Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu

Kysymyksiä C64-tietokoneesta ja emulaattoreista.

Aloittaja Yew, heinäkuu 29, 2004, 18:05

« edellinen - seuraava »

Yew

Hei!
Olen tässä harkinnut Commodore 64-tietokoneen hankkimista, mutta sitä ennen olisi selvitettävä pari kysymystä. (krhm)

1.) Olen tässä koittanut totutella C64:n käyttöä WinVice-nimisellä emulaattorilla. Epäselväksi jäi, miten saadaan tietokoneen näppäimistöltä { ja } merkki kirjoitettua?
2.) Miten onnistuu "kasettiaseman" käyttö samassa emulaattorissa (BASIC-ohjelmien tallennus yms.)? Valikoistahan löytyy kaikki vaihtoehdot, mutta ohjelma ei reagoi mitenkään.
3.) Voiko C-kasetteja, joissa on BASIC-ohjelmia laittaa vaikka stereoihin ja stereot kytkeä äänikorttiin, ja sitä kautta siirtää ohjelmat tietokoneelle (VIC-20-tyyliin)?
4.) Voitteko suositella jotain hyvää, toimivaa, helppokäyttöistä 6510-Assembleria C64:lle?

Kiitos jo etukäteen.
Wanhassa wara parempi.

Yew

Ohhoh. Onpas täälläkin innokasta porukkaa. :-O
Wanhassa wara parempi.

fmatic

Morjens! Aika hiljaista meillä täällä on mutta itse koetan aina kysymyksiin vastailla. Harmi vaan, että viestisi on jäänyt huomaamatta mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan:

Lainaa
1.) Olen tässä koittanut totutella C64:n käyttöä WinVice-nimisellä emulaattorilla. Epäselväksi jäi, miten saadaan tietokoneen näppäimistöltä { ja } merkki kirjoitettua?

Piti oikein aidon kuusnepan näppistä kuikuilla varmuuden vuoksi eli kuusnepasta löysin vain kaarisulut () ja hakasulut [] sekä <>


Lainaa2.) Miten onnistuu "kasettiaseman" käyttö samassa emulaattorissa (BASIC-ohjelmien tallennus yms.)? Valikoistahan löytyy kaikki vaihtoehdot, mutta ohjelma ei reagoi mitenkään.

Saman olen huomannut itsekin emulaattorilla ei BASIC-ohjelmia voi tallentaa vaikka käyttäisikin true drive emulationia  :(


Lainaa3.) Voiko C-kasetteja, joissa on BASIC-ohjelmia laittaa vaikka stereoihin ja stereot kytkeä äänikorttiin, ja sitä kautta siirtää ohjelmat tietokoneelle (VIC-20-tyyliin)?

Löytynee tuohonkin keinoja otan asiasta tarkemmin selvää eli haluat siis siirtää BASIC-ohjelmia kasetilta PC:lle emulaattorilla käytettäväksi? Helpompaa on siirtää kyseisellä menetelmällä netistä löytyviä t64 ja prg tiedostoja kasetille C-64:ssä käytettäväksi :)


Lainaa4.) Voitteko suositella jotain hyvää, toimivaa, helppokäyttöistä 6510-Assembleria C64:lle?

Turbo Assembler on ihan ok ja tämä toimii tietysti aidossa kuusnepassa mutta emulaattorillekin voinee jostain löytyä



Yew

Kiitos, kun joku edes viitsi vastata. ;-)
Minulla löytyy tuo Turbo Assembler jo ennestään, mutta Lynx-formaatissa. Enkä ole oikein löytänyt toimivaa ohjelmaa joka osaisi käsitellä tätä formaattia. Satutko sinä tietämään?
Wanhassa wara parempi.

fmatic

LainaaKiitos, kun joku edes viitsi vastata. ;-)
Minulla löytyy tuo Turbo Assembler jo ennestään, mutta Lynx-formaatissa. Enkä ole oikein löytänyt toimivaa ohjelmaa joka osaisi käsitellä tätä formaattia. Satutko sinä tietämään?


LyNX-formaatin paketin saa auki ainakin Star Commander:n avulla kun taas aidolla kuusnelosella tarvitaan joko Ultimate Lynx tai Ultimate Lynx 3

Terästämällä VICE- tai CCS64 Emulaattorin Gamebase64 (tai Quick64!) käyttöliittymällä pitäisi lnx-filetsutkin aueta näin väittää kumpaisenkin kotisivut


Yew

#5
Star Lynxillä olenkin jo aikaisemmin yrittänyt, eikä onnistunut. Ja ainakin Quick64 näyttää käyttävän kyseistä ohjelmaa..

Noh, tässä mietiskellessä voisi esittää toisen kysymyksen: Onko mitenkään mahdollista saada hiljennettyä "hiiren" nopeutta Koala Painterissa? Mahdotonta piirtää pikseli kerrallaan. :-\
Wanhassa wara parempi.

fmatic

#6
LainaaNoh, tässä mietiskellessä voisi esittää toisen kysymyksen: Onko mitenkään mahdollista saada hiljennettyä "hiiren" nopeutta Koala Painterissa? Mahdotonta piirtää pikseli kerrallaan. :-\

No ei se kyllä tosiaan kovin kaksisesti tuo piirtely ainakaan emulaattorin avulla onnistu. Nappaamalla 1351 mouse emulationin VICE:ssä päälle kursori kieltämättä menee melkoista tahtia. Katopa mitä tapahtuu kun puotat emulaattorin nopeutta alaspäin Options -> Maximum Speed itsellä hidastus kyllä hidasti käyttöä melkoisesti

Tämä on lähinnä emulaattorin rajoituksia ihan kaikkea ei pysty tekemään samalla tavalla kuin aidolla kuusnepalla

Simo Taipale

Kyllähän Winvicellä ainakin voi tallentaa basic ohjelmia.... Tei´n joskus sinukset yhteen vektorirutiiniin BASICilla ja tallensin... hyvin toimivat...

fmatic

LainaaKyllähän Winvicellä ainakin voi tallentaa basic ohjelmia.... Tei´n joskus sinukset yhteen vektorirutiiniin BASICilla ja tallensin... hyvin toimivat...

Katos, katos aina sitä wanhakin oppii uutta tuota en tosiaan tiennytkään tai harvoinpa on tullut edes testattua :)

McIce

Pari kysymystä kun on aikas monta vuotta kun viimeksi on tullut käytettyä C64:ää

1. Tuliko tuohon välilyöntejä  load"pelinnimi"
2. Jos oli kasettiasema niin tuliko nimen perään vielä numero? Lerppuasemallahan käytettiin "pelinnimi",8,1 eikös?

Anza

LainaaPari kysymystä kun on aikas monta vuotta kun viimeksi on tullut käytettyä C64:ää

1. Tuliko tuohon välilyöntejä  load"pelinnimi"
2. Jos oli kasettiasema niin tuliko nimen perään vielä numero? Lerppuasemallahan käytettiin "pelinnimi",8,1 eikös?

1. ei ole pakko laittaa välilyöntiä, eli voi olla LOAD"peli" tai LOAD "peli", tai vaikka ihan LOAD jolloin ladataan eka peli mikä löytyy nauhalta

2. kasettiasema ei tarvitse laitenumeroa. Levarilla siis LOAD"peli",8 tai LOAD"*",8 (*:llä lähtee eka peli levyllä)

bloodycut

Mikähä emulaattori sopis parhaiten Vista 64-bittisen kanssa. Hoxia olen kokeillu ja CCS:ää sekä X64:sta mut ei oikein onnaa...

Anza

LainaaMikähä emulaattori sopis parhaiten Vista 64-bittisen kanssa. Hoxia olen kokeillu ja CCS:ää sekä X64:sta mut ei oikein onnaa...

Olisko toi WinVICE, siitä oli aiemmin juttuakin täällä foorumilla

http://www.com64.net/cgi-bin/bbs/YaBB.pl?num=1197402697

Jope

#13
Lainaa2.) Miten onnistuu "kasettiaseman" käyttö samassa emulaattorissa (BASIC-ohjelmien tallennus yms.)? Valikoistahan löytyy kaikki vaihtoehdot, mutta ohjelma ei reagoi mitenkään.

Unohda kasetit. Tee tyhjä D64 ja käytä levari-emulaatiota..

Kasettien käyttö emulaattorissa lienee tarpeellista vaan, jos haluaa fiilistellä vanhojen pelien latauskuvia ja -musiikkeja TAP-tiedostoista.. Tietty jos itsellä on iso kasa kasetteja, joissa on omia hengentuotoksia, niin niistä voi emulaattorin kanssa siirtää filet D64:sten sisään jollain kopiointiohjelmalla.
CBM-harrastaja jo vuodesta 1985

bloodycut

#14
Lainaa
LainaaMikähä emulaattori sopis parhaiten Vista 64-bittisen kanssa. Hoxia olen kokeillu ja CCS:ää sekä X64:sta mut ei oikein onnaa...

Olisko toi WinVICE, siitä oli aiemmin juttuakin täällä foorumilla

http://www.com64.net/cgi-bin/bbs/YaBB.pl?num=1197402697

päivitykset on näköjään tulleet Viceen ja CSS:än, pelaamiset jatkuu!