turbo tape komennot

Aloittaja ikons, marraskuu 07, 2003, 11:43

« edellinen - seuraava »

ikons

en millään muista miten noita turbo tape loader ohjelmia käytettiin, eli voisiko joku antaa komennot joilla turbo lähtee ajamaan pelejä.. (jotain tyyliin <-L'ohjelman nimi' ??)

..perusjuttuja tiedän, mutta mistään ei tahdo löytyä ohjeita ja polttelee päästä pelaamaan vanhoja klassikoita kopsukaseteilta..

fmatic

Wanha legendaarinen Super Turbo Tape - pelit (valkoisella pohjalla mustalla tekstit) pelittää ainakin ihan tuolla <-L komenolla

ikons

niin, ohjelma on tarkalleen turbo tape 64, mustalla pohjalla vihreä teksti, kun käytin

<-L
<-L'*'
<-L"*"
<-L'*',1

(joissa '<-' on nuoli vasemmalle merkki)ym komentoja sain aina syntax errorin.. eli tarkan syntaksin jos joku tietää niin olisin erittäin kiitollinen!! ;)  

fmatic

Harvinainen tapaus mutta joissain turbo tape versioissa riittää turbon latauksen jälkeen ihan perus LOAD komento ja kun peli on valmis niin ensin POKE2191,13 ja sitten komennetaan RUN

Tämä menetelmä on myös käytössä jos itse kääntelet netistä löytyviä T64 ja PRG tiedostoja WAV-PRG ohjelmalla kasetille. WAV-PRG hyödyntää juuri tuota Turbo Tape 64

Oheessa linkki kirjoittamaani opastukseen jos innostut kääntelemään T64 tiedostoja Commodorelle

http://commodore.sigmatic.fi/artikkelit/teknoartikkelit.shtml

Thalion

En ole törmännyt moiseen turbo tape -ongelmaan ikinä, mitä F-Matic tuossa selosti. Löysin forumin vasta, ja vaikka edellisestä vastauksesta on kulunut kohta 9 kuukautta, otan osaa keskusteluun ensimmäisenä tehtävänäni täällä.

Kukaan ei ole maininnut RUN-komentoa vielä tässä ja mikäli lataat turbo tape -ohjelman normaalisti kasetilta, voi olla että se ei käynnisty heti, käynnistä turbo RUN-komennolla. Jos kyse ei ole tästä, niin suosittelen käyttämään jotain tuhannesti tyylikkäämpää turbo-softaa, kuten esim. aikoinaan ainakin "Turbo 3" -nimellä kulkenutta turbolaturia jonka erikoisuutena muihin turboihin nähden on se, että se myös näkyy ja kuuluu TV:ssäsi (tai missä sulla sitten ikinä se kone onkaan kiinni), joten tämän avulla käy kasettiaseman äänipääruuvin vääntäminen huomattavasti helpommaksi.

Turbojen normaalit komennot on:

<-L : Turbon LOAD-komento. Tällä lataat minkä tahansa turbofilun mikä tulee piuhalta vastaan, mitään tollaisia <-L"*" -tyyppisiä ratkaisuja ei tarvita, mutta toki sillä voi ladata vain sen tietyn pelin minkä aikoo ladata.

<-S / <-S"PELI" : Turbon SAVE-komento. Joissain tilanteissa - yleensä muistin puutteen vuoksi, ei voi tallentaa peliä nimen kanssa, mutta tätä varten on olemassa muita muistiinpanovälineitä. Olen kokenut "Turbo 250"-ohjelman parhaaksi vaihtoehdoksi muistisyöpömpiä pelejä varten, sekä lataamaan että tallentamaan niitä.

<-V : Turbon VERIFY-komento. Tätä ei niinkään tarvitse juuri ikinä mutta onpahan komento siinä missä muutkin. Tämä jotakuinkin vain tarkistaa toimivuuden tai jotain sellaista. En ole käyttänyt kovinkaan monesti viimeisen 10 vuoden aikana, joten en muista ihan tarkasti, onko tuosta mitään hyötyä.

-> Sepä siitä, toivottavasti tästä oli nyt jotain apua, vaikka vähän myöhässä ollaankin.

Abdul_Al-Hazred

Hetkinen, siis tarviiko siihen jonkun ohjelman (turbo tape), vai ovatko jotkut pelit ns. turbotape -pelejä? Ei muista millään  :-/

fmatic

Juu nimenomaan niin etä kasetin alussa oli jokin turbo tape viritys esim Super Turbo Tape ja perässä sitten liuta pelejä. Jokaisen pelin aluksi piti ladata kasetilta Turbo ja sitten komennettiin <-L ja päästiin lataamaan itse peliä