Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - rams

#1
Bitin Nypläys / 6510 + Arduino
marraskuu 01, 2014, 11:33
#2
Yleinen Commodore-keskustelu. / Quantum link
marraskuu 01, 2014, 11:21
Sattui tässä tänä aamuna varsin mielenkiintoista jutun tynkää Commodoren Quantum Linkinstä, josta myöhemmin tuli vissiin America Online:

http://www.mos6502.com/friday-commodore/a-quantum-leapink-in-technology/

Uudelleenrakennusprojekteja:
http://orrtech.us/qlink/index.html
http://www.lyonlabs.org/commodore/qlink/
#3
Bitin Nypläys / Retrobattlestations
syyskuu 13, 2014, 09:08
Huomasinpa eilen, että redditissä on ihan oma 8-bittisten hekumointiryhhmä, missä menee juuri viikottainen Basic-koodausteema.

http://www.reddit.com/r/retrobattlestations/
#4
Moro,

Jokunen kuukausi sitten olin ottanut muistaakseni KingFisherin Fish "tietokannan" (flat-file, muistaakseni 2 riviä per ohjelma: 1 rivi - ohjelman nimi, 2 rivi - kuvaus ja tekijä(t), tyhjä rivi - levyn vaihto) ja konveroinut sen SQLite kannaksi jota pyörittelin sitten Qt/QML ohjelmalla. Nyt kesälomilla ajattelin päivittää osaamistani työpöytäsoftasta tänne intervepsin puolelle, joten tuuppasin kannan PostgreSQL:ään, pykäsin siihen kylkeen palvelimen Nodella ja veppisivun tein HTML + AngularJS:llä.

Koko komeus ajetaan OpenShiftillä, joka on kyllä ihan kiva pilvialusta (ja tähän tarkoitukseen ilmainen). Perustoiminnallisuus alkaa olemaan kasassa ja seuraavaksi varmaan pitää keskittyä ulkoasuun, joka on ns. karu.  Homma löytyy täältä: http://fishdb-horridor.rhcloud.com/testpage.

Tägejä (näkyy lähinnä levyllä 1, koska olen laiska) pääsee lisäämään, muuttamaan ja poistamaan, jos on kirjautunut sisään. Voin antaa tunnukset jos joku haluaa.

Koko roska on yritetty rakenta REST-mäisesti, joten esim: http://fishdb-horridor.rhcloud.com/disk/1 palauttaa levyn 1 sisällön JSON:na. Voin laittaa jossain vaiheessa tarkempaa API-kuvausta, jos joku tosiaan niin haluaa.

Koodit on minimoimatta, joten niitä saa lukea ihan selkokielisenä. Ei varmaan toimi IE:llä. 
#5
Niille ihmisille, jotka eivät vielä ole löytäneet BombJacking digitaalista aarreaittaa, niin suosittelen lämpimästi seuraavia lehdyköitä luettavaksi:

* The Transactor, tiukkaa C64 kamaa. http://bombjack.org/commodore/magazines/transactor/transactor.htm
* Ahoy! Transactoria Kevyempi, mutta sisältää ihan hyviä artikkeleita C64:n saloista. Ainakin kahden lehden otannan perusteella. http://bombjack.org/commodore/magazines/ahoy/ahoy.htm

#6
Ois tämmöinen http://oldskool.fi/cvkl.png. Itse en vielä tiedä pääsenkö paikalle.

#7
Teletype, 300:n modeemi ja reikäkortti. Silkkaa pornoa.  :D

http://youtu.be/X9ctLFYSDfQ
#8
Dokumenttisarja BBS:n synnystä ja sen sellaisesta on saatavilla Internet Archivesta.

https://archive.org/details/BBS.The.Documentary
#9
Pelit ja pelaaminen / Pää hajosi
joulukuu 27, 2013, 11:39
Ostin Steamista Super Hexagon nimisen pelin muutamalla sentillä. Ei olisi pitänyt. Huomioita:


  • Olen vanha. Liikaa liikettä.
  • Jään tuijottamaan lähestyvää viivaa kuin joku jänis auton valokiilassa. Ei hyvä.

