Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Syntax_Error

#91
En tiedä teistä muista, mutta edellisten lisäksi mieleen tulee myös FRED. Kyseessä siis on saman nimisen pelin hahmo. Tuo indiana Jonesin kaksoisolento, joka hautaholveja koluaa.  :D
#93
LainaaLöysin turbopelieni seasta pari ohjelmaa, joista ei ole mitään tietoa. Elikkä siis toinen ohjelmista oli nimellä Simons basic ja toinen Copy 190. Onko kellään asiantuntevista tietoa näistä?
Kuten Pitka_Masa tossa mainitsikin, on simon's basic basic-laajennus. Muitakin vastaavia basic-laajennus ohjelmia c 64:lle oli saatavissa. Kaverillani oli tollanen simon's basic moduulina.

Tässä simon's basicin käskyjä : http://en.wikipedia.org/wiki/Simons'_BASIC

Simon's Basic Quick Reference löytyy : http://project64.c64.org/hw/simbqr10.zip
LainaaJa tuo copy lienee nimensä mukaisesti kopiointimoduuli, jossa voi siirtää kasettipelejä levykkeelle tai jotain.  :)
Saattoi olla, että Copy 190 löytyi myös moduulina, mutta ainakin itselläni se oli ihan ohjelmana.
Ohjelmalla pystyi kopioimaan pelejä levy- ja kasettiaseman välillä. Alkuaikana käytimme tätä usein kopiointiin kavereiden kesken.  Sitten kunnes kaveripiirissä levyasemat yleistyivät käytössä oli erinäköiset niblerit.
#94
Pelit ja pelaaminen / Re: skate or die!!!!!
lokakuu 08, 2007, 17:14
Jos arnoldista ei löydy, ei varmaan sitten löydykkään.
http://arnold.c64.org/
#95
Pelit ja pelaaminen / Re: Lords of Chaos
helmikuu 18, 2007, 21:41
Emulaattorilla sentään pääsee pelaamaan ja ardoldista tietty löytyy : ftp://arnold.c64.org/pub/games/l/
#96
Ihan ok ajatus. Mites jos laitettaisiin ensin äänestys pystyyn ja sen perusteella valittaisiin peli. Stunt Car Racer olisi sikälikin hyvä valinta, että siinähän sai (muistaakseni) koko ajosuorituksen tallennettua levylle ja sen pystyi uusintana katsomaankin. Ainakin saisi pitävät todisteet suoritukselleen :)

PS: Hypercam-ohjelmalla saa kätevästi Vicen ikkunan tapahtumat tallennettua AVI-videoksi. Itse olen noita avatareja sillä tehnyt. 10framee / s. riittää vallan mainiosti. Vielä jos muuntaa avi-videon gif-animaatioksi, koko pienenee rutkasti. (toki DivX-pakkaus onnistuu) Kokoa pienetää sekin, jos vicellä ei pelaa Double Size -moodi päällä. Myös äänetallennus-ruksi kannattaa ottaa pois. Hypercamin saa osoitteesta: http://www.hyperionics.com/hc/

Hypercamin demoversio lisää SW-tekstin videokuvan päälle videokuvan yläreunaan, mutta muutoin se toimii ok. (Oma versioni on 1.7, mutta olettaisin näiden uudempienkin pelaavan vähintään yhtä hyvin)

Peliksi olisi jokatapauksessa hyvä valita sellainen, joka olisi suurimmalle osalle entuudestaan tuttu.
Ehdotuksiani sopiviksi kilpailupeleiksi olisi :

Stunt Car Racer
Bubble Bobble
Buggy Boy
Monty On The Run
Boulder Dash (sama kenttä kaikilla ja suoritusaika ratkaisisi)

Sitten se joku peli, missä oli se keltainen pallo  ;D <-- vähän ton näkönen, joka popsi niitä pillereitä sokkelossa... Mikähän sen nimi ny taas olikaan... :)
#97
Lisätään tähän Vicen yksi ominaisuus, jota ilmeisemmin edes useimmat ei tunne. Oletetaan, että sinulla olisi levyimage, joka sisltää läjän pelejä tai ohjelmia. Edellä kerrottu menetelmähän käynnistää ensimmäisen levyltä löytyvän tiedoston. Jos haluat käynnistää vicellä jonkun muun levyllä olevan tiedoston, ei sitä tarvitse välttämättä käynnistää load -komennolla.

Alkutoimet tehdään kuten edellisessäkin ohjeessa eli:
Valitse File -> Autostart disk/tape image ja valitse mieleisesi pelitiedosto (eli levyimage)
Vasemmassa alakulmassa näkyy levykkeen sisällysluettelo.
Kuva:
http://img92.imageshack.us/img92/1164/image2nb6.gif

Tuplaklikkaamalla tästä sisällysluettelosta jotain tiedostoa, käynnistää vice juuri sen. Tästä on hyötyä myös sellaisilla levyimageilla, joissa pelin oma loader ei olekkaan ensimmäisenä.

Myös monilta levyiltä löytyy crackkereiden greetings-introja ym. Kaikkia mitä levyllä on, ei voi käynnistää suoraan, mutta välillä näiltä levyiltä löytyy ihan komeita introja ja demoja.
#98
Kunpa joulupukki olisi tuonut tämmösen:
http://plaza.fi/edome/uutiset/seuraavan-sukupolven-kuusneba-retroilua
Tuo olisi todella tervetullut tuohon Disc-image ongelmaankin. Tiedostot kun saisi nopeasti muistikortille ja sitten vain rock 'n' roll. ;)
#99
XP ei ole kovinkaan hyvä noiden vanhojen DOS ohjelmien kanssa. Paras olisi hoitaa homma puhtaassa dos tilassa esim käynnistyslevykkeellä.

Tämän lisäksi olisi hyvä olla FAT32 tai FAT16 osio kiintolevyllä josta tarvittavat tiedostot sitten löytyy. NTFS osiotkin on kyllä mahdollista saada dossissakin pelaamaan, mutta vaati reilummin virittelyä.
Avira Antivir:in sivuilta sai yhden boottikorpun, josta modaamalla sai dossissa pelaavan buuttikorpun NTFS tuella.

Star Commander ohjelmalla ja puhtaassa DOS-tilassa hoidettu siirto toimii varmimmin.
NT Rautasen sivuilla oli muistaakseni hommasta kanssa jotain. Luultavimmin olet ne sieltä jo katsonutkin.
#100
Kokeilin piruttani googlata ja näkyy löytyvän monestakin paikkaa. Mikä on muutes se paperin koko?
http://www.yrityshuolto.fi/?activeCategory=989&event=categoryEvent&activeObject=Tuoteryhm%E4t&action=setActiveCategory
#101
Lainaa
LainaaKyllä se oli aikoinaan ihan kuin eri maailmaan olisi siirtynyt kun ekan kerran pääsi Sound Blasterin ääntä kuulemaan kuusnepan piipityksen jälkeen.

Joo, ja sama ero oli kun c-kasetilta siirryttiin cd levylle. Toki voi verrata vaikka Playstation3 :sta ja Nintendon 8 bittistä, mutta täytyy sanoa etten ole vähään aikaan yhtä tyhmää kommenttia kuin tuon Tertzin nähnyt. Kuusnepan Sidi oli sen ajan kotimikroissa ihan huippu, ja sitä ei pätki mikään SEN ajan koneista se on fakta.
Samaa mieltä. Nykyaikaisilla laitteilla ja ohjelmilla voi musiikista mitään ymmärtämätönkin saada aikaiseksi hyvää musiikkia. Homma vaikeutuu heti, kun lyödään käteen aito instrumentti. Vaikkapa saksofoni. Eipä enää jokainen teekkään hittikappaletta :)

