Fist 2 kasettiversio vs. levykeversio jne

Aloittaja macce2, helmikuu 07, 2014, 21:49

« edellinen - seuraava »

macce2

Eli onko noissa käytännössä mitään eroa ? Ko. pelissähän on sen kiistattomasta loistavuudesta huolimatta muutamia ikäviä bugeja. Yksi ehkä pahimmista on, että vastustajia alkaa tulla jossain ruudussa loputtomasti. Tämä bugi tuntuu olevan ainakin kasetti-versiossa.
Olisiko kellään tietoa, esiintyykö kyseinen bugi myös alkuperäisessä lerppu-versiossa ?
Tietääkseni netissä on ko. pelistä ladattu jonkinlainen fixattu, kräkäty (disketti-) versio,
jossa pahimmat viat olisi poistettu. Tässä linkki siihen:  sdb.dk/release/?id=39509
-Onko kukaan kokeillut tuota, emulaattorilla tai oikealla kuusnepalla..?
Toinen mieltäni askarruttava asia Fist 2-pelistä on taistelun ääniefektien (karjahdukset jne)
ajoittainen häipyminen /puuttuminen ainakin kasetti-versiossa. Onko sama vika myöskin lerppu-versiossa ? Vai liittyykö tuo ongelma siihen, että koneeni on tuota uudempaa C64c -mtyyppiä. Mahtaako ongelmaa olla alkuperäisen C64:n kanssa (jossa eri (=parempi?) sid-piiri ?   :laugh:

virgo

alkuperäisellä kassulla tuota pelaillut ja kyllä siinä on joku bugi loppu päässä peliä sekoaa aika perusteelisesti
samoin kuin Bruse lee peli

Nykyään Cräk tiimit on alkaneet elvisteleen sillä et korjaavat noita pelien bugeja
kannattaa siis kokeilla niitä jos epäilee et pelis on joku bugi yleensä se kerrotaan introssa jos jotain on korjattu
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

macce2

Mainitsit pelin sekoamisen (?!) loppuvaiheessa. Eli ilmeisesti olet päässyt melko pitkälle ja kerännyt useimmat kahdeksasta kääröstä ?! :-o
Olisi todella kiinnostava tietää, onko joku tavannut mainitsemasi tyyppisen bugin myös alkup. disketti-versiossa.    :P
Entä tuo sitten, että varsinkin kun pelissä on kerran kuolut ja herää henkiin, niin varsinkin, jos erehtyy kulkemaan jo ennen käydyissä paikoissa, saattaa vastustajia tulla tietyssä kohtaa loputtomasti ?! Voi tietysti olla, että sew on niin myös tarkoitettu, mutta vaikea kyllä uskoa.
Jossain kopioidussa kasetti-versiossa oli ainakin myös sellainen ns. waterfall bugi, jossa sankari jää jumiin ilmaan, eikä putoakaan alas veteen niin kuin pitäisi. tuota en tavannut ainakaan netistä tilaamani Rainbow Artsin 1st Editionia vastaavan interfacen mukana tulleen cd:llä olevan version (pitäisi vastata alkuperäistä kasettiversiota?!) kanssa.
HEI! Nyt kaikki Fist -retroilijat ja -konkarit, kokemuksia tänne !   :-)

virgo

yleensä peli sekosi grafiikassa kun noustiin sinne vuorelle
olikohan siinä se palatsi välissä...

ja joskus kun hyppäsi sinne lammikkoon jäikin ilmaan ja pystyi kävelemään vihollisen ylitse
tämä siis alkuperäisellä kassu versiolla
levari mallista en muista...
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

macce2

Ko. pelin arvostelu Peliarvostelut/Esittelyt -osastolla, kirjoittaja bloodycut :
http://www.com64.net/foorumi/index.php?topic=45.0

bloodycut, kommenttejasi/tietojasi arvostettaisiin !    :worship:

romppainen

Tuo Rememberin kräkki ei ole revohkan itsensä fiksaama vaan scrollitekstin perusteella pelistä on olemassa (ainakin) kaksi eri levyoriginaalia, toinen buginen ja toinen ei, ja kun penkaisi hieman internetin ihmemaata löytyi tieto että Mindscapen USA/Kanada-versio on ainakin toimiva. Bugittomasta kasettiversiosta en löytänyt mitään mainintaa, joten vaikkakin näin heikoilla pohjatiedoilla on huono mitään varmuudella päätellä voisi tuon ja USA:n olemattomien kasettimarkkinoiden perusteella epäillä että ehkä bugit sisältyvät nimenomaan eurooppalaisiin julkaisuihin syystä tai toisesta.

