Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#121
ok tuuria kelkassa ilmeisesti Katastrooffin ainekse oli olemass

todistetusti PLA kestää hetken aikaa olla SIDin paikalla (9v)
mutta pidempi aikainen ylijänniten tuhoaa sen varmasti

onnittelut henkiin herättämisestä takuulla toi paremman fiiliksen kuin toisen koneen osto :)
#122
joskus kärähtänyt Kernal piiri sotkee jonkin verran tuota moduli portin muistia eikä modulita aina starttaa oikein
jos koneessa on reset kytkin niin sitä voi koittaa hieman renkata jos moduli lähtisi toimimaan...
PLA saattaa myös ottaneen hittiä harmi ettei sitä saa lähikaupasta :(

yleensä jos tulee kehys esiin niin se tarkoittaa että jotain osaa Kernal rommista luetaan
mutta kun aletaan ruukaamaan CIA piirejä niin homma loppuu siihen

esim. parissa omassa koneessani oli Kernal ROM vahingoittunut joltain osin ei täysin ja antoi tuon reunuksen muttei enempää
samaan virheeseen pääsee kun irrottaa CIA piirit ja koittaa konetta käyntiin ilman niitä

tuolta korjaus manuaali käteen ja etsimään :)

ftp://www.zimmers.net/pub/cbm/schematics/computers/c64/index.html
#123
Portit jälleen auki ja BBS systeemit pystyssä  :thumbup:
#124
Hyvää Joulua kaikille foorumilaisille toivotamme täältä G päämajasta  :thumbup:

sitten DNA tarjoamaan jolulahjaan...
päättivät taas muutaa jotain ja portit on suljettu tänne vaikkei niin EI pitäisi olla
jo aikaisemmin tänävuonna tuli puskista kun G4 taajuusalueelta suljettiin avoimet portit
vaikka asiasta ei missän ole mainittu vieläkään !

nyt ovat tehneet saman myös G3 taajuuksille joten tällä hetkellä ei ole keinoja millä purkkia voisi jakaa  ulospäin :bang:
mitään informaatiota tästä muutoksesta ei ole edelleen pitäisi olla tietyt portit avoinna mutta kun eivät ole

katsotaan miten tästä edetään...

#125
Kehys tarkoittaa että suurelta osin toimii vielä !
mahdollisia vikoja Kernal ROM ja CIA
muisteita ei voi sanoa ennenkuin lähtee käyntiin ja ilmottaa muistia vähemmän kuin pitäs
sormella voi kokeilla jos joku niistä lämpiää reippaasti enemmän kuin muut

se että hakukkaa 5v linjasta 2A menee reippaasti normi powerin kapasiteetin ylitse normaali max on noin 1.5A
josta normaali oloissa haukkaa alle 1A ei ihme ettei regu tykännyt sen kapasiteetti myös ylittyy

9AC on helppo tarkistaa sitä joko tulee tai sitten ei tule oli kuormaa tai ei

Muistit
https://www.c64-wiki.com/wiki/RAM

#126
1541 reku putoaa 0 kun kuormaa tulee liikaa oikosulku/lämpösuoja laukeaa mutta konkat vaihtoon samoin sen regun voi vaihtaa samalla
C64 poweri kuntoon sen jälkeen näppis putsaten (kontakti pinnat) emolla kaikki irrotettavat piiri nitkutellaan uudelleen paikalleen

välineet ja osat:
Parco: https://www.partco.fi/fi/2075-elektroniikan-komponentit
Bebeck: http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php
Koulueletroniikka: http://www.kouluelektroniikka.fi/
#127
vaikea sanoa 12v kun on paljon liikaa kaikille TTL piireille
muistit on voineet mennä ne tosin menevät piikeistä yleisemmin
vastaavia muistipiirejä on muitakin malleja eivätkä ne nykyisin paljoa maksa
eri asia on sitten Mos piirien kanssa C= omista piireistä saa kyllä pulittaa ihan hyvän hinnan

Mutta toivoa on jos ylijännite ei kestänyt kovin kauvan että jotakin on vielä säilynyt ehjänä varsinkin jos
esim. muisti piiri on palanut oikosulkuun ja sillä suojellut muita...

jos ei ole kokemusta eletroniikasta niin melkein lähettäisin koneen sellaiselle jolla  sitä on

#128
Commodore 64 / Vs: mitä puuhailtu ?
joulukuu 13, 2018, 10:58
ei muutakun opettelemaan niin voit sitten hyödyntää meikäläisen rakentamaa systeemiä
jolla ylläpidetään live multiuser c64 pelejä ajantasalla  :p
#129
Bitin Nypläys / Vs: C64 ohjelmoinnin Raamattu
joulukuu 12, 2018, 01:21
vanhoilla on omat ryhmänsä ja IRC tms.
#130
Bitin Nypläys / Vs: C64 ohjelmoinnin Raamattu
joulukuu 11, 2018, 00:48
onhan noita teoksia suomeksikin tehty esim.
Jukka tapanimäen C64 pelin tekijän kirja on ihan rautaista lukemista
siinä jopa selitetään ja veuvotaan kovempaa koodiakin kuin Reference kirjassa

kyseinen opus on ainakin meikän purkissa raakavedoksena (text) ladattavissa ja luettavissa online
#131
Pelit ja pelaaminen / Turbo kasetti
joulukuu 09, 2018, 05:31
Tuolla FB puolella herättelin yhtä legendaarisinta joulu aktiviteettia !

