Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Skrolli
http://www.skrolli.fi

Main Menu

Retroa mm. C=64

Aloittaja repsu, huhtikuu 21, 2012, 18:46

« edellinen - seuraava »

repsu

Aivan pakko on kertoa Retron mekasta johon törmäsin ja sen tarina alusta loppuun.
Olin ollut Lahden Tietokonenurkassa aiemmin töissä mikrotuki-kasaajana, nooh jäin sitten eläkkeelle ja sitten vasta oli aikaa osa-aikaisena
käydä katsomassa kellarin kätköjä, oli kuin 2 maailmansodan jäljiltä, pahvilaatikoita n. 40-50kpl.
Yksi kokonainen kesä siinä meni kun otin laatikon kerrallaan ja tutkin mitä löytyy ja rakensin hyllyt ja jaottelin samat retro-kamat, mukana oli mm. Japaninkielin 110VAC tietokone, toimiva, nimeä en muista. Sinclair,Spectrum kassupelejä tuhansia, monia oli samaa satakunta, paras laatikko oli sellainen kasettipeli jossa tuli mukana kangashihamerkki :)
Muutamia tavaroita oli vain muutama harvinainen, toisia kuten pallo-joikkareita jotka toimivat c-64:ssakin oli muistaakseni 500 uusissa paketeissa :) sitten löytyi Sega Mega Driveja jne.. nooh sitten oli nurkka, huollon jäljiltä HUH. n. 5x6mx1m siellä oli vaikka mitä, c-64:n raatoja, kassu-asemien raatoja, lerputin aseman raatoja, wanhoja Famicon pelikoneita. muutama Vic-20:n pelejä, c-64:n uusia moduleita mm. Terminator. Sitten oli aivan styroxissa olevia A200:n lisämuistikortteja jne. 15kpl. huollon kamoista eli koneista katsoin toimivat ja ne laitettiin huutonettiin taikka liikkeen puolelle myytiin. Sitten loput "retroromut" laitettiin myyntiin periaatteella "5e:lla kaksi kassillista tavaraa valintansa mukaan"  ;D
Juma mikä homma oli, sitten kun olin saanut tuhannet pelit, modulit samoihin kasoihin niille piti rakentaa jonkinlainen järjestys-hyllyt ja tehdä oikein kartat mistä mikäkin löytyy ihan vaan kannettava kellariin ja teksti-editorilla "C64 kasettipeli paikka:D4  8kpl" jne..
Amigan kamaa oli kivasti, muutama rampa A500:n oli, uusia Sega Mastereita muovipaketeissa oli n. 20kpl. C-64:a wanhoja ruskeita styroxpaketeissa n. 5kpl. Sega Saturnin pelejä 20kpl. Sega Masterin moduleita 50kpl. Sega MegaDriven moduleita-lootineen(tietysti) n.300kpl jne..
Hinnat lähti aika korkealta kun pomo päätti niistä minä olin vaan duunari ja sain siitä hyvän mielen kiitokseksi, mutta tärkeintä oli minusta pelastaa tuolta kellarista karmeasta pahvilaatikko-merestä kaikki retrot ja jakaa-myydä se haluaville, sillä vain pomolla ja minulla on oikeus päästä kellariin kamojen kimppuun.