macce2

No tuo eurooppalaisten syrjintä peli(konsoli-)maailmassa on jo nähty lähivuosinakin siinä, että ainakin PS2den tapauksessa ntsc-koneet oli parempia ja sisälsivät jossain vaiheessa rautapohjaisen psone-emulaation, jota Euroopassa ei nähty.  :-/
-Onko jotain (helppoa) keinoa saada nuo jenkkiversiot jne. toimimaan C64 Pal-koneessa..? :-o
Emulaattoreilla taitavat toimia ?!
Nyt olisi kiva myös tietää tarkasti, mitä versiota Fist 2-pelistä Rainbow Arts todella käytti 1st Edition cd:llä.  ( =mahdoton selvittää?)
Et ei turhaan jatkaisi pelaamista, jos ko. versio sattuu sisältämään nuo pahimmat bugit, esim. virgon mainitsema grafiikan sekoaminen.   :bang:
Bruce lee-peliin viitattiin myös edellä, ja voin kertoa, että ammoisina aikoina ainakin käyttämäni turbolla ladattavan t64 version pystyin ongelmitta pelaamaan läpi.   :old:

virgo

ainakin mulla on Bruse lee kassulla ja Levyllä versio jota ei pysty pelaamaan lävitse koska je jysähtää muutama ruutu ennen loppua
toki olen hommannut jo version jolla olen pelin päässyt loppuun asti ;)

Fist 2 Bugi oli myös sitä laatua ettei sitä pystynyt pelaamaan lävitse

periaatteessa C64 pystyy muutamaan jumpperia vaihtamalla muuttamaan NTSC versioksi mutta
muistaakseni se vaati ainakin Grafiikka piirin vaihdon :( viisaammaat muistaa oliko niissä erinumeroinen Vic-II
samoin PSU virittäminen toimimaan 60Hz saattaa olla pienoinen haaste
tosin et tiedä kuinka vakavasta haitasta tässä puhutaan kun ei ole kokemusta
nykyiset Fläti TV luultavasti taipuvat NTSC taajuuksiin joten sen puoleen ei ole niin pahoja ongelmia
kuin aikaisemmin...

mistä tulikin mieleen että Jukka sai Englannista paketissa jenkkiversioisen C64 &monitorin aikoinaan
kun teki käännöksen usan markkinoille Nether world istä
eli tuo muuntaja juttu tuskin aiheuttaisi ongelmia...
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

macce2

Mielenkiintoista, mut ei eihkä maksa vaivaa muutaman pelin takia. Varsinkaan kun ei ole kokemusta kolvailusta tms.   Tietysti voisi vaikka tilata esim . eBaysta koneen vaikka jenkeistä, mut taitaisi tulla kalliiksi. Ja sitten pitäisi tosiaan varmistua, et sähköhommelien puolesta on ok.
Mut mut, nyt kipin kapin takaisin otsikon aiheeseen! Arigatoo !
:worship:

romppainen

#9
Kun originaaleista puhutaan sitä seikkaa onko kyse PAL- vai NTSC-alueen julkaisusta ei voida käyttää minään yleisluontoisena ohjenuorana, toimivuus on täysin pelikohtaista ja voi olla mitä tahansa 100%:n ja täyden kupsahtamisen välillä: Jos ohjelmoija ei ole alunperin ottanut huomioon aluekohtaisia eroja niin säkällä mennään, joskus ongelmat eivät ilmetessäänkään sinänsä estä pelaamista vaikka ovatkin helposti huomattavissa kuten esimerkiksi musiikin toistuminen väärällä nopeudella. Suuremmat ongelmat tulevat kopiosuojausten kanssa koska niiden toiminta on niin tiukoissa marginaaleissa että ne saattavat kyykätä pientenkin ajoitusvirheiden takia.

PAL-laudan muuttaminen NTSC-standardin mukaiseksi vaatii jumpperin vaihdon lisäksi NTSC-VICin ja -oskillaattorin, muistaakseni ei muuta. Eurovirtalähteen käyttäminen joko modatun tai aidon NTSC-koneen kanssa on ihan ok, lukemaani lainaten taajuusero vaikuttaa ainoastaan sisäisen TOD-laskurin toimivuuteen ja sitä ominaisuutta käsittääkseni hyvin harva ohjelma käyttää mihinkään. Minulla on tuossa hyllyssä joutilaana ehta jenkkileipäloota (5-pinninen malli keraamisella VIC-piirillä) jos jotakuta kiinnostaa hieroa kauppoja, hommasin sen alunperin testauskäyttöön mutta noin varhaisten mallien tiettyjen lapsusten/ominaisuuksien takia se ei ehkä ole paras vaihtoehto sellaiseen touhuun vaikka sinänsä käypä kone onkin.

macce2

#10
 Ilmeisesti tuosta on ainakin 4 (!) kasetti-versiota.
Mahtaisiko yksi noista olla sitten tuo mahdollisesti jenkeissä ilmestynyt..?! 8-bit Search:illa löytyy .tap-tiedostoja.
Jos jollain on tarkempaa tietoa, niin eiku heti kommenttia /linkkiä tänne!

