Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#1096
Bitin Nypläys / Vs: Kassun säätö ohjelma
tammikuu 09, 2012, 08:31
Hieno homma et toimii
Palautettakin on kiva saada
nyt tiedän et se toimii muillakin ko vaan mun koneella
#1097
Bitin Nypläys / Vs: Kuukauden tehtävä
tammikuu 08, 2012, 02:30
Nopea mun mallinen pätkä tuohon kisaan ;)
tosin hieman tulee huijaamis fiilis mutta
ainakin rutiini on nopea kun ottaa vive ohjelman välistä pois
ja on mun mallinen ohjelma kun en tuosta laskennasta niin perusta :P
(lue osaa)
eniten työtä teetti numeroiden tulostus mutta se olikin lopulta ihan easy kakku


*=$1000
LASKU

         SED        ;DESIMALI MODE ON
         LDA LUKU
         CLC
         ADC #1     ;LUKU+1
         STA LUKU
         CLD        ;DESIMAALI MODE OFF

         JSR NUM    ;NUMEROT TAI TEXT
         JSR TIMELOOP ;PIENI TAUKO
         LDA #13      ;TULOSTETAAN
         JSR $FFD2    ;RETURN

         LDA LUKU
         BNE LASKU    ;joko 100

         LDA #"O"
         JSR PRI
         LDA #"K"
         JSR PRI
         JMP LOOP     ;mennään odottamaan paluuta
                   ;editoriin
LUKU   .BYTE 0    ;luku 1-100
A3       .BYTE 3    ;jako 3
A5       .BYTE 5    ;jako 5

TIMELOOP            ;LOOP OHJELMAN
          LDX #1     ;HIDASTAMISEKSI
CM1       LDY #50
          LDA #$50
CM      CMP $D012 
          BNE CM
          DEY
          BNE CM
          DEX
          BNE CM1
          RTS
LOOP                ;ODOTELLAAN ctrl KEY

         LDA $DC01
         CMP #$FB
         BNE LOOP
         JMP $9000  ;paluu assempler ohjelmaan


PRI      = $FFD2    ;käyttiksen print rutiini

HEX
          .TEXT "0123456789ABCDEF" ;hex numero lista

NUM     JSR JAOT ;tarkistetaan osuvatko jaot
          CMP #1 ;a=1 joku jaoista osui
          BEQ NUMOUT     ;ei tulosteta numeroa
          LDA LUKU  ;numeroiden tulostus
          PHA       ;akku pinoon talteen
          LSR A
          LSR A
          LSR A
          LSR A    ;0000xxxx/16
          TAX
          LDA HEX,X
          JSR PRI
          PLA
          AND #$0F  ;xxxx0000
          TAX
          LDA HEX,X
          JSR PRI

NUMOUT   RTS

JAOT    LDA #0    ; akkuun 0 ettei sekoa paluussa
          DEC A3
          BNE JA2
          LDA #3
          STA A3
          JSR FIZZ

JA2      DEC A5
          BNE JAOUT
          LDA #5
          STA A5
          JSR BUZZ
JAOUT  RTS


FIZZ      LDA #"F" ;TULOSTETAAN FIZZ
          JSR PRI
          LDA #"I"
          JSR PRI
          LDA #"Z"
          JSR PRI
          LDA #"Z"
          JSR PRI
          LDA #1
          RTS

BUZZ    LDA #"B" ;TULOSTETAAN BUZZ
          JSR PRI
          LDA #"U"
          JSR PRI
          LDA #"Z"
          JSR PRI
          LDA #"Z"
          JSR PRI
          LDA #1
          RTS
#1098
Bitin Nypläys / Vs: apu ohjelmia...
tammikuu 04, 2012, 23:06
äh kun tätä aikaa kerran on niin korjattiin tuokin sitten heti kun meni ohjeet väärin :(

tässä päivitetty versio 1.1
joka tallentaa ja lataa 2048 tavua eli koko merkki grafiikka alueen mitä editori pystyy
käsittelemään mukana myös BH grafiikka file

editor A file edelleen korjaamatta eli F2 pyyhkii edelleen yhden tavun liikaa
kojaus helppo jos emussani olisi Assy editori
#1099
Bitin Nypläys / Vs: apu ohjelmia...
tammikuu 04, 2012, 22:20
lisä softista vielä sen verran että tuohon on vielä
Turbo kääntäjä joka tekee Data fileen Turbo Assyn ymmärtämään .SEQ muotoon

.Byte riveiksi tuon datan
tosin se on vielä testaamaton
#1100
Bitin Nypläys / Vs: apu ohjelmia...
tammikuu 04, 2012, 21:56
hmm...
miksi ihmeessä foorumin file koko rajoitus on 140kb ?!?!?
levyimagen koko on 170kb ?!?!?
eli ensimmäinen kirjoitus katosi bitti taivaaseen tämän takia :(
ei mennyt kuin tunti kirjoitaa sitä no otetaanpa uudelleen

Char Ed v1.0

ohjelma on siis vuodelta 1988
ainoat parannukset mitä siihen nyt olen tehnyt on
tuo tallennus ja lataamis mahdollisuus
Basic rivit 10000-

10000-10050 on save rutiini
10050-10070 load rutiini
loput ovat alirutiineita näille kahdelle

ohjelmassa on kaksi bugia
ensimmäinen on konekieli ohjelmassa joka piiloittelee
"editor a" fileessä ja lataantuu $c000 muisti osoitteeseen
F2 nappulaa painaessa konekieli rutiini putsaa editoinnissa
olevan kirjaimen datan mutta rutiini vuotaa yhden tavun verran
liian pitkälle ja pyyhkii seuraavankin merkin ylimmän tavun myös

toinen on save ja load rutiinissa
ne eivät tallenna vastakkais värimerkkejä
koska tallennus ja latais rutiini ei yletä niin pitkälle
asian on tekeillä parannus
ohjelma tallentaa Grafiikat vain ensimmäisen kilon alalta
1024 koko editoitavan alueen
tallentaminen vaatisi 2048 merkin tallennuksen
tämä voi itsekin korjata muuttamalla save ja load rutiini
For silmukan täyteen 2048 merkkiin mutta se sekoittaa
palkin piirto rutiinin joka jakaa lataus määrän 23 eri palaiseen
jos muutat For silmukan suuremmaksi pidä huolta että 599+2048/xx=~23
palkki rutiinissa

esim.
10110 POKE(GR+INT((T+TT)/115+0.5)+12+(4*40)),14:RETURN

ohjelmassa osa laskenta rutiineista suoritetaan enalta asetetulla laskukaava
muuttujalla Def Fn joka määrittelee mitä lasketaan rivit 1,4
ja itse käyttö kohteessa ei tarvitse kuin kutsua tätä muuttujaa Fn a(x)
tämä voi hieman sekoittaa jos ei ole tottunut tuota käyttämään

lataus ja save rutiinit myös sekoittavat Rasteri keskeytyksen
joten sitä ei tarvitse pelästyä kun niin tapahtuu Irq on vain linkattu
normaalin Irq kanssa ja muutettu Rasteri keskeytykseksi ja se sekoaa

järkevintähän olisi hoitaa latailut tms. konekielisenä mutta
en ole vielä purkanut tuota "editor a" konekieli filettä
jotta voisin sinne lisätä uusia rutiineita päivityksiä siis tulossa

ohjelmassa ei myöskään ole otettu huomioon muuttujien invaasiota
grafiikka alueelle tämä kannattaa ottaa huomioon kun tekee muutoksia
ohjelmaan tai käyttää sitä muuten vain älyttömän pitkiä aikoja
editoitava Grafiikka $3000-3800

ohjelmaa käynnistäessä ohjelma kysyy ladataanko merkki grafiikat (k/e)
tämä on tärkeää muistaa!!

ohjelma käyttää tallentaessaan muotoa "@:nimi"
eli pyyhkii aiemmin samalla nimiset fileet alta pois

kun vastaat alku kysymykseen "E"
kysytään uuden char tallenuksen nimeä eli nimetään tuleva file
itse levylle tämä ilmestyy kun painat tallennusta F6

"K" vastaus kysyy myöskin ladattavan char fileen nimeä
itse file ladataan vasta ohjelmassa painaessasi F4
jos sattumalta painatkin F6 on fileesi vaarassa pyyhkiintyä
Run/stop keskeyttää tallennuksen mutta joudut ehkä käyttämään
Validate komentoa saadaksesi fileen turvaan levyltä
samoin käy jos yrität tallentaa levylle missä ei ole riittävästi tilaa BAM sekoaa.
tästä seuraa että levyllä tämän jälkeen ole yhtään vapaata tilaa
Validate komento auttaa tähän

Char file
kostuu kahdesta osasta ensin on merkki grafiikkan malli ruutu
0-599 tämä musta tila missä voi kokeilla tekemiään merkkejä
0-1024 ja itse char grafiikka (V1.1 siis täydet 2k)

sanomattakin on selvää että lataus ja savetus kestää...

muistettava myös että alaruudussa F nappulat eivätkä muutkaan erikois
nappulat toimi. vain ylä ruudussa ne toimivat

:ed korjattu virheeliset ohjeet:
#1101
Bitin Nypläys / apu ohjelmia...
tammikuu 04, 2012, 10:44
tuota peli projektia touhutessa tuli mieleen

josko porukka haluaisi tutustua noihin apu ohjelmiin joita olen ajan saatossa saanut kyhäiltyä
ne eivät tosin ole mitään loisto tuotoksia mutta ajavat asian koska muiden tekeleissä oli aina jotain
miksi en niitä sisäistänyt joten oli pakko tehdä suuri osa apu softista ihan itse
suurimmassa osassa ohjelma runko on basic koodina ja pieniä Assy pätkiä buustaamassa toimintaa
joten niitä voi sitten itselleen muokkailla kuten tykkää ?
#1102
Bitin Nypläys / Vs: peli projekti Block Hole
tammikuu 04, 2012, 10:38
köh haluaako joku oikeasti nähdä itse peli sorsankin ?
saattasin tuon laittaa jakoon... jos kehtaan xD
#1103
Muut koneet / Vs: Android EVIX t1 Dead
tammikuu 04, 2012, 10:31
lisäyksenä vielä sen verran että valmistaja myöntää että joissain malleissa on todellakin vikaa
latauksen kanssa
elikä jos sinulla ei kosketus näyttö toimi oikein latauksen aikana palauta kone liikkeeseen
omani sain ainakin vaihdettua ja nyt toimii jopa latauksen aikana
testissä oli kaksi laitetta joissa molemmisa oli tuo sama vika
vasta 3 vaihto auttoi
samaten ison muistikortin aiheuttama ongelma katosi
uusi laite toimii täysin virheettä muistikortin kanssa ilman kikkailuja
#1104
Bitin Nypläys / Vs: peli projekti Block Hole
tammikuu 02, 2012, 11:50
raaka Grafiikka siis tehty mutta näyttää siltä että joudun palaamaan aluperäiseen vieritys rutiiniin.
koska merkki grafiikka vieritys vie liikaa merkkejä ja silloin tausta grafiikalle ei jää riittävästi merkkejä.
ilmeisesti pitää jälleen kerran ideoida hieman lisää toteutus tapaa
vai siirytäänkö suoraan tarkkuus grafiikka moodiin
vai pysytäänkö vielä merkki grafiikka puolella :/
#1105
Bitin Nypläys / peli projekti Block Hole
joulukuu 30, 2011, 11:48
grafiikka on luotu koska sitä aletaan tarvitsemaan tässä raakile grafiikkaa
monivärimoodissa hieman kiinnostaisi luoda moni väristä Hires grafiikkaa mutta siihen tarvittaisiin
uusi grafiikka editori ;( mutta ehkä vielä joskus kun päivityksiä aletaan tekemään
jos nyt saisi ensin pelin rungon toimimaan voi sen jälkeen keskittyä työkalujen hiontaan

ensimmäinen ongelma oli itse tekemässäni ohjelmassa (v.1988)
minkään näköistä tallennus mahdollisuutta siinä ei tietenkään ollut
joten sellainen piti siihen rakentaa muutama päivä meni pähkäillessä et miten tuo ohjelma on toiminut
ennenvanhaan modulissa lymyilevällä assy softalla tallennus sujui kätevästi
mutta emulaattorissa ei sellasita mahdollisuutta ollut ja onhan se paljon näppärämpää
kun softan sisällä pystyy tuollaiset tekemään ;)
#1106
jatkakaamme keskustelua tuolla Bitin nybläys alueella
sitähän tuo ohjelmointi oikeastaan on ;)
#1107
näyttää ihan mainiolta softalta mutta valitettavasti ei sovellu tähän tarkoitukseen :(
ajatus on vierittää palikoita merkkimuistissa
yhden merkin palikka tarvitsee liikkuakseen kahden merkkintilan
eli yhdestä palikasta 8 eriversiota pysty akselilla lisäksi tulee vielä kappaleiden sisälle sijoittuvat merkkit
3 erilaista eli 4x2x8=64 merkkiä
voi olla että onnistun vähemmälläkin
vieritys rekisteriin ei siis tarvitse koskea...
#1108
nyt en ymmärrä ???
tietääkseni tälläistä editoria ei ole olemassa vielä ?
ohjelma koodi menee uusiksi koska koko idea kentän vierityksestä vaatii sitä
#1109
tässä hieman esimakua ja ensimmmäinen screen shot projektista

homma on seissyt paikallaa jo muutaman kuukaiden joten on aika
starttailla sitä uudelleen tähän mennessä tapahtunut
alareunassa on valkoinen epämääräinen sprite koska grafiikkaa ei ole
jotain on saatava näkymään koodin toimivuuden testaamiseksi
"aluksen" liikkuteltavuus  on valmis ampuminen onnistui
mutta on tällä hetkellä uudeleen ohjelmoinnin alla kuten
blokkien muodostus rutiini.
reunukset ovat vain rekvisiittaa havannoinnin helpottamiseksi ja vierityksen havainnoimiseksi
samoin tupla buferoinnin toimimisen näkemiseksi
kuten myös kappaleiden pelialueella pysymisen havanoimiseksi

tästä eteenpäin luultavasti suurin osa koodista tulee muuttumaan
vieritys poistetaan tästä eteenpäin kappaleita liikutellaan merkkigrafiikassa
jolla saadaan taustat pysymään paikallaan ja ehkä hieman puristettua lisää vapaita kellojaksoja

ensimmäinen etappi on rakentaa kenttä editori ja samalla pääsen testaamaan
grafiikan siirtelyä. editoriin sisältyy myös itse kappaleiden kokoamis ohjelma
ja niiden rakentelu ohjelma

kokoamis ohjelma rakentaa tarvittavan merkkigrafiikka pohjan missä kappaleet voivat liikkua
rakentelu ohjelmassa luodaan itse kappale
kenttä editorila rakennetaan pelikentät ja testataan samalla kentän liikkeen aikaansaava rutiini
vieritys rekisteriin ei enään kosketa ellei tämä tekniikka osotaudu mahdottomaksi toteuttaa
#1110
itse asiassa kaikki C64 ohjaimet kytkee ohjaus linjat suoraan maahan
itse "emolla" on tarvittavat ylösvetovastukse ym. härpäke
jos sattumalta kytket +5 volttia ja maan yhteen joikka liitimessä
oletettava seuraus tästä on C64 koneen resetoituminen
ehkä sulakeenkin palaminen onnistuu.
mutta epäilen vahvasti että CIA piiri ottaisi tuosta itseensä


:edit: piste lisää ja rivin vaihto ;)