Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu

Pelikasettien säilyvyys ja kunto

Aloittaja Toni_Sarja, syyskuu 13, 2007, 12:39

« edellinen - seuraava »

Toni_Sarja

Sellainen kysymys, että mikä on paras tapa pitää c 64 pelikasetit kunnossa ja säilyttää? Kasetit on magneettisia ja  kuluu käytössä ja myös ajan myötä. Itselläni on monia kymmeniä pelikasetteja ja kaikkiin ei ole koteloa ym. Olen kuullut että säännöllinen kasettien kelaaminen on kaseteille hyväksi ja myös pitää välttää pitämästä minkään magneettisen lähellä.

Syntax_Error

#1
Lainaa...Olen kuullut että säännöllinen kasettien kelaaminen on kaseteille hyväksi ja myös pitää välttää pitämästä minkään magneettisen lähellä.
Magneeteista kasetit ei tykkää, se on selvä. Mitä tulee kelaamiseen, on yleinen käsitys tosiaan, että kasetteja tulisi aika-ajoin kelailla. Tästä oli joskus muinoin TM:n suorittama testi, joka todisti väitteen osittain vääräksi* (.. ja riippuu, ketä viimekädessä uskoo).
Kasetissa nauha on kahden ohuen muovilevyn välissä ja jokainen nauhan pyörimä kierros muodostaa kappaleiden hankausta. = kulumista. Kelattaessa tämä hankaus on moninkertainen verrattuna nauhalta normaaliin lukemiseen. Nauhaa luettaessa taas äänipää kuluttaa nauhaa. Syntyvä hankaus on itseasiassa vähemmän vaaraksi nauhalle, mitä kelauksessa nauhan reunaan syntyvä hankaus.

Vaikka muovilevyt, joiden välissä nauha pyörii, voidaan silmämääräisesti sanoa olevan sileitä, on pinta mikroskooppisesti ajateltuna, kuin santapaperi. Ennemmin tai myöhemmin nauhan reunaan syntyy pieni repeämä ja nauha mene lopulta tältäkohtaa poikki. Ja hyvin tyypillistä on, että juuri tässä kohtaa sijaitsi se kaikkein arvoikkain data, jonka pelastaminen on lähes mahdotonta. Lisäksi kannattaa muistaa, että kun nauha kuluu reunasta, kuluvat vastaavasti myös nämä muovilevyt. = Vertaus santapaperiin pahenee ja kitka lisääntyy.

Mainitsin tossa, että osittain vääräksi (*). Nauhoilla on tapana "hirttää", mikäli niille ei tehdä ajoittaista kelausta. TM:ssä tästä oli päätelmä jotenkin siihen suuntaan, että "kun nauhoja normaalisti siirrellään yms, nauha pyrkii pakkaantumaan ja lopulta se kiristyy ja soitettaessa liikakitka aiheuttaa ääneen mongerrusta nauhan liukunopeuden hidastuessa". Jotenkin noin sitä aikoinaan kerrottiin (syyksi epäiltiin myös sisään kerääntyvän pölyn ja sivulevyjen käytössä tapahtuneen kulumisen kitkaa lisävää vaikutusta).
Tosin tulee muistaa, että siinä myös mainittiin kelaamisenkin tekevän samaa. (Ristiriitaista, mutta jotain tämänsuuntaista muistelisin)

Eli loppupeleissä kelaaminen on haitallista, kuten kelaamattomuus. TM mainitisi jutun lopussa, että jos vanhoja nauhojaan haluaa tosissaan säästää, voi ottaa jostain toisesta vanhasta kasettisoittimesta äänipään, yms nauhaa kuluttavat osat pois ja kelata nauha alusta loppuun Play-nopeudella, jolla kuluttava hankaus on pienin mahdollinen ja nauha kelautuu lisäksi samalla nopeudella, millä sitä soitetaankin. (kelaus vetää nauhaa hiukan tiukemmalle rullalle, mitä soittaminen)

Tällekkin ajatukselle TM itse vitsaili, että oikeasti tuohon ei kannata ryhtyä, vaan ostaa lisää kasetteja ja ottaa varmuuskopioita, koska kasetit ovat niin halpoja... Mutta, ajat muuttuvat.. Nykypäivänä uusien kasettien saatavuus on aika olematon, joten ehkä jostain korvalappusteroista kannattaa sittenkin tehdä PLAY-nopeudella toimiva nauhankelaaja. .. Mutta asian lopullinen pointi, on tuo, että jo tuolloin myös suositeltiin varmuuskopioiden ottamista. Tarpeellinen juttu, jota ei kaikki ymmärrä vielä tänäpäivänäkään. :)

Mutta näin siis TM-lehti aikoinaan. En tiedä onko asiasta kunnollista myöhemmin tehtyä tutkimusta. Omaan korvaan tuo kuulostaa ihan järkeenkäyvältä selitykseltä. .. Jokainen voi muodostaa asiasta omat käsityksensä ja pohtia hyötyjä / haittoja ja puntaroida muutoinkin asiaa. Tämän enempää en pysty asiaan sanomaan.
5 rem - Sekodemo :) -
10 N=INT(200*RND(0)+1)
20 PRINT CHR$(N);
30 GOTO 10

Anza

Mulla on ollut kasetit 80-luvulta asti kirjahyllyssa rivissä koteloissaan. Matkaa telkkariin tms sähkölaitteeseen on ehkä 1.5m. Aurinko ei paista suoraan niihin koskaan. Huoneessa on ollut aina tasainen lämpö ja kosteus. Kaikki nauhat toimii edelleen moitteetta. Toisia on luonnollisesti käytetty ja kelattu enemmän kuin toisia, mutta silti.. Sama lerppujen kanssa. Lerput laatikoissa jokainen omassa paperitaskussaan pystyasennossa. Tärkeimmistä on tullut otettua ns. varmuuskopioita ajan saatossa mutta alkuperäiset siis toimii edelleen.

Paddington

Ei nuo kasetit ainakaan kovin helposti vaurioidu. Minä löysin koti kodin autotallista muutaman vanhan nauhoitetun pelikasetin jotka ovat olleet siellä kylmässä ja kosteassa jo useampia vuosia ehkä jopa yli 10 vuotta niin aina vain lähti pelit päälle :) Toki paras paikka olisi niille jokin pimeä ja tasalämpöinen komero,tälläista olen joskus jostain lukenut. Yhtään kasettia ei ole tarvinnut vielä laittaa roskiin vaikka vanhimmat ovat tuolta aivan 80-luvun alusta ja ovat olleet jos minkälaisessa varastossa milloinkin. Lerput tuntuu olevan vähän arempia tuolle kylmälle ja kostealle, niitä olen joutunut laittamaan roskiin  :'(

elektra

Minulla on pieni kysymys magneettimedian säilytykseen liittyen..

Olen säilönyt Commodore-tavaroitani - koneita, kasetteja ja lerppuja - suuressa peltiarkussa joitain viikkoja. Kamat mahtuivat sinne kätevästi, mutta alkoi askarruttaa, onko peltiloota paras mahdollinen paikka kaseteille ja levyille? Voiko magneettitiedolle käydä huonosti?

Pyydän mielipiteitä.