Btw, tässä linkittämässäni vanhassa mainos- (?)kuvassa on kuvan oikeassa alalaidassa screenshotteja, joiden väitetään olevan kuusnelos-versiosta, mutta jotka tuskin ovat siitä..?!  :-o
http://www.lemon64.com/?mainurl=http%3A//www.lemon64.com/adverts/view.php%3FID%3D931

Mitenkä on; voisiko tuon bugi-fixatun, Rem-(?)cräkätyn disu-version jotenki konvertoidda .tap tai .t64 tiedostoksi ?  :P

TheMrJamu

Jollain "MegaTURBOsuperDuper" -kokoelmakasetilla pitäisi olla versio Fist II:sta joka skulaa loppuun saakka. Koulutoveri kovasti niin kehuskeli pelanneensa sen lävitse vuonna nakki. Nyt on toki kaksi probleemaa : a) ei mitään hajua mikä kokoelmakassu se oli b) tuohon aikaan kakarat tuppasivat muutenkin puhumaan paskaa
Tässä ketjussa mainittu Bruce Lee pelin kräkätty versio ainakin toimi loppuun saakka niin levykkeellä kuin kasetillakin (sama versio :D) Alkuperäistä mulla ei koskaan ollutkaan. Hieno peli!

macce2

#12
Oliko ko. kokoelma Suomessa myynnissä ?
Eikö noista kuusneloselle virallisesti ilmestyneistä peli-kokoelmista olisi jonkinlainen esittelysivusto/arkisto tehty....?! :-o

Tässä linkit muutamaan kokoelmaan, joissa Fist 2 ainakin on julkaistu (myös siis kasetilla):
http://www.c64-wiki.com/index.php/Future_Games_64_%28Collection%29
http://www.c64-wiki.com/index.php/Power_Pack_10_%28Collection%29

TheMrJamu

#13
Lainaus käyttäjältä: macce2 - helmikuu 13, 2014, 18:35
Oliko ko. kokoelma Suomessa myynnissä ?
Ihan täältä kotimaasta hankittua sälää se oli. Valitettavasti en ole itse ko. kokoelmaa edes nähnyt, eli en voi auttaa pätkän vertaa :bang:
Jos siitä nyt mitään apua on, niin kyseinen jantterin kuusnepa oli ruskea leipälaatikko, eli tuon toisen voi ainakin tiputtaa pois koska sitä on näemmä ollut vain koneen mukana tulevana settinä.
Tämä on näitä kun wanhana muistelee jotain 30 vuotta sitten tapahtunutta :old:
Kannattaa sitten ottaa myös huomioon se vaihtoehto B mitä alunperin annoin vaihtoehdoksi. Eli ei kannata panostaa tähän graalin maljaan mitään rahallisia ja/tai henkisiä panoksia isommin.

macce2

#14
 :old:  cmb8bit.com:ista löytyy ainakin 4 eri (?!) Fist 2:den kasetti-versiota (.tap -tiedostoa).
Versio 2 EI tunnu sisältävän uudestisyntyvien vihollisten bugia, eikä myöskään usein mainittua vesiputous-bugia. . (!!)
http://cbm8bit.com/serve-file/31/20336486/1393783619-67341af70d971e29eb6bf345a57363f1/Fist%20II%20%28Version%202%29%20%28Side%201%29.tap

Eri asia on, saako ko. versiota toimimaan muuten, kuin emulaattorilla. Pitää tuo testata.
Ainakin CCS:llä tosiaan tuntui toimivan niinkuin pelin on ilmeisesti tarkoitettukin toimivan.
En tosin pelannut loppuun asti; lopetin pian viidennen rullan löytämisen jälkeen.
Ihan näppäimistöllä pistelin ;-) Aika vaan loppui keske. :-o
Testatkaa nyt joku muukin tuota, jos suinkin ehditte ! :-)

:thumbup: