Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Skrolli
http://www.skrolli.fi

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#976
on drllainen olemassa taisi olls jopa MB lrhfrddä listaus


edit:
jaaha olisikohan aika viritellä joku muukin kone toimimaan kuin tämä miniläpyskä...
#977
testaiin samalla tyylillä eri muisti osoitteita

ainoa missä muistin osoitukset hidastuvat ovat IO piiristö
eli Cia ja SID jostain hämärästä syystä ruudun värimuistin käsittely on hurjan nopeaa turbomoodeissa

simppeli

loop lda $1000,x
        sta $1000,x
        dex
        bne loop

testi eri muisti osoitteile antoi noin 3-4 kertaa hitaamman haun cia ja Sid piirin alueille veikkaan että sama
koskee kaikkia piiristöjä ja rommeja
vapaat muisti osoitukset ovat nopeimpia
#978
UUsin testi antaa hieman paremman kuvan kuinka paljon tehoja tuossa on

yksin kertainen ohjelma testaa vain prosessorin ja muistin nopeuden
eikä Vic rekistereitä räpälätä kuin tarpeen mukaan

ohjelma
   
   inc $d020
   ldx #$0e
   ldy #$00
de dey
      bne de
      inc $d020
      dex
      bne de
      stx $d020
 
ohjelman alku tahdistetaan rasteri linjaan
X rekisterin arvoa nostetaan kunnes ohjelma alkaa vilkuttaa ruutua
kun ei ehdi tuon luupin jälkeen takaisin ajoissa tuo #$0e = 14 normi kone ehtii vielä suorittamaan tuon loopi
$0f ei enään ehdi ja ruutu alkaa vilkkumaan
raakasti voidaan sanoa että jokainen Mhz hypyn jälkeen x pystyi nortamaan 15 =$0f portaalla
eli 6 Mhz kohdalla X arvo on noin $6A = 106 joka on suurin rajoitettu nopeus
mutta kun laitamme arvon rajoittamattomaksi X rekisteriin saakin laittaa kunnolla lisää eli $EE = 238

mitä tämä tarkoittaa nopeasti laskien 14Mhz ?!!??
pitänee vielä tehdä jokin Exel pylväikkö tuosta ;)
se tarkoittaa myöskin sitä että Y rekisteri kierrätetään ympäri 0-255 hieman yli yhdessä rasteri linjassa
tarkalleen ottaen 63+17 =80  1Mhz kellojaksossa.
looppi vie joka kierroksella 5 kellojaksoa 5*256 =1280 kellojaksoa normaaliin 80 jaksoon
eli ruutio on hämmentävän paljon

Edit: lisäsin kuvan ala laita Mhz 7 rajoittamaton
#979
Commodore 64 / Vs: SuperCPU
toukokuu 11, 2012, 14:25
olisi makeeta jos voisit tuoda tuon näytille heinäkuun tapahtumaan
pääsisi ihan livenä tuijimaan millanen värkki tuo on ja oninaisuuksia pääsisi myös hutkimaan
#980
vihdoin oli aikaa hieman tuijia noita manuaalejakin xD

mistä selvisi sellainenkin juttu että moduli kätkee itseasiassa enemmän kuin
speksit lupaavat !!!
ensimmäinen yllätys oli että controlli bittiä mälväämällä pystyy vaihtamaan emuloitujen SID
piirien tilaa 6580 ja 6581 välillä whoo...

REU on identtinen muiden lisämuisti korttien kanssa eli muistin siirto 16Mg avaruudesta
on toteutettu DMA siirtona eli todella nopeasti mikä meinaa prosessorille
hyvin pitkää BadLine halttia

mutta uusista ominaisuuksista suurin yllätys oli Chameleonin sisäinen grafiikka moottori
mikä mahdollistaa monikerros grafiikan ja jonkin sortin sprite/bobi moottorin
jopa kokonaisen krafiikkakuvan siirtämisen smuutilla scrollauksella !??!?!
ikkunoinni ja mitä vielä eli tulevaisuuden pelintekijöille aivan uutta rautaa tätä en odottanut

toinen mikä pisti silmään oli turbon toiminta
aikaisemmin tekemäni yksinkertaiset testit eivät olleetkan paikansa pitäviä
kuten tuossa musa testissä haivaitsin turbon teho oli paljon suurempi kuin odotin
edellien testihän oli vain värirekisterin ruuvaamista
mutta kun asiaa hieman mietti ja katseli dokumentteja asiahan oli täysin selvä
Turbo prossa ei pysty hyödyntämään täyttä tehoaan koko ajan kuten Amigassa
ainoastaan Fast muistissa prossa saa lentää niin nopeaan kuin haluaa mitänyt muistin
hitaus hieman jarruttaa...

