Commodore 128D kunnostus

Aloittaja varaktori, helmikuu 11, 2018, 19:43

« edellinen - seuraava »

varaktori

Jospa minäkin ottaisin tuon Commodore 128D:n huollettavaksi ja tekisin siitä itselleni päivittäiseen käyttöön koneen. Ajattelin siinäkin perusteellisen puhdistuksen ja valkaisun lisäksi vaihtaa ainakin virtalähteeseen elektrolyytit. Josko tähän ketjuun dokumentoisi miten homma etenee.

varaktori

Onko kukaan selvitellyt mikä olisi hyvä korvaava tuuletin? Saman kokoinen, suunnilleen saman verran ilmaa liikuttava ja mielellään tietysti hiljainen.

junnu78

#2
Hyvästä en tiedä, mutta itse korvasin orgis tuulettimen zephyr merkkisellä, kun sattu löytymään semmoinen.
20cfm ja reilu 33m3/h. 17-18dBA. Vielä ei ole mitään hajonnut.
Ehkä joku noctuan tuuletin vois olla parempi ja 25 paksuudessa. Itsellä tuo kyseinen 15paksu. Jossain vaiheessa kokeilen vaihtaa tuon 25 paksuun.
En nyt muista orgis tuulettimen arvoja. Netistä ne pitäis kyllä löytyä.

Kannattaa katsoa mahdollisimman isolla cfm lukemalla ja kun dBA alle 20, saa taatusti hiljasen.

varaktori

Näissä on ilmeisesti käytetty vähän mitä on käsiin sattunut, mutta tässä minun yksilössäni se näkyy olevan Panaflo FBH-06A12L josta en nyt 30 sekunnin googlaamisella löytänyt vielä mitään.

varaktori

Onko kukaan tehnyt luetteloa kaikista Commodore 128D:n elektrolyyttikondensaattoreista? Powerista löytyy:

100uF/385V 1kpl
2200uF/16V 3kpl
1000uF/16V 1kpl
470uF/16V 1kpl
10uF/50v 2kpl
1,5uF/50v 1kpl

Tuo ensimmäinen on Roe Roederstein matala ESR elektrolyyttikondensaattori. Mielenkiintoinen valinta kun ei käsittääkseni ihan halvinta kuraa ja audiofiilit pitävät sitä korkeassa arvossa. Tekisi mieli uusia kaikki elektrolyytit kun koneen nyt joka tapauksessa joutuu purkamaan osiin. Jos ei kukaan ole noita dokumentoinut, niin pitää sitten itse käydä kaikki läpi jotta saa ne hommattua yhdellä kertaa.  :P

varaktori

Tästä mallista löytyy elkoja seuraavasti edellä mainittujen lisäksi:

100uF/16V
220uF/50V
330uF/50V
1000uF/25V aksiaalinen
10uF/25V 2kpl

pienikoisia
100uF/6.3v
10uF/35v
10uF/16v 8kpl
1uF/50v

junnu78

Minä vaihdoin kaikki konkat tuohon virtalähteeseen.
Kannattaa ostaa laadukkaat konkat tilalle.
Itse jouduin parista paikasta tilaileen, kun täältä käsin en niitä pienempiä löytännyt.
Joutu turvautumaan ulkomaille.

varaktori

Joo minä tilasin peräti kolmesta paikasta että sain mieleiseni elektrolyyttikondensaattorit. Nyt niiden saapumista sitten odotellaan. Miten toteutit piirien jäähdytyksen? Siinä lienee kaksi vaihtoehtoa. Voidaan käyttää sitä alkuperäistä peltiä tai sitten oikoa/poistaa ne siinä pellissä olevat viikset jotka ottavat piireihin kiinni ja käyttää ihan oikeita jäähdytyselementtejä.

junnu78

#8
Käytin alkuperäistä systeemiä.
Taivuttelin vaan paremmin ne lärpäkkeet, että ottavat paremmin kiinni.
Hopeatahna väliin.

Toiset jättävät kokonaan alkuperäiset pellit pois. Korvaavat erillisillä jäähdytyselementeillä.
Kovemmat jättää pellit ym pois. Näitä tulee vastaan tämän tästä.
Jos noita erillisiä ei laita, kannattaa edes se pelti pistää.

Avata noi virtalähteet kannattaa ja edes puhallella pölyt pois aika-ajoin.
Kuvassa A2000:sen virtalähde, hetkeen ei ole putsailtu, saati ikinä.

varaktori

No juu sanoisin että kuvan virtalähde kaipaa kyllä puhdistusta. :P

Oma 128D ei ollut pölyinen ja näppäimistö ei ole edes yhtään kellastunut. Sille ei ole mitään mieltä tehdä Vanish Gold käsittelyä. Kotelo toisaalta on ja se pitää tässä vaalentaa. Taidan käyttää sitä alkuperäistä peltiä jäähdytykseen niin kuin se on alun perin tarkoitettukin, niin pysyy kone mahdollisimman alkuperäisessä kunnossa.

varaktori

Levyaseman ohjainkortilta löytyy vielä 1uF/50v joka ei ollut tuossa listalla.

varaktori

Commodore 128 koneissahan on se ylimääräinen piirikanta ROM piirille. Oletteko siihen mitään laittaneet? Siihen kai ainakin jonkin Basic laajennuksen voisi laittaa ja oliko niin että osan GEOS käyttistä saisi siihen?

junnu78

Mulla on siinä käytössä geos piiri. Tosin levykettäkin tarvii käyttää sen kanssa.
Pystyn kopioimaan ton piirin, jos haluut kokeilla.
Pitää vaan kattoo löytykö multa tällä hetkellä siihen sopivaa eprommia.

varaktori

Voisi sitä kokeilla. Mulla on täällä piirejä pilvin pimein ja ohjelmointilaite. Olisiko linkkiä laittaa mistä saa piirille ruokaa? :worship:

varaktori

Löysin todennäköisesti oikean. Siitä näkyy olevan oma versionsa riippuen käyttääkö 1571 tai 1581 levyasemaa. Lisäksi ainakin jälkimmäisestä löytyy jenkkiversion lisäksi saksankielinen versio. No tuli tämä kunnostuksen alla oleva 128D jo kasattua joten en siihen laita, mutta josko seuraavaan joka tuossa jo odottelee vuoroaan. Tästä nyt työstettävästä puuttuu vielä virtalähde kun odottelen siihen uusia elektrolyyttikondensaattoreita saapuvaksi. Laitan jotain kuvia lopputuloksesta sitten tänne.