Muistaakseni hinnat olivat lopulta enemmän myrskyn mentyä: Mega Drive 10e, Sega Master 5e. Mega Drive kone 15-20e, Sega Master 50-70e.
Meidät löysi monet uuskauppiaatkin, mm. muistan muoveissa olevan jonkun Fantasy gamen Mega Drivelle, meiltä se lähti 12e, kaikki oli 12e/kpl. ei mennyt kauaa kun samainen peli ilmaantui huutoon ja se myytiin 40e:lla  ::)
Eli, meillä ei kellään ollut muuta kuin minulla aikaa ja tietoa jotenkin noiden reaalisesta arvosta.
Välillä homma meni käteen, mm. löysin roskista meiltä mennyt Sonixin uusia julisteita 200kpl muoveissa koko nippu, nooh minä laitoin ne myyntiin haluaville 20c/kpl. meni kivasti, nooh sitten kun pomo sai tietää niin ahneus iski :( piti saada niistä "harvinaisuuksista" 1e/kpl. siihen se loppui, lopulta meni muutama vuosi ja taas siivouksen tuloksena meni koko nippu keräyspaperiin, ahneus kasvoi niin että minä aloin siirtymään pois tulilinjalta, paras kauppa oli kyllä alkuperäinen Kiina-Pahvilaatikko Sega Master System 5kpl. kaikki avaamattomia ja toimivia ihan uusia 460e meni Ruotsiin kaverille.
Nyt kaverin kuuleman mukaan kaikki paikan retrot (loput) on myyty pois jollekkin könttäsummana, hintaa ei tiedä kukaan.
Sopii vaan ajatella että tuliko lopultakin järki käteen kun homma oli seis 4vuotta mun poistuttua linjalta. Spectrum, Sinclair kassut olivat tiukasti 1e/kpl. jo niistä olisi pitänyt tulla 1000-2000e, sitten oli moduleita jäljellä 30kpl â10e. Eksoottisemmat koneet olivat joku ihmeen SC-3000 kuminäppäinkone siihen löytyi kivasti moduleita aina basicista eteenpäin, onhan mulla se lista jossain kait vielä txt-muodossa.
Nintendoja meni kivasti 20e:n hintaan muuntajan kanssa, pomo laski koneen arvon muuntajalla, sillä koneella ei ollut muuta arvoa mutta 12VDV/1A muuntaja maksaa kaupassa 10-15e, eli se oli koneen hinta :(
Parasta oli alkuaika kun olin saanut inventaarion tehtyä ja listat valmiiksi, monet tilasivat postitse samaa peliä kassuissa "pötköittäin" kun oli tehdas muovikelmupötköissä :)
Kaiken kaikkiaan taitaa sen paikan retroilut olla ohitse, olihan siellä kaksi uutta pahvilaatikossa olevaa Amstrad PC:tä lerppuasemineen mutta niistä kun olisi pitänyt saada 100e/kpl niin ei hyvää päivää, vaikka uusia olivatkin.
Sitten yksi erä oli kiva; 50kpl n. Amstradin disketti-ohjelmia-pelejä, sääli ettei ne löytäneet haluaville.
Sinänsä sääli jos koko komeus meni muutamalla sataa eurolla, kyllä levikki olisi ollut laajempi minunkin aikani jos olisin saanut luvan myydä modulit 1e/kpl ja kassupelit 20c/kpl.
Mutta elämää vain tämä on ei sen enempää.

