Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu

C64 kylmäkäynnistys ongelma

Aloittaja drevin, marraskuu 15, 2014, 15:06

« edellinen - seuraava »

drevin

Mistähän mahtaa johtua kun toisessa leipälaatikkomallisista C64-koneistani käynnistäessä kuuluva "jänniteääni" kuuluu silloin tällöin tavallista pidempään. Tässä pari esimerkkiääntä selventämään asiaa (voi vaatia hieman volyymin nostamista kuuluakseen):

http://dl.dropboxusercontent.com/u/9005313/sid/boot_1.mp3
http://dl.dropboxusercontent.com/u/9005313/sid/boot_2.mp3

Tuo eka on ääritapaus, ääni kesti n. puoli minuuttia. Tuo kakkosääni on nauhoitettu ihan tunnin sisällä tuosta ekasta, kun konetta oli käytelty vähän aikaa.

Mistään kauhean akuutista ongelmasta ei liene kyse, sillä tätä on ilmennyt jo vuoden päivät, ja kone toimii yhä normaalisti - esim. viime viikolla 5 tunnin pelisessio ilman ongelmia. Kiinnostaisi vaan jo ennakoivasti tietää mistä on kyse jos ongelma tulevaisuudessa pahenee.

Olisiko kyse kondensaattoriongelmasta, kun tuota epätavallisen pitkää "ääntä" tulee ennen kaikkea ekoilla käynnistyksillä, ei enää sitten kun kone on lämmennyt. Mikä kondensaattori olisi tässä tapauksessa todennäköisin aiheuttaja? Toisaalta kylmäkäynnistyksissäkään tuota ei aina tule, ja jos tuleekin niin ääni on yleensä vain hieman (muutaman sekunnin) tavallista pidempi. Kuten sanoin tuo eka esimerkkiääni oli ääritapaus, tähän mennessä ainoa laatuaan.

virgo

on kyllä melkoisen erikoinen ääni joka selkeästi tulee itse SID piirin äänigeneraattorilta

jokin konkka voi olla syyllinen mutta vaikea uskoa että se laukaisisi äänen piirin sisällä  :o
oudompaakin tosin on nähty

virran syöttö on melko vekkuli koska se tulee yhden konkan lävitse ei siis konkkaan...
sulakkeen alapuolella on kolme isohkoa konkkaa tämä on niistä pienin ja suurikestoisin C90 470uF 50V
samalla voi tarkistaa VR1 (7812) regulaattorin joka tekee tasaisen 12V syötön mm. sidille
VR1 jalasta num 2 (oikean puoleinen) pitäisi päällä ollessa tulla vakaa 11.9-12.1V

voi myös painella SID piiriä tukevammin kantaansa jos sillä sellainen on
sitä voi myös leipävetsen kärjellä hieman nostaa paikaltaan ennen toimen pidettä
kokonaan irroitusta tuskin kannattaa tehdä siinä vain taittuu jalat  :(
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

drevin

#2
Kiitos tiedoista jo tässä vaiheessa.

Kysymykseni oli ehkä hieman epäselvä, eli siis tarkoitin nimenomaan sitä ääntä joka ekassa esimerkissä kestää selvästi pidempään kun toisissa - alkaa kovana ja hiljenee vähitellen.

Tuossa noin 3 sekunnin kohdallahan alkoi myös toinen ääni kun sininen kuva ilmestyy TV:n ruudulle. Kuvan (erityisesti kirkkaan) piirtäminen ruudulle aiheuttaa jonkin verran häiriötä ääneen, mutta tämä on normaalia. Ja tuo ääni tosiaan tulee itse SID-piiristä.

Tässä uudet esimerkkitiedostot, joista olen editoinut pois tuon VIC -> SID häiriön, eli jäljellä on enää tämä "käynnistysääni". Nostin myös hieman äänenvoimakkuutta.

Esimerkki 1 (Tosi pitkä ääni):
http://dl.dropboxusercontent.com/u/9005313/sid/boot_1.mp3

Esimerkki 2 (Vähän normaalia pidempi):
http://dl.dropboxusercontent.com/u/9005313/sid/boot_2.mp3

Esimerkki 3 (Jotakuinkin normaali):
http://dl.dropboxusercontent.com/u/9005313/sid/boot_3.mp3

En sitten tiedä, tuleeko tuo kyseinen ääni pikemminkin siitä laitteesta jossa C64 on kiinni (televisio / videonauhuri), mutta tosiaan toisella 64:lläni samainen ääni on aina lyhyt ja huomaamaton.

drevin

Luulen saaneeni selville mikä tämän aiheuttaa. Kokeilin näpäyttää kevyesti virtakytkintä koneen käynnistyttyä, ja tuo kyseinen ääni loppui. Toisaalta kun eräällä toiselle kerralla koitin kevyesti koskettaa kytkintä niin kone kaatui (kuva jämähti paikoilleen). Eli kaiketi kytkimen kontaktit ovat toimivuuden rajamailla? Se selittäisi myös miksi tuota ääntä tulee ennen kaikkea kylmillä buuteilla, koneen lämmettyä kontakti paranee riittävästi poistaakseen ongelman. Eli johtuisiko itse ääni siitä jos kytkimen huonosta kontaktista seuraa epätasainen jännite SID-piirille? Onkohan vika todennäköisemmin itse kytkimessä vai sen juotoksissa?

virgo

yleisin vika on itse kytkimessä niitä on vaihdettu melko paljon
juotokset harvemmin hajoavat mutta mahdollistahan sekin
poweri DIN yleisemmin lähtee juotoksistaan tai hajoaa muuten runnomisen seurauksena
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

junnu78

Lainaus käyttäjältä: drevin - helmikuu 05, 2017, 18:49
Luulen saaneeni selville mikä tämän aiheuttaa. Kokeilin näpäyttää kevyesti virtakytkintä koneen käynnistyttyä, ja tuo kyseinen ääni loppui. Toisaalta kun eräällä toiselle kerralla koitin kevyesti koskettaa kytkintä niin kone kaatui (kuva jämähti paikoilleen). Eli kaiketi kytkimen kontaktit ovat toimivuuden rajamailla? Se selittäisi myös miksi tuota ääntä tulee ennen kaikkea kylmillä buuteilla, koneen lämmettyä kontakti paranee riittävästi poistaakseen ongelman. Eli johtuisiko itse ääni siitä jos kytkimen huonosta kontaktista seuraa epätasainen jännite SID-piirille? Onkohan vika todennäköisemmin itse kytkimessä vai sen juotoksissa?

Tota alkuperäistä virtakytkintä alkaa olemaan vaikea saada. Jos sinulla ei ole kyseistä virtakytkintä, ota yhteyttä yv:llä.

virgo

Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500