Sama asia on C64:n kohdalla. Vaikkakin siinäkin voidaan ajatella koneen ja ohjelman tulevan roppakaupalla vastaan, harva pystyy kilpailemaan esim. Rob Hubbardin kanssa.
Tässä on siis se pointti. Pitää huomioida millä jokin on tehty. Ei pelkkä lopputulos.
Esim. Nykyihminen tekee korkeampia rakennelmia ja nopeammin, mitä muinaiset egyptiläiset, mutta jos meidän pitäisi yrittää tehdä itse vastaava pyramiidi samoilla välineillä, niin tulisiko siitä koskaan valmista? Luultavasti ei koskaan.
#102
Bitin Nypläys / Re: C64-ohjelmointi
huhtikuu 24, 2009, 17:50
Uuff. Todella hieno linkki. Kiitos!
#103
Tämä ei ole mikään täydellinen simons' basicin ohjekirja, mutta siinä on listattu koko joukko sen käskyjä esimerkkeineen.
http://www.devili.iki.fi/pub/Commodore/docs/Project64/hw/simbqr10.txt
Auttoiko yhtään ?
#104
Bitin Nypläys / Re: C-64 Koodinpätkiä
joulukuu 27, 2008, 13:56
Lainaano onhan tämä jotakin jo...ite värkkäilin sellasen tietovisan noilla gosubeilla ja sitte datoissa oli vastaukset. Jos vastasi oikein niin tuli ruutuun yläreunaan sivun tyhjäyksen jälkeen hyvä hyvä teksti. Eiks noilla Art Studioilla ja Koala Paintereilla vois luoda grafiikkaa ja liittää ne sitten ohjelmiin. Esim. oikean vastauksen jälkeen ruutuun hypähtäisi vaikka Samantha Fox Strip Pokerista Samantha ruutuun ja väärästä vastauksesta Wizball tyyppi.
Joo ihan noille aloittelijoille tuota laitoinkin ja siksi se olikin aika rautalangasta väännetty.

Art Studion ja koalapainterin kuvia voi käyttää myös hyvin omissa ohjelmissaan. Ihan aloittelijoiden kannattaa se homma unohtaa ja tyytyä vaikka ihan näppäimistöltä irtoaviin merkkeihin. Jos kummiskin haluaa tehdä dia-shown koalapainter kuvilleen, niin mulla olisi tuossa C= lehdessä basic-listaus siihen. Voisin sen koittaa saada aikaiseksi tännekkin, jos sille on yhtään kiinnostusta (?)

Konekieli olisi kylläkin noihin kuvien käyttämiseen enmmän, kuin paikallaan. C-64 ohjelmien kuvaformaateista löytyy mm: http://www.editorix.org/congo/html/c64_image_formats__part_i.html
#105
Bitin Nypläys / Re: C-64 Koodinpätkiä
joulukuu 27, 2008, 11:50
Otetaanpa basic-aloittelijoille ja miksei muillekkin pieni opas ON GOTO ja ON GOSUB lauseista. Oletan että Goto jo Gosub on jo edes jonninverran tuttuja käsitteitä. On goto ja On gosub on varsin näppärät käskyt, mutta niitä näkee ohjelmakoodeissa yllättävän harvoin. Ehkäpä siksi, että asiaa ei olla viitsitty opiskella. Asia on kuitenkin varsin simppeli.

Mutta aloitetaas..

Jos meidän tarvitsisi tehdä ohjelmaamme valikko, jossa ohjelman käyttäjä valitsee jonkin vaihtoehdoista vaikkapa nyt sitten väliltä 1-5, niin tavallisestihan näkee käytettävän seuraavaa muotoa:

10 Input A
20 if A = 1 then goto 100
30 if A = 2 then goto 200
40 if A = 3 then goto 300
50 if A = 4 then goto 400
60 if A = 5 then goto 500


Ohjelmiaan voi rakentaa toki näinkin, mutta if lauseita tarvitaan yhtä monta, mitä valittavia vaihtoehtojakin ja yleensä vielä ylimääräinen if lauseke valvomaan, ettei valintojen ulkopuolisia arvoja voida antaa. Tavallisiminhan se tehdään näin:

80 If A = 0 or A = 6 then goto 10

Eli jos muuttujan A arvo on 0 tai 6 palataan takaisin input lauseeseen riville 10. Jos valittavia vaihtoehtoja on paljon, kasvaa ohjelmakoodi ihan turhaan if lauseiden vuoksi. Mikä siis vaihtoehdoksi?

Apuun tulee on goto. Sen käyttö on varsin helppoa. Seuraava ohjelmakoodi on erittäin näpsä ja lyhyt hoitamaan saman, mitä edellinenkin koodi:

10 Get A
20 on A goto 100,200,300,400,500
30 goto 10


Eli, rivillä 10 on input lauseen sijaan get. Inputtia voidaan käyttää, mutta tuollaiseen toimintaan sopii paremmin GET. Input jää odottamaan käyttäjän vastausta ja että käyttäjä painaa returnia. Get ei samalla tavoin jää odottamaan, vaan se vain tarkistaa, onko jotain näppäintä painettu ja jos on, sen arvo sijoitetaan määriteltyyn muuttujaan. Esimerkissä siis muuttujaan A. Jos mitään ei ole painettu, jatkaa ohjelmakoodi eteenpäin. Jotta saataisiin kone kuitenkin jäämään odottamaan vastausta niin että returnia ei tarvitse painaa, on rivillä 30 goto käsky takaisin get käskylle. Koodissa on siis looppi ja näppäinpainallusta valvova rutiini jää loopin sisään. (rivi 20)

Rivi 20 hoitaakin sitten itseasiassa aika monta hommaa. Se nimittäin On goto rakenteesta johtuen valvoo automaattisesti oikeaan rivinumeroon hyppäämistä. Se toimii siten, että jos esimerkissä A:n arvo on jokin valituista, hypätään järjestyksessä aina sitä vastaavaan rivinumeroon on goto -lauseessa. Ensimmäinen rivinumero toimii arvolla 1, seuraava arvolla 2 jne..

Eli käytännössä: jos painetaan numeroa 1, niin hypätään riviin 100. Jos painetaan 2 tapahtuu hyppäys rivinumeroon 200. 3;lla rivinumeroon 300. 4;lla riville 400 ja 5;lla rivinumeroon 500.

Jos painetaan 0 tai 6, on goto ei tee mitään, mutta koska rivinumerolla 30 on käsky goto 10, palaa ohjelma takasin get käskyyn, jolloin arvojen 0 tai 6 käyttö on siten estetty. Varsin yksinkertainen tapa siis toimia If lauseiden sijaan.

Tuosta rakenteesta on muutakin käytännön hyötyä, kuin vain koodin pieneneminen verrattuna if lauseisiin. Oletetaan, että meidän tuleekin tarve myöhemmin lisätä ohjelmaan vaihtoehto 6. If lauseilla toteutetussa joudutaan tietty lisäämään uusi if lause valvomaan 6's vaihtoehtoa.
Esimerkiksi siis 70 if A = 6 then goto 600 .. ja jos ylisuurien numeroidenkin toiminta on estetty, meidän on lisäksi myös muutettava sitäkin riviä.
Eli siis rivi 80 If A = 0 or A = 6 then goto 10 on uuden If lausekkeen vuoksi muutettava muotoon:
80 If A = 0 or A = 7 then goto 10

On goto rakenteessa taas riittää, kun lisäämme vain 20 on A goto 100,200,300,400,500 -rivin perään pilkun ja uuden halutun rivinumeron ja se tulee siten automaattisesti valvomaan valintanumeroa 6 ja 7 aiheuttaakin taas sen jälkeen paluun get lauseeseen rivinumeron 30 goto lauseen vuoksi.
On gotolla siis riviksi tulisi 20 on A goto 100,200,300,400,500,600 ,eikä mitään muuta muutosta tarvita. Simppeliä!

Jos vaihtoehtoja tarvitaan suurempi määrä, kuin 1-9 eli tarvittaisiin myös vaihtoehto 10, ei get lausetta voida ihan noin vain käyttää. Sehän tulkitsee näppäimen painamisen heti ilman returnia. 10 lukemaan tarvitaan kuitenkin kahta näppäintä, jolloin kannattaa käyttää inputtia. Eli siis: 10 Input A

On gosub toimii hommassa ihan samoin mitä On gotokin. Gosubhan toimii sikäli erilailla, että sitä käytetään aliohjelmassa käymiseen. Eli mikäli gosub lausella hypätään jonnekkin ohjelmariviin, niin ohjelmaa ajetaan siellä siihen asti, kunnes vastaan tulee return käsky ja ohjelmakoodissa palataan gosub käskyä seuraavaan rivinumeroon.

Jospa tästä pienimuotoisesta ohjeesta olisi jollekkin nyt jotain apua.