Tässä oli tarina yhdestä pölyisestä kultasuonesta joka löytyi ja tyrehtyi, vähän väärällä tavalla. Mutta jokainen tekee omalla tavaroillaan miten tahtoo.
Genesis Forever Young

Jarskimo

#1
Lainaus käyttäjältä: repsu - huhtikuu 21, 2012, 18:46
Nyt kaverin kuuleman mukaan kaikki paikan retrot (loput) on myyty pois jollekkin könttäsummana, hintaa ei tiedä kukaan.

Mä taidan tietää ehkä kuka noi loput kamat osti  8)
Ja oli kyllä melko mukavaa/hermostuttavaa luettavaa. Olisinpa minä löytänyt nuo kaikki ja olisin ottanut kaiken itselleni  ;D

EDIT: Yhden kuvan löysin tuosta, kun yksi yhdellä toisella foorumilla ilmoitti että oli ostanut jonkun varaston roippeet   http://desmond.imageshack.us/Himg7/scaled.php?server=7&filename=img20111108163245.jpg&res=landing

repsu

Kiitos kommenteista, piti vuodattaa elämäntarinan merkittävin virstanpylväs jonnekkin, ettei vain mene omien muistojen mukana hautaan.
_TODELLA_ säälittävää tuo kauppaaminen oli, minä olin siinä "puskurina" joka sai kaikki haukut jollei peli toiminut, piti lähettää - sopi vastaavasta jne. täytyy myöntää että turpiin tuli molemmin puolin, pomo oli kurkussa kiinni ja ostajat olivat kurkussa kiinni.
Loppujen lopuksi katson että olen kaikkeni antanut, muuten ne olisivat vieläkin siellä laatikoissa kenenkään puuttumatta :(
Tuo hintahaitari vaan ottaa päähän ja lujaa, minä en saanut myydä mitään kasetti-peliä alle 1e:lla, mutta itse pomo sitten kyllä antoi palaa.
Tosin muistin välillä jotain esim. Jouluna kun valitteli että tahtoisi pukilta jotain muttei ole rahaa, niin äkkiäkös sille laitoin "kivan" ylläripaketin
esim. Mega Driven sinkoja oli uusina 30kpl - laatikkoa, oli se välillä hauskaakin laittaa jollekkin ilmasex jotain mitä meillä oli noinkin paljon.
Tietääkö kukaan noita loppujen kasojen hintoja? kiinnostaisi kun sen pomon mulle määräämä arvo olisi ollut n.1000-2000e?
Genesis Forever Young

repsu

#3
Jooh tuttu kuva oli, tuosta oikealle oli sitten n. parisataa uutta paketeissa joikkia ja siitä oikealle oli metallihyllyt joissa oli Mega Driven pelit ym. varaston toisella seinällä oli kauniisti riveissä Amstrad disketit ja kassut  :'(
Noi menacerin tykitkin "piti" muistaakseni myydä 20e/kpl, että näin maailma loistaa arnoseni, niinpä tekee :(

Ainiin, muistin vielä että oli n.parikytä alkuperäistä pc:n cd:tä manuskoineen+telineissä cd-romppu-ohjelmia pc:lle n.100kpl. + pleikka 1:n ja kakkosen alkuperäisiä pelejä, parhaimmat taisi olla alkuperäiset cd-32:n pelit.

Olisi kiva saada lisää kuvia, olisi kaverin kannattanut pyytää inventaario-lista mukaan, sinne koneelle ja korpulle mä ne jätin, siellä on aakkostettuna/Lajiteltuna kaikki jokaikinen laskettuna  :-\
Genesis Forever Young

Jarskimo

Yksi lahtelainen nuo tavarat osti tuolta. Muita kuvia en valitettavasti löytänyt kuin tuon. Itse ostin tuolta tyypiltä muutamat C64 pelit mitä oli jäljelle jäänyt. Eipä siinä mitään ihmeempää ollut kuin joitain jalkapallo pelejä ja muita yksinkertaisia pelejä. Terminator 2 laatikko ja peli tuli myös hommattua.

repsu

Juuh, työkoneella oli muitakin kuvia jotka vierailijat olivat ottaneet aikoinaan. Se alun konekanta oli _mielenkiintoinen_ se japanilainen kone taisi mennä kiivaan kilpailun ja myymisen jälkeen 150e:lla. sitten sinne jäi ilman muuntajia Sega Mastereita uusissa paketeissa. eipä muuta :(
Itseäni olisi kiinnostanut Sega Masterin modulit 5e/kpl. ei muuten mutta hankin siskon pojalle upouuden tuollaisen sieltä liikkeestä maksoi silloin 35e, eipä se taida pahemmin pelailla niitä enää kun on pleikka I:n jonka modasin  :'(
Ne satakunta pc-cd:tä wanhoja kyllä mutta olisi kiinnostanut kun sielllä oli jotain pc:llä vuonna 1-2 väännettyjä demoja jne. peleistä en niinkään välitä, sitten oli yksi kaunis peltikotelo uusi, jonkun pelin kotelo. eipä mennyt edes huutonetissä 5e:lla kaupaksi.
sitten oli rekvisiitta ostajat, jotka tahtoivat ostaa mainos-laatikoita jotka oli tarkoitettu firmoille mm. C64 jne. mutta eipä nekään kelvannut oikein kellekkään edes parilla eurolla, roskiin menivät :(
Genesis Forever Young

Jake64

Itssekin ostin 12 kpl uusia SpeedKing tikkuja, kun tuossa pienemmässä laatikossa niitä oli tuo 12 kpl. Hintaa jäi tikulle jotain 5€. Tarjosi myös loppuja 48 tikkua noin 3€ kappalehintaan, mutta mulle nuo 12 tikkua kyllä riittävät.       

Onhan noita tikkuja ollut huutonetissä myynnissä ja on varmaan vieläkin 5€ kappalehintaan.

repsu

Eipä taida enää olla speedkingin tikkuja, sillä noista kamoista minä huolehdin pääasiassa ne huuto-pelikonepeijooni, nes-retrot myynnit. Nes-retrot alkoivat valittamaan kun kehtasin ottaa vielä nes-koneiden ja modulien päälle postikulut niin vedin koko listat pois sieltä ja totesin että olkaatte sitten ilman. Oli kiva myöhempää katsella kavereiden messuja "Höh,, nyt se veti kaikki myyntilistat pois"  ;D
Sitä saa mitä tilaa. Ja tuo oli ohjehintakin noille tikuille aina 5v taaksepäin 5e/kpl.
En muista laitoinko tänne 5vuotta takaperin listoja noista kamoista, jaksoinko. c-64 kamat meni muutenkin kivasti, pomo vaan ei tajunnut oikein että jostain Terminator C64-kotelostakin voisi saada euron, mutta tajusi että julisteesta voisi saada euron vaikkei siitä maksettu kuin max.20c :(
sitten noudatettiin valintatalon logiikkaa, eli parempi roskissa kuin tarvitsijoilla pöh

Nooh eipä ole sitten kaikkia tikkuja ostanut kun viime inventaarion mukaan mitä tein niitä oli melkein 400kpl.
Genesis Forever Young

sunn

#8
Laitanpa minäkin tähän  ketjuun muistoni, ettei tosiaan hautaan mene mukana. Meillä ensimmäinen tietokone oli tässä ketjussakin mainittu Sega SC-3000. Sitä tuotiin ihan virallisesti Suomeen ja edustus oli Expert-ketjulla. SC oli melkoinen outolintu eli oli jo nämä Segan myöhempien mallien sudenkuopat markkinoinnissa havaittavissa. Tekniikan Maailman testeissa kone kuitenkin pärjäsi ansaitun hyvin. Kuriositeettina konetta myytiin myös Ranskassa suht. hyvin, mutta Saksan maahantuonti ei muutamaa näytekappaletta lukuunottamatta toteutunut. Japanin ohella kone oli erityisen suosittu Australiassa ja Uudessa-Seelannissa, harrastajia on siellä tänäkin päivänä. Uuden-Seelannin markkinat on tavallaan UK pienoiskoossa, joten on melko tyypillistä, että uusien koneiden myyntiä testataan ensin siellä. No, loikataan ruohonjuuritasolle tältä yleiseltä tasolta. Oma kone piti myydä, että sain rahoituksen Commodore 64:een. Siinä meni kaikki Suomeen tuodut moduuli- ja kasettipelit mukana. Kukahan koneen osti Loviisan Määrlahdesta? No, se tuskin selviää enää. Toivon mukaan pelit eivät menneet lopulta kaatopaikalle, kone oli kuitenkin lapsille menossa.

Sain vuosien saatossa kaikki pelit taasen haalittua muutamaa hankalaa peliä lukuunottamatta. Suuri kiitos tästä myös "Retronurkan" Repsalle ebayn ohella. Et sillä kerralla ollut paikalla, kun satuin käymään liikkeessä, mutta tulihan noita paketteja postissa ja mukana vielä Batman-jääkaappitarrat ;). Hauska olisi kuitenkin ollut tavatakin näin suuri vaikuttaja retroharrastukseen pienessä maassamme ja vielä pienemmissä piireissä.

