Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu

Mikä vikana kun musta ruutu scandi c64:ssä

Aloittaja poiex, tammikuu 25, 2008, 16:31

« edellinen - seuraava »

Anza

#15
LainaaEi ole kaikissa peltikoteloa ympärillä, kuten tässä ja siinä josta vaihdoin.

Ok. Lämpiääkö muistipiiri/t? Sitten on nuo logiikkapiirit myös mahdollisia..

eidt: varmistukseksi vielä, olihan kyseessä iso 250425 emo.

Aki

Kyllä on 250425 kyseessä. Muistit eivät lämpeä, eivätkä logiikkapiirit. Yarggh

Anza

Noi logiikkapiirit voi ilmeisesti olla rikki ilmankin että ne lämpiää. Itselläni oli eräästä isosta emosta sarjaportista huolta pitävä piiri (olikohan se nyt tuo U8.. ihan vasemmessa laidassa kuitenkin) mykkä. Se ei lämmennyt mutta risa se kuitenkin oli, koska vaihdon jälkeen nepa alkoi nähdä levarin.

Sitten jos/kun kaikki piirit on vaihdettu mitä vaihtaa voi, niin jäljellä lie enää vaihtoehto alkaa mittailemaan piireille tulevia käyttöjännitteitä.. että onko ne tallessa ja jos ei ole niin mistä voisi johtua.. Hyvä on jos vieressä on lunttilappu, eli toimiva kone josta verrata.. Tässä vaiheessa onkin sitten hyvät mahdollisuudet rikkoa lisää komponentteja ;)

poiex

No niin jatketaanpa vielä, eli nyt oon vaihtanu kaikki piirit kannoille mitä tuossa emossa on, noh tulipahan nyt testaus alusta tuosta emosta.

U1, U2, U4, U5, U7, U9, U20 kokeiltu toisessa koneessa toimivaksi, U3, U18, U21, U22, U23 vaihdettu uusiin.
Siis jää U8 PLA, U10/U11 muistit ja U19 videomuisti jotka vois vielä jumittaa.

Nuo muistit U10/U11 ei lämpene mutta ovat joskus kyllä käyneet niin kuumana että se irto kanta alla on sulanut, voivatko siis olla niin totaalisesti jumissa etteivät enään edes lämpiä.

Anza

Oliko tuosta listasta vaan jäänyt pois prossu (U6)? Uuden mallin PLAta ei mulla ole tullut yhtään rikkinäistä vastaan (vanhan mallisia kylläkin), mutta voi kai sekin rikki mennä. Jossain koneessa oli joskus mustavalkoinen kuva, johtuikohan se juurikin tuosta U19 RAM:sta, en muista enää..

Mutta mainitsit aiemmin että kerran jo tuli suttua ruudulle.. Mulla on tuossa yksi emo odottamassa uusia muisteja (U10 ja U11), ne oireili siten että kun ne oli huoneenlämpöisiä niin päällelaitettaessa ruutu tuli täyteen sotkua, jotain @-merkkiä tms. Ne kuumeni todella polttaviksi ihan hetkessä. Sitten kun koitti virtoja pois ja takas päälle niin antoi mustan ruudun. Kun muistien antoi jäähtyä niin taas tuli suttua ruudulle jne. Lauta on testattu toimivilla muisteilla muuten toimivaksi.

Onhan nuo sulaneet kannat vähän huolestuttavaa.. Mutta että onko ne just noi muistit jotka on kannat sulattaneet vai jotkut aiemmat.. Pitäis testata nuo nykyiset muistit toimivassa koneessa. Voi kai ne olla niinkin jyrähtäneitä etteivät edes lämpiä.. Olen nähnyt myös räjähtäneitä IC-piirejä, tosin en kuusnepassa!!!


poiex

Joo Se U6 unohtui listasta sekin pelaa, ja ne muistit kyllä oli tarttunu kiinni kunnolla silloin kun ne ensi kerran irrotin, eli ne on sulattaneet todennäköisesti ne kannat.

Niin sitä mustaa mössöä siis ei mitään graffa merkkejä vaan ihan pun/vihr/mustaa sotkua, tulee nyt vähän aikaa ja sen jälkeen menee ihan mustaksi, näyttäis että se yrittää käynnistyä vaan johonkin jää jumekseen, muutamia valkeita pysty palkkeja vilahtaa ennen mustumista.

Ei kait se auta kuin alkaa metästää jostain samaa mallia oleva emo jotta saa nuo muistit testille.
Mutta lähteekös nepa käyntiin jos muistipiirit on irti ainakin tuo toinen emo käynnistyi ilman kumpaakaan cia piiriä.

Anza

#21
Mustaa näyttää kuusnepa ilman muistipiirejä.

CIA-piirejä ei tosiaan tarvi olla paikallaan, kone antaa aloitusruudun ilmankin. Tätä nimenomaan käytetään hyödyksi kun halutaan testata CIAn kuntoa. Oikosessa oleva CIA antaa useimmiten  mustaa ruutua.

Mites, pystytkö testaan noi muistit siinä toisella emolla missä nuo muutkin piirit olet testannut? Vai onko niille siinä erillisiä kantoja? Jos haluat varmuuden noiden muistien kunnosta ja muuta keinoa ei ole niin lähetä ne mulle testiin. Tänään viimeksi testasin yhdet muistipiirit roskiskamaksi.. eli kolmesta yhteensä on nyt lyhyen ajan sisään ollu muistit rikki. Ja yhdessä näistä lisäksi CIA1 vaihdettu aiemmin.

poiex

No tänään testailin toisella emolla ne muistit ja rikkihän ne on, mutta tuo kyseinen kone ei puhu vieläkään mitään toimivilla muisteilla, eli enään siinä ei voi olla muu kuin U8 joka on rikki, koska kaikki muut piirit nyt on käyty läpi, toisella emolla, ja nuo logiikat on vaihdettu uusiin.

Olisko sulla kenties toimivaa U8 piiriä, myydä?

Anza

Pitäisi mulla olla ainakin yksi irto-U8 mutta en pysty testaamaan sen toimintaa juuri nyt.. Mulla on testilauta jossa pystyy testaamaan kaikki muut piirit mutta laiskuuttani en ole saanut aikaiseksi tinailla siihen erillistä kantaa tuolle 64-jalkaiselle kammotukselle. Itseasiassa homma on kiinni vaan että saisi haettua/tilattua tuota tiheämpää rimaa (tai ihan oikean kannan).

Anza

#24
Jep, no nyt on myös PLA:lle kanta tuossa testilaudassa. Eli tuntuis olevan tuo irto-PLA ihan toimiva kampe, ainakin kone lähtee sillä päälle ja toimii normaalisti. En rasittanut, eli pelannut mitään, mutta luulisin sen olevan ihan ok.

Tipauta meiliä antti_n[ä]netti.fi niin katsellaan lisää. Mä en ilmeisesti pysty lähettään noita priva-viestejä, pukkaa erroria.

poiex

Mystinen vika paljastui PLA piirin irtokannassa ilmeisesti on kylmä juotos ja kun piirin painaa väkisin pohjaan kone käynnistyy ihan ok.
Noh olihan siitä myös hajonnut SID, muistipiirit ja 74ls08 logiikka piiri.
Mutta nyt pelaa oikein hyvin ja ääkkösetkin tulee ruudulle niinkuin pitääkin.