös kirjoittanut 2 samplen rutiinin ja jopa editorin sille
kahden eri Nmi keskeytyksen ja kellotus ajastimen käytöllä tämä toimii mutta
max soitto taajuus puoliintuu :( eikä kuulosta hyvältä
ja vaarana on aina koneen kaatuminen Nmi jäätyä looppiin

uusimmalla rutiinilla ei näitä ongelmia ole ja jokainen sample voi soida omalla taajuudellaan
#1138
Musa Efekti osio on auki mutta uusinta uutta olisi kiva käyttää
jossain olen jo maininnutkin 2-4 kanavaiset Sample rutiinit (1 Sid)
stereo Sid ominaisuus ei olis myöskään huono ;)
http://www.8bitventures.com/mssiah/ <- suosin tuota mutta moni ääni sample rutiini tuossa ei ole
stereo Sid tosin löytyy...
eli jonkin lainen "oma" musa editori luultavasti pitää myöskin rakentaa ääni puolen onnistumiseksi??
Moni ääni Sample rutiini vie niin paljon aikaa ettei sitä luultavasti voida käyttää kuin
Hi Score ja alku ruudussa
2x sid ominaisuutta voidaan taas käyttää koko pelin ajan luultavasti kello jaksoja jää runsaasti ylitse

Mutta musan efektien aika tulee luultavasti viimeisenä kunhan saadaan itse peli moottori ensin hiottua
täyteen tehoonsa ottaen huomioon Sample rutiineiden aiheuttama tehon hävikki

olisi hienoa jos joku voisi nuo puolestani tehdä koska olen avuton tuolla puolen
tarkottaen sitä ettei minun sävellyksiäni sikakaan kuuntele kirkumatta xD
#1139
hmmm ensin tuli mieleen että olen tuon jo nähnyt C64 versiona mutta totuus taitaa olla lähempänä Amigaa xD
http://popuw.com/com64.html
mutta hienoa että uutta projektia kyhätään harmittavaa jos jää vain Flash versiolle se rajaisi monet
pelaamisen ulkopuolelle ;(
#1140
se ongelma ratkesi ja tuli uusia
Ongelma oli väärin nimetty 1541 Rom file ja tästä syystä drive model valintaa ei pystynyt suorittamaan
kuten muutkin vicen Rom imaget ilman .ROM päätettä ja alkoi toimimaan
uutena ongelmana tuli D64 imagen kirjoitus ongelma ohjelmat vihjasivat kirjoitus suojatusta levystä
vaikka kaikki oli asetettu read/write tilaan
ongelma olikin itse linukan tiedosto järjestelmässä joka oli määritellyt D64 tiedoston ainoastaan lukutilaan
seuraava ongelma oli näppäin sijottelu ja niin sanottu .Key file ".VKM"
joku asiasta perillä oleva voisi hieman avata tuota
<- näppäin puuttuu kartasta ja on hyvin oleellinen näppäin turbo assyn kanssa toimiessa
sain F1 nappulan toimimaan korvikkeena

F1 7 1 1

koodilla mutta muilla erikois nappuloilla en saanut tuota toimimaan ??
§ näppäin olisi juuri sopiva mutta miten teen sen ???

muutama muukin näppäin on kadoksissa tiedän että ohjeissa on selitetty miten näppis filettä muutetaan mutta
se ei oikein auvennut mielestäni 7 1 1 koodinkaan ei pitäisi toimia yritin kyllä 7 0 0 kin tuloksetta
ideoita ?