Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu

Oranssi kasettiasema?

Aloittaja C64-79, helmikuu 07, 2005, 13:59

« edellinen - seuraava »

C64-79

Serkullani oli kuusnepa ennemmin kuin minulla. Olin itse tuolloin 5 - 6 -vuotias. Muistelen, että serkkuni kasettiasema muuten perinteinen Commodoren asema, mutta se oli oranssi ja STOP/EJECT olivat samassa painikkeessa, ja perinteisen EJECT:in tilalla oli sitten PAUSE.

Itselläni oli ihan tavallinen Commodore 1530 -asema, enkä ole löytänyt netistä mitään mainintaa tuosta serkkuni asemasta. Eli tekeekö muistini todella tepposet vai onko kenelläkään tietoa asiasta?

fmatic

En kyllä muista tuollaista väritystä mutta minun muisti muutenkin vuotaa kuin seula :)

Tosin VIC-20 alkuperäinen asema malliltaan C2N näppäimien puolesta voisi soveltua kuvailemaasi. Tuo kun on siis vanhempi malli 1530 asemasta väri vaan ei muistaakseni ollut oranssi...mene ja tiedä ;)

Olihan näitä tarvikeasemien-valmistajia jos jonkinnäköistä niin sellainenkin se voisi tietty olla.

C64-79

Joo, luultavasti kyseessä on tosiaan ollut tarvikevalmistajan asema. Kuvan yhdestä sellaisesta löysinkin, jossa myös oli "PAUSE", mutta se oli muuten aivan erinäköinen.

Voisiko joku valaista (tai voisiko laittaa esim. tuonne mallioppaaseen, kun levyasematkin ovat siellä?) eri kasettiasemien eroista. Eri sivuilta löytyy vähän ristiriitaista tietoa. Kun puhutaan siis vain Commodoren valmistamista kasettiasemista, niin olen löytänyt seuraavat erilaiset:

1. Väri: beige. Kone: C64, C128, ?. Nauhoituksen punainen LED on vasemmassa reunassa. Täydellinen mallinimi: Commodore 1530 ??

2. Väri beige. Kone: C64, C128, ?. Nauhoituksen punainen LED on oikeassa reunassa. Täydellinen mallinimi: Commodore 1530 ??

(Elikkä oliko niin, että toinen noista on vain 1530 ja toinen 1530 C2N?)

3. Väri beige. Kone: C64, C128, ?. Nauhoituksen punainen LED on oikeassa reunassa, siellä ovat myös signaalin voimakkuutta kuvaavat LED:it. Täydellinen mallinimi: Commodore ???? ?? Load-It?


4. Väri: musta. Kone C16, Plus/4. Nauhoituksen punainen LED on vasemmassa reunassa. Täydellinen mallinimi: Commodore 1531 ??

5. 3. Väri: musta. Kone C16, Plus/4. Nauhoituksen punainen LED on oikeassa reunassa. Täydellinen mallinimi: Commodore 1531 ??

fmatic

Kasettiasemia en tosiaan vielä ole ehtinyt laittamaan tuonne mallioppaaseen. Niitäkin perkuleita kun on vähän joka lähtöön.

Itselläni on kokoelmissa kahdenlaisia 1530-asemia. Toisessa trippimittarin pohjaväri on musta valkoisilla numeroilla ja toisessa puolestaan pohjaväri on valkoinen ja numerot ovat mustalla.
Muuten ne eivät ulkoisesti eroa toisistaan. Mustalla pohjavärillä varustetun aseman pohjassa lukee C2N 1530 ja toisessa taasen Datasette 1530. Muutamassa mallissa mulla lukee myös pelkästään 1530 tai Datasette C2N 1530 :D

LOAD-IT taasen on näitä "tarvikeasemia" eli ei varsinaisesti virallinen Commodore tuote vaikka ulkoisesti alkuperäiseltä 1530-mallilta näyttääkin. Oletettavasti asema on lisensoitu Commodorelta ja firma on lisäillyt LEDit tuotteeseen ja pistänyt myyntiin.