sama C64 CIA,VIC,SID rekistereiden käytön ajaksi prosessorin on hidastettava vauhtiaan
että ne pysyisivät mukana tilannetta voi verrata wait state eli tyhjäkäyntinä ohjelman sisällä
jos operaatioita muokataan vain muistin sisällä prosessori pystyy täyteen tehoon
siksi musa testi antoi niin erilaisen tuloksen kuin aikaisempi testi jossa käsiteltiin vain
VIC-II rekistereitä

ja mikä parasta controlli rekistereitä pystyy normaalin C64 ohjelman sisällä muuttelemaan xD
samoin pystyy tunnistamaan tilat missä Chameleon on (docing,c64,nativi) ja onko sitä ollenkaan
#981
Peliesittelyt ja arvostelut / Vs: GameDatabase
toukokuu 08, 2012, 11:50
tässä yksi...

http://www.mobygames.com/

mutta esimerkiksi Rob hubbardin tuotokset eivät tuolta suoraan näy vaan pitää seurata linkkejä
joiden kautta ehkä löytyy no Rob in tapauksessa on todennäköistä että tälläinen linkki löytyy
mutta hieman nimettömimpien kanssa voi tulla ongelma :(
#982
Peliesittelyt ja arvostelut / GameDatabase
toukokuu 08, 2012, 11:42

tuli tuossa mieleen onko olemassa peleistä samanlaista haku palvelua kuin tuo
MovieDatabase ?

tuli vain mieleen että olisi kätevää etsiskellä jonkun tietyn tekijän pelelejä
tai tietyn musan vääntäjän tuotoksia esim.
#983
tämmöinen testi artikkeli löytyi ;)
muutenkin keskustelun moduulista voisin siirtää tänne

http://www.v2.fi/artikkelit/pelit/751/Turbo-Chameleon-64/
#984
yksi peli lisää :

GP formula peli nyt en muista oliko siinä mahdollisuuksia pelata monin peliä mutta aika ajot ainakin voitaisiin järjestää

Amiga puolella luultavasti turbotettu F1 peli on myös mahdollinen kunnon joukkueella xD
#985
olikos tämä se shakkilautamainen peli missä nappuloiden kohdatessa joutu kaksinkamppailuun ?
loistava jos näin

en nyt tarkota batle shess peliä
#986
jos tähän kokoaisi tapahtumassa suoritettavien peli kisojen ideointia !!!

itsellä tulee mieleen vain näitä turbotettuja versioita olisi jotain uutta xD
tässä lista mitä tulee mieleen
saa muitakin ehdotella kuten lerpun heittoa tai vaihto ehtosesti korppua mutta se taitaa lentää aika kauvas
Lerpussa on enemmän haastetta :P

:Elite 128 poliisien niittaus
pelin aloitus normi aseilla ja tulta asemalle
tarvitaan virallinen laskija joka kirjaa ylös kuinka monta saa tiputettua
kunnes itse tuhoutuu tai käytettävissä oleva aika loppuu...

:The Sentinel
ykkös tason läpäisy aika extra tehoilla
valinnaisesti finaalissa jokin muu kenttä myös...

Normi tehoilla (ehkä turbotetutkin finaalissa)

: Stunt Car
: IK 1,2,+ ? jokin noista 1,2 kaksinpelinä reilumpi kun ei ole kone pelaajaa sotkemassa
: Crazy Comets
: Decatlon xD

nämä nyt aluksi saa keksiä lisää !!!
toivottavasti saan Trubo Cameleon Arcade capiinin lyöntiin tuohon mennessä ;)

#987
Bitin Nypläys / Vs: peli projekti Block Hole
toukokuu 07, 2012, 11:19
tuskimpa tästä maksullista versiota tulee ikinä ellei joku muu ala sillä rahastamaan...
kassu version vois ihan omaksi ilokseen tehdä alkulataus kuvat ja musiikin
oli se vaan sen verran extraa levy versioihin joissa tuota ominaisuutta ei juurikaan ollut
mutta varmasti levy versioon tulee lataus musat ja kuvat... sen voin taata
#988
testailin tuossa taas moduulia...

suurin ihastuksen aihe oli yhteensopivuus !!!
eli se on parempi kuin oman C64 miten se on mahdollista
vaikka emo on vanha kuin taivas siinä jostain syystä sykkii 8500 prosessori
älkää kysykö miksi koska en sitä itsekkään tiedä

no joka tapauksessa CPU on sammaa pohjaa kuin 128 sisällä sykiväkin
ja jos olette huomanneet se ei ole ihan yhteensopiva alkuperisten kanssa
tämä konkretisoituu minulla ainoastaan yhdessä tietyssä tapauksessa
musa ohjelmissa missä käytetään NMI keskeytyksillä ajettavaa sample musiikkia
ja siinäkin vain jos keskeytys tiheys ylittää tietyn tason CPU ei pysy enään niiden perässä
vaan kaatuu
nimenomaan juuri näin käy juurikin niissä lempi biiseissä joista eniten pidän
ja kaatuminen tulee juurikin siinä kliimaksi kohdassa kun kunnon tiluttelu alkaa
joten melko pitkään aikeen en ole pystynyt niitä biisejä kuuntelemaan loppuun asti
mutta nyt pystyn xD samalla testasin miten sample rutiini sekoaa lisä tehosta
yllätys oli suuri ei niin mitenkään... biisi soi entisellään mutta konelle samplen soito rasitus
ei näkynyt enään oikeastaan mitenkään kuten tiedätte samplen soittaminen ei ole
kovassa huudossa juurikin tästä syystä yleensä soitto rutiini haukkaa leijonan osan
prosessorin kuormituksesta ja kovin paljoa ei jää muuhun siksi harvemmin kuulemme digitoituja
ääni efektejä kesken pelin puhumattakaan musiikista

