Uutiset:

C=Foorumin Usein Esitetyt Kysymykset:
http://www.com64.net/foorumi/index.php?action=faq

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#61
purkki pois linjalta !

systeemiä  päivitetään ohjelmallisesti ja raudan osalta
palataan linjalle kun tämä kaikki on tehty
nopempana ja parempana kun asennukset ja testit saatu päätökseen

alustava käynnistys päivä päivä, jouluaatoksi viimeistään
#62
samaa kritisoin heti kisan alussa ettei FB ole hyvä foorumi
moiselle kisalle ja siksi tämä keskustelu avattiin ja tei malli koodeja
mitä Fb on erittäin vaikea ymmärrettävästi esittää
ehkä pelättiin et joku vie idean tms. Joskus noist ollaan mustiksia
#63
Paljon on kuullut juttua siitä ettei pääse porukka sceneen mukaan tms.

No nyt ei niin ole jos on intoa niin Gorbat Soft regryy porukkaa tulevaa 202X partyä varten
tekemään demoa tai demoja joten ei muutakuin viestiä lentämään !!!

vaatimuksena on Into tehdä ei se mitä osaat ole tärkeää aikanaan jokainen meistä oli noviisi tekemään yhtään mitään
porukkat vaan kokoontuivat ja ideoivat yhdessä mitä tehdään joku osasi jotain toinen toista ja kehityttiin yhdessä
maailman luokan porukaksi... mutta ei Gorbat Soft se ei kehittynyt kun ei ollut yhteyksiä nyt niitä on
mutta olisi myös kiva että ympärillä olis muitakin kuin minä itse... pitämään intoa yllä xD

ainakin ensin pitäs vääntää Regry demo tuomaan tietoisuutta maailmalle xD

vain ilmottautuneet kelpuutetaan...
#64
päivitys ja pakattu ZIP iksi saa muutkin auki (esim. minä en saanut edellistä auki  :bang: )

Edit:
lisää ongelmia osa tioedosto nimistä sisältää myös ÄÄkkösiä ja eivät siis aukea kaikilla koneilla sen vuoksi  :bang: Huoh...
#65
Ai ?!?
ompa erikoista tosin kun ilmottelin että tuotoksesi on valmistunut ja mihin sitä pitäs lähettää
viestiteltiin että säänntöjä on muutettu ?!? niin että vain FB foorumin käyttäjät voi osallistua *Mitvit*
kyseisestä sääntömuutoksesta ei ollut ainakaan mulle tullut mitään infoa mikä on outoa
koska mielestäni kaikkien tiedossa oli että tänne on palsta sille perustettu koska aikanaan ei ollut selvillä miten fileet siirretään
kilpailu tuotosten lähetys selkis vasta sitten kun kyselin että mihis näitä pitäs lähetellä :(

ei kai auta muutakun pistää tänne oma kisa :(
eli jos voit niin laitatko pelit jakoon ja omasi myös
itse kun en tuota pakettia ole auki saanut tähän mennessäkään :(

Tarkoitus on tehdä tuosta jonkin näköinen release ja sinun pelisi takuulla kuuluu siihen !!!!
Nyt kyl alko hieman vituttamaan >:(
#66
Tässä paketti testattavaksi !!
itse en saanut auki mutta jos muilla olis parempi tuuri  :bang:
#67
homma toimii kuin junanveski !
jopa paremmin kuin Amiga serkkunsa
edelleen ongelmia linjan sulkemisen kanssa satunnaisesti
siksi Wifimodemi tulee vaihtumaan nopeampaan 38.2KBaud mikä alkaa olemaan max
nopeus mihin vakio C64 kykenee ilman turbotusta

sorsa koodien kääntäminen PC editoitavaksi käynnissä joka helpottaa ohjelman
kokonaisuudenhahmottamista ja nopeuttaa muutos töitä

kun uusi modemi on asennettu ja todettu toimivaksi
päätetään lopullisesti Beta vaihe jota ei edellisellä modemilla saatu päätettyä
kun ei syytä linjan katkaisu ongelmaan löydetty :(

harkinnassa vakavasti Image nettiin yhdistäminen keskustelu alueiden toiminnaan
Boostaamiseksi ja oman milenkiinnon lisäämiseksi
#68
A4k on ylläpitänyt purkkia nyt kuukauden päivät  :/
Homma jatkuu kunnes saan A2k jälleen avattua ja hieman putsailtua
siinä on edelleen ongelmia ROM piirin kanssa luultavasti jokin hapettuma
mutta kaikki ylimääräiset kaatumiset syystä tai toisesta ottaa kupoliin
eli koitetaan korjata ainakin tämä ongelma pois päivä järjestyksestä
samalla olisi tarkoitus lisätä tallennus kapasiteettia reippaasti

väliin hyviä uutisia :
purkin File Bankiin lisätty mittava määrä SID ja MOD musaa
tämä on yksi syy miksi A2k pitää lisätä kapasiteettia nykyiseen kokoonpanoon ei mahdu
oikeastaan mitään
#69
DeadLine lähestyy !!!
#70
eipä kestä oli mielenkiintoinen selvitettävä :)
kumma et tuollainen on jäänyt kenenkään huomaamatta tuolla
vaikuttaa aika moneen juttuun muutenkin kuin ja vain näppiksen lukuun

Lähinnä kai ajan takaa sitä että sellaisen testaaminen on hankalaa koska Stack tosiaa sekoittaa koodin heti kun kernal tms. lähtee käyntiin
eikä tilaan mahdun paljon tavaraa se on myös melko vaikea tehdä pelkällä editorilla

Kassu  puskuri käynnistys on METHOD #4: 'READY.'-TRAP
sen voi kirjoittaa editorillakin ja savettaa myös helppo ja yksinkertainen eikä sekoita mitään toimintoja
plus jos haluaa siihen voi lisätä lataus turbonkin joka lähtee käyntiin heti seuraavasta fileestä ja tuhoutuu kun ohjelma käynnistyy tms.


* = $326   ;DO NOT CHANGE, else the autostart will fail

.word boot   ;autostart from charout vector ($f1ca)
.word $f6ed   ;$328 kernal stop routine Vector ($f6ed)
.word $f13e   ;$32a kernal getin routine ($f13e)
.word $f32f   ;$32c kernal clall routine vector ($f32f)
.word $fe66   ;$32e user-defined vector ($fe66)
.word $f4a5   ;$330 kernal load routine ($f4a5)
.word $f5ed   ;$332 kernal save routine ($f5ed)

;* = $334 (cassette buffer)

boot   sei
   lda #$ca   ;repair charout vector ($f1ca)
   sta $326
   lda #$f1
   sta $327

   ...   ;decruncher routine
   
.binary crushed.bin   ;crunched file   


#71
On kyllä melko outo tapa nollata keskeytykset ?!?

$DC0D puoli menee kyllä ihan oikein,,, Mutta
$DC0E taas asetetaan kaikken mahdolliset päälle ainoastaan 50/60hz TOD tilaan ei kosketa ??!

bit 1 CIA timer A (ON) pitääkin olla 1
bit 2 asettaa PB6 pinnin (user-port) lähettämään A laskurin keskeytyksiä ulospäin
bit 3 Timer A output Toggle
bit 4 Timer A Run mode one shot ( A Ajastin keskeytys tehdään vain kerran ja se tarvitsee asettaa sen jälkeen uudelleen)
bit 5 Force load Timer YES ( Nollataan A ajastiin laskuri laskenta aloitetaan alusta )
bit 6 A Ajastin laskee ulkoisia CNT singnaaleja ei ajastimia (user-port shift reg.)
bit 7 CIA asetetaan ulkoisen lähetyksen tilaan (user-port shift reg.)
bit 8 TOD taajuus 50/60hz (PAL koneissa def. 50Hz)

kun asetat keskeytykset ($DC0D) takaisin päälle kaikki seuraavat jutut aktivoituvat :/

jos basicissa $DC0E asettaa tuon $7f =127 (poke56334,127)
aito kone lukkiintuu heti. Kaikki emulaattorit eivät reagoi mitenkään (esim. TC)

Basic jää jumiin näppäimistö rutiiniin odottamaan keskeysten aikaansaamaa näppis toimintaan
mutta keskeytykset eivät ole päällä muutamasta syystä

$dc0e
bit 6 Timer A counts 1=CNT
asettaa laskurin A laskemaan (user-port shift registeri ) ulkoista synkronisointi kellotusta
niitä ei yleensä tule Shift rekisteri on melko tuntematon CIA ominaisuus eikä sitä käytetä oikeastaan mihinkään
aikanaan VIC levari liikenne piti kulkea tämän lävitse mutta 6522;ssa oli valmistus virhe ja se dumpattiin
eikä siihen palattu kuin vasta C128+1571 ulkaisun yhteydessä vaikka vika oli korjattu 6526 myötä
kernaali siis jää odottamaan ulkoista keskeytys lähdettä jota ei tule ( Jumi )

bit 4 Timer A run mode 1= one shot
pakottaa A ajastimen suorittamaan yhden keskeytyksen
jos haluaa lisää pitää bitti 0 asettaa uudelleen jokaisen keskeytyksen jälkeen ( jumi )

bit 2 Timer A output on PB6=1
alkaa syöttämään näppis matriisiin ( ROW 6 )
Ajastin keskeytys A taajuutta sekoittaa näppiksen lukemisen melko hyvin

oletukseni on että tässä on käynyt joku käpy
tekijä on olettanut $DC0E rekisterin toimivan samoin kuin $DC0D
mutta näin ei ole 

itse en tuota Stack käynnisystä käytä koska se on melko arvaamaton
ja tila on kortilla helpompi tapa ja systeemi ystavallisempi on kassu puskuri
jota itse usein käytän

keskeytysten kieltämiseen riittää usein pelkästään $DC0E 1 bitin nollaaminen joka lopettaa irq keskeytykset vähän sama kuin SEI komento
#72
Etenee mikä ehtii runko on tehty nyt ainakin 3 ellei 5 kertaan uudelleen alusta xD
lähinnä siksi ettei sorsat ole tulleet mukana kun on vaihtanut logaatiota
joten peli on nyt vähintään 3 erikoneella xD
ja eri versio tietenkin kaikissa

mutta juuh juoni ja toiminta on suuniteltu valmiiksi
toteutukseen vain tarvitsisi hieman löytää aikaa jostain...

FB Foorumilla on tietojeni mukaan tulossa ainakin yksi ellei jopa kaksi peliä

#73
tässä ääkösten lisääminen omaan koodiin
tämä on nyt kirjoitettu PC;llä ja vaatii PETCAT;in kautta ajamisen että siitä saa C64 yhteen sopivaa
jos haluaa kirjoittaa sen itse suoraan C64 niin lisää vain rivien alkuun rivinumeron
liittenä myös oikea C64 file

petcat rimpsu on seuraava (tehdän PRG file)
petcat -w2 -o test.prg -- text.bas

toisin päin sama juttu (luetaan PRG textiksi)
petcat -2 -o text.bas -- test.prg

coodi:
1 c=55296 :rem "$d000 char rom alku
2 n=57344 :rem "$e000 char uusi paikka
3 cr=53272:rem "$d018 vic näyttö & merkki muisti pointeri
4 bn=56576:rem "$dd00 vic pankki pointeri
5 ir=56334:rem "$dc00 A keskeytys kontrolli 0=off 1=on
6 sc=49152:rem "$c000 uuden näyttömuistin alku
:
rem "uusi vic pankki $c000-ffff
poke bn,peek(bn) and 255-3:rem"set $dd00
rem " kuvamuisti $c000 fontit $e000
poke cr,8:poke 648,192

rem "puhdista ruutumuisti testaa onko fontit jo muistissa"
print chr$(147)chr$(8 );:rem "puhdista uusi ruutu ja lukitaan"

if peek(2)=255 then 1000:rem "ei tehda mitaan"

print" Fonttien siirto kaynnissa odota hetki."
rem "sammuta keskeytykset ja merkkimuisti esiin
poke ir, peek(ir) and 254:poke 1, peek(1) and 251

rem "siirretään fontit uuteen paikkaan
for t=0 to 7
for x=0 to 2048 step 8:poke n+x+t,peek(c+x+t)
next x:next t

print:print "Siirto valmis."
rem "palautetaan keskeytykset ja rom muisti "
poke 1,peek(1) or 4:poke ir,peek(ir) or 1

rem "maaritellaan uudet aakos merkit "
dim a$(15)
a$(00)="11...11.":a$(08)="11...11."
a$(01)="........":a$(09)="........"
a$(02)="..111...":a$(10)="..111..."
a$(03)="11...11.":a$(11)="11...11."
a$(04)="1111111.":a$(12)="11...11."
a$(05)="11...11.":a$(13)="11...11."
a$(06)="11...11.":a$(14)="..111..."
a$(07)="........":a$(15)="........"
:
print "Viel[ [[kk]set paikalleen niin ollaan"
print "valmiita aloittamaan..."
:
for t=0 to 7:a=0:b=0:for x=1 to 7
a=a+(2*-(asc(mid$(a$(t),x,1))=49))^x
b=b+(2*-(asc(mid$(a$(t+8),x,1))=49))^x
next x
poke n+t+(27*8 ),a
poke n+t+(29*8 ),b
next t
poke 2,255:rem "merkataan siirto tehdyksi
clr:rem " muistin ja muuttujien nollaus "
end

1000 print "kaikki jo valmista."
#74
Ääkkös koodikin on tulossa  :bang:
#75
Huone datan esitys rutiini on tässä
toki sen voi järjestää monella muullakin tavalla mutta tämä lienee kaikkein simppelin
eikä tuhlaa muistia kovin paljon
muuttujiin kirjoitetut selostukset kun vievät kaksinkertaisen määrä muistia
ohjelma sovittaa kirjoittamasi kuvaukset ruudun kokoon tämä siksi että Data osioon
pystyisi kirjoittamaan vain yhden rivin textin joka on huomattavasti selkeämpi lukea
kuin rivit jotka ovat kahdella rivilla ja niiden editointi on siksi helpompaa

muuttujalla HU kerrotaan mikä listan kuvauksista halutaan esittää
huonetta 0 ei ole joten sen tilalle voi kirjoittaa vaikka pelin esittely textin
tämä selviä tulevissa ohjelma osioissa tarkemmin


10 print chr$(14)chr$(8)
11 rem "vaihdetaan isohin ja pieniin kirjaimiin
12 rem "ja lukitaan se
20 :
90 input"Huone numero:";hu
100 gosub120:gosub 150:goto 90
101:
120 rem "etsitaan oikea huone data"
121 restore:if hu=0 then:return
121 for t=0 to hu-1
122 read h$:if h$<>"$" then 122
124 next:return
125 :
150 rem " tulosta huone kuvavaus "
151 read h$:print"( "h$" )":rem " tulosta otsikko "
160 a$=""
170 read h$:a$=a$+h$+" ":if len(a$)<200 and h$<>"$" then 170
172 gosub 200:if h$<>"$" then 160
173 print "----------------------------------"
174 return
180 :
200 rem " tulostetaan a$ puskuri "
201 if h$="$" then :a$=left$(a$,len(a$)-2)
210 a=39:le=len(a$)
220 if le<39 then print left$(a$,le):return:rem "puskuri tyhja"
230 if mid$(a$,a,1)<>" " then a=a-1:goto 230
240 print left$(a$,a)
250 a$=right$(a$,le-a):goto 210
900 rem " Data osuus "
901 data "pelin esittely menu texti ehka"
902 data "koska nolla huonetta ei ole voidaan"
903 data "tilaa kayttaa vaikka siihen"
910 data "$"
1100 :
1101 data "huone 1
1102 data "Huone on hamara
1103 data "ikkunankaihtimet ovat kiinni
1104 data "ilmassa leijuu kalman loyhka
1105 data "mustavalkoinen TV suhisee
1106 data "nurkassa
1190 data "$"
1200 :
1201 data "huone 2
1202 data "tama on ilmeisesti ollut
1203 data "joskus komero mutta nyt
1204 data "sen tayttavat aikakaus
1205 data "lehdet joita on paljon"
1290 data "$"
9000 data "#":rem "end of rooms mark"