Wanhin VIC-20:n Datassette Model C2N-asema erottuu tästä C-64:lle suunnitellusta mallista selkeäst erilaisen ulkoasunsa vuoksi.

Commodore 16-sarjalle puolestaan tehtiin ihan oma kasettiasema-mallinsa. Tässä tapauksessa nimenomaan mainitsemasi 1531

Lisäksi tulee tosiaan ne lukuista tarvikeasemat :)

C64-79

Ville Jouppi on listannut kokoelmansa kasettiasemia tyypeillä 1530-4, 1530-6 ja 1530-6. Nämä saattavat sisältää juuri noita pieniä eroja laskurin pohjavärin ja save-ledin paikan suhteen. Valitettavasti kuva löytyy vain nelosesta. Tuossa ylimpänä lienee myös se vanhin C2N eli se VIC-20:n asema.
http://www.sci.fi/~vjouppi/cbm.html#tape

Yksi tarvikeasemista, joka muuten on näköjään sisältänyt myös sen "Pause"-painikkeen, on ollut Methodo-merkkinen. Tähän olen törmännyt pariinkin otteeseen netissä.
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=12764496

Jo-pe

No, ei meinaa tuota rekisteröinnin aktivoimismeiliä tulla ja ruokapaussi lähenee loppuaan, niin guestina sitten:

Olen merkannut nuo Datassettet Jim Brainin canonical listin mukaan.. Sittemmin tuo sivusto on hieman vanhentunut, osa koneista on vaihtanut omistajaa ja toisaalta joitain malleja on tullut lisää. :-)

Noin 1kk sitten näin nuo koneet taas pitkästä aikaa (ne ovat olleet 4v pakattuina pahvilaatikoihin), joten ajattelin päivittää samalla myös tuon sivun ja ottaa uudet fotot noista raudoista vähän modernimmalla digikameralla.

Voin postata tähän jatkoa sitten, kun olen ottanut uudet fotot noista erilaisista datassetteistä. Ihan kaikkia malleja ei ole suomessa tainnut näkyäkään ja toisaalta saattaa olla sellaisia, joita ei kanoninen lista tunne.

fmatic

LainaaNo, ei meinaa tuota rekisteröinnin aktivoimismeiliä tulla

Oletko vieläkään sitä saanut? Jos et niin täytyy alkaa tutkimaan mikä tuossa ns. "pissii"



C64-79

#7
Kasettiasemista puheen ollen... Jännästi on alkanut uusia kasettiasemia ilmestymään tuonne huuto.nettiin viime aikoina: olikohan viime viikolla, kun yksi uusi meni kaupaksi ja nyt on taas kaksi myytävänä, paketeissaan... Tällä hetkellä myynnissä olevilla taitaa toisella olla 30 euron minimihinta ja toisella 50 euroa.

Jope

Lainaa

Oletko vieläkään sitä saanut? Jos et niin täytyy alkaa tutkimaan mikä tuossa ns. "pissii"
An muista koskaan tuota saaneeni, mutta nyt näemmä tunnari oli aktiivinen. :-)

Pitäisi kai fotata ne datassetet viimein, ovat aika helposti saatavillakin nykyään.
CBM-harrastaja jo vuodesta 1985

fmatic

Jos sinulla on kokemusta enemmän noista eri kasettiasema-malleista niin käypäs täydentämässä / kommentoimassa mallioppaan kasettiasema-osiota joko vastaamalla kyseiseen threadiin tai heittämällä mulle YV

C64-79

Vähän aikaa sitten oli Huuto.netissä myös tällainen, jossa heti pisti silmiin tuo "kannen" väritys, eli tuosta puuttuvat ne mustat maalaukset ja puhdasta "alumiinipintaa" on enemmän.

Kaikki näkemäni myytävänä olleet Load-It asemat ovat toistaiseksi tainneet olla Phonemark-tekstillä varustettuja (tai sitten kokonaan ilman tekstiä).

Paddington

Minulla yhdessä load-it asemassa lukee Mills ja toisessa reunassa Load-it! Useimminhan niissä mitä on nähnyt niin lukee phonemark.