lisäsin liitteeksi kuvan jossa asian näkee heti vaalean sininen alue on parhaillaan käytössä oleva
soittorutiinin viemä aika tumman sininen on huippu arvo missä on käyty
ylempi on normaali ja alempi turbotettu näetkö eron ?

samalla testasin $D030 128 jippoa tämäkän on se kuuluisa rekisteri jossa lymyää
128 2Mhz tilan controlli bitti
Cameleonissa on mahdollista kytkeä tuo rekisteri toimimaan niin että normaali C64
myöskin alkaa tuota rekisteriä ronkkimalla toimimaan 2Mhz tilassa toki ruutu pimenee
kuten alkuperäisessäkin

testi pohjana tälle toimi Elite 128 versio joka käyttää tuota kyseistä jippoa
reunuksien alla lisätehoa tuomassa laskenataan
ja homma toimii 2Mhz tila menee päälle ja lisä tehoa tulee noin 1.5Mhz verran
ja totta kai kokeilin myös muita tehoja ilmeisesti kyseisessä häkissä on
tehty hieman muutakin parannusta ehkä super CPUta ajatellen
koska Cameleonin täyttä tehoä pystyi käyttämään ja mikä parasta peliä pystyi
pelaamaankin kyseisillä tehoilla toisin kuin alkuperäsitä joka lähti heti käpälästä
vauhtia tullessa ihan liikaa
muistatte varmasti alku ruudun missä Mark alus pyörii...
täydellä teholla viivanpiirto muuttuu solidiksi eli lakkaa välkkymästä
liikkuminen auringon lähellä ja muutaman piraatin pyöriminen kimpussa ei juurikaan
päivitys nopeutta laskenut ahh...

Edit: uusi kuva vanhasta saanut mitään selvää...
#989
totta tuon unohdin mainita joikkareita ei saa kiinni mihinkään natiivi moodissa ilman doging laitetta :-/
CDTV ir kauko ohjaimella homma toki onnistuu mutta ir käyttäminen oli aika tuskaa CDTV laitteessakin
nippa nappa WB sillä kyllä käytti mutta peleissä laite oli auttamattomasti liian herkkä kadottamaan singnaalin

kyllähän tuo minulta löytyy mutta empäs ole vielä hetinyt sitä kokeilla kun on ollu ihan liian hauskaa
käyttää sitä C64 jatkeena ;) eli ihmekkös kun unohtui
mutta en yhtään ihmettele vaikka jossain välissä keksisivät käyttää USB joikkairia...
#990
niille joita hinta hirvittää voi hieman katsella speksejä ja miettiä mitä tuolla rahalla saa !!
1/1 C64
:Cycle-exact REU (memory expansion) with 16 MB RAM
:Turbon joka nopeudessa hakkaa edeltäjän 16bit 65816 turbon ja on 6510 täysin yhteen sopiva
( joissain operaatioissa hitaampi mutta ei paljon )
:MMC/SD card slot with MMC64 compatibility and 1541-emulation.
The TC64 floppy emulation goes far beyond what
(turbo laturit toimivat myös)
other flash-based mass storage solutions like the uIEC can offer.
:Connector for PS/2 mouse (emulation of 1351 and Micromys) and PS/2 keyboard
:neljä eri pankkia moduli imageille
(Emulation of the following freezer cartridges
is available: Action Replay, RetroReplay, Final Cartridge 3
, Expert Cartridge, KCS Power Cartridge, SuperSnapshot 5, Capture)
mikään ei estä asentamasta SimonBasic imagea tai peli moduli imagea...
:Battery-backed real time clock (battery not included) GEOS yhteen sopiva
:USB link to a PC for debugging and data transfer.
:Tupla SID (6580) 3.5 plukilla muisti osoite asetuksista vaihdettavissa helposti
myös mono moodi mahdollinen
:VGA liitäntä suoraan monitoriin tai telkkariin

Amiga500 + 68020 turbo 28mhz
Includes Infrared support for joystick emulation. Supports hardfiles, up to 11.5MB usable Amiga memory, turbo 68020 CPU, really fast fastmem, any kickstart version including those with integrated IDE drivers.
Amiga puolesta vielä lisää kun ehdin siihen tutustumaan mutta nopea on sekin ;)
ja mikä parasta itse moduli ei tarvitse välttämättä C64 ollenkaan vaan voi toimia yksinäänkin
tosin tarvitsee lisäkseen USB 5V 1A powerin maksaa ollsonilla 12€
läppärin syöttökin riittää