Mutta aika toimintapläjäys tuo on. Suosittelen.

Peli on käännetty myös C64:lle. Oikeasti.

http://www.eurogamer.net/articles/2013-12-02-super-hexagon-ported-to-commodore-64-with-micro-hexagon
#10
Moro,

Asentelin aikani kuluksi Gopher palvelimen ja tutkailin sen sielunelämää. Systeeminähän tuo on juuri sopiva esimerkiksi vanhempien koneiden käyttöön, kun voidaan toimia merkkipohjaisesti ja jättää tukematta esimerkiksi kuvien näyttö. Onko kenelläkään kokemuksia Gopherin käytöstä C64:lla tai Amigalla? Molemmille näyttäisi olevan klienttejäkin olemassa.

Muistaakseni itse käytin Gopheria Amigalla jonkin verran 90-luvun alussa ja PC:llä 90-luvun loppupuolella. Jokin tuossa protokollassa kyllä viehättää. ;) 
#11
Pelit ja pelaaminen / Lady Tut
kesäkuu 04, 2012, 01:37
Pelattiin perjantaina kaverin kanssa Lady Tut nimistä peliä, kun se jostain syystä soitti kummankin kelloa. Ja kas! Siinähän onkin varsin mainio pläjäys vuodelta 1983. Erinomainen yhdistelmä toimintaa ja pähkäilemistä:

http://www.lemon64.com/games/details.php?ID=1473
Commodore 64 Lady Tut

Me ei kyllä keksitty, miten tuo jamppa ampuu, joten peli oli ehkä hieman tavallista haasteellisempi. ;)

(Edit: ilmeisesti z ampuu vasemmalle ja x oikealle)
#12
Bitin Nypläys / Kuukauden tehtävä
tammikuu 07, 2012, 20:33
Perusmorjens itse kullekin. Ajattelin tässä sellaista, että kun meikäläisellä ei ole vapaata aikaa kuin tunti tai kaksi silloin tällöin ja kuitenkin kiinnostaisi joskus jotain pientä C64 koodiakin työstää, niin kiinnostaisiko ketään osallistua jonkinlaiseen kuukauden tehtävä sessioon? Eli siis vähän samalla tavalla kun on noita pelikilpailuja, niin otettaisiin jokin yksinkertainen tehtävä ja ihmiset voisivat sitten postata vastauksensa siihen. Aikataulu voisi olla suhteellisen rento, kuukausi tai kaksi per tehtävä.

Kiinnostaako ketään? Siinähän voisi oppiakin jotain.
#13
Moro,

Satuin hommaamaan kuusnepalle Commodoren matriisitulostimen ja nyt täytyisi saada sitä reikäreunaista ketjuarkkia jostain. Oisiko kenelläkään vinkkejä, mistä sitä voisi ostaa?
#14
Bitin Nypläys / C64 plugi JuffEd editoriin
elokuu 04, 2011, 18:19
Aloitin tekemään liitännäistä JuffEd editoriin, minkä avulla voi suoraan editorista kääntää ja testata koodia emulaattorissa. Tällä hetkellä on basic puoli kunnossa ja assembler valmistunee heti kun saan tunnin aikaa sen säätämiseen. Ohessa hieno kuva.
#15
Ei kukaan sattuisi omaamaan jonkun yksinkertaisen 8Kb tms. moduulin speksejä/skeemoja? "Periaatteessa" saattaisin sellaisen ajan kanssa saada rakennettua jo olemassa olevan informaation avulla, mutta oishan se kiva jos olisi ihan selkeät speksit. Elektroniikka tosin on meikäläisellä vielä pahasti lapsen kengissä, mutta aina kannattaa yrittää.

Ohjelmapuoli on ainakin teoriassa hanskassa (http://codebase64.org/doku.php?id=base:assembling_your_own_cart_rom_image).

Olen myös ajatellut lähestyä asiaa siten, että laittaisin mikrokontrollerin hanskaamaan liikennettä 64:n ja eepromin / flashin väliin. Ja kaikkee muuta jännittävää, mutta kunhan pääsisi nyt jollain simpplelillä alkuun.. ja saisi pihistettyä jostain aikaa räpeltämiseen. :|

#16
Bitin Nypläys / Pakkohan se oli kokeilla
kesäkuu 02, 2011, 23:17
Lueskelin tuossa hyvää C64 kirjaa: http://www.atariarchives.org/ecp/index.php ja rupesin miettimään, notta oisko se kovinkin hankala homma (näin niinkuin ilman mitään elektroniikkakoulutusta) käyttää joystickin porttia tiedonvälitykseen. Tyyppailin aluksi emulaattorilla ja sen vuoksi erheellisesti luulin että portti on tyypattu niin, että aktiivisina (ts. alhaalla) voi olla vain kaksi suuntapinniä kerralla.

Tämän erheen takia päädyin tekemään kahden pinnin sarjaliitännän siten, että tulitusnappi on "kello" ja joystick ylös on "data". Rakensin proton, missä on mikrokontrolleri ja pari transistoria. Itse siirrettävä data poltetaan mikrokontrollerin muistiin muun ohjelman mukana. Toimintaperiaate on se, että aina kun tulitusnappi menee alas (l. yhdistyy maahan), luetaan toisen pinnin tila. Kun tämä on tehty kahdeksan kertaa, saadaan tavu dataa siirrettyä.

Ensimmäinen versio siirsi ja tulosti lyhyitä viestejä. Viimeinen versio (alla) siirtää ohjelman annettuun muistiosoitteeseen ja käynnistää sen. Viimeisimmässä versiossa lähetetään ohjelman koko (max. 256 tavua vielä, täytyy muuttaa se 16 bittiseksi) ja sen jälkeen prg tiedosto tavu tavulta.

Ohjelma on vielä basicilla tehty. Ehkä teen sen assemblerilla jossain vaiheessa, niin tiedonsiirtonopeuskin saattaa kasvaa. (Ohjelmassa saattaa olla virheitä, kun kirjoittelin sen sokkona kuusnepan ruudulta).


1 goto 200
9 rem ***** GETCHAR *****
10 a = 56320
11 count = 0
12 pin = 0
13 b = 0
15 res = 0
20 if (peek(a)and(2^4)) = 0 then 60
30 goto 20
60 pin = peek(a)and(2^0)
80 if (peek(a)and(2^4)) then 100
90 goto 60
100 if pin then 120
110 res = res + 1
120 count = count +1
130 if count = 8 then 160
140 res = res * 2
150 goto 20
155 rem ***** END GETCHAR *****
160 b = res
170 return
200 b = 0
210 gosub 10
220 prl = b
225 print "program length:"; prl
230 gosub 10
240 ada = b * 256
250 gosub 10
260 ada = ada + b
265 prl = prl - 2
275 oad = ada
278 print "address:"; ada
280 for x = prl to 0 step -1
285 print "bytes to go:"; x
290 gosub 10
300 poke ada, b
310 ada = ada +1
320 next
330 sys oad


Ensimmäinen siirrettävä laadukas ohjelma:  ;)


    processor 6502
    .org $c000
ldx #$0
LOOP
stx $d020
stx $d021
inx
jmp LOOP



Täytyy hommata lisää transistoreita ja muuttaa toi ohjelma niin, että siinä siirretään neljää bittiä kerralla yhden sijasta.

#17
Itse omistin 64:n nöösinä ja aika meni pelatessa. Samoin kävi Amigan kanssa. Nyt myöhemmin on kiinnostus 64:n koodaamiseen herännyt ja olen alkanut opiskelemaan assembleria. Onhan homma aika hurjaa, kun on tottunut tekemään C++:lla ja muilla korkeamman tason kielillä, mutta täytyy sanoa, että jokin outo viehätys tuossa 64:n arkkitehtuurissa ja assemblerissa on.

Assemblerina olen käyttänyt dasmia ja nyttemmin olen kokeillut myös cc65 C-kääntäjää. Ei hassumpaa.

Lukeeko siis joku tätä aluetta ja tekeekö kukaan 64:lle enää mitään?