C64-79

#12
Onko kellään tallessa vanhat Pelit-kirjat (nuoremmille tiedoksi: Pelit-lehden edeltäjä oli kerran vuodessa ilmestyvä Pelit-kirja, muistaakseni ensimmäinen vuodelta 1987)? Olen aika varma, että jonkun vuoden takakannessa oli Load-It -aseman mainos ja hinta taisi olla 490 mk. Nuo kirjat ottaisin kyllä omaankin hyllyyn, on niin hyvät muistot niistä. edit: Kirjastosta näyttävät löytyvän vielä.

fmatic

#13
Jeps mulla on muutama tallessa. Täytyy katsoa löytyykö omista kappaleistani LOAD-IT mainosta.
Ensimmäinen PELIT-kirja ilmestyi tosiaan 1987. Mulla lukee molemmissa omistamissani LOAD-IT asemissa juuri Mills.

edit. Katsastin kirjat ja multa löytyy kirjat 1989/kevät, 1990/kevät, 1990/syksy ja 1991/kevät...-87 ja -88 olisivat ne legendaarisimmat kyllä, mutta ne ovatkin olleet aikoinaan niin kovassa käytössä että ovat kokoelmistani kadonnut kuten helvetti soikoon ja voi tuska ja suru iso nivaska C=lehtiä, jotka Commodoren kuolinhuumassa heitin (nolo tunnustaa) joskus 90-luvun alkupuolella paperinkeräykseen!!!!!!!! Muistelisin, että vuoden 1989-kirjoihin asti oli miltei pelkkää Commodore 64 ja Amiga/Atari ST sitten alettiin hiljoksiin luisumaan PC:n pariin ja konsoleitakin taidetaan viimeisissä osissa käsitellä. Muistelen lämmöllä kirjassa julkaistua pitkiä läpipeluuohjeita joita odoteltiin aina ehdottomasti eniten. Täytyypä lehteillä omistamani kappaleet läpi pitkästä aikaa...

Viimeinen omistamani kappale on PELIT 1991 / Kevät. En tiedä onko kyseinen viimeinen vai tuliko vielä Syksy ja sitten PELIT-lehti???

Vuoden 1991/Kevät kirjassa oli C-64 arvosteluja 30 kun arvostelujen kokonaismäärä oli yli 100. Only for C-64-arvosteluja kirjassa tais olla kaikki kaksi kappaletta :)

fmatic

#14
Vuoden 1989/Kevät PELIT-kirjassa on takakannessa tosiaan INFO-kirjakaupan mainos ja siinä mm. LOAD-IT:n hintaan 490,- markkaa.
"LOAD-IT, on mullistavavalla säätömekanismilla varustettu erikoiskasettiasema, jonka markkinoilletulon myötä vanhat nauhanvinguttimet joutavat museoon. Toimintaperiaatteeltaan Load It on sangen yksinkertianen: asetat latauksen aikana säätönupin ja led-valon avulla lukupäät kohdalleen ja homma toimii" Näin siis vuonna 1989 :)

Mainoksesta löytyy myös maininta: (Virallisella Commodore-takuulla varustetut Load It-asemat myy yksinoikeudella Info)

Vertailun vuoksi pistetääs samalta vuodelta muutama muukin hintatieto

LOAD-IT nauhuri (Komentokeskuksen myymänä) 380,-
Action Replay 360,-
Final Cartridge III 345,- (Henkilökohtainen suosikkini)
OC 118N Levyasema 870,-
Amiga 500 + 1084-monitori 5950,-
Amiga 500-peruspaketti ilman näyttöä 4290,-
Atari 520 + Superpack 3950,- (Hintaero Atarin hyväksi...moni taisi kuitenkin päätyä Amigaan. Kukapa ei muistaisi konesotia?)
Supra Modem 2400 modeemi 1595,-
Supra Drive 30MB kiintolevyasema A500:lle 4995,-
Supra Drive 80MB kiintolevyasema A2000:lle 8995,-

Ei se harrastaminen ollut halpaa silloinkaan jos ei nykypäivän koneetkaan ilmaisia ole :)