C64 ei lataa serial-portin kautta

Aloittaja Kemuri, joulukuu 14, 2016, 21:57

« edellinen - seuraava »

Kemuri

Hankin itselleni kaksi C64C-konetta. Lisäksi posti toi pari viikkoa sitten SD2IEC-kortinlukijan. Asentelin SD-kortin ohjeiden mukaan, mutta load"*",8 aloittaa latauksen ja jää junnaamaan "Searching for *" -kohtaan. Kone on aivan jumissa ja se pitää käynnistää uudestaan. Run-stop ei toimi. 
 
Hetken ihmeteltyäni testasin kortinlukijaa toisessa koneessa ja siinä se toimi. Vika on siis toisessa kuusnelosessa. 
 
Goolgetettuani ongelmaa, mahdollisia viottuneita osia voisi olla  CIA-piirit. Nostin ne kannoiltaan ja vaihdoin paikkoja, mutta vika ei poistunut tai siirtynyt muualle. 
 
Seuraavat vaihtoehdot voisivat eri foorumien mukaan olla 7406-piiri tai viottuneet diodit. Tuleeko foorumilaisilla mieleen muita mahdollisia vaihtoehtoja? 
 
Kone ja emolevy on muuten hyväkuntoisia, joten tekisi mieli se pelastaa. Emon malli on 250466.

Millä tavoin voisin alkaa selvittämään, missä noista vika on? Kuinka minun kannattaa edetä?
 
Omasta taustastani sen verran, että olen viimeeksi pitänyt kolvia kädessäni yläasteella rakentaessani käsitöissä ovikellon.  Että peruskoulupohjalla lähdetään eteenpäin. Mutta minulla on työpaikan kautta käytössä elektroniikkalabra, jossa on kaikki tarvittavat työkalut. Ja jos ei tämä riitä, niin tämän hetkisellä asiakkaalla on vieläkin paremmat resurssit. Molemmissa on osaavia kavereita, jotka auttavat tarvittaessa kädestä pitäen.

virgo

#1
suoja diodit saattaa olla vahingoittuneet
monesti ne vain eivät riitä suojaamaan U22 invertteri piiriä riittävästi ja siksi sekin palaa

jos se ei ole kannalla niin homma menee vähän hankalaksi
ainoa oikea tapa on leikata IC piiristä jalat poikki  kotelon vierestä
yksitellen nyppiä piikit levystä pois ja asentaa piirikanta tilalle

tästä huolimatta levy on helppo tuhota jos imusukan tms. välineiden käyttö ole tuttua !
C64 emo ei tunnetusti kestä kovin pitkää lämmittämistä jota melko monesti joutuu kuitenkin tekemään
siksi on hyvä ensin katsoa miten homma tehdään ennen oma toimista korjaamista
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

junnu78

Juottaminen noissa piirien vaidoissa on helpoin homma. Piirien poistaminen ei ole helppoa, niin kuin jamu tuossa juuri kirjoittikin. Itse poistan piirit imuasemalla, jolla ne lähtevät ilman hermojen menetystä ja nopeasti. Jamun kertoma piirin jalkojen katkaisu on hyvä tapa, kunhan on oikeanlaiset pihdit jalkojen katkaisuun. Niitä katkomalla vääränlaisilla ja liian isoilla voi saada tuhoa aikaan.

Kemuri

Kiitos vastauksista. Tässä minun levyllä tuon 7406 on kohdassa U8. U22-U24 puuttuu tästä kokonaan.

Töistä löytyy desoldering gun, eli ilmeisesti suomeksi imuasema. Ajattelin tosiaan harjoitella niiden käyttöä ensin jollain muulla kohteella, ennen kuin käyn kuusnelosen kimppuun. Kiire minulla ei ole, että on hyvin aikaa opetella ja harjoitella.


Kemuri

Jos ensiksi vaihtaisin nuo diodit, niin mikä olisi vastaava ja sopiva diodi niiden tilalle ja mistä sellaiset kannattaisi hankkia?