Turbo peli kasettia...

tarkoitus olisi tehdä "jouluksi" pelikasetti (90min)
täynnä turbopelejä joita sitten postittelisin halukkaille
Motonetistä pongasin noita nauhoja ja ajattelin hakea läjän talteen
kappale hinta niille oli jotain 4€ tähän tietenkin tulee päälle vielä postikulut
mutta koska kasetti menee kirjepostina se ei kovin paljoa ole

uskokaa tai älkää maailmalla on edelleen C64 harrastajia joilla ei näistä nykypäivän hienouksia ole kuten SD2iec laitetta
ja osalle kassuasema on edelleen se ainoa formaati millä konetta pelataan...

mukana tulee tietenkin softa jolla kasetille nauhoitetut pelit saa takaisin levyformaattiin jos on tarvetta
mutta suurempi ongelma onkin se että mitä kaikkea sinne olis syytä laittaa 90min kasetille mahtuu melko mittava määrä pelejä
kahden puolen joten tässä saatan hieman tarvita apua ettei mene ihan random ampumiseksi

ensisijaisesti itse ainakin haeskeleen sinne uusia pelejä joita ei 80-90 luvuilla löytynyt esim Super HEXAGON
#132
Päivitetäämpäs vähäsen !
en kovin usein pelaa mutta silloin harvoin kun innostun niin siinä voi viikkokin mennä



Nyt on testissä vanha legenda Space Rogue
tämän olen ainakin yhden kerran pelannut lävitse kuusnelosella mutta nyt olisi aika testata ja pelata se uudelleen lävitse Amigalla !
vaikka peli on melko yhtäläisen hidas molemmilla koneilla levy toiminnot ovat kuitenkin Amigassa huomattavan paljon nopeammat kuin
C64 versiossa vaikka sitä pelaisi Epyx & AR V modulilla

mutta tästäkin vaivasta pääsee eroon kun laukaiseen pelin WHDloadin kautta eikä latailu enään häiritse nimeksikään
HC508 kun vielä puskee grafiikkaankin lisääpuhtia niin alkaa nautinto olla katossa :)
tosin miinuksiakin on taistelut muuttuvat turbon johdosta huomattavasti koska vihollisten plasma aseet ovat saaneet sarjatuli updaten
mikä saa ainakin 1 tason suojat huutamaan hoosiannaa hyvin nopeasti mutta kaiken tämän kyllä kestää kun on sulavaa täytettyä vektoria katseltavana

Play Online
https://www.freegameempire.com/games/Space-Roque
#133
kuten olen monesti sanonut voin tehdä mutta yksin siihen en ala
joskus aikanaan tein omaa videokanavaa mutta siinä paloi hyvin nopeasti loppuun kun sitä
yksitään väänsi joten toisten en siihen lähde

sama koskaa melkein kaikkea muutakin isoa tekemistä kuten sen dokkarikin jonkun pitäisi se edes jollain tasolla käsikirjoittaa
minkä jälkeen voitaisiin alkaa laatimaan suunitelmia miten se tehdään ja rahoitetaan mitä lisätään mitä leikataan pois
kuka tekee mitäkin koska tehdään tms.

koodiakin voin vääntää mutta ensin olisi hyvä kuulla mistä tietystä asiasta halutaan tietää lisää
omat mielenkiinnot kun saattaa olla lähempänä korkeampaa tähtitiedettä normi lukijoille
jos joskus saamme aikaiseksi sen ohjelmointi kurssin niinkuin oikeassa elämässä Real niin
tulette huomaamaan että hyvinkin pienestä koneensisusten palasesta saa yllättävän paljon asiaa aikaiseksi
eikä kukaan jaksa sellaista A4 pinoa lukea foorumilta mutta kuuntelu voi olla asia erikseen
#134
Bitin Nypläys / Vs: Eprom ja C64
joulukuu 09, 2018, 04:45
Modulien tekoa voi harjoitella EasyFlash kortilla joka ei maksa käsittämättömiä summia ja sen pystyy itsekin rakentamaan jos oikeen sniiduksi alkaa
#135
Bitin Nypläys / Vs: C64 ohjelmoinnin Raamattu
joulukuu 09, 2018, 04:42
Annatte vain aiheen mistä alan paasaaamaaan niin eiköhän se siitä lähde
koko kirjaa tuskin viitsin alusta asti selventämään,,,