Noita ketjussa mainittuja SpeedKingin pulikoita oli myös MSX-miitissä Helsingissä. Lieko olleet samaa perua? Ostin yhden kappaleen MSX-miitissä, siinä oli kyllä ihan selvästi MSX-lisää mukana, kun vertaa tämän ketjun hintoihin ;). Tuo miitti lienee ollut niitä harvoja tilaisuuksia, missä Sega SC-3000 on maassamme ollut julkisesti esillä 2000-luvulla? Minulla oli kone ja hyvä pelivalikoima mukana. Sega SC-3000 ja Spectravideon SVI-328 olivat suuria väliinputoajia, joille löytyi harrastajia. MSX jyräsi nämä pre-MSX-koneet, kun moni harrastaja sitten "päivitti" MSX-koneeseen tai meni kilpailijan leiriin. Itsekin vaihdoin Commodore 64:n kun Segalle kerkesi hankkia jo kaiken sille täällä myydyn.

Silloin kultaisella 80-luvulla Porvoon Expertillä oli Sega SC-3000 ja Segan rattiohjain demokäytössä. Siellä Porvoossa lie muutama koululainen Suomessa ottanut ensi kosketuksensa Segaan pelihallien ulkopuolella. Pelien hinnat olivat melko kovia, mutta ei sentään Commodore 64:n moduulipelien hinnoissa liikuttu. Kun suuri kotimikrobuumi laantui ja Tasavallan Tietokone valtasi markkinat, ei näille Segan ja esim. Memorexin kaltaisille häviäjille historiikeissa ole montaa sanaa uhrattu.

Seuraavaksi Master System otti takkiinsa NESsiltä ja Segan alakynsi vain jatkui. Commodore 64:lle tuli pari hienoa porttausta kuitenkin. Up'n Downia, Tapperia ja Spy Hunteria tulee pelattua vieläkin Commodorella ja nämä lienevätkin monelle tuttuja. Ehkä tästä Segan alkutaipaleesta tietokonepuolellakin tästä nyt joku käsitys muodostui, kun ottaa vielä Googlen tueksi. Jos SC-3000 koneen päättää hankkia kokoelmaan, kannattaa ebaysta ostaa H-malli, jossa on jo aivan VIC-20 näppistä vastaava kunnollinen näppis. Kone on loistava kone esim. Basic-ohjelmointiin sitä harrastaville. Microsoft Basic tässäkin koneessa sisäänpultattuna :)



virgo

#9
Hmmm... SC-3000 tuollainen on kulkenut mukana aika pitkään
ainoa moduuli siihen on Basic joten pelejä en tuolle koneelle ole nähnyt yhtäkään
olisi mukavaa joskus tutustua kyseisen koneen peleihin
olen jopa harkinnut myymistäkin muutamat kerrat...

voisin muutaman ylijäämä pelin ostaa jos sellasia jollakulla on ?
ihan vain mielenkiinnosta

kyseinen kone oli joskus oman hankintalistan kärjessä en vaan enään muista miksi
arvotin sitä enemmän kuin C64 saattaa jossain olla vielä lehdistä leikatut mainos julkatkin kys koneesta xD
no taloon tuli C64 ja sille tielle sitten jäätiin ja hyvä niin tiedä sitten kuinka pieleen elämä olisi mennyt jos
tuon SC-3000 koneen olisin saanut
itse koneen hommasin työkaverilta sitten myöhemmin kun halusin kyseisen koneen edelleen omistaa xD
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

janikosk

Kaivelin tuossa vanhoja korppujani ja vastaan tuli korppu jossa lyijärillä kirjoitettu: Pd-ohjelma esittelylevy, Tietokonenurkka Lahti ja puh.numerokin löytyy.  :) Tarviipa testailla toimiiko.  :old: (korppu